konto usunięte

Temat: Wartość rynku Usability w Polsce i Europie

Witam,

Szukam informacji dotyczących szacowanej wartości rynku Usability w Polsce i Europie, muszę przyznać, że ilość materiałów dotyczących tego zagadnienia (przynajmniej w Internecie) jest mocno ograniczona. Gdyby ktoś posiadał jakieś ciekawe artykuły, linki lub informacje w innej formie byłbym wdzięczny za pomoc.

Swoją drogą zastanawiam się, czemu ten temat jest omawiany w tak niewielkim stopniu, z tego co udało mi się wyczytać to jest to jednak rynek, który dynamicznie się rozwija a liczba aplikacji i narzędzi do przeprowadzania badań stale rośnie. Jaka jest wasza opinia?

Poniżej kilka linków, które udało mi się do tej pory wygrzebać z internetu, może kogoś zainteresują

http://econsultancy.com/uk/blog/1354-usability-market-...

http://econsultancy.com/uk/press-releases/138-uk-usabi...

http://www.slideshare.net/UlkaBor/rynek-usability-w-po...

Pozdrawiam,

Wojtek
Tomasz Skórski

Tomasz Skórski Senior Product
Manager

Temat: Wartość rynku Usability w Polsce i Europie

Powołując się na to samo źródło, tyle że w kontekście user experience:

The UK user experience market will grow by an estimated 8% in 2011 to a value of £222 million.

http://uxlabs.pl/grafika-value-of-uk-user-experience-i...

konto usunięte

Temat: Wartość rynku Usability w Polsce i Europie

Ale co to znaczy "rynek usability"?
W sensie np. audyty, analizy, projektowanie, w sensie "ile jest do roboty"?

Śmiem twierdzić, że jesteśmy (również) w tej kategorii za murzynami. Może Warszawa i firmy z zachodnim kapitałem jeszcze coś w tym dłubią, ale szaraczki, "agencje interaktywne" nastawione na szybki zysk (trzaskanie stronek na ilość) generalnie zlewają. "Webdeveloper" ma pociąć jakiś żenujący lay, zakodować, oprogramować i tyle tego. Grafika tworzona na zasadzie tego, co klient chce ("dwa piksele w lewo, logo różowe na żółtym tle") itd.

Może trochę przejaskrawiam i zaraz cwaniacy działający z poważnymi klientami zaczną napierać, ale niestety ja jestem bliżej tego rynku takiego "wśród ludzi zwykłych" i tak to tu wygląda...

Temat: Wartość rynku Usability w Polsce i Europie

Miłosz Wojaczek:
Śmiem twierdzić, że jesteśmy (również) w tej kategorii za murzynami.

Jest wręcz odwrotnie! Jakieś 3-4 lata temu były na stronie UPA opublikowane wyniki badania płac w zakresie usability. Wychodziło z nich, że są już miejsca w PL, gdzie jeśli chodzi o poziom płac to... nie opłaca się wyjeżdżać za granicę :) Serio!
Tomasz Skórski

Tomasz Skórski Senior Product
Manager

Temat: Wartość rynku Usability w Polsce i Europie

Marek Kasperski:
Miłosz Wojaczek:
Śmiem twierdzić, że jesteśmy (również) w tej kategorii za murzynami.

Jest wręcz odwrotnie! Jakieś 3-4 lata temu były na stronie UPA opublikowane wyniki badania płac w zakresie usability. Wychodziło z nich, że są już miejsca w PL, gdzie jeśli chodzi o poziom płac to... nie opłaca się wyjeżdżać za granicę :) Serio!

Mam nadzieję, że przygotowywany przez nas (CHI Polska) raport, na podstawie 200 odpowiedzi projektantów, też da jakieś odpowiedzi odnośnie poziomu płac.

