Zbigniew Augustyniak

Zbigniew Augustyniak Starszy specjalista
ds. IT

W tym wątku chciałbym poruszyć temat dotyczący obniżaniu kosztów rozmów telefonicznych.

Jakie według Was są najlepsze sposoby na obniżenie rozmów telefonicznych. Oczywiście z pominięciem odłączenia telefonu:). Chodzi mi o tego typu rozwiązania jak chociażby VoIP.

Chciałbym poznać Wasze opinie na temat tego typu rozwiązań. Jakie są zalety, wady, jak tego typu rozwiązania sprawdziły się w Waszych firmach. Czy udało się dzięki wprowadzeniu tego typu rozwiązań obniżyć koszty rozmów telefonicznych?

Obecnie zastanawiam się na wprowadzeniem tego typu rozwiązania w firmie. Wcześniej korzystaliśmy z VoIP-a poprzez komputer za pomocą programu X-lite i muszę przyznać, że nie byłem zadowolony z jakości połączenia. Być może jeśli zastosujemy bramkę będzie inaczej ale wcześniej chciałbym poznać kilka opinii osób, które mają za sobą tego typu wdrożenie.
Dorota Z.

Dorota Z. Business
Intelligence

Korzystamy z tego rozwiązania w firmie i wszyscy są bardzo zadowoleni :) W domu też mam VoIPa (usługa oferowana przez sieć telewizji kablowej) i nie zauważyłam specjalnych różnic pomiędzy tą formą a zwykłą telefonią stacjonarną :)

Za to ceny bardzo przyjemne, szczególnie to doceniłam, gdy mój ukochany wyjechał do USA (12gr za min połączenia z tel komórkowym) :D

konto usunięte

VoIP zdecydowanie działa, jednak bywają drobne niedogodności:
1) musisz mieć dobre łącze internetowe (koszt)
2) nasz IPFon często z nieznanych przyczyn nie łączy rozmów na komórki, co bywa denerwujące.
Wojciech Nurkowski

Wojciech Nurkowski Specjalista....

voip dziala lub nie dziala a to zalezy wszystko od zastosowanego rozwiazania

warto tu wspomniec o uslugach typu skype, gdzie transmisja odbywa sie bezposrednio na calej dlugosci przez IP,
W rozwiązaniach dedykowanych jest to tylko transmisja między bramką kliencką a operatorem.

Jeśli mamy dobrze przewidziany dedykowny kanał transmisji do operatora, nie ma powodu żeby voip nie działał ale jeśli puszczamy ruch jednoczesnie np z dostepem do internetu, podczas wysycenia pasma voip będzie rwał

konto usunięte

Osobiscie uzywam Skype'a od dluzszego czasu, oto co moge o nim powiedziec:

+ Przekierowania na telefony dzialaja swietnie
+ Przy laczu 640/128 kbit dziala bez problemow dzwiek+obraz x 1 osoba, sam dzwiek ma duzo mniejsze wymagania
+ Dziala na urzadzeniach z Windows Mobile, przy czym jakosc dzwieku nieco gorsza niz przy "normalnej" rozmowie komorkowej
+ Wiekszosc hotelowych sieci WiFi jest wystarczajaca do prowadzenia rozmow z pokoju
+ Problemy moga wystapic w publiczych sieciach WiFi z uwagi na duza liczbe uzytkownikow podlaczonych do Access Pointa
+ Skype posiada plany pozwalajace dzwonic np.: na cala Europe za ok $7/mc bez ograniczen (w efekcie jest to nie wiecej niz 10000 minut/mc :-))

...i ciekawostka, jezeli wplacam pieniadze na konto Skype a adres zamieszkania mam zarejestrowany w Norwegii (zgodnie z rzeczywistoscia) to nie place VAT... czyzby w NO nie bylo VAT na uslugi tele?

Co moge polecic z wlasnego doswiadczenia, to okreslic strukture rozmow (stacjonarne, komorkowe, zagranica takie i takie) a potem wziazc kalkulator i porownac rozne oferty VoIP. Wiem rowniez ze dzialaja firmy konsultingowe ktore pomagaja redukowac koszty.
Elżbieta Słowik

Elżbieta Słowik Cogito Usługi
Księgowe

rzeczywiście voip i działa i nie działa...

zależy to:
1. od łącza internetowewego z odpowiednio dobranym wydzieleniem pasma
2. samego operatora voip'owego

Innym tematem jest samo wdrożenie rozwiązania. Co do samego sprzętu, korzystaliśmy z Linksysa i Cisco. Do bramek i bram obu firm nie mamy zastrzeżeń. Niemniej jednak w firmach korzystujących ze swoich systemów teleinformatycznych należy pamiętać o sprawdzeniu możliwości podłączenia dodatkowego sprzętu (wolne porty). Ewentualnie można rozważyć rozbudowę central o kartę HG.

