Leszek Leńczuk

Leszek Leńczuk właściciel,
Borgis-dtp
(www.borgis-dtp.pl)

Temat: Euroscale Uncoated czy ISO Uncoated (z ECI.org) - pytanie...

Marek Staśkiewicz:
Witam,
Dzięki za poprawkę.
Pozwolę sobie na pytanie do Ciebie...
Z jakim profilem zapisywać .tiff-a do druku z plotera solventowego:
np.pod folię błysk, baner, papier bluebeck?
Wcześniej zapisywałem w Euro a obecnie we wpomnianej FOGR-ze39?
Byłbym wdzięczny za odpowiedź...:)

O takie rzeczy pytaj w drukarni. Powinni mieć jakieś profile. Jeśli nie mają przygotuj na FOGRA39, zrób proofa i niech się martwią :-)
Patryk Gumkowski

Patryk Gumkowski Creative Group Head

Temat: Euroscale Uncoated czy ISO Uncoated (z ECI.org) - pytanie...

Moim skromnym zdaniem, jesli problemem jest tylko nafarbienie, to dotyczy glownie cieni zdjec/ilustracji. Jak mozna z wlasnej nieprzymuszonej woli pozbawic sie kontroli nad kolorem? Zalatwianie tego z pomoca profilu, to bezmyslne pranie koloru z pomoca jednej obcietej z dolu krzywej. Taka uniwersalna krzywa nigdy nie powstanie. Polecam ksiazke "Korekcja i separacja" Dana Margulisa.
Leszek Leńczuk

Leszek Leńczuk właściciel,
Borgis-dtp
(www.borgis-dtp.pl)

Temat: Euroscale Uncoated czy ISO Uncoated (z ECI.org) - pytanie...

Patryk Gumkowski:
Moim skromnym zdaniem, jesli problemem jest tylko nafarbienie, to dotyczy glownie cieni zdjec/ilustracji. Jak mozna z wlasnej nieprzymuszonej woli pozbawic sie kontroli nad kolorem? Zalatwianie tego z pomoca profilu, to bezmyslne pranie koloru z pomoca jednej obcietej z dolu krzywej. Taka uniwersalna krzywa nigdy nie powstanie. Polecam ksiazke "Korekcja i separacja" Dana Margulisa.

A kto mówi o pozbawieniu się kontroli nad kolorem? Ustwienie odpowiedniego pod dany papier i daną technikę druku profilu, pozwala podglądnąć -przybliżony z dużym prawdopodobieństwem (!) - efekt druku. Sam często wstępną obróbkę robię w RGB lub Lab, bo w tych przestrzeniach łatwiej mi zapanować nad punktem bieli i szarościami i ze względu na ich właściwości mogę sobie na więcej w nich pozwolić. Zawsze jednak robię to z włączonym podglądem CMYK, gdzie profil ustawiony jest odpowiednio do papieru, a czasem i konkretnej maszyny (jeżeli drukarnia ma takowy profil). Zawsze też ostateczną obróbkę robię w CMYK. Taki szlif tego co dostałem w innych przestrzeniach.
Często też stosuję techniki opisane we wspomnianej przez Ciebie książce. To co jest tam napisane, to kawał konkretnej wiedzy.

Nie wiem po co piszesz o obciętych krzywych. Kto Ci broni zrobić sobie odpowiedni profil pod dane zdjęcie? Są programy do tego, tablice z pomiarów dokonanych przez FOGRA są dostępne w internecie za darmo. Jakiż to problem? Kolega, który zaczął wątek pytał o konkretny profi, więc mu go zaproponowałem. Co z tym zrobi jego rzecz.
Patryk Gumkowski

Patryk Gumkowski Creative Group Head

Temat: Euroscale Uncoated czy ISO Uncoated (z ECI.org) - pytanie...

Leszek, nie krytykuje istnienia profili, tylko traktowanie ich, jako ostateczna i wystarczajaca recepte na dobry efekt. Moja wypowiedź była komentarzem do wątku, nie Twojego posta, ktorego nie kwestionuje, szanujac Twoja wiedze.

O co mi chodzilo z ta utrata kontroli nad kolorem? Moze mam mylne wyobrazenie, ale jesli mamy w cieniach nafarbienie powiedzmy 370 i obcinamy to profilem do 260, to wg jakiego algorytmu sie to dzieje? Co sie dzieje z poltonami? Sa proporcjonalnie redukowane i mamy ogolne mydlo?
Moze jestem staromodny, ale w takich wypadkach wole zrobic oddzielna korekcje.
Leszek Leńczuk

Leszek Leńczuk właściciel,
Borgis-dtp
(www.borgis-dtp.pl)

Temat: Euroscale Uncoated czy ISO Uncoated (z ECI.org) - pytanie...

Patryk Gumkowski:
Leszek, nie krytykuje istnienia profili, tylko traktowanie ich, jako ostateczna i wystarczajaca recepte na dobry efekt. Moja wypowiedź była komentarzem do wątku, nie Twojego posta, ktorego nie kwestionuje, szanujac Twoja wiedze.

