Michał Kazimierz Kowalczyk

Michał Kazimierz Kowalczyk programista /
developer

Temat: Flash Developper - perspektywy

Witajcie,
Jestem w takim miejscu swojej ścieżki kariery, że muszę się zdecydować w co iść. W swojej freelancerskiej karierze zdarzało się robić różne rzeczy, trochę webdevelopperki, trochę Jav czy C++. Jednak najwięcej doświadczenia mam z Flashem a dokładniej z programowaniem w AS. Zadaję więc sobie pytanie, czy iść w coś, co znam lepiej - Flasha czy w coś powszechniejszego na rynku C++/Javę. Jaką mają perspektywę programiści AS/Flashowcy? Gdzie kończy się ścieżka kariery, co robić dalej? Również ciągle istnieje kwestia zależności Flasha od jednej firmy - co jeśli Adobe z jakiegoś powodu zamknie projekt?

Zachęcam do dyskusji i dzielenia się swoimi przemyśleniami.

Pozdrawiam,
Michał.

konto usunięte

Temat: Flash Developper - perspektywy

w technologie mobilne idz, androida mozesz olac :P

konto usunięte

Temat: Flash Developper - perspektywy

... ale we flashu mozna robic na iOS i androida :P

konto usunięte

Temat: Flash Developper - perspektywy

nikt nie napisal, ze nie mozna ;)

konto usunięte

Temat: Flash Developper - perspektywy

Miałem na myśli, żę wcale nie trzeba go olewać :)

Co do tematu - czemu chcesz się ograniczać do jednego języka Michale?
Michał Kazimierz Kowalczyk

Michał Kazimierz Kowalczyk programista /
developer

Temat: Flash Developper - perspektywy

@Łukasz Szyszkowski: technologie mobilne jak najbardziej tak.
@Michał Mikłowski: jeśli by porzucić słodki freelance na rzecz stałego, pewnego grosza, poważne firmy chyba nie zatrudnią człowieka-orkiestry-od-wszystkiego i nie będą mu płacić od języka (choć jeśli by to robiły, to ja chętnie! (-: ). Tak więc jeśli już pracować na etacie na stanowisku Flash Developpera to, choćby na Javę, czas zostaje jedynie po godzinach, co oznacza, że nie będzie można sobie pozwolić na wielkie projekty, którymi można się chwalić w CV. Aczkolwiek może mi brakować wyobraźni by wiedzieć jak to połączyć. Jak to jest w Twoim przypadku, Michale?

konto usunięte

Temat: Flash Developper - perspektywy

Posiadanie stanowiska ma właśnie tę wadę, że nie możesz powiedzieć: "ok, teraz przez pół roku będę zajmował się czymś innym". Ja nigdy w dużej firmie nie pracowałem i nigdy nie będę, ale moim zdaniem wszechstronność to zaleta.

Go with your gut :)

Poza tym flash ma się chyba całkiem nieźle. Nie jestem obecnie bardzo na bierząco, ale na początku roku czytałem, że Adobe ma zamiar dalej rozwijać platformę przez najbliższe kilka lat.

konto usunięte

Temat: Flash Developper - perspektywy

Michał Kazimierz Kowalczyk:
@Łukasz Szyszkowski: technologie mobilne jak najbardziej tak.
@Michał Mikłowski: jeśli by porzucić słodki freelance na rzecz stałego, pewnego grosza, poważne firmy chyba nie zatrudnią człowieka-orkiestry-od-wszystkiego i nie będą mu płacić od języka (choć jeśli by to robiły, to ja chętnie! (-: ). Tak więc jeśli już pracować na etacie na stanowisku Flash Developpera to, choćby na Javę, czas zostaje jedynie po godzinach, co oznacza, że nie będzie można sobie pozwolić na wielkie projekty, którymi można się chwalić w CV. Aczkolwiek może mi brakować wyobraźni by wiedzieć jak to połączyć. Jak to jest w Twoim przypadku, Michale?


Pytanie czy chcesz się douczyć (czyt. poszerzyć możliwości) , czy po prostu szukasz zatrudnienia? Wtedy lepiej wyucz się jednej dziedziny i zdobędziesz prace :)
Michał Kazimierz Kowalczyk

Michał Kazimierz Kowalczyk programista /
developer

Temat: Flash Developper - perspektywy

Dzięki Panowie za Wasze wypowiedzi. Cóż, dla zdolności kredytowych, warto pomyśleć o etacie, jednakże dla fajniejszej zabawy, fajniej pozostać freelancerem. Zastanawiam się, jeśli wybiorę etat, czy lepiej (finansowo) iść we Flasha czy też lepiej pracować w językach bardziej klasycznych.

konto usunięte

Temat: Flash Developper - perspektywy

Michał Mikłowski:
Posiadanie stanowiska ma właśnie tę wadę, że nie możesz powiedzieć: "ok, teraz przez pół roku będę zajmował się czymś innym". Ja nigdy w dużej firmie nie pracowałem i nigdy nie będę, ale moim zdaniem wszechstronność to zaleta.

Go with your gut :)

Poza tym flash ma się chyba całkiem nieźle. Nie jestem obecnie bardzo na bierząco, ale na początku roku czytałem, że Adobe ma zamiar dalej rozwijać platformę przez najbliższe kilka lat.
tzn wiesz, rozwijanie to jedno a zapotrzebowanie to drugie. Ja juz sie generalnie z flasha wycofalem i sam sie caly czas zastanawiam jak duze zapotrzebowanie jest na flasha i w jakich dziedzinach. Orientuje sie ktos ?
Jakub K.

Jakub K. iOS developer

Temat: Flash Developper - perspektywy

podobno banerki dalej się robi :D

konto usunięte

Temat: Flash Developper - perspektywy

Jakub K.:
podobno banerki dalej się robi :D
smieszne nie smieszne ;D ale pamietam, ze na kampaniach mozna bylo w bardzo krotkim czasie zarobic przyzwoite pieniadze malym nakladem pracy ;)
Jakub K.

Jakub K. iOS developer

Temat: Flash Developper - perspektywy

true, dobre kampanie potrafiły w parę dni dać mega przychody.
Krzysztof Michalak

Krzysztof Michalak Front-end / Drupal

Temat: Flash Developper - perspektywy

http://www.bytearray.org/?p=4516
Szymon Rybka

Szymon Rybka Flex Developer

Temat: Flash Developper - perspektywy

Take zmiany to ja rozumiem!
Piotr Danielewicz

Piotr Danielewicz front-end developer,
Media 4 U

Temat: Flash Developper - perspektywy

Burza w szklance wody a życie swoją drogą. Od flasha się odchodzi, nie da się tego zanegować, a wszystko za sprawą mobile. Chociaż sam mam nadzieję, że jednak ta tendencja się diametralnie zmieni, ale wiem jak jest na rynku. Ludzie chcą by się wyświetlało, bez pobierania pluginów i do tego się pozycjonowało. Flash niestety przegrywa w każdej z tych dziedzin z HTML, CSS i JS na każdej platformie. Nie mówię tutaj o aplikacjach dedykowanych bo w tej dziedzinie flash jest królem i jeszcze trochę to potrwa do momentu gdy nie pojawi się coś zupełnie innego/nowego i równie prostego.
Mam tu na myśli dziedziny najbardziej popularne czyli WWW gdzie jest największy popyt na pracę.
Sporo by się pewnie zmieniło gdyby iPady etc jednak były szybsze i potrafiły wyświetlać flasha. Wtedy sytuacja mogłaby wrócić do normy.Piotr Danielewicz edytował(a) ten post dnia 19.07.12 o godzinie 15:33
Szymon Rybka

Szymon Rybka Flex Developer

Temat: Flash Developper - perspektywy

Flash to technologia. To program do robienia animacji, ide dla developerów, runtime do odpalania aplikacji, czy choćby warstwa interfejsu w nowoczesnych grach wideo.
Web to tylko kawałek tortu. Jeśli dla kogoś flash to tylko renderowanie stron www to nic dziwnego, że nie imponuje mu dostęp do karty graficznej czy odpalanie zadań w osobnych procesach.

W web jest największy popyt na prace. Ale jest chyba najwiecej śmieciowych pracodawców, pracowników i zleceń. Jeśli będzie to możliwe nigdy nie chce brać w tym udziału. Więc wszystko mi jedno czy będzie to we flashu czy innym js + html.Szymon Rybka edytował(a) ten post dnia 19.07.12 o godzinie 15:41

konto usunięte

Temat: Flash Developper - perspektywy

Piotr Danielewicz:
Sporo by się pewnie zmieniło gdyby iPady etc jednak były szybsze i potrafiły wyświetlać flasha. Wtedy sytuacja mogłaby wrócić do normy.
mam wrazenie, ze nie do konca wiesz o czym piszesz :) problem nie lezy w urzadzeniu a w samym flashu i w wiekszosci przypadkow braku optymalizacji kodu przez developera, smutna prada jest wlasnie taka, ze wiekszosc flash developerow nie zastanawia sie nad zarzadzania pamiecia czy procesozernoscia skoro na kompie ma do wykorzystania 4 rdzenie po 3 GHz i 8 GB Ram'u. Potem zaczyna sie placz, ze urzadzenia mobilne sa do dupy bo flash na nich tnie.. ide o zaklad, ze wiekszosc flashowych projektow chodzilo by przyzwoicie po optymalizacji kodu.
W tej chwili w urzadzeniach mobilnych montuje sie bardzo wydajne podzespoly lecz trzeba zrozumiec ze nie jest komputer stacjonarny. Dla przykladu sciagnij sobie na iPada jakas gre np Gameloft'u - wszystko w 3D i chodzi bez pierdnięcia ... mozna ?

konto usunięte

Temat: Flash Developper - perspektywy

Łukasz Szyszkowski:
smutna prada jest wlasnie taka, ze wiekszosc flash developerow nie zastanawia sie nad zarzadzania pamiecia czy procesozernoscia skoro na kompie ma do wykorzystania 4 rdzenie po 3 GHz i 8 GB Ram'u.

Ale na tym polegał własnie fenomen flasha - że można było kodować cuda na kiju bez znajomości programowania niskopoziomowego i całej tej magii, która dzieję się w komputerach "od zakrystii".
Gdyby flash wymagał takiej wiedzy Eric Jordan pewnie nigdy nie złożyłby niebieskiej strony 2Advanced i 80% dzisiejszych flashdeveloperów/flashowców/dizajnerów zajmowałoby się obwoźnym handlem sałatą miast ciosać cuda w internecie

Flash to (jak na razie) idealny pomost pomiędzy wizją grafika i wiedzą kodera, takie "programowanie dla kreatywnych". Kto chce i może - ten bawi się w kodowanie "po bożemu"; a kto pracuje w agencji w wariackich dedlajnach ten programuje tak, jak mu terminy pozwalają.

Projekty flashowe niedopracowane są głównie dlatego, że robi się je w krótkich terminach a terminy biorą się stąd, że krótki czas produkcji = mniejsze koszta dla klienta. Flashówki są niedorobione, bo klient często nie chce płacić za rzeczy "dorobione", tylko takie, które działają i są na czas. Klienta nie obchodzi, czy kod jest po bożemu, czy na gumę od majtek - liczy się to, co widać.
To podejście, które było przyczynkiem do eksplozji flasha w sieci (super efekty tanim kosztem) przestało się sprawdzać na urządzeniach mobilnych, bo nagle się okazało, że developerka urządzenia przenośne musi potrwać dłużej, bo trzeba dłużej nad kodem posiedzieć.

Żeby jednak nie było za różowo - html.js/css też ostro przycina na smartfonach i tabletach. Wystarczy kilka skryptów i zaczyna się czkawka - pracuję biurko w biurko z webdeveloperami i widzę, jak to wygląda w praktyce, na telefonie ;)

I jeszcze na koniec "anegdotka" sprzed kilku dni: musiałem w stronie htmlowej osadzić video, które dopasowywałoby się proporcjami do rozmiarów strony. Zanim skonwertowałem film do trzech różnych formatów ( bo przeca nie ma jednego standardu dla wszystkich) wkurzyłem się, skorzystałem z FLVplayback komponentu i odpaliłem plik mp4 z flasha.
I to jest powód, dla którego flash jeszcze długo nie zginie: cena roboczogodziny * ilość czasu potrzebnego na osiągnięcie tego samego efektu we flashu i htmlu.
Excel nie kłamie ;)

-----
edytowałem, bo mi się coś cytowanie spierniczyłoKrzysztof Zapolski edytował(a) ten post dnia 19.07.12 o godzinie 20:27
Piotr Danielewicz

Piotr Danielewicz front-end developer,
Media 4 U

Temat: Flash Developper - perspektywy

Nie chcę się tutaj skupiać nad ideologiami, technologiami i innymi rzeczami, a na tym co jest dla klienta najważniejsze czyli by produkt, za który zapłaci sporą kasę jednak spenetrował największy możliwy obszar na rynku. Na nic zdadzą się Wasze przekonywania, że flash to jest perełka nad perełki i nie wiadomo co jeszcze skoro na pytanie, dlaczego na iPadzie (nawet najbardziej zoptymalizowana i wypieszczona) gierka się nie otwiera powiecie...eee noooo ten, bo iPad nie ma flasha. Mówię tutaj o wersjach online umieszczanych na www.
Nie bez powodów coraz więcej zapytań od klientów jest o gry w html5 i/lub konwersje z flasha na html5 nawet kosztem utraty kilku efekciarskich wybuchów.

BTW Łukasz> odpal www z flashem na mobilach appla...można? Raczej nie i tu jest ten mur nie do przeskoczenia, a klient ze szpanerskim tabletem z jabłkiem wcześniej czy później zdecyduje się na konwersje na js/html a o flashu nie będzie chciał słyszeć bo u niego nie chodzi...

Już rok temu toczyłem debatę o tym co z tym flashem będzie...pół roku po tym okazało się, że adobe odchodzi od wspierania mobilnego flasha i wszyscy wpadli w popłoch co tu dalej robić. To daje sporo do myślenia i do zastanowienia ile jeszcze ta technologia pociągnie na obecnym poziomie.

Następna dyskusja:

flash serwis - potrzebuje




Wyślij zaproszenie do