Dorota Król

doktor psychologii, trener, wykładowca i konsultant e-learningu

Wypowiedzi

  • Dorota Król
    Wpis na grupie e-learning w temacie Szukam e-podręcznika do moodla po polsku

    Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy e-learning

  • Dorota Król
    Wpis na grupie eLearning w temacie Szukam e-podręcznika do moodla po polsku
    3.02.2010, 15:56

    Bardzo dziękuję za pomoc i pozdrawiam

    Dorota Król

  • Dorota Król
    Wpis na grupie eLearning Professionals w temacie Szukam e-podręcznika do moodla po polsku
    3.02.2010, 15:55

    Bardzo dziękuję za pomoc!

    Pozdrawiam serdecznie

    Dorota Król

  • Dorota Król
    Wpis na grupie e-learning w temacie Szukam e-podręcznika do moodla po polsku

    Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy e-learning

  • Dorota Król
    Wpis na grupie eLearning Professionals w temacie Szukam e-podręcznika do moodla po polsku
    1.02.2010, 14:17

    Witam wszystkich serdecznie,

    Szukam e-podręcznika do moodla dla trenera po polsku, najchętniej na licencji CC (Creative Common). Podręcznik jest mi potrzebny do zajęć z początkującymi studentami na UW dlatego szukam takiego przystępnie napisanego (ani ja, ani studenci nie są informatykami, zajęcia odbywają się na Wydziale Psychologii).

    Będę wdzięczna za wszelkie informacje!

    Dorota Król

  • Dorota Król
    Wpis na grupie eLearning w temacie Szukam e-podręcznika do moodla po polsku
    1.02.2010, 14:15

    Witam wszystkich serdecznie,

    Szukam e-podręcznika do moodla dla trenera po polsku, najchętniej na licencji CC (Creative Common). Podręcznik jest mi potrzebny do zajęć z początkującymi studentami na UW dlatego szukam takiego przystępnie napisanego (ani ja, ani studenci nie są informatykami, zajęcia odbywają się na Wydziale Psychologii).

    Będę wdzięczna za wszelkie informacje!

    Dorota Król

  • Dorota Król
    Wpis na grupie e-learning w temacie Szukam e-podręcznika do moodla po polsku

    Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy e-learning

  • Dorota Król
    Wpis na grupie Trenerzy Biznesu/Szkolenia "miękkie" w temacie e-learning - co jest ważne?
    11.01.2009, 18:30

    To jeszcze na chwilę wrócę do dwóch, wydaje mi się ważnych, rzeczy:

    Dokładnie tak samo myślę, dlatego zastanawia mnie jak sensownie wpleść żywego człowieka w szkolenie przez internet :)

    Po pierwsze: moim zdaniem najważniejszy jest cel szkolenia - po co w ogóle to szkolenie chcemy przeprowadzić, czego chcemy nauczyć, czy to ma być wiedza, czy umięjetności? Potem do naszego celu możemy dobrać odpowiednią metodologię, formę i narzędzia. Sztuka polega na tym, aby dobrze przełożyć nasz cel na narzędzia, które mamy. Inaczej to będzie wyglądało gdy jest to szkolenie z programu informatycznego, inaczej gdy szkolenie z asertywności (tutaj kontakt "na żywo" z drugim człowiekiem jest właściwie niezbędny, więc do realizacji celu pewnie najlepszy będzie blenden learning).

    Po drugie: odbiorcy szkolenia - kim są, jakie mają doświadczenie z internetem i z e-learningiem, jakie mają umiejętności techniczne, do czego wykorzystują internet poza szkoleniami itp. Ludzie różnią się przede wszystkim sposobem wykorzystywania internetu. Im ktoś dłużej wykorzystuje internet, tym głębiej w niego wchodzi. Smutna prawda jest taka, że szkolenia przez internet są gdzieś na samym końcu (tak pokazują badania).
    Doświadczenie z internetem przekłada się na doświadczenie z komunikacją online. To też już jest udowodnione naukowo. Ludzie po prostu z czasem przyzwyczają się do komunikacji przez internet. Mając coraz więcej różnych doświadczeń potrafią nauczyć się, jak się "obywać" bez komunikacji niewerbalnej i jak radzić sobie z w środowisku, w którym główną podstawą komunikacji jest tekst na ekranie. Poza tym jest coraz więcej narzędzi, które starają się "uzupełnić" różne braki, więc jest coraz łatwiej.

    Pozdrawiam serdecznie

    Dorota Król

  • Dorota Król
    Wpis na grupie Trenerzy Biznesu/Szkolenia "miękkie" w temacie e-learning - co jest ważne?
    9.01.2009, 11:50

    Od lat, kiedy pytają o większą motywację w e-learningu, to można przeczytać: więcej interaktywności, więcej multimediów itp. A przecież żadna aplikacja multimedialna nie będzie tak interesująca, jak żywy człowiek.

    Poza tym - jeśli dostaję jakąś informację od komputera (czyli jakiegoś systemu), to bez większych oporów mogę naciśnąć klawisz "Delete" i o wszystkim zapomnieć. Z zobowiązaniami wobec "żywego" człowieka będzie trudniej, bo on wcale nie zniknie po naciśnięciu "Delete", wciąż gdzieś tam będzie. No i pozostaje jeszcze kwestia aprobaty społecznej - tego jak ja się czuję, gdy np. nie wykonałam zadania na czas, a obiecałam, że to zrobię.

    To dlatego szkolenia z "człowiekiem w środku" :) mają na ogół lepszą efektywność (choć nie jest to reguła, bo tutaj, tak, jak w szkoleniach tradycyjnych, samo istnienie człowieka nic nie daje, taka osoba powinna posiadać pewną wiedzę i umiejętności, aby takie szkolenia prowadzić). Poza tym "żywa" osoba jest w stanie zauważyć trudności, podnieść na duchu, dać wskazówki, jak rozwiązać trudności itp. Tego żaden automat nie potrafi.

    Stąd to (w Polsce bardzo powolne, Amerykanom idzie to szybciej) przechodzenie od myślenia o e-learningu tylko w sposób "narzędziowy" do myślenia o takiej formie szkoleń w wymiarze bardziej społecznym (np. "collaborative e-learning" czy "e-learning 2.0").

    Ale ma to też swoje konsekwencje, o których napisał już ktoś wcześniej. Osoba, która prowadzi takie szkolenia powinna mieć wiedzę z zakresu komunikacji online, zarządzania grupą wirtualną, rozwiązywania konfliktów itp. Czyli tak naprawdę wymagania co do wiedzy i umiejętności niewiele się różnią od tych, jakie obowiązują na szkoleniach tradycyjnych, tyle tylko, że dotyczą grup wirtualnych, a nie realnych.

    Pozdrawiam serdecznie

    Dorota Król

Dołącz do GoldenLine

Oferty pracy

Sprawdź aktualne oferty pracy

Aplikuj w łatwy sposób

Aplikuj jednym kliknięciem

Wyślij zaproszenie do