konto usunięte
Temat: Jak rozmawiacie z klientem?
hmmm, no to chyba zależy, co rozumiemy pod pojęciem biznesu.Ja również z Twoją tezą zgodzić się nie mogę - zgodnie z klasyczną teorią ekonomii każdy podmiot biorący udział w obrocie gospodarczym kieruje się racjonalnością ekonomiczną. W dużym skrócie każda firma dąży do maksymalizacji swojego zysku poprzez podejmowane przez siebie działania. Tak więc za każdym operacyjnym działaniem idzie korzyść dodana dla firmy. Ergo czynności podejmowane przez firmę mają jej przynieść korzyści biznesowe.
Tak więc na altruizm nie ma tu miejsca - bo każda usługa musi zostać opłacona, inaczej firma nie generuje przychodów i nie dąży do maksymalizacji zysków.
Oczywiście nie mówię, że w biznesie nie pomagamy - ależ i owszem, szczególnie na takich stanowiskach jak doradca, konsultant itp. Istotą biznesu jest jednak to, że jesteśmy za to opłacani. Rzetelny doradca nie boi się powiedzieć "kliencie, to rozwiązanie nie jest dla Ciebie" i nawet, jak nie weźmie za to pieniędzy, nie jest to altruizm - po pierwsze i tak dostaje pensję, więc za czas spędzony u klienta jest opłacany, po drugie chroni własny interes, bo jakby wcisnął klientowi bubel i później utknęłoby to na wdrożeniu, to strzeliłby sobie w stopę.
Zgodnie z definicją altruizm jest bezinteresowną pomocą drugiej osobie (przynajmniej zgodnie z definicją, do której się odwoływałem). Dlatego nie widzę szans na jego istnienie w biznesie. Natomiast otoczenie biznesu i owszem - organizacje, fundacje, stowarzyszenia itp., których nadrzędną pomocą jest niesienie pomocy i które działają non-profit, działają altruistycznie.Tomasz R. edytował(a) ten post dnia 16.08.10 o godzinie 10:24