konto usunięte

Temat: kiedy zaksięgować koszty?

Proszę o poradę.
Znajomy otwiera nową działalność gospodarczą zajmującą się doradztwem dla Gmin w zakresie ochrony środowiska. Działalność będzie polegała na podpisywaniu umowy z gminą o wykonanie konkretnego projektu-płatność i wystawienie faktury po wykonaniu projektu. Zastanawiam się w związku z tym czy jak umowa z Gminą zostanie podpisana w marcu, projekt będzie wykonywany przez cały marzec i w marcu ponoszone będą koszty-głównie na paliwo i art. biurowe, natomiast faktura sprzedażowa (pierwsza)zostanie wystawiona w kwietniu, to czy w marcu można już zaksięgować poniesione w ramach tego projektu koszty? Czy lepiej poczekać aż wystawi fakturę sprzedażową i dopiero zaksięgować koszty? Słyszałam kiedyś ze jest taka zasada że koszty księguje sie dopiero po dokonaniu pierwszej sprzedaży, ale jak już będzie podpisana umowa na początku marca?
Będę wdzięczna za każdą sugestię,
z góry dziekuję
Małgorzata Ślesińska

Małgorzata Ślesińska finanse/ księgowość/
SSC/ doradztwo
podatkowe

Temat: kiedy zaksięgować koszty?

Według mnie można, ponieważ poniesione koszty służą uzyskaniu przychodu- art 22 Ustawy pdof.
Łukasz S.

Łukasz S. Project Manager

Temat: kiedy zaksięgować koszty?

Koszty księguje się z datą ich powstania. Od tej reguły jest chyba tylko jeden wyjątek (przynajmniej ja taki do tej pory doświadczyłem). Chodzi o amortyzację środka trwałego. Amortyzację rozpoczyna się w kolejnym miesiącu po tym kiedy dokonano zakupu.

Temat: kiedy zaksięgować koszty?

koszty uzyskania przychodów można zaksięgowac w marcu niemniej pierwszą deklarację podatkowa będzie trzeba złożyc dopiero za miesiąc w którym nastąpiła sprzedaż i wtedy tez koszty te mogą zmniejszyc podstawę opodatkowania
Łukasz S.

Łukasz S. Project Manager

Temat: kiedy zaksięgować koszty?

Justyna G.:
koszty uzyskania przychodów można zaksięgowac w marcu niemniej pierwszą deklarację podatkowa będzie trzeba złożyc dopiero za miesiąc w którym nastąpiła sprzedaż i wtedy tez koszty te mogą zmniejszyc podstawę opodatkowania

Zapewne chodzi o deklarację VAT. Pytanie tylko czy koleżanka jest zarejestrowana jako płatnik VAT ;)

konto usunięte

Temat: kiedy zaksięgować koszty?

jak świadczy doradztwo to od razu musi być vatowcem.
Łukasz S.

Łukasz S. Project Manager

Temat: kiedy zaksięgować koszty?

Jak ja zakładałem działalność to określało się to na podstawie szacowanych dochodów firmy :>Łukasz Sokół edytował(a) ten post dnia 16.02.09 o godzinie 22:26

konto usunięte

Temat: kiedy zaksięgować koszty?

dziękuję za cenne wypowiedzi. Nie rozumiem jednak dlaczego -jeśli działalność o której mowa będzie zgłoszona do VAT to deklarację składam dopiero za miesiąc w którym jest faktura sprzedazowa. Czy to oznacza że księguję koszty a do Vat zgłaszam dopiero w miesiącu wystawienia faktury sprzedażowej?A czy nie można wykazywać Vat do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy?
Łukasz S.

Łukasz S. Project Manager

Temat: kiedy zaksięgować koszty?

EWELINA L.:
dziękuję za cenne wypowiedzi. Nie rozumiem jednak dlaczego -jeśli działalność o której mowa będzie zgłoszona do VAT to deklarację składam dopiero za miesiąc w którym jest faktura sprzedazowa. Czy to oznacza że księguję koszty a do Vat zgłaszam dopiero w miesiącu wystawienia faktury sprzedażowej?A czy nie można wykazywać Vat do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy?

W przypadku jeśli masz jedynie koszty lub koszty są większe od sprzedaży wartość podatku w deklracji VAT wyjdzie 0. Jest to tak zwana deklaracja zerowa. Jeżeli jest to pierwsza deklaracja w ciągu roku podatkowego to nie masz obowiązku jej składania w Urzędzie Skarbowym. Jeśli jednak złożyłabyś już jakąś deklarację i zerowa była by kolejną z rzędu to musisz ją złożyć.
Sylwia Krajewska

Sylwia Krajewska Podatki, Księgowość,
Audyt - SENTE

Temat: kiedy zaksięgować koszty?

Deklaracje VAT trzeba składać za każdy miesiąc, nawet jak jest zerowa.
Natomiast nie trzeba było składać deklaracji PIT-5, jeśli nie było dochodu od początku roku. Teraz już się ich nie składa.
A w jaki sposób prowadzisz ewidencję - kpir czy księgi rachunkowe?

konto usunięte

Temat: kiedy zaksięgować koszty?

Sylwia Klamecka:
Deklaracje VAT trzeba składać za każdy miesiąc, nawet jak jest zerowa.
Natomiast nie trzeba było składać deklaracji PIT-5, jeśli nie było dochodu od początku roku. Teraz już się ich nie składa.
A w jaki sposób prowadzisz ewidencję - kpir czy księgi rachunkowe?


kpir

konto usunięte

Temat: kiedy zaksięgować koszty?

