Grzegorz Małopolski

Grzegorz Małopolski Senior Android
developer, DevOps,
MotoSave Team
Startup O...

Temat: Czy w Polsce kupujemy płatne aplikacje ? (Google wallet,...

Poszukuję statystyk ilości pobrań płatnych aplikacji, lub płatności In-App pogrupowanej według krajów. Głównie dla Polski.

Coś jak https://play.google.com/store/apps/category/APPLICATION

Druga sprawa:

Jakie są Wasze doświadczenia z dystrybucją apikacji w porównaniu:

Google Play - płatna aplikacji VS. Dystrybucja przez swoją stronę i swoje metody reklamy

Moje porównanie dla płatnych aplikacji:

Google Play

Plusy:
+ łatwość pobierania i instalacji
+ mechanizmy aktualizacji, raportowania błędów, statystyki
+ wiarygodność w niezależnych komentarzach (przy dużych ilościach)
+ płatności In-app (mechanizm za free)
+ darmowa promocja przez dobrą pozycję
+ aplikacja na liście wyszukiwań w markecie

Minusy:
- 30% zysków pobiera market
- aplikacja może zostać wyrzucona z marketu w każdej chwili (różne powody)
- Polacy nie wierzą jeszcze w płatności Google Wallet, paypal
- brak możliwości płatności przy użyciu innych metod (płatności24 itp.)
- restrykcje co do aplikacje (decyduje market)
- brak możliwości użycia czegoś innego w aplikacji poza In-app payments
(minus dla aplikacji, które posiadają model biznesowy abonamentowy)
- nie można dystrybuować aplikacji poza marketem
- konkurencja widoczna w markecie w tym samym miejscu

Dystrybucja własna na stronie WWW

+ zysk w prawie 100% dla producenta aplikacji
+ różne metody płatności ! Realizcja płątności metodami, do których Polacy już się przyzwyczaili
+ różne formy płatności (abonamet, bonusy, itp)
+ mniejsza bezpośrednia konkurencja (przy odpowiednim pozycjonowaniu)
+ dowolne zarządzenie wyglądame strony z aplikacją
+ większa dowolność treści i możliwości aplikacji
+ własne zarządzanie atualizacją
+ nikt niespodziewanie nie usunie aplikacji ze strony, tak jak to może sięzdazyć w przypadku Google Play

- łatwość instalacji (przez link) pomniejszona o wymuszenie włączenia możliwości instalacji z nieznanych źródeł
- większy nakład na statystyki i raportowanie błędów
- włąsny wewnętrzny mechanizm aktualizacji aplikacji
- brak widoczności w przypadkowych wynikach wyszukiwań użytkowników Google Play

Jakie ważne dla Was różnice dodalibyście ?

Temat1: Statystyki
Temat2: Porównanie metod dystrybucji
Michał Kąkol

Michał Kąkol Rozwiązuję problemy,
przenoszę firmy do
internetu.

Temat: Czy w Polsce kupujemy płatne aplikacje ? (Google wallet,...

"Polacy nie są przekonani..." - nie wiem o jakich polakach mówisz, chyba tych, co i tak jakby umieli korzystać ze smartfonu (bo większość nie potrafi) to i tak woleliby poświęcić 30min na szukanie darmowej alternatywy (gorszej apki lub pliku apk z neta). Po prostu zostali do tego przyzwyczajeni, a srodowisko androidowe jest wrecz idealne do takiego podejscia.

Tak więc Ci powyżsi nie kupują, i raczej nie będą kupowali, nie potrafią, a jak potrafia to i tak nie chca wydawac kasy.

Reszta spokojnie sobie kupuje apki, i wszyscy, dla których wygoda i czas jest ważniejszy niż pare złotych spokojnie zakupuje aplikacje w miare potrzeb. Problem jednak w tym, że całe środowisko androidowe zostało wychowane do "za darmo" ewentualnie z reklamami, i trzeba albo wspaniałego pomysłu, albo wychowania własnych użytkowników, żeby kupili.

Na androidzie doskonałym pomysłem jest model fremium, gdzie apka jest darmowa i posiada InAppPurchase, za co i tak większość aplikacji zgarnia "jedynki" w markecie bo ludzie chcą "za darmo", nie rozumieją, bądź nie chcą zrozumieć, że coś może kosztować czas i ktoś chce na tym zarobić.