Temat: Wartość rynku Usability w Polsce i Europie

Tomasz S.:
Mam nadzieję, że przygotowywany przez nas (CHI Polska) raport, na podstawie 200 odpowiedzi projektantów, też da jakieś odpowiedzi odnośnie poziomu płac.

Nie miałem okazji pogratulować - więc: bardzo fajna inicjatywa! Ciekaw jestem wyników.
Adam Pawliczek

Adam Pawliczek Usability expert, UX
designer,
Interaction
specialist

Temat: Wartość rynku Usability w Polsce i Europie

"Rynek" to nie same wysokie płace... to przede wszystkim zapotrzebowanie na usługi a co za tym idzie także miejsca pracy, możliwości rozwoju, nowe inicjatywy itd. Nadal jesteśmy w tyle ale wydaje mi się że bardzo szybko nadrabiamy.

konto usunięte

Temat: Wartość rynku Usability w Polsce i Europie

Marek, ale pewnie. Zgodzę się, że "są miejsca" : )
Strzelam, że mówimy o mocnej korpo, do tego Warszawa... czyż nie?

Tomasz... 200 odpowiedzi - no cóż...
To jest pod tym linkiem, co dałeś, czy gdzie indziej?
Tomasz Skórski

Tomasz Skórski Senior Product
Manager

Temat: Wartość rynku Usability w Polsce i Europie

Tomasz... 200 odpowiedzi - no cóż...

W poprzedniej tego typu ankiecie, 2 lata temu na GoldenLine, było około 20 odpowiedzi. 200 odpowiedzi to już jakiś punkt wyjścia, aczkolwiek sporo osób odmówiło odpowiedzi na pytanie odnośnie zarobków.
To jest pod tym linkiem, co dałeś, czy gdzie indziej?

Mówię o ankiecie, która była pod adresem: badanie.hci.org.pl od 5 do 27 czerwca.

Staraliśmy się dotrzeć z informacją o tym badaniu w dużą ilość miejsc, zarówno korporacyjnych jak blogów. Na goldenline też o tym pisałem: http://www.goldenline.pl/forum/2934018/kim-jest-specja...

T.
Tomasz Skórski

Tomasz Skórski Senior Product
Manager

Temat: Wartość rynku Usability w Polsce i Europie

Marek Kasperski:
Tomasz S.:
Mam nadzieję, że przygotowywany przez nas (CHI Polska) raport, na podstawie 200 odpowiedzi projektantów, też da jakieś odpowiedzi odnośnie poziomu płac.

Nie miałem okazji pogratulować - więc: bardzo fajna inicjatywa! Ciekaw jestem wyników.

Zebraliśmy spory feedback i wiemy, jakie mniej więcej popełniliśmy błędy - zwłaszcza w w pytaniach o obowiązki, metody i narzędzia. Jako punkt zerowy wzieliśmy na warsztat ankiety realizowane co roku przez UPA i IAI + dołożyliśmy pytania, które były nas szczególnie ważne (jak członkowstwo w organizacjach, metody badawcze itd).

T.Tomasz S. edytował(a) ten post dnia 04.07.12 o godzinie 14:35

konto usunięte

Temat: Wartość rynku Usability w Polsce i Europie

Tomasz ankieta OK, nawet nie pamiętam, może sam wypełniłem... tylko gdzie jest jakiś raport, news o wynikach? Czy jeszcze nie ma?
Trochę się zakręciłem, heh.

Temat: Wartość rynku Usability w Polsce i Europie

Miłosz Wojaczek:
Marek, ale pewnie. Zgodzę się, że "są miejsca" : )
Strzelam, że mówimy o mocnej korpo, do tego Warszawa... czyż nie?

Tak, wtedy mi wychodziło, że te miejsca są w Warszawie. Ale dzisiaj już bym zaryzykował, że nie tylko. Znam przynajmniej jeszcze jedno takie miasto w PL.

