Temat: Filtrowanie w Excelu działa jak operacja AND czy można...

Witam,
od dłuższego czasu próbuje bezskutecznie uzyskać opisaną niżej funkcjonalność.

Z arkusza mają korzystać osoby, które chcą mieć zwracane sprawy z określonymi kodami, należącymi do ok 100 kategorii.

np. Pokaż wszystkie kody (część wspólna) dla "Telefon" i "Wychodzące" ale nie należące do kategorii "Informacja".

Telefon: Tak
Wychodzące: Tak
Informacja: Nie (puste)

Z pomocą z innego forum udało mi się zrobić to tak by ukrywane były kolumny gdzie zostały tylko puste wartości.

Został jeszcze jeden temat:

Filtrowanie w Excelu działa jak operacja AND.

Czy można zrobić operację OR między kolumnami?

Na moim przykładzie połączenia wychodzące i przychodzące nawzajem się wykluczają.
Wybranie 'Wychodzące' OR 'Przychodzące' jest niemożliwe, bo zaraz po wybraniu jednej z opcji zniknie druga.

Telefon AND (Wychodzące OR Przychodzące)

Przykładowy zestaw filtrów, czy Excel daje takie możliwości?
Kod:
(
Notatka AND Status and Telefon AND (ZrodloDluznik OR ZrodloInny) AND (Przychodzace OR Wychodzace)
)
OR
(
Notatka AND Status and Kanal_Inny AND (Przychodzace OR Wychodzace)
)


Zastosowanie powyższego filtru zostawia 83 kody (w załączniku przykład)

To co opisuje może być trochę zagmatwane, ale po otwarciu załącznika wszytko powinno się wyjaśnić.

https://www.dropbox.com/s/c0f77035zn5h182/kateg_i_kody....Ten post został edytowany przez Autora dnia 21.10.14 o godzinie 17:51
Tomasz Gryzio

Tomasz Gryzio Dyrektor
zarządzający/Trener/
Konsultant - It
School

Temat: Filtrowanie w Excelu działa jak operacja AND czy można...

Witam,

No jasne, że oczywiście, że Excel daje taką możliwość.

Rozwiązanie nr 1
Filtrowanie Zaawansowane - http://office.microsoft.com/pl-pl/starter-help/filtrow....

1. Tworzysz w dowolnym miejscu skoroszytu zakres z kryteriami,
W Twoim pliku wyglądałoby to tak:
[obrazek]
2. Uruchamiasz filtrowanie zaawansowane - Dane/Zaawansowane
3. Wskazujesz jako listę zakres danych z nagłówkami
4. Wskazujesz jako kryteria zakres kryteriów z nagłówkami
Zrobione!

Co ważne:
- kryteria muszą widnieć w arkuszu
- filtrowanie zaaw. nie jest dynamiczne - po zmianie warunków należy przefiltrować dane ponownie (polecam nagranie makra gdy potrzebna dynamika)
- kryteria tworzy się przy wzięciu pod uwagę zasad:
- kryteria położone w jednym wierszu połączone są logicznym i
- kryteria położone w różnych wierszach połączone są logicznym lub
(w związku z powyższymi zasadami dane zdanie logicznie będzie trzeba przerobić na alternatywę koniunkcji - innymi słowy trzeba będzie kryteria zbudować dobrze, a nie źle)

Rozwiązanie nr 2.1
Wstawiasz kolumnę dodatkową do danych z formułą - taką żeby dla wierszy, które chcemy pokazać wyświetlała się PRAWDA - i po tej kolumnie filtrujemy
Dla Twojego przykładu:
Zakładam
Notatka - kolumna N
Status - kolumna S
itd.
...

=((N = "Tak") * (S="Tak") * (T= "Tak") * ((ZD="Tak") + (ZI = "Tak")) * ((P="Tak") + (W ="Tak")))+((N="Tak")*(S ="Tak")*(KI="Tak")* ((P="Tak") + (W="Tak")))

W formule wykorzystałem fakt, że wynik porównania to PRAWDA albo FAŁSZ - matematyczne 1 albo 0, a więc mnożenie realizuje operację and, a dodawanie realizuje operacje lub.

Rozwiązanie nr 2.2
Powyższą formułę wykorzystaj do formatowania warunkowego kolorując komórki, które chcemy pokazać i filtruj autofiltrem po kolorze.

Pozdrawiam!

Wojciech Gardziński

Wypowiedzi autora zostały ukryte. Pokaż autora

Temat: Filtrowanie w Excelu działa jak operacja AND czy można...

Dzięki, Tobie w końcu zainteresowałem się filtrowaniem zaawansowanym:)

Filtrowanie zaawansowane ma swoje zalety, ale tutaj chodzi o dużą wygodę dla użytkownika.

Gdybyś znalazł chwilę i zobaczył co się dzieje np po wybraniu 'Tak' dla kolumny WflGlowny (w załączniku na dole),

z dokładnie 100 kolumn z kategoriami zostaje zaledwie kilka, większość kategorii prawie nigdy nie jest wykorzystywana.

W kolejnych krokach zostaje użytkownikowi wybrać już tylko spośród kilku kategorii, to bardzo przyśpiesza proces.
Jedyny szkopuł to że to zawsze jest AND.

Żeby był sens to robić musi działać dynamicznie.
Każdy wybór powinien skracać dalsze możliwości wyboru.
Zwłaszcza, że tutaj użytkownik działa metodą prób i błędów, tak długo robiąc AND i OR, aż uzyska pewien zestaw kodów, eliminując niepożądane.

Na jednym z forów sugerowano mi żebym pomyślał o MS Query.
Czy standardowy pakiet Office ma MS Query?
Nigdy nic nie robiłem za pomocą tego.

Czy MS Query lub cokolwiek innego czym można działać w Excelu daje możliwość skonstruowania prostego dynamicznego interfejsu z kurczącą się listą możliwych kategorii, którym da się 'Tak' lub 'Nie' dla kategorii, które łączyć się będą za pomocą operatorów logicznych OR,AND, NOT i nawiasów.
Mogłoby nawet działać tak jak zakres kryteriów dla filtra zaawansowanego, pod warunkiem że opierałoby się na dynamicznych listach, a to chyba nie jest możliwe.

Gdyby chodziło tylko o operatory AND rozwiązanie z linka byłoby idealne...

https://www.dropbox.com/s/c0f77035zn5h182/kateg_i_kody....

Teraz zauważyłem, że do rozmowy włączył się @Wojtek Gardziński.

A czy oferowane rozwiązanie spełnia wymienione wyżej warunki?

Pozdrawiam

Wojciech Gardziński

Wypowiedzi autora zostały ukryte. Pokaż autora



Wyślij zaproszenie do