Temat: Plan na farmę wiatrową a mapa

Witam,
Pytanie swoje kieruje do osób, które współpracowały z gminami bądź urbanistami przy realizacji MPZP. Jakie macie doświadczenia związane z przygotowywaniem mapy pod plan zagospodarowania przestrzennego dla elektrowni wiatrowych? Czy spotkaliście się z sytuacją, żeby urbanista w toku procedury zlecał taką mapę, czy raczej dostaje ją gotową od inwestora? Jaka to musi być mapa - tzn. czy powiedzmy jeśli teren ma 350 ha to na cały ten teren powinna być sporządzona mapa?

Będę wdzięczna za informacje
Aleksander Knoll

Aleksander Knoll Project Manager
Gestamp Eolica
Polska Sp. z o.o.

Temat: Plan na farmę wiatrową a mapa

ustawa mówi o mapach 1:1000 ( dopuszczalne 1:2000 i takie się przeważnie stosuje ) - dotyczy gruntów , na których będzie zmieniany sposób użytkowania z R na EW ( czyli pod turbiny, place montażowe i drogi dojazdowe ) , resztę można robić na mapach 1:5000 ( ustawa mówi , że można wykonywać mpzp na terenach rolnych z wyłączeniem możliwości budowy w tej skali )
Co do tego kto płaci za mapy to ... jak wiadomo ustawa nie pozwala finansować mpzp inwestorowi ( chyba , że dotyczy to ICP ) a jak jest w rzeczywistości to ... dopowiedz sobie sama :)Aleksander Knoll edytował(a) ten post dnia 17.01.11 o godzinie 20:43
Tomasz Wójcik

Tomasz Wójcik PMP Certified

Temat: Plan na farmę wiatrową a mapa

zgodnie z nowym ustawodawstwem, które weszło w życie 21.10.2010 jeśli dobrze pamiętam, trzeba teraz uwzględniać strefy oddziaływania EW. To zasadniczo nie powinno pozostawić Ci pola do pozostawiania "białych plam" na obszarze 350ha.

Jeżeli chcesz zrobić MPZP "po Bożemu" musisz kierować się wskazówkami inwestora/dewelopera. Zasadniczo urbanista powinien od początku do końca współpracować z takowym, ponieważ posiada on niezbędna wiedzę, doświadczenie i oprogramowanie do pełnej analizy.
Michał Kulpiński

Michał Kulpiński Student,
Politechnika
Świętokrzyska w
Kielcach

Temat: Plan na farmę wiatrową a mapa

Tomasz Wójcik:
zgodnie z nowym ustawodawstwem, które weszło w życie 21.10.2010 jeśli dobrze pamiętam, trzeba teraz uwzględniać strefy oddziaływania EW. To zasadniczo nie powinno pozostawić Ci pola do pozostawiania "białych plam" na obszarze 350ha.

Jeżeli chcesz zrobić MPZP "po Bożemu" musisz kierować się wskazówkami inwestora/dewelopera. Zasadniczo urbanista powinien od początku do końca współpracować z takowym, ponieważ posiada on niezbędna wiedzę, doświadczenie i oprogramowanie do pełnej analizy.

Panie Tomaszu, mam pytanie odnośnie zmiany, o której Pan wspomina w swoim poście. Czy wprowadzenie zapisu o konieczności uwzględnienia w zmianie MPZP stref oddziaływania EW powoduje, że zmieniając plan przykładowo pod pojedynczą turbinę muszę rozszerzyć zmianę o obszar, na który ten wiatrak wpływa?. Jeżeli tak to jak określić ten obszar? Czy chodzi jedynie o hałas, czy migotanie cienia również trzeba uwzględnić?
Michał K.

Michał K. Ambiens. Doradztwo
Środowiskowe w
procesie
inwestycyjnym.

Temat: Plan na farmę wiatrową a mapa

To i ja wtrące swoje 3 grosze.

W polskim prawodawstwie nie ma norm/dopuszczalnych poziomów/ograniczeń (jak zwał tak zwał) dotyczących migotania cienia...

Więc jak określić zasięg oddziaływania w zakresie migotania cienia ? Wyznaczyć obszar gdzie nie występuje takie zjawisko w ogóle?
W takim razie analogicznie należałoby zasięg oddziaływania hałasu określać dla wartości większych niż 0,0 db...

Nie dajmy się zwariować...