Zastosowane rozwiązanie, funcjonalność i oszczędność zależy od obecnych warunków, potrzeb i oczekiwań.
Zbigniew Augustyniak

Zbigniew Augustyniak Starszy specjalista
ds. IT

Ewa Z.:
VoIP zdecydowanie działa, jednak bywają drobne niedogodności:
1) musisz mieć dobre łącze internetowe (koszt)
2) nasz IPFon często z nieznanych przyczyn nie łączy rozmów na komórki, co bywa denerwujące.

Z IPfon-em mam właśnie podobne doświadczenia. Jak uda się połączyć z telefonem komórkowym, to często jakość jest kiepska albo zrywa połączenie.Zbigniew Augustyniak edytował(a) ten post dnia 09.09.08 o godzinie 10:38
Viren B.

Viren B. Co-owner, firma
Avanti

Rafał Ziółkowski:
Osobiscie uzywam Skype'a od dluzszego czasu, oto co moge o nim powiedziec:

+ Przekierowania na telefony dzialaja swietnie
+ Przy laczu 640/128 kbit dziala bez problemow dzwiek+obraz x 1 osoba, sam dzwiek ma duzo mniejsze wymagania
+ Dziala na urzadzeniach z Windows Mobile, przy czym jakosc dzwieku nieco gorsza niz przy "normalnej" rozmowie komorkowej
+ Wiekszosc hotelowych sieci WiFi jest wystarczajaca do prowadzenia rozmow z pokoju
+ Problemy moga wystapic w publiczych sieciach WiFi z uwagi na duza liczbe uzytkownikow podlaczonych do Access Pointa
+ Skype posiada plany pozwalajace dzwonic np.: na cala Europe za ok $7/mc bez ograniczen (w efekcie jest to nie wiecej niz 10000 minut/mc :-))

...i ciekawostka, jezeli wplacam pieniadze na konto Skype a adres zamieszkania mam zarejestrowany w Norwegii (zgodnie z rzeczywistoscia) to nie place VAT... czyzby w NO nie bylo VAT na uslugi tele?

Co moge polecic z wlasnego doswiadczenia, to okreslic strukture rozmow (stacjonarne, komorkowe, zagranica takie i takie) a potem wziazc kalkulator i porownac rozne oferty VoIP. Wiem rowniez ze dzialaja firmy konsultingowe ktore pomagaja redukowac koszty.


I agree with Rafał, and to add a bit for people those who don't have windows mobile in their cell phones but Symbian OS like me using Nokia E61, I fully recommend Fring ( http://fring.com ) and it works great with Skype and with any public or private WiFi network.

I buy Skype credits from onet.skype page and yes it is a fact that they never give you FV :(. The most important thing for me is that Skype protocol is still safe and most of the chats and phone calls through Skype are encrypted ;)Viren Bhandari edytował(a) ten post dnia 09.09.08 o godzinie 10:56

konto usunięte

Viren Bhandari:
I buy Skype credits from onet.skype page and yes it is a fact that they never give you FV :(. The most important thing for me is that Skype protocol is still safe and most of the chats and phone calls through Skype are encrypted ;)

Yes, it is sad fact. You will never get invoice for now, but until I live in Norway I do not pay polish VAT for this service (I pay for it directly at Skype website)... it means - when I spend 40PLN on Skype credits, I can use 40PLN for my talks. Of course when You call any country, You will pay some Skype credits per minute plus local VAT in country where is located target number. Some people can call it avoiding paying tax, some can call avoiding wasting money... it depends where are You sitting.

When I was using onet.skype I've been taxed twice - with polish VAT and local VAT when I call - then calls are not so cheap (in fact costs You 22% more) :-) That is why I stop using onet.skype.Rafał Ziółkowski edytował(a) ten post dnia 09.09.08 o godzinie 14:45
Mariusz B.