Ja również nie przeceniam profili. Jak napisałem powyżej profile pozwalają mi zasymulować na ekranie i na proofie efekt druku w pewnych określonych warunkach oraz tak przygotować zdjęcie, aby w danych warunkach wyglądało ono w określony sposób.
W programach graficznych, jakieś profile zawsze są ustawione. Nawet jak mamy wyłaczone zarządzanie kolorem, wbudowany mechanizm pozwala na zobrazowanie wykonywanej pracy na ekranie monitora. W ustawianiu konkretnych profili pod dane warunki chodzi o to, żeby jak najbliżej zasymulować ta warunki. Dlatego też niektóre profile mogą być lepsze, a niektóre gorsze.
Nikt też oczywiście nie broni separacji zdjęć na jakieś nie do końca odpowidające danym warunkom przestrzenie. Jednak w tym wypadku jescze ważniejsza jest symulacja ostatecznego efektu najpierw na monitorze, a potem na proofie. Dzięki temu możemy uniknąć sytuacji, gdzie nakład pójdzie do kosza, bo kolory wyszły nie takie jakie powinny.

O co mi chodzilo z ta utrata kontroli nad kolorem? Moze mam mylne wyobrazenie, ale jesli mamy w cieniach nafarbienie powiedzmy 370 i obcinamy to profilem do 260, to wg jakiego algorytmu sie to dzieje? Co sie dzieje z poltonami? Sa proporcjonalnie redukowane i mamy ogolne mydlo?

Przestrzeń CMYK jest tak skonstruowana, że jeden kolor możemy uzyskać na wiele różnych sposobów. Teoretycznie kolor C100M100Y100K0 odpowiada kolorowi C0M0Y0K100. Oczywiście ze względu na różne, niezależne od nas niedoskonałści technologii, nie do końca jest to prawda. Ale przerzucając w ciemniejszych miejscach z CMY na samo K możemy zmniejszyć nafarbienie (w idealnych, niemożliwych do spełnienia warunkach zamiast nafarbienia 300% mamy 100%)
Moze jestem staromodny, ale w takich wypadkach wole zrobic oddzielna korekcje.

Ja też nie jestem zwolennikiem stosowania jednej metody do wszystkich zdjęć. W szczególnych przypadkach niestandardowe metody dają o wiele lepsze efekty, niż prosta konwersja z danego profilu na dany profil. Znam ludzi, którzy do Indesigna wrzucają zdjęcia RGB i separują je w locie, podczas wypuszczania do druku. Nie jestem zwolennikiem ani przeciwnikiem tej metody. Tak jak inne jest skuteczna w pewnych określonych warunkach.

z wigilijnym pozdrowieniem :-)
Magdalena Sibila

Magdalena Sibila Polonistka
programistka

Temat: Euroscale Uncoated czy ISO Uncoated (z ECI.org) - pytanie...

Witam,
od razu zaznaczę, że jestem dtpowcem początkującym i do tej pory składałam prace w jednym i dwóch kolorach. Teraz pojawiły się ilustracje i problem. Przygotowywany przeze mnie materiał ma mieć 300% nafarbienia. Ma 330. Czy wypuszczając do druku plik postscriptowy (z Indesigna 3) mogę nadać nasycenie farbą w ustawieniach? Jeśli nie, to jak mogę przygotować rysunki w Photoshopie?
Przeczytałam uważnie wątek, ale piszecie Panowie językiem na tyle specjalistycznym, że nie wszystko rozumiem.
Z góry dziękuję a pomoc i pozdrawiam
Marek Szymański

Marek Szymański grafikam i detepczę

Temat: Euroscale Uncoated czy ISO Uncoated (z ECI.org) - pytanie...

Magdalena Tomkowska:
Witam,
od razu zaznaczę, że jestem dtpowcem początkującym i do tej pory składałam prace w jednym i dwóch kolorach. Teraz pojawiły się ilustracje i problem. Przygotowywany przeze mnie materiał ma mieć 300% nafarbienia. Ma 330. Czy wypuszczając do druku plik postscriptowy (z Indesigna 3) mogę nadać nasycenie farbą w ustawieniach? Jeśli nie, to jak mogę przygotować rysunki w Photoshopie?
Przeczytałam uważnie wątek, ale piszecie Panowie językiem na tyle specjalistycznym, że nie wszystko rozumiem.
Z góry dziękuję a pomoc i pozdrawiam

Magdo, po pierwsze pogadaj z drukarnią, która być może ma i udostępni profil kolorów z maszyny (zakładam, że będzie miał Total Ink Limit max 300). Możesz też sama ograniczyć nafarbienie samodzielnie konwertując obrazki do odpowiedniego profilu. Zrób to jednak w Photoshopie a nie w Id, a użyj opcji konwertuj do profilu. tam wybierz własny CMYK
Michał Jerzy Laudański

Michał Jerzy Laudański współczesny człowiek
renesansu - freak i
freelancer

Temat: Euroscale Uncoated czy ISO Uncoated (z ECI.org) - pytanie...