--
Pozdrawiam
Michał Kaczerowski

konto usunięte

Temat: Plan na farmę wiatrową a mapa

Panie Michale tez miałem takowe przemyslenia.
Ja bym powiazał to z hałasem (zaniedbuje oddziaływanie na krajobraz). Co do 0 dB to równiez nad tym myslelem ale biorac pod uwage iz przy liniach napowietrznych 110kV pas ograniczonego uzytkowania ma szerokosc ok 15m (tu równiez zaniedbuje krajobraz) a to ze wzgledu na przepisy w odniesieniu do skłądowych magnetycznych i elektrycznych pola to dla wiatraka wziołbym odpowiedie normy (przepisy) hałasowe.
Co do hałasu jednak to nie takie proste i daje wiecej niz 50% na to ze obliczenia halsu dla Farm Wiatrowych nie sa robione tak jak powinny.
Aleksander Knoll

Aleksander Knoll Project Manager
Gestamp Eolica
Polska Sp. z o.o.

Temat: Plan na farmę wiatrową a mapa

Ja aktualnie współpracuję z 2 gminami przy zmianie studium i tworzeniu mpzp i co do krajobrazu to w obu przypadkach mam uwagi wojewódzkich konserwatorów zabytków w sprawie sporządzenia analizy wpływu farmy na krajobraz kulturowy ( więc tak do końca nie można bagatelizować krajobrazu ).
Co do rzetelności wykonywania analiz akustycznych to "bylejakość" tej analizy może się odbić czkawką jeśli po realizacji okaże się , że normy hałasowe są przekroczone i może się to skończyć decyzją o wyłączeniach urządzeń w godzinach nocnych....

konto usunięte

Temat: Plan na farmę wiatrową a mapa

Panie Aleksandrze nie mialem na mysli zbagatelizowania krajobrazu :)
co do pomiarów halasu to wg mnie raczej nie okaze sie ze normy hałasowe sa przekroczone (bedzie ok) przynajmniej w odniesieniu do niektórych rozporzadzen i metodologi pomiarowych niektórych firm :) "Inwestor zleca inwestor dostaje"
Aleksander Knoll

Aleksander Knoll Project Manager
Gestamp Eolica
Polska Sp. z o.o.

Temat: Plan na farmę wiatrową a mapa

Po realizacji to nie inwestor będzie zlecał badanie hałasu a np. okoliczni mieszkańcy i wtedy przyjedzie Państwowa Inspekcja Sanitarna ( BTW fajny skrót PIS :) ) i dokona niezależnych od inwestora pomiarów natężenia hałasu..
Tomasz Wójcik

Tomasz Wójcik PMP Certified

Temat: Plan na farmę wiatrową a mapa

Nie posiadam niestety wiedzy (a szkoda, może ktoś na tym forum chciałby się podzielić?) jaki maksymalny zasięg, przy naszych szerokościach geograficznych, miałby obszar objęty problemem "migotania cienia", ale zakładam że przy projektach dotyczących turbin 2-3MW zasięg oddziaływania hałasu 40dB całkowicie by go wchłonął. To przy założeniu, że, jak wspomnieliście wyżej, oddziaływanie hałasu policzone zostałoby "po Bożemu". Myślę, że dotyczy to nawet jednej turbiny 2MW.

Biorąc pod uwagę oddziaływanie na krajobraz, to faktycznie nie dajmy się zwariować. Zależnie od ukształtowania terenu oddziaływanie na krajobraz ma taki zasięg (oczywiście oddziaływanie to da się/należy stopniować), że równie dobrze instalując jedną turbinę można zacząć robić miejscowe plany dla całego powiatu :)

Gdyby jednak ktoś faktycznie wpadł na podobny pomysł, to proponuję najpierw pojechać w góry, wspiąć się na powiedzmy Giewont, i przy pięknej słonecznej pogodzie, spojrzeć w siną dal. Gdy zobaczymy w oddali ostatnie zabudowanie - to jest właśnie oddziaływanie na krajobraz. W takim razie wszystkie zmiany SUiKZP oraz MPZP dla obszaru pomiędzy Giewontem a siną dalą są w strefie oddziaływania. Tak ja to widzę.

Ale podpierając się ustawodawstwem to Art.10 oraz Art. 15, stwierdzają: "a także ich stref ochronnych związanych z ograniczeniami w zabudowie oraz zagospodarowaniu i użytkowaniu terenu" oraz "oraz granice ich stref ochronnych związanych z ograniczeniami w zabudowie, zagospodarowaniu i użytkowaniu terenu oraz występowaniem znaczącego oddziaływania tych urządzeń na środowisko". W moim przekonaniu, dopóki "syndrom nienawiści na widok turbiny na działce sąsiada" nie został uznany za jednostkę chorobową sklasyfikowaną w ICD-10, sprawa obszaru, o który pyta Pan Michał, dotyczy oddziaływania hałasu.
Aleksander Knoll

Aleksander Knoll Project Manager
Gestamp Eolica
Polska Sp. z o.o.