Mariusz B. Programista, lider
grupy projektowej,
Western Digital, USA

Elżbieta M.:
rzeczywiście voip i działa i nie działa...

zależy to:
1. od łącza internetowewego z odpowiednio dobranym wydzieleniem pasma
2. samego operatora voip'owego

Innym tematem jest samo wdrożenie rozwiązania. Co do samego sprzętu, korzystaliśmy z Linksysa i Cisco. Do bramek i bram obu firm nie mamy zastrzeżeń. Niemniej jednak w firmach korzystujących ze swoich systemów teleinformatycznych należy pamiętać o sprawdzeniu możliwości podłączenia dodatkowego sprzętu (wolne porty). Ewentualnie można rozważyć rozbudowę central o kartę HG.

Zastosowane rozwiązanie, funcjonalność i oszczędność zależy od obecnych warunków, potrzeb i oczekiwań.

Przy zastosowaniu wielu kanałów połączenia firmowej bramki VoIP ze światem zewnętrznym można obciąć zapotrzebowanie na łącze. Podłączenie ISDN pozwala na odpowiednie przekazywanie połączeń, bądź to na tradycyjną linie do rozmów lokalnych, bądź to przez zewnętrzną firmę dostarczającą VoIP na resztę numerów.

Godnym polecenia jest podłączenia Skype'a do firmowej sieci VoIP. W tej chwili za niewielką opłatą można wykonywać prawie nielimitowaną ilość rozmów Skype-Świat. Są to oczywiście dodatkowe koszty sprzętu, konfiguracji oraz oprogramowania ale korzyści przy dużej ilości rozmów są znaczące.
A z naszym firmowym VoIPem jest tak, że "im dalej dzwonię" tym lepiej działa. Jak dzwonię lokalnie nie mogę się dogadać :P
Zbigniew Augustyniak

Zbigniew Augustyniak Starszy specjalista
ds. IT

Adrian Biczysko:
A z naszym firmowym VoIPem jest tak, że "im dalej dzwonię" tym lepiej działa. Jak dzwonię lokalnie nie mogę się dogadać :P

A z usług jakiej firmy korzystacie?

konto usunięte

Viren Bhandari:
The most important thing for me is that Skype protocol is still safe and most of the chats and phone calls through Skype are encrypted ;)

http://media2.pl/internet/27239-awaria-skype-to-nie-je...

What should they have said? Obviously, there was no hackers' attack:-)
Wojciech Nurkowski

Wojciech Nurkowski Specjalista....

Wiecie co? Nigdy nie bede traktowal powaznie kontrahenta, dopoki mi bedzie mowil "nie moglem sie poloczyc przez skypa!"

Połączenia głosowe to jeden z najwazniejszych elementów biznesu, które maja dzialac niezawodnie, bez wzgledu na koszta. A jak kogoś nie stac na jakosc, niech napisze maila albo na gg czy icq...

nie obmy z siebie wariatow. Rozwiazania VoIP sa fajne, dopoki dzialaja dobrze i sa wdrozone dobrze. A pierdolki typu skype sa dobre dla pojedynczych ludzikow ktorzy lubia zabawki, a nie dla rozwiazan korporacyjnych...

wyobrazacie sobie call center dzialajace na skype? Bo ja nie...
Ja korzystam z VoIP do połączeń wychodzących prywatnie i bardzo sobie chwalę.

Posiadany przeze mnie zestaw to:
- bramka Linksys PAP2T (kilkadziesiąt zł na Allegro)
- łącze ADSL 1024/256 (Multimo)
- jako usługodawca jedna z ofert Betamax (VoipDiscount)
- 2 analogowe bezprzewodowe telefony Siemensa AS140 (również kilkadziesiąt zł)

Jakość połączeń na telefony stacjonarne jest bardzo dobra. Ani ja ani rozmówca nie odczuwa żadnej różnicy pomiędzy połączeniem przez VoIP a tradycyjnym. Co ważne dla pozostałych domowników, nie zmienił się sposób korzystania z telefonu (brak komputera, słuchawek, tradycyjne wybieranie numeru). Koszty również są zdecydowanie niższe, ale to już jest kwestia wybranego usługodawcy.

Gorsza jakość występuje przy łączeniu się na komórki (testowałem tylko polskie numery). Występują zauważalne opóźnienia i jakość dźwięku jest gorsza, choć nadal da się rozmawiać. Ze względu na bardzo dobrą jakość połączeń stacjonarnych sądzę jednak, że to nie jest ograniczenie technologii VoIP, a raczej kwestia kierowania ruchu na komórki przez dostawcę.