Tak więc jeżeli chodzi o Polski rynek (chociaż światowy dużo się nie różni) i klientów indywidualnych na Androidzie polecam dwa modele:
a) darmowa apka + platnosci za dodatkowe elementy/uslugi/zablokowane funkcjonalnosci
b) darmowa apka zarabiajaca na "innym" modelu, np. poprzez wspolprace z firmami, ktore chcialyby wspolpracowac z Twoja firma

Sprzedaż aplikacji (bezposrednio, lub aplikacji pro) mija się z celem, uzytkownicy nie sa wychowani tak jak uzytkownicy iOS'a, nie rozumieja, że za aplikacje (lub jej zawartosc) trzeba zaplacic.

Sprzedaż poza sklepem google - ze sie tak kolokwialnie wypowiem: "z bogiem" :P. Chcesz się skupić na jakosci aplikacji czy na podlaczaniu platnosci zewnetrznych? Paypal jeszcze jakoś zyje (mozliwa wygodna integracja dzieki ich bibliotekom) ale jakies platnosci24.pl czy inne badziewie, no coz, srednio to widze, poki nie dadza mobilnej wersji jak paypal to niech sobie tam zyja, ja swoich uzytkownikow raczej nie posle na taką stronę.

Platnosci sms - to są dopiero cuda na kiju w polsce, korzystalem, ludzie chetnie wysylali (raczej mlodzi, czesto z telefonow rodzicow) ale ile na tym zarobisz to juz smiech na sali, jakies 33% kosztow klienta docelowego.

W google play jest mozliwosc subskrypcji.

Podsumowując: chcesz się bawic w jakies kombinacje alpejskie, Twoja sprawa, ale czy nie lepiej poswiecic ten czas na odpowiednie dopracowanie aplikacji, modelu biznesowego, reklame aplikacji i powolne przyzwyczajanie uzytkownikow jak "to wszystko" dziala?

Z wlasnego doswiadczenia moge powiedziec tak: srednio 8% komentuje aplikacje, przy czym 1/4 (2% wszystkich uzytkownikow) komentuje negatywnie InAppy w aplikacji (sciagneli darmową apke i jak to ma być, że muszą placic, oczywiscie biedniejsze kraje w tym nasz wiodą prym w placzu). Ok 3-4% korzysta z możliwości zakupu w aplikacji (w przypadku wygodnych oplat sms'ami dobijaliśmy do ok 8%). Uzytkownicy, ktorzy skorzystali z zakupu i bezproblemowo otrzymali dodatkowy "content" za który zaplacili prawie zawsze wracają z pozytywnymi (5gwiazdek) komentarzami i bardzo często dokonują kolejnych zakupów.

Pozdrawiam,
Michał

ps: powyższe statystyki są w przybliżeniu na podstawie danych z wlasnych doświadczeń, wiec na zywym organizmie, a nie jakies tam srednie dla rynku więc mogą się rożnić dla roznych aplikacji i developerow

ps2: reklamy typu admob, mobclix to gówno -> zyski niewspolmiernie male w porownaniu do inapppurchase,

a reklamy typu AirPush (notyfikacje) to TOTALNE GÓWNO -> male zyski, ludzie placza, odinstalowuja, zle oceniaja, nie polecaja, odradzaja, nic nie chca kupic
Grzegorz Małopolski

Grzegorz Małopolski Senior Android
developer, DevOps,
MotoSave Team
Startup O...

Temat: Czy w Polsce kupujemy płatne aplikacje ? (Google wallet,...

Dzięki, wartościowa wypowiedź i poparta doświadczeniem.
Mała pomyłka, chodziło mi o przelewy24.com a nie płatności24.
Jakieś api już tam mają http://www.przelewy24.pl/cms,176,platnosci_mobilne.htm

Model biznesowy chyba dobrze skopiować i dostosować z modelu operatorów komórkowych.
Oni mają już trochę doświadczenia ;)

Co od reklam, to się jak najbardziej zgadzam. Ten model sprawdza się tylko wtedy, gdy Twoją aplikację reklamują sami użytkownicy między sobą i profit z reklam jest dzięki ich pracy.