Co do "mocnej korpo" - co to jest? Serio pytam. Co to znaczy 'mocne korpo'?

konto usunięte

Temat: Wartość rynku Usability w Polsce i Europie

Duża agencja interaktywna, taka wiesz, full wypas
albo taki Comarch, chociaż nie wiem, czy akurat Comarch to dobry przykład.
Wiesz, jakaś firma soft/media, która nie olewa tematu.

konto usunięte

Temat: Wartość rynku Usability w Polsce i Europie

kontynuując temat, a tym samym poszukiwania wszelkich informacji odnośnie usability natknąłem się na kilka narzędzi do przeprowadzania tego typu badań (userzoom, usabilla, verifyapp, ostatnio reklamowany dość intensywnie loop11 czy nawet polskiego pochodzenia tropmy.net)
Do tej pory odnosiłem wrażenie, że badania usability POWINNY być wykonywane na etapie projektowania makiet, ale widzę, że te narzędzia dają możliwość przeprowadzania takich analiz we własnym zakresie, już na funkcjonujących stronach i jednak w znacznie niższej cenie (tym samym jakości?)
Domyślam się, że te narzędzia skierowane są raczej do właścicieli małych sklepów (szczerze mówiąc ecommerce to było moje pierwsze skojarzenie w tym przypadku), ewent. portali o średniej odwiedzalności z 2 str wydaje mi się, że można traktować to jako bieżący monitoring strony, troche jak Analitics Googla, chociaż akurat loop11 i userzoom, które wymieniłem są znacznie droższe niż pozostałe

konto usunięte

Temat: Wartość rynku Usability w Polsce i Europie

Wojciech Surma:
kontynuując temat, a tym samym poszukiwania wszelkich informacji odnośnie usability natknąłem się na kilka narzędzi do przeprowadzania tego typu badań (userzoom, usabilla, verifyapp, ostatnio reklamowany dość intensywnie loop11 czy nawet polskiego pochodzenia tropmy.net)

Nie do końca w każdym przypadku "badanie usability" to adekwatne określenie dla dostępnych na rynku produktów. Aplikacja zbierająca feedback może mieć praktyczne zastosowanie, ale nie jest to stricte badanie usability (nie twierdzę, że to źle - to inny zakres działania).

konto usunięte

Temat: Wartość rynku Usability w Polsce i Europie

dzięki za odp.
Jak w takim razie można zdefiniować zakres badań przeprowadzany przez te narzędzia?
pisząc "zakres badań" mam na myśli przeprowadzane analizy
z przeglądanych chyba najczęściej pojawiały się:

1. kliknięcia, ślady, obszary aktywności na stronie - czyli badania bez angażowania "testera"
2. kilka typowo analitycznych - geolokalizacja, statystyka wyszukiwarek, z których korzystają użytkownicy
3. były też testy przygotowywane typowo pod udział użytkownika w badaniu: testy A/B, testy na zapamiętanie, skojarzenia

ciekawi mnie na ile te "badania" są precyzyjne, wartościowe oraz komplementarne z prawdziwymi badaniami usability, oraz czy zlecając badanie usability np. mojej strony mogę spodziewać się, że tego typu narzędzia zostaną wykorzystane, lub będą uzupełnieniem przeprowadzanych badań (pewnie sporo zależy tutaj od ceny), czy może osoby lub agencje zajmujące się tą dziedziną mają opracowaną metodologię badań we własnym zakresie?

wybaczcie drążenie tematu, ale strasznie mało informacji na ten temat można znaleźć w internecie
Iga Mościchowska

Iga Mościchowska Managing Partner, UX
Director w WitFlow

Temat: Wartość rynku Usability w Polsce i Europie

Metodę badawczą dobiera się do problemu.To zależy od kontekstu projektu, od tego jaką wiedzę chcesz uzyskać z badań, jakie masz problemy badawcze, jak można dotrzeć do grupy docelowej i tak, jaki masz budżet. Każda dobra agencja powinna doradzić konkretną metodę do danego projektu. Nie ma tu prostych odpowiedzi.

