konto usunięte

Temat: Kto nie idzie naprzód, ten... plajtuje

Nie ma większej siły w małym i średnim biznesie niż energia właściciela i jego dążenie do osiągnięcia sukcesu. Ala sama w sobie może nie wystarczyć. Głównym biznesowym grzechem małych a nawet średnich przedsiębiorców jest życie z dnia na dzień, brak wizji, jak ma wyglądać firma, za rok, dwa czy za pięć lat. W efekcie wiele firm przez całe lata drepcze w miejscu, podczas gdy konkurencja śmiało ucieka do przodu.
Czytaj: http://witonski.blog.pl/
Krzysztof Kowal

Krzysztof Kowal Kierownik Działu
Rozwoju Jakości
Dostwców Master
Black Be...

Temat: Kto nie idzie naprzód, ten... plajtuje

Witam

To niestety racja. Pracowałem w sektorze obuwniczym prawie 15 lat i miałem wrażenie, że firmy często zajmowały się bardziej walką wewnętrzną niż myśleniem o przyszłości. Problem jednak w tym, że niekiedy przyszłość to zmiana branży a nie każdego stać na tak kreatywne podejście do planowania dlatego też efekt życia z dnia na dzień . Jest jeszcze kwestia wiedzy. Koncerny pompują olbrzymia masę w edukację, kształcenie i mimo ,że może tak naprawdę 1% jest z tego używane efekt skali powoduje ich przesunięcie do przodu. W małych firmach o dalsze kształcenie trudno może własnie dlatego, że nikt nie wie jak je później zastosować,

konto usunięte

Temat: Kto nie idzie naprzód, ten... plajtuje

Ma Pan rację. Duże firmy zawsze mają szereg przewag nad firmami małymi. Efekt skali działa u nich nie tylko w obszarze wiedzy, ale przede wszystkim w obszarze finansów, a także rozwoju, promocji, itp. Ale mają też pewne wady. Przede wszystkim bywają zbiurokratyzowane i mało elastyczne. Poza tym - w przeciwieństwie do małych firm - są zarządzane przez zawodowych menedżerów.

Tylko - czy to dobrze, cz to żle. Odpowiedź nie zawsze jest jednoznaczna... Właściciel małej czy średniej firmy ryzykuje najczęściej własnym kapitałem (majątkiem), więc wydaje się, że podejmuje decyzje biznesowe w sposób bardziej rozważny niż wynajęty menedżer, który - co tu dużo pisać - kieruje się jednak własnym dobrem, przeważnie wynagrodzeniem i jest gotów wiele zrobić, żeby ono maksymalnie rosło. W kierowaniu firmą koncentruje się więc bardziej na spełnianiu zadanych przez akcjonariuszy oczekiwań niż na budowaniu długoterminowej pozycji firmy. Trochę podobnie jak to ma miejsce w demokracji, gdzie chodzi przede wszystkim aby być wybranym na kolejną kadencję i dorwać się do konfitur, a nie o dobro kraju.

To wszystko nie oznacza jednak, że małe firmy są bez szans. Mogą być przecież bardziej elastyczne, potrafią się łatwiej przebranżowić, szybciej wchodzą w luki popytowe i rynkowe nisze.

Pozdrawiam i dziękuję za ważną opinię :-)

Czeslaw Kowalczyk

Wypowiedzi autora zostały ukryte. Pokaż autora
Mikołaj N.

Mikołaj N. Ekonomista

Temat: Kto nie idzie naprzód, ten... plajtuje

Co sprawia, że wizja przedsiębiorstwa jest właściwa a dążenia właściciela skuteczne ?
Przede wszystkim informacja, orientacja nie tylko lokalna.
Wiedza o branży i poczynaniach konkurencji. Ta wiedza nie jest dostępna od ręki, trzeba ją wypracować.
Sama wizja to nie wszystko, wdraża się ją i wypracowuje konsekwentnym działaniem.

Następna dyskusja:

Jakiej firmy consultingowej...




Wyślij zaproszenie do