Łukasz Sokół:
EWELINA L.:
dziękuję za cenne wypowiedzi. Nie rozumiem jednak dlaczego -jeśli działalność o której mowa będzie zgłoszona do VAT to deklarację składam dopiero za miesiąc w którym jest faktura sprzedazowa. Czy to oznacza że księguję koszty a do Vat zgłaszam dopiero w miesiącu wystawienia faktury sprzedażowej?A czy nie można wykazywać Vat do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy?

W przypadku jeśli masz jedynie koszty lub koszty są większe od sprzedaży wartość podatku w deklracji VAT wyjdzie 0. Jest to tak zwana deklaracja zerowa. Jeżeli jest to pierwsza deklaracja w ciągu roku podatkowego to nie masz obowiązku jej składania w Urzędzie Skarbowym. Jeśli jednak złożyłabyś już jakąś deklarację i zerowa była by kolejną z rzędu to musisz ją złożyć.


To składając Vat-R muszę zaznaczyć że rozpoczynam działalność od 01.03.2009, a pierwsza deklaracja Vat będzie za miesiąc kwiecień?
Bo przecież jak zaznaczę że pierwsza będzie za marzec to będą mnie ścigać jeśli jej nie zlożę?

konto usunięte

Temat: kiedy zaksięgować koszty?

mam jeszcze jedno pytanie czy ktoś się może orientuje czy deklarację VAT-R należy składać zaraz po rozpoczęciu działalności? Czy mogę ją złożyć przed wystawieniem pierwszej faktury?
Sylwia Krajewska

Sylwia Krajewska Podatki, Księgowość,
Audyt - SENTE

Temat: kiedy zaksięgować koszty?

Skoro prowadzisz kpir, to koszty księgujesz pod datą wystawienia faktur kosztowych.
Jest też metoda memoriałowa - księgowania kosztów bezpośrednich pod datą uzyskania przychodu, którego dotyczyła. Tyle, że ta metoda jest bardzo pracochłonna i bardzo rzadko stosowana.
Swoją drogą, zakup materiałów biurowych, koszty telefonu czy samochodu nie są kosztami bezpośrednimi.
Jeśli zakładasz działalność od 1 marca, to i pierwszy VAT-7 powinnaś złożyć za marzec. A dlaczego nie chcesz jej złożyć?
W trakcie pierwszego roku - literalnie czytając przepisy nie można złożyć VAT-R. Ale ostatnio ukazała się interpretacja, że jednak można.
Nie wiem, co chcesz osiągnąć nie składając deklaracji za marzec, a dopiero za kwiecień.

konto usunięte

Temat: kiedy zaksięgować koszty?

Sylwia Klamecka:
Skoro prowadzisz kpir, to koszty księgujesz pod datą wystawienia faktur kosztowych.
Jest też metoda memoriałowa - księgowania kosztów bezpośrednich pod datą uzyskania przychodu, którego dotyczyła. Tyle, że ta metoda jest bardzo pracochłonna i bardzo rzadko stosowana.
Swoją drogą, zakup materiałów biurowych, koszty telefonu czy samochodu nie są kosztami bezpośrednimi.
Jeśli zakładasz działalność od 1 marca, to i pierwszy VAT-7 powinnaś złożyć za marzec. A dlaczego nie chcesz jej złożyć?
W trakcie pierwszego roku - literalnie czytając przepisy nie można złożyć VAT-R. Ale ostatnio ukazała się interpretacja, że jednak można.
Nie wiem, co chcesz osiągnąć nie składając deklaracji za marzec, a dopiero za kwiecień.

No właśnie też tak myślę że deklarację trzeba złożyć za marzec, ale któryś z forumowiczów napisał że nie trzeba więc pociągnęłam wątek-ponieważ nigdy się nie spotkalam z taką czynnością, ze jak nie ma sprzedaży to nie składa się pierwszej deklaracji.
Mam jednak inne pytanie-z samego początku mojego wątku, czy w pierwszej deklaracji VAT za marzec mogę wykazać poniesione koszty (podatek VAT od tych kosztów)do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy? Pomimo że nie będzie jeszcze sprzedaży?
bardzo dziękuję za odpowiedź
gorąco pozdrawiam
Sylwia Krajewska

Sylwia Krajewska Podatki, Księgowość,
Audyt - SENTE

Temat: kiedy zaksięgować koszty?

EWELINA L.:
Mam jednak inne pytanie-z samego początku mojego wątku, czy w pierwszej deklaracji VAT za marzec mogę wykazać poniesione koszty (podatek VAT od tych kosztów)do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy? Pomimo że nie będzie jeszcze sprzedaży?

Tak, jak najbardziej możesz.
Łukasz S.

Łukasz S. Project Manager

Temat: kiedy zaksięgować koszty?

Sylwia Klamecka:
Deklaracje VAT trzeba składać za każdy miesiąc, nawet jak jest zerowa.
Natomiast nie trzeba było składać deklaracji PIT-5, jeśli nie było dochodu od początku roku. Teraz już się ich nie składa.
A w jaki sposób prowadzisz ewidencję - kpir czy księgi rachunkowe?

Może rzeczywiście nieskładanie deklaracji zerowej dotyczyło podatku dochodowego. Już za bardzo nie pamiętam bo ostatnio taką sytuacje miałem ze 2 lata temu. Skoro jednak Sylwia ma większą styczność z księgowością to proponuje skorzystać z jej porady i złożyć również zerową deklarację Vat :)
Artur Napiorkowski

Artur Napiorkowski Właściciel
Kancelarii Doradztwa
Podatkowego

Temat: kiedy zaksięgować koszty?

A może by Wam się opłacało wybrać zwolnienie podmiotowe z VAT? Wasza oferta byłaby bardziej konkurencyjna. Gmina nie może odzyskać VAT.

Następna dyskusja:

Wynajem mieszkania amortyza...




Wyślij zaproszenie do