Temat: Plan na farmę wiatrową a mapa

W temacie ochrona krajobrazu kulturowego głównie ( a nawet jedynie ) chodzi o osie widokowe , na których przyszłe wieże z turbinami mogłyby przesłonić widok obiektów uznanych za zabytki i ujętych w odpowiednich ewidencjach zabytków.
Nie spotkałem się póki co z ograniczeniami związanymi z efektem migotania ponieważ nie jest póki co zdefiniowany jakimkolwiek zapisem w istniejącym prawie.
Tomasz Wójcik

Tomasz Wójcik PMP Certified

Temat: Plan na farmę wiatrową a mapa

a co z parkami krajobrazowymi?
Aleksander Knoll

Aleksander Knoll Project Manager
Gestamp Eolica
Polska Sp. z o.o.

Temat: Plan na farmę wiatrową a mapa

Parki we wniosku piszą , że krajobraz będzie zaburzony :) cokolwiek to znaczy..
Cytat dosłowny ponieważ mam w jednym projekcie park w sąsiedztwie.
Thomas Burzynski

Thomas Burzynski Area Sales Engineer,
Nordex Energy GmbH

Temat: Plan na farmę wiatrową a mapa

Jak chodzi o cienie (Shadow flicker) niemiecki urząd ochrony środowiska (Nordrhein-Westfalen) opublikował następujący wykres dla lokalizacji 52 N :


Obrazek


Z tego wynika że maksymalna odległość odczuwalności migotania cienia dla turbiny o maksymalnej wysokości 140 m to 1300 m.

Oczywiście biorąc pod uwagę, że 21. Grudnia przy najniższym poziomie słońca akurat będzie bezchmurnie. :-)

konto usunięte

Temat: Plan na farmę wiatrową a mapa

Aleksander Knoll:
Po realizacji to nie inwestor będzie zlecał badanie hałasu a np. okoliczni mieszkańcy i wtedy przyjedzie Państwowa Inspekcja Sanitarna ( BTW fajny skrót PIS :) ) i dokona niezależnych od inwestora pomiarów natężenia hałasu..


Panie Aleksandrze a wie Pan kiedy i w jakich warunkach te pomiary sa wykonywane?
Aleksander Knoll

Aleksander Knoll Project Manager
Gestamp Eolica
Polska Sp. z o.o.

Temat: Plan na farmę wiatrową a mapa

Marcin Kostrzewa:
Aleksander Knoll:
Po realizacji to nie inwestor będzie zlecał badanie hałasu a np. okoliczni mieszkańcy i wtedy przyjedzie Państwowa Inspekcja Sanitarna ( BTW fajny skrót PIS :) ) i dokona niezależnych od inwestora pomiarów natężenia hałasu..


Panie Aleksandrze a wie Pan kiedy i w jakich warunkach te pomiary sa wykonywane?
Proszę zapoznać się z rozporządzeniem RM w sprawie ochrony środowiska przed hałasem i wibracjami.

Polecam też ustawę o zmianie ustawy o ochronie i kształtowaniu środowiska oraz o zmianie niektórych ustaw.

Art. 51. 1. Wojewoda, na podstawie pomiarów poziomu hałasu w środowisku, dokonuje oceny warunków akustycznych.
2. Jeżeli hałas w środowisku przekracza dopuszczalny poziom, wojewoda określa, w drodze decyzji, z zastrzeżeniem art. 51a, dla jednostek organizacyjnych dopuszczalny poziom hałasu przenikającego do środowiska.
3. Decyzja ostateczna, o której mowa w ust. 2, może być uchylona lub zmieniona przez organ, który ją wydał, w razie:
1) zmiany rodzaju terenu powodującej podwyższenie lub obniżenie dopuszczalnego poziomu hałasu,
2) zmiany norm i przepisów dotyczących ochrony środowiska przed hałasem,
3) powstania nowych źródeł hałasu przenikającego do środowiska.
4. Uchylenie lub zmiana decyzji z przyczyn określonych w ust. 3 pkt 3 może nastąpić za odszkodowaniem.
5. Jednostka organizacyjna, która uzyskuje korzyści w związku z uchyleniem lub zmianą decyzji z przyczyn określonych w ust. 3 pkt 3, uczestniczy w kosztach odszkodowania stosownie do uzyskanych korzyści.
6. W przypadku przekroczenia dopuszczalnego poziomu hałasu określonego decyzją, o której mowa w ust. 2, wojewódzki inspektor ochrony środowiska może nakazać wstrzymanie działalności powodującej przekroczenie.
7. W przypadkach określonych w ust. 6, na wniosek zainteresowanego, organ wymieniony w tym przepisie może ustalić termin usunięcia przyczyn przekroczenia dopuszczalnego poziomu hałasu, a w razie nieusunięcia ich w tym terminie nakaże wstrzymanie działalności powodującej przekroczenie.";Aleksander Knoll edytował(a) ten post dnia 20.01.11 o godzinie 17:12
Aleksander Knoll

Aleksander Knoll Project Manager
Gestamp Eolica
Polska Sp. z o.o.