W konfiguracji bramki wybrałem kodeki o najlepszej jakości głosu. Możliwe jest przeprowadzanie dwóch rozmów jednocześnie. Nawet w takim przypadku, przy dodatkowym korzystaniu z Internetu jakość wszystkich usług jest bez zastrzeżeń.

Telefon z TPSA został i służy wyłącznie do odbierania połączeń przychodzących oraz dzwonienia na nietypowe numery (np. 0800, 0801, lub skrócone 9191, itp.) oraz jako awaryjna w przypadku przerwy w działaniu Internetu. Na tej linii działa również łącze ADSL niezbędne do działania usługi. Abonament został obniżony do najniższego możliwego, miesięczne rachunki za telefon/internet spadły o ok. 30%, a dzwoni się więcej, dłużej i dalej (np. za granicę).

Podsumowując - polecam korzystanie z VoIP, ale warto zostawić sobie w odwecie linię tradycyjną (szczególnie w firmach, gdzie ciągłość działania telefonu jest sprawą krytyczną).

Chętnie odpowiem jako praktyk domowego rozwiązania na ewentualne pytania i wątpliwości.

Pozdrawiam

konto usunięte

Cała firma, w której pracuję korzysta z VoIP (aparaty Siemensa) przy okazji platformy komunikacyjnej intraOut i nie narzekamy :)
Co do traktowania "poważnie", o którym ktoś wspominał - dopóki wszystko działa bez zarzutu to dlaczego nie korzystać z tego rozwiązania. A działa! :) Nie zauważyłam różnic między VoIPem a normalną telefonią. Ale oczywiście myślę o profesjonalnym VoIPie i profesjonalnej platformie w tle, która daje dużo więcej możliwości niż najzwyczajniejszy telefon.

Zastanawiam się już nawet na VoIPem w domu.

konto usunięte

To ja dorzucę jeden znaczący minus chociaż korzystam z VoIPa od 5 lat, w domu nie wyobraza sobie zycia bez tego.

VoIP NIE NADAJE sie do firmy jako jedyne rozwiazanie. Potrzebny jest backup w zaleznosci od wielkosci firmy albo ISDN albo PRI.

Ostatnio bylem swiadkiem sytuacji gdzie jedna firma handlowa - 30 pracownikow na cale 6 godz stracila dostep do tel bo padlo lacze.

Druga sprawa...w wypadku polaczen lokalnych mozna wynegocjowac bardzo dobre stawki ktore sa zblizona lub takie same jak stawki VoIP - jakos polaczenia zawsze bedzie bardzo dobra:)

Podsumowujac: VoIP - tak ale tylko z pewnoscia ze nie zostaniemy odcieci od swiata gdy padnie net:)
Wojciech Nurkowski

Wojciech Nurkowski Specjalista....

Ja tam nadal twierdze ze voip moze dzialac w firmie, jesli jest wykonana instalacja z głowa :)

1.) ilosc polaczen musi byc skalkulowana
2.) musi byc gwarantowane na calej dlugosci pvc dedykowane do voipa
do operatora ktory swiadczy usluge
3.) QoS na urzadzeniach jest niezbedny (Quality of service) czyli priorytetyzacja ruchu i glos musi miec priorytet

W starym pro futuro (jak jeszcze istnialo) robilismy tak:

Zalóżmy ze ktos w np. POznaniu chcial voipa - ok
1.) Stawialismy instalacje i podpinalo sie ja radiowo do stacji bazowej w Pozananiu
2.) do terminala podpinalo sie bramkę (ilosc portow zalezna od ilosci max jednoczesnych rozmow
3.) wycinalo sie dla klienta łącze pvc do WARSZAWY o przeplywnosci max. ilosc rozmow X 32kbps
4.) W wawie terminowalo sie ruch do innych operatorow i przydzielalo numerację
witam
nie wnikam w dyskusję, ale jako ciekawy jej element polecam wizytę na stronie http://critical-links.com

Marek
Michał Błaszczak

Michał Błaszczak Pentester / Linux
Administrator / VoIP
/ Blockchain /
Cry...

Marek Daniłowski:
witam
nie wnikam w dyskusję, ale jako ciekawy jej element polecam wizytę na stronie http://critical-links.com

Marek

Lepiej polskie rozwiązanie wybrać w dobie gospodarczego kryzysu, więcej zostanie 'u nas' ;P - przynajmniej tak w TV mowia ostatni :)

A co do polskiego produktu centrali VoIP w firmie to prosze zerknac tutaj Centrala VoIP

Następna dyskusja:

Praca zdalna w IT - czy to ...


Wyślij zaproszenie do