Metod badawczych jest co najmniej kilkanaście. A materiałów na ich temat jest całe mnóstwo - w sieci, w zagranicznych książkach - wystarczy poszukać.
Krzysztof Piwowar

Krzysztof Piwowar UX Consultant &
Owner @ Magnetise -
looking for new
busin...

Temat: Wartość rynku Usability w Polsce i Europie

Wojciech Surma:
dzięki za odp.
Jak w takim razie można zdefiniować zakres badań przeprowadzany przez te narzędzia?
pisząc "zakres badań" mam na myśli przeprowadzane analizy
z przeglądanych chyba najczęściej pojawiały się:

1. kliknięcia, ślady, obszary aktywności na stronie - czyli badania bez angażowania "testera"
2. kilka typowo analitycznych - geolokalizacja, statystyka wyszukiwarek, z których korzystają użytkownicy
3. były też testy przygotowywane typowo pod udział użytkownika w badaniu: testy A/B, testy na zapamiętanie, skojarzenia

ciekawi mnie na ile te "badania" są precyzyjne, wartościowe oraz komplementarne z prawdziwymi badaniami usability, oraz czy zlecając badanie usability np. mojej strony mogę spodziewać się, że tego typu narzędzia zostaną wykorzystane, lub będą uzupełnieniem przeprowadzanych badań (pewnie sporo zależy tutaj od ceny), czy może osoby lub agencje zajmujące się tą dziedziną mają opracowaną metodologię badań we własnym zakresie?

wybaczcie drążenie tematu, ale strasznie mało informacji na ten temat można znaleźć w internecie

Wojtku, Iga po części odpowiedziała na twoje pytanie.
Możesz zacząć np. od takich pozycji w Internecie jak to:

http://hci.pjwstk.edu.pl/index.php?page=metody

lub szerzej

http://hci.pjwstk.edu.pl/

Polecam osobiście także pozycje książkowe (Marek skromnie nie wspomniał o niej ;) ):

http://helion.pl/ksiazki/projektowanie-stron-www-uzyte...

https://sklep.pjwstk.edu.pl/product.php?id_product=59

a tutaj masz przykładowy spis:
http://hci.pjwstk.edu.pl/index.php?page=ksiazki-wydane...
Krzysztof Piwowar

Krzysztof Piwowar UX Consultant &
Owner @ Magnetise -
looking for new
busin...

Temat: Wartość rynku Usability w Polsce i Europie

Tomasz S.:

Zebraliśmy spory feedback i wiemy, jakie mniej więcej popełniliśmy błędy - zwłaszcza w w pytaniach o obowiązki, metody i narzędzia. Jako punkt zerowy wzieliśmy na warsztat ankiety realizowane co roku przez UPA i IAI + dołożyliśmy pytania, które były nas szczególnie ważne (jak członkowstwo w organizacjach, metody badawcze itd).

Tomku, kiedy planujecie wydać raport? Sam jestem ciekaw jego wyników :)

konto usunięte

Temat: Wartość rynku Usability w Polsce i Europie

Krzysztofie, dziękuję za odpowiedź i linki.

Mimo tego, o czym wspominała Iga powtórzę część swojego pytania, rozumiem, że przeprowadzając badania agencje dobierają indywidualnie metodologię do oczekiwanych efektów badań.
To, co najbardziej mnie zastanawia to wykorzystanie narzędzi (w praktyce), które już wymieniałem i które są ogólnodostępne w internecie, tz. czy płacąc za przeprowadzenie badań agencji otrzymuję analizę na podstawie narzędzi (aplikacji, programów), które mogę samemu wykupić i użyć, czy też każda (lub większość) agencji posiada własną metodologię, własne aplikacje do badań, lub wykorzystuje te, które nie są tak ogólnodostępne?



Wyślij zaproszenie do