W przypadku kiedy Ty inwestujesz np. 100zł w adsense, to klika 1000 ludzi, z tego może 100 zainstaluje apkę i z tego 10 kliknie reklamę, to daje jakieś 2zł na miesiąc jeśli będą wracać do apki.
Dlatego ten model sam w sobie jest słaby :)

Interesuje mnie również jaka jest różnica w mentalności użytkowników z innych krajów.
Może lepiej napisać apkę dedykowaną dla któregoś z krajów zachodnich.
(Wiadomo, że najlepiej napisać dla wszystkich ale lepiej wiedzieć od czegoś zacząć)
Michał Kąkol

Michał Kąkol Rozwiązuję problemy,
przenoszę firmy do
internetu.

Temat: Czy w Polsce kupujemy płatne aplikacje ? (Google wallet,...

Mentalność jest taka: umiesz obsługiwać telefon, masz kase na koncie - klikasz i masz apke bez zbędnej straty czasu. Warto jednak pamiętać o tym żeby odpowiednio ją zabezpieczyć przed tymi "złymi" :P

Powiedz coś więcej na temat przelewy24.pl, widze że się chwalą, ale biblioteki żadnej nie widzę, rozumiem, że muszę się u nich zarejestrować i dopiero będzie opcja pobrania libki do integracji?

Widziałeś gdzieś zrzuty z działania tej biblioteki, tzn. w czasie używania, bo bardzo mnie interesuje jak to jest rozwiązane, bo jeżeli zrobili badziew to sobie odpuszczę rejestracje.

Pozdrawiam,
Michal
Jarosław Pietras

Jarosław Pietras YarMobile.com -
aplikacje mobilne
Android, aplikacje
webo...

Temat: Czy w Polsce kupujemy płatne aplikacje ? (Google wallet,...

Jarosław Pietras edytował(a) ten post dnia 28.02.13 o godzinie 19:16
Grzegorz Małopolski

Grzegorz Małopolski Senior Android
developer, DevOps,
MotoSave Team
Startup O...

Temat: Czy w Polsce kupujemy płatne aplikacje ? (Google wallet,...

Ten rodzaj podejścia pewnie się sprawdza w przypadku apk, które kosztują do kilku złotych.
Nie opłaca się używać innych płatności dla apk poniżej 5 zł.
Tak jest jednak w przypadku aplikacji, które coś nam dają, ale możemy to samo zdobyć inną metodą.
Czyli takich, które zaoszczędzają nam czas włączenie komputera i wyszukaniu czegoś w internecie samemu.

Jeśli natomiast aplikacja kosztuje już ponad 20 zł, i robi już coś więcej, co jest warte tej ceny, to w grę mogą wchodzić już przelewy.
Jednym z powodów jest bezpośredni kontakt z sprzedawcą i rzetelność, którą daje konto bankowe.

Z doświadczenia wiem, że ludzie zaczynają już korzystać z przelewów bankowych wykonywanych przez telefon.
Zrażeni są jednak do płatności sms, które nieraz były wykorzystywane do oszustw.
np. Wyślij darmowego sms a otrzymasz dzwonek (a przy okazji codziennie będziesz dostawać smsa, który kosztuje Cię 9zł z informacją o ilości posiadanych dzwonków :D )

Ciekaw jestem z jakich płatności korzystają użytkownicy Goldenline. Szczególnie osoby nie związane z IT, ponieważ w IT jest całkiem inne podejście do korzystania z softu.
Marcin Pietrzak

Marcin Pietrzak -,
www.madebydesign.pl

Temat: Czy w Polsce kupujemy płatne aplikacje ? (Google wallet,...

W tej chwili jest tyle darmowych aplikacji, że raczej mało osób decyduje się na te płatne. Stron, które udostępniają darmowe apki typu: http://appsblog.pl jest coraz więcej.

Temat: Czy w Polsce kupujemy płatne aplikacje ? (Google wallet,...

Na Google Play płatne aplikacje też duzo nie kosztują, co sprawia że nie ma silnego oporu przed kupnem. Można robić wersję free podstawową i PRO niedrogą, np Stamp Trader jest w wersji Free i Pro za 6.29 zł, najpierw ktoś ściąga free, potem chce więcej funkcji i może ściągnąć PRO



Wyślij zaproszenie do