Andrzej Podgórski

Kapitan żeglugi śródlądowej

Wypowiedzi

  • Andrzej Podgórski
    Wpis na grupie Żegluga Śródlądowa w temacie Przywitaj się :)
    10.02.2012, 14:08

    Witam wszystkich. Andrzej Podgórski - kapitan żeglugi śródlądowej - redaktor naczelny portalu "Żegluga śródlądowa wczoraj, dziś, jutro w Polsce i Europie" - http://www.zegluga.wroclaw.pl

  • Andrzej Podgórski
    Wpis na grupie Woda i żegluga w temacie Samorządy za żeglugą! Administracja wodna piętrzy......
    8.02.2012, 16:31

    W dniu 6 lutego 2012 roku w siedzibie Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Wodnej odbyło się spotkanie robocze poświęcone planowanym inwestycjom na śródlądowych drogach wodnych przewidzianych do współfinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach kolejnej perspektywy finansowej.

    Na dyskusje Ministerstwo zaprosiło przedstawiciele Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej, Regionalnych Zarządów Gospodarki Wodnej oraz przedstawicieli Urzędów Marszałkowskich, zainteresowanych rozwojem żeglugi śródlądowej. Ministerstwo Transportu reprezentowała Pani Monika Niemiec-Butryn, Zastępca Dyrektora Departamentu Transportu Morskiego i Bezpieczeństwa Żeglugi oraz Pani Monika Bieniaszewska, Zastępca Dyrektora Departamentu Funduszy UE. KZGW reprezentował sam Prezes Leszek Karwowski, natomiast RZGW głównie poszczególni dyrektorzy.

    Należy zwrócić uwagę na liczne przybycie przedstawicieli samorządów lokalnych, co spowodowało ewidentnie przepełnienie sali obrad, a jednocześnie wpłynęło na klimat spotkania, który chwilami miał burzliwy charakter. Jednocześnie sytuacja ta świadczy głównie o widocznej potrzebie reaktywacji żeglugi śródlądowej akcentowanej przez bezpośrednich włodarzach danego terenu.

    Na wstępie spotkania Pani Dyrektor Monika Bieniaszewska przedstawiła szereg informacji na temat prawdopodobnych warunków wsparcia inwestycji ze środków unijnych. Zwróciła przede wszystkim uwagę, że planowane prace powinny mieć charakter pro transportowy i przynieść realny efekt, mierzony w ilości przewiezionych towarów. W dalszej kolejności przedstawicielka Ministerstwa poprosiła poszczególne RZGW o omówienie po kolei planowanych inwestycji, przesłanych wcześniej w formie tabelarycznej oraz ich uszeregowanie pod względem priorytetów.

    W tym momencie głos zabrał Prezes KZGW, który poprzez swoje wystąpienie wywrócił plan spotkania i wywołał dyskusję nad sensem modernizacji dróg wodnych w Polsce. Po pierwsze stanowczo stwierdził, że przesłana wcześniej do ministerstwa lista inwestycji ma charakter tylko propozycji, bądź pobożnych życzeń i w znacznej większości brak do nich jakichkolwiek dokumentacji inwestycyjnych. Zwrócił również uwagę, że priorytety powinno określić Ministerstwo Transportu.

    Następnie głos zabierali poszczególni dyrektorzy RZGW, którzy zarzucali ministerstwu brak konkretnych strategii i programów oraz przywoływali wielokrotnie powtarzany argument, że najpierw należy określić, co i gdzie planuje się przewozić a następnie modernizować potrzebne odcinki dróg wodnych. Sytuacja ta sprawiała wrażenie, że na inwestycjach zależy głównie ministerstwu a administracja wodna piętrzy tylko problemy.

    W toku dyskusji Pani Dyrektor Monika Niemiec – Butryn zwróciła uwagę, że kończą się prace nad Strategią Rozwoju Transportu, która poddana była konsultacjom społecznym. Jednakże istnieje konieczność opracowania konkretnych planów inwestycyjnych i w związku z tym nie można czekać na strategię.

    Następnie głos zabierali poszczególni przedstawiciele Urzędów Marszałkowskich, którzy zwrócili uwagę na duże zaangażowanie samorządów w plany rozwoju żeglugi śródlądowej. Stwierdzili, że zdecydowanie widzą sens oraz interes w rozwoju tej gałęzi transportu. Odpowiednie zapisy w tym zakresie znalazły się w strategiach rozwoju województw a samorządy wręcz wyręczają administrację rządowa finansując i tworząc programy rozwoju.

