Bartosz G.

Bartosz G. Frontend Developer

Temat: Usability a cele biznesowe

Witam,

Zagłębiając się ostatnio w literaturę natrafiłem na rozterkę co do rozmieszczenia etykiet w głównym menu, a dokładniej:

1. Z jednej strony etykiety do podstron powinny się wzajemnie wykluczać, żeby użytkownik wiedział gdzie czego szukać.

2. Z drugiej strony, patrząc na cele biznesowe jakiejś firmy, które niewątpliwie są ważny aspektem podczas projektowania, ważne żeby usługa na którą w głównej mierze stawia firma również znalazła się w głównej nawigacji.

Jak uważacie, które rozwiązanie będzie tutaj lepsze? ;>

przykład

1. strona główna|o nas|realizacje|nasz zespół|kontakt

2. strona główna|o nas|realizacje|wiadukty|nasz zespół|kontakt

->> zaznaczę że dział wiadukty w 1 punkcie znajduję się w dziale realizacji
Przemysław Bazanowski

Przemysław Bazanowski Projektant,
Webdesigner

Temat: Usability a cele biznesowe

Wiadukty zrobiłbym gdzieś w centralnej części strony, jako jakieś hasło/przycisk/zdjęcie/element strony.
Czyli 1.Przemysław Bazanowski edytował(a) ten post dnia 10.08.09 o godzinie 21:08

konto usunięte

Temat: Usability a cele biznesowe

Bartosz Gerono:
2. Z drugiej strony, patrząc na cele biznesowe jakiejś firmy, które niewątpliwie są ważny aspektem podczas projektowania, ważne żeby usługa na którą w głównej mierze stawia firma również znalazła się w głównej nawigacji.

Nie tyle ważnym co najważniejszym... :)

Wszystko zależy od tego, dla kogo projektowana jest strona: potencjalnych klientów? a może inwestorów? osób poszukujących pracy w tej konkretnej firmie?

Czynników kształtujących ostateczny wygląd menu głównego jest wiele i bez dokładnej analizy kontekstu nie można odpowiedzieć na tak postawione pytanie.

Tutaj nie ma schematów A B C... wszystko zależy..
Robert Drózd

Robert Drózd WebAudit / Świat
Czytników

Temat: Usability a cele biznesowe

Sposobów jest wiele, zależą od tego co chcemy osiągnąć i w jakim celu ludzie do nas przychodzą.
strona główna|o nas|realizacje|wiadukty|nasz zespół|kontakt

Z podanego menu wynika, że chodzi o firmę projektowo-budowlaną i najważniejsze jest pokazanie tego w czym się specjalizuje. Czemu więc nie zrobić menu w taki sposób, że dział "Realizacje" będzie domyślnie rozwinięty i linki do wiaduktów, budynków i innych będą od razu dostępne.

Ponadto, jeśli jakiś element serwisu jest ważny, nie jest złym pomysłem powtórzenie nawigacji tylko dla tego elementu. Na przykład na każdej stronie można umieścić widżet w formie karuzeli [1] albo akordeonu [2] prezentujący zdjęcia projektów. Oczywiście strona główna też powinna takie elementy wyróżniać.

Co do uwagi:
1. Z jednej strony etykiety do podstron powinny się wzajemnie wykluczać, żeby użytkownik wiedział gdzie czego szukać.

Nie muszą się wykluczać, dla użytkownika musi być jednak jasne, że klikając w link #1 i #2 przeniesie się na tę samą stronę. Czasami jest to nawet pożądane, jeśli nawigację opieramy o kilka sposobów dotarcia do informacji.

[1] http://developer.yahoo.com/ypatterns/pattern.php?patte...
[2] http://www.welie.com/patterns/showPattern.php?patternI...
Maciek Lipiec

Maciek Lipiec User Experience
Director, K2
Internet S.A.

Temat: Usability a cele biznesowe

Bartosz Gerono:
Jak uważacie, które rozwiązanie będzie tutaj lepsze? ;>

przykład

1. strona główna|o nas|realizacje|nasz zespół|kontakt

2. strona główna|o nas|realizacje|wiadukty|nasz zespół|kontakt

jeśli te wiadukty są najważniejsze po prostu wsadź je na stronę główną.
można przecież świetnie wyeksponować informację bez umieszczania jej w głównej nawigacji.
możesz też spokojnie połączyć działy “o nas” i “nasz zespół” w jeden :)
Bartosz G.

Bartosz G. Frontend Developer

Temat: Usability a cele biznesowe

Czynników kształtujących ostateczny wygląd menu głównego jest wiele i bez dokładnej analizy kontekstu nie można odpowiedzieć na tak postawione pytanie.

Tutaj nie ma schematów A B C... wszystko zależy..

Oczywiście zgadzam się z tym że nie ma schematów ani sztywnych standardów wchodzących w sprawy projektowania i usabilty, jednak wolna dyskusja na ten temat jest możliwa ;)
Bartosz G.

Bartosz G. Frontend Developer

Temat: Usability a cele biznesowe

Robert Drózd:
Ponadto, jeśli jakiś element serwisu jest ważny, nie jest złym pomysłem powtórzenie nawigacji tylko dla tego elementu. Na przykład na każdej stronie można umieścić widżet w formie karuzeli [1] albo akordeonu [2] prezentujący zdjęcia projektów. Oczywiście strona główna też powinna takie elementy wyróżniać.

Dziękuję za ciekawą podpowiedź, podoba mi się pomysł z karuzelą w formię zdjęć, myślę że będzie tutaj odpowiednim rozwiązaniem.

Dziękuję także za linki :)

Następna dyskusja:

Accessibility i Usability




Wyślij zaproszenie do