Temat: Komentarz Daniela Dryzka, inwestora domenowego "Reklamy w...

Reklamy w domenach .tel
Tomek Puchaczewski

Telnic, rejestr domen .tel, planuje wprowadzenie nowej funkcjonalności – reklam umieszczanych przez użytkowników na swoich stronach.


Obrazek
Strona .tel z reklamą

Reklamy w domenach .tel, w przeciwieństwie do pozostałych domen, umieszczane będą na stronach przez samych użytkowników. Funkcjonalność ta jest już zaimplementowana, a jej oficjalny start - jak poinformował nas Telnic - odbędzie się najprawdopodobniej już dziś lub w przeciągu kilku najbliższych dni, wraz z uaktualnieniem stron proxy i rozwiązaniem opisanego przez nas problemu z Operą 10.

Materiały reklamowe będą utrzymane w konwencji stron .tel, w związku z tym pozbawione będą grafiki. Odsyłać będą do innych stron internetowych oraz, co oczywiste w przypadku domen telefonicznych, numerów telefonów. Przypominać będą one reklamy znane z Google AdWords, a umiejscowione będą wzdłuż górnej, prawej bądź dolnej krawędzi strony. Obecne będą również w wersji wyświetlanej dla urządzeń mobilnych jako link sponsorowany.

Interesujące z punktu widzenia SEO/SEM jest przyjęte rozwiązanie technologiczne. Dane komercyjne na stronie .tel przechowywane będą podobnie jak pozostałe, czyli w DNS. Formą przechowywania danych na serwerze jest .tad – text advertising record. Listing zawierający przykładowy .tad znajduje się poniżej.

Przed oficjalnym uruchomieniem funkcjonalności, Telnic nie wypowiada się na temat partnerów biznesowych, którzy obsługiwać będą nowe rozwiązanie.

Co ciekawe Telnic podkreśla, że celem wprowadzenia reklam nie jest zysk. - Telnic nie będzie mieć żadnego bezpośredniego zysku z udostępnienia nowej funkcjonalności użytkownikom .tel. Ceny zależne będą od dostawców oraz samych użytkowników. Przewidujemy, że w przyszłości pojawi się duża ilość dostawców, więc będzie można wybrać najkorzystniejszą ofertę - komentuje Justin Hayward, Communication Director z Telnic.

Motywacją do wprowadzenia linków reklamowych w domenie .tel jest - według jej pomysłodawców - żądanie społeczności użytkowników. Dwoma pozostałymi powodami jest popularność Google AdWords oraz kurczenie się dochodów z tradycyjnych form reklamy dostępnych dla posiadaczy domen. Użytkownicy .tel chcą mieć zatem dostęp do podobnej funkcjonalności.


Obrazek


W związku z tym tematem poprosiliśmy o komentarz Daniela Dryzka, inwestora domenowego:

Tomasz Puchaczewski: Jakie możliwości, potencjalnie, daje taka reklama?

Daniel Dryzek: Każdy właściciel domeny .tel może umieścić na swojej domenie reklamę typu pay per click (opłata za kliknięcie) lub pay per call
(opłata za reklamowe połączenie telefoniczne). To posunięcie świadczy o tym, że rejestr domen .tel chce zainteresować domenami .tel inwestorów domenowych, którzy mogliby "nakręcić" rynek kupowania domen .tel. Poważniejszym problemem telnic.org będzie chyba jednak przekonanie Internautów do korzystania z domen .tel. Do chwili obecnej zostało zarejestrowanych około 400 tysięcy nazw z rozszerzeniem .tel. Rejestr jest co prawda bardzo młody i ma zaledwie kilka miesięcy, ale właśnie na początku istnienia nowej domeny zainteresowanie nią jest największe. Potem, jeśli domeny nie zaczną być wykorzystywane w biznesie i przez prywatne osoby, rejestr umrze śmiercią naturalną.

TP: Jakie są szanse na popularyzację domen tego typu?

Daniel DryzekDD: Uważam, że szanse na popularyzację domeny .tel są bardzo niskie. Nie udało się z .mobi, nie uda się też moim zdaniem z .tel. Łatwiej będzie chyba odnaleźć na firmowej stronie kontakt i telefon, niż szukanie serwisu w domenie .tel. Ta domena mogłaby odnieść sukces tylko wtedy, gdyby zmusić firmy, żeby równolegle do swojej domeny firmowej kupowały dodatkową z rozszerzeniem .tel - a taka sytuacja, jak wiadomo, nie nastąpi.

TP: Czy z punktu widzenia osoby zajmującej się ogólnie pojętą reklamą w sieci ten projekt jest obiecujący?

DD: Umieszczanie reklam na domenach to nic nowego. W przypadku .tel nie było to możliwe, a teraz jest. Inicjatywa byłaby ciekawa, gdyby ruch generowany na domenach .tel był duży. Nie mamy takich danych, ale należy podejrzewać, że ruch jest znikomy, ponieważ większość internautów nie zna tego rozszerzenia, a jeśli nawet znają, to i tak domyślnie wpiszą .pl, .eu lub .com w przeglądarkę. Jeśli będzie mało odsłon reklam, to rynek reklamowy na domenach .tel będzie mało interesujący.

TP: Co może być głównym problemem domen .tel?

DD: Domena .tel wpisuje się w ostatnio "modny" nurt nowych domen najwyższego poziomu. Odkąd ICANN poinformował, że będzie pozwalał na tworzenie nowych domen (np. .warsaw, .kids, .money, .eco itd.), wiele organizacji zainteresowało się tą możliwością. W większości takie projekty nastawione są na zysk z rejestracji i utrzymania takich domen. Problemem jednak będzie popularyzacja. Orzekonanie ludzi do ich używania nie będzie łatwe. Uda się niewielu, większość polegnie. Myślę jednak, że Internet jest jeszcze bardzo młody i nie znamy jego kierunków rozwoju. W przyszłości można się spodziewać, że z Internetu będzie korzystało kilka razy więcej osób na świecie niż obecnie. Nowe domeny mogą się przydać.
[Aktualizacja: 05.09.2009, godz. 10:45]

W związku z nasza publikacją dodatkowy komentarz przesłał Justin Hayward z Telnica:

- Chiałbym podkreślić jedną rzecz: wiele osób wciąż porównuje .tel do tradycyjnych domen, które hostują tradycyjne strony, co nie jest dobrym porównaniem. Inny jest użytkownik końcowy. Przykładowo targetem domen tradycyjnych są działy IT oraz reklamowe korporacji. podczas gdy domeny .tel są znacznie bardziej użyteczne w komunikacji krorporacyjnej, public relations oraz dla małych i średnich przedsiębiorstw nieposiadających sieci wewnętrznej. Ciekawie porównanie to komentuje jeden z użytkowników domen .tel na naszym forum: "Porównywanie .tel z .com jest jak porównywanie samochodu z rowerem. Oba są użyteczne, ale każdy w innych okolicznościach".

Oryginalny artykuł http://interaktywnie.com/biznes/newsy/domeny/reklamy-w...Dariusz D. edytował(a) ten post dnia 16.09.09 o godzinie 08:45