Magdalena Tomkowska:
Witam,
od razu zaznaczę, że jestem dtpowcem początkującym i do tej pory składałam prace w jednym i dwóch kolorach. Teraz pojawiły się ilustracje i problem. Przygotowywany przeze mnie materiał ma mieć 300% nafarbienia. Ma 330. Czy wypuszczając do druku plik postscriptowy (z Indesigna 3) mogę nadać nasycenie farbą w ustawieniach? Jeśli nie, to jak mogę przygotować rysunki w Photoshopie?
Skad wiesz ze ma 330%? Jaki masz teraz podpiety do ilustracji profil? Podaj nazwe. Mowa ogolnie o zdjeciach? W sensie bitmapy?
Moze zrob tak: http://eci.org/doku.php?id=en:downloads
sciagnij stad profile ECI Offset 2009.zip
Zainstaluj stamtad profil Eci offset 300%. Jak robisz PS, w ustawieniach kolorow (output)zrob "Convert (preserve numbers)" na ten ECI 300%. To powinno bys najszybsze rozwiazanie. Najlepiej tez kaz mu dolaczyc ten profil do ps-a.
Patryk Gumkowski

Patryk Gumkowski Creative Group Head

Temat: Euroscale Uncoated czy ISO Uncoated (z ECI.org) - pytanie...

najszybciej, to chyba zrobić custom cmyk w PS - edit>convert to profile>custom cmyk i ustawic Total Ink Limit na 300.
Magdalena Sibila

Magdalena Sibila Polonistka
programistka

Temat: Euroscale Uncoated czy ISO Uncoated (z ECI.org) - pytanie...

Dziękuję za pomoc. Zaraz przetestuję. Wiem, że 330%, bo drukarnia poprosiła o poprawienie.
Profilu nie podpinałam żadnego, mam ustawienia domyślne. Pliki, które sprawiają problem, to ilustracje. Początkowo były to bitmapy, które zamieniałam na CMYK i kolorowałam. Pewnie właśnie na etapie kolorowania przesadziłam z ilością kolorów.
Jeszcze raz dzięki.
Michał Jerzy Laudański

Michał Jerzy Laudański współczesny człowiek
renesansu - freak i
freelancer

Temat: Euroscale Uncoated czy ISO Uncoated (z ECI.org) - pytanie...

Patryk Gumkowski:
najszybciej, to chyba zrobić custom cmyk w PS - edit>convert to profile>custom cmyk i ustawic Total Ink Limit na 300.
No nie do konca najszybciej bo trzeba tiffy przerabiac. A mozna to skorygowac z poziomu produkcji .PS
W custom cmyk musisz zadeklarowac sposob druku - tj profil, do wyboru jest SWOP, Euroscale itd itp. Czyli ryzyko popelnienia przez Magde bledu spore. A nuz zle wybierze?

Magdo, upewnij sie ze nie masz w swoich obrazkach podpietego profilu SWOP - to amerykanski standard. Konwersja tego spowodowac moze zmiany w Twojej kolorystyce. Znajac zycie to mozesz miec namieszane. napisz do mnie na priv jak cos, dam swoj numer i wytlumacze Ci co masz zrobic przez tel.
Patryk Gumkowski

Patryk Gumkowski Creative Group Head

Temat: Euroscale Uncoated czy ISO Uncoated (z ECI.org) - pytanie...

Masz rację. Tylko trzeba pamiętać, że nie unikniemy zmiany koloru tak czy inaczej. Jeżeli zdjęcie/ilustracja ma TIL 360 a trzeba to wykastrować do 300, to siłą rzeczy kolory się zmienią. A jeżeli tak ma być, to ja wolę to widzieć. Użyłem złego słowa. Chodziło mi nie o to że "najszybciej", tylko że najłatwiej custom cmykiem. Bo nic nie trzeba sciągać ani instalować.
Magdalena Sibila

Magdalena Sibila Polonistka
programistka

Temat: Euroscale Uncoated czy ISO Uncoated (z ECI.org) - pytanie...

Troszkę długo nie dawałam znać, czy udało mi się poprawić te kolory. Udało się. Jak już wiedziałam, co jest nie tak, to poszło prawie z górki.
Najpierw sprawdziłam ilustracje. Oczywiście kolory miały ustawienia SWOP. Poczytałam sobie i chyba wybrałam dobry profil (Europejski do papierów niepowlekanych, bo druk będzie na kartonie). Rysunki przestały w Indyku świecić na czerwono przy ustawieniu 280%.
Zaopatrzyłam się też w Biblię Photoshopa. Trzeba się dokształcić.
Dodatkowo podpięłam profil ECI. Teraz mam nadzieję, że nie przekombinowałam. Jeśli tak, to drukarnia się znów odezwie. Liczę jednak, że będzie dobrze, bo chwilowo nie mam głowy do kolorów :)
Pozdrawiam

Drukarnia przysłała ozalidy. Znaczy, że jest w porządku:)
Jeszcze raz dziękuję za pomoc:))Magdalena Tomkowska edytował(a) ten post dnia 19.06.09 o godzinie 13:39



Wyślij zaproszenie do