    Swoją obecność silnie zaakcentowali przedstawiciele pięciu Marszałków Województw, którzy zawarli porozumienie i stworzyli program rozwoju Międzynarodowej Drogi Wodnej E70. Generalnie samorządy potwierdziły ogromne zapotrzebowanie na rozwój śródlądowych dróg wodnych w Polsce, czym poniekąd wybili z rąk główny argument administracji wodnej.

    W dalszej kolejności Prezes KZGW przestrzegał przed konfrontacyjnym charakterem roszczeń w stosunku do administracji wodnej, czym upodobnił dyskusję do wcześniejszych rozmów ze środowiskiem armatorów śródlądowych. Zadeklarował również, że w ciągu tygodnia prześle uaktualnioną wersję tabelki z planowanymi inwestycjami.

    Na koniec spotkania, po wyjściu Dyrektora Departamentu Funduszu UE zwrócono uwagę Prezesowi KZGW, że jednostka odpowiedzialna za dzielenie funduszy w Ministerstwie wyszła ze spotkania w przekonaniu, że KZGW zupełnie nie ma przygotowanych żadnych projektów. Może to skutkować brakiem dofinansowania nowych inwestycji w następnej perspektywie. Ministerstwo do zeszłego roku informowało o konieczności przygotowywania projektów, również przy pomocy środków z programu Ministerstwa Rozwoju Regionalnego. Zwrócono również uwagę, że pomoc skierowana będzie do beneficjentów, czyli RZGW i tylko one mogę składać wnioski o dofinansowanie wraz z pełną dokumentacją.

    Na koniec należy stwierdzić, że spotkanie nie spełniło swojej roli polegającej na omówieniu poszczególnych proponowanych inwestycji, głównie z powodu postawy administracji wodnej. Z drugiej strony KZGW oraz RZGW doświadczyły ogromnej presji ze strony samorządów lokalnych w tym Urzędów Marszałkowskich w kierunku modernizacji dróg wodnych i prawdopodobnie będą zmuszone do większej mobilizacji w celu pozyskania środków unijnych.

    Wiadomośc z portalu: http://www.zegluga.wroclaw.pl/news.php?readmore=1094

  • Andrzej Podgórski
    Wpis na grupie Woda i żegluga w temacie Polska i Białoruś podpisały umowę o transporcie wodnym...
    7.02.2012, 20:36

    20 stycznia br. została podpisana w Brześciu na Białorusi Umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Białorusi o transporcie wodnym śródlądowym. Umowę podpisała podsekretarz stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Anna Wypych-Namiotko. Ze strony Rządu Republiki Białorusi Umowę podpisał Minister Transportu i Komunikacji Iwan Iwanowicz Szczerbo

    Celem proponowanej Umowy jest stworzenie niezbędnych warunków prawno-traktatowych dla rozwoju wzajemnych przewozów towarowych i pasażerskich żeglugą śródlądową, a także przewozów tranzytowych, kabotażowych i przewozów z krajami trzecimi. Umowa ma się również przyczynić do rozwoju śródlądowej żeglugi turystycznej, indywidualnej i zbiorowej.

    Całość: http://www.zegluga.wroclaw.pl/news.php?readmore=1092

  • Andrzej Podgórski
    Wpis na grupie Woda i żegluga w temacie Normalna żegluga w normalnym kraju...
    7.02.2012, 20:34

    NA moim portalu prowadzę Giełdę Pracy. Proszę skorzystać i zamieścić anons.

  • Andrzej Podgórski
    Wpis na grupie Woda i żegluga w temacie Normalna żegluga w normalnym kraju...
    23.01.2012, 18:53

    Żegluga śródlądowa w Niemczech wraca w swych wynikach do poziomu z roku 2008 a nawet go przekracza. Oznacza to odwrócenie się nienajlepszej w minionych latach koniunktury i dalszy wzrost znaczenia transportu śródlądowego - głównie jako zaplecza portów morskich.

    - Pozytywny trend żeglugi śródlądowej jest faktem niezaprzeczalnym zwłaszcza w północnych landach. W roku 2011 osiągnięto co najmniej wyniki rekordowego dotychczas roku 2008 - mówi Ingelore Hering, przewodnicząca Wasser – und Schifffahrtsdirektion (WSD) Mitte z Hannoveru.
    Największy przyrost odnotowano zwłaszcza w przewozach kontenerów w najważniejszych połączeniach na zapleczu portów morskich. I tak na Elbe Seitenkanal rok 2011 zamknął się wielkością prawie 75000 TEU a na Kanale Mittelland 20000 TEU