Temat: Plan na farmę wiatrową a mapa

Kontrolą zajmują się tzw. Sekcje Nadzoru Higieny Komunalnej przy lokalnych SANEPID-ach.

Do zadań w ramach bieżącego nadzoru sanitarnego należy kontrola przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne elementów środowiska bytowania człowieka, między innymi:

hałasu wewnątrz pomieszczeń przeznaczonych na pobyt ludzi.
Tomasz Wójcik

Tomasz Wójcik PMP Certified

Temat: Plan na farmę wiatrową a mapa

a nie leży to też w zakresie Wydziałów Inspekcji WIOŚ? Jeździłem kiedyś na praktykach na inspekcje i pomiary hałasu do zakładów.
Aleksander Knoll

Aleksander Knoll Project Manager
Gestamp Eolica
Polska Sp. z o.o.

Temat: Plan na farmę wiatrową a mapa

Tak, WIOŚ też mają za zadanie monitorowanie hałasu.

konto usunięte

Temat: Plan na farmę wiatrową a mapa

Panie Aleksandrze,

Dziekuje za polecona literature:)
Nie moge znalesc w sieci "Proszę zapoznać się z rozporządzeniem RM w sprawie ochrony środowiska przed hałasem i wibracjami" moze podac podac date rozporzadzenia?

A mam jeszcze jedno pytanie. Czy przypadkiem pomiary halasu nie sa realizowane wedle Rozporzadzenia Ministra Srodowiska w sprawie wymagan w zakresie prowazenia pomiarów wielkosci emisji - spotkałem sie z firmami które posługuja sie tym rozporzadzeniem przy pomiarach tłumienia (propagacji) hałasu którego źródłem sa turbiny wiatrowe.

Co do odpowiedzi na moje pytanie kiedy i w jakich warunkach wykonywane są pomiary hałasu to wydaje mi sie ze własnie w tych sprecyzowanych w w/w przezemnie Rozporzadzeniu.

Pozdrawiam serdecznie.
Aleksander Knoll:
Marcin Kostrzewa:
Aleksander Knoll:
Po realizacji to nie inwestor będzie zlecał badanie hałasu a np. okoliczni mieszkańcy i wtedy przyjedzie Państwowa Inspekcja Sanitarna ( BTW fajny skrót PIS :) ) i dokona niezależnych od inwestora pomiarów natężenia hałasu..


Panie Aleksandrze a wie Pan kiedy i w jakich warunkach te pomiary sa wykonywane?
Proszę zapoznać się z rozporządzeniem RM w sprawie ochrony środowiska przed hałasem i wibracjami.

Polecam też ustawę o zmianie ustawy o ochronie i kształtowaniu środowiska oraz o zmianie niektórych ustaw.

Art. 51. 1. Wojewoda, na podstawie pomiarów poziomu hałasu w środowisku, dokonuje oceny warunków akustycznych.
2. Jeżeli hałas w środowisku przekracza dopuszczalny poziom, wojewoda określa, w drodze decyzji, z zastrzeżeniem art. 51a, dla jednostek organizacyjnych dopuszczalny poziom hałasu przenikającego do środowiska.
3. Decyzja ostateczna, o której mowa w ust. 2, może być uchylona lub zmieniona przez organ, który ją wydał, w razie:
1) zmiany rodzaju terenu powodującej podwyższenie lub obniżenie dopuszczalnego poziomu hałasu,
2) zmiany norm i przepisów dotyczących ochrony środowiska przed hałasem,
3) powstania nowych źródeł hałasu przenikającego do środowiska.
4. Uchylenie lub zmiana decyzji z przyczyn określonych w ust. 3 pkt 3 może nastąpić za odszkodowaniem.
5. Jednostka organizacyjna, która uzyskuje korzyści w związku z uchyleniem lub zmianą decyzji z przyczyn określonych w ust. 3 pkt 3, uczestniczy w kosztach odszkodowania stosownie do uzyskanych korzyści.
6. W przypadku przekroczenia dopuszczalnego poziomu hałasu określonego decyzją, o której mowa w ust. 2, wojewódzki inspektor ochrony środowiska może nakazać wstrzymanie działalności powodującej przekroczenie.
7. W przypadkach określonych w ust. 6, na wniosek zainteresowanego, organ wymieniony w tym przepisie może ustalić termin usunięcia przyczyn przekroczenia dopuszczalnego poziomu hałasu, a w razie nieusunięcia ich w tym terminie nakaże wstrzymanie działalności powodującej przekroczenie.";Aleksander Knoll edytował(a) ten post dnia 20.01.11 o godzinie 17:12



Wyślij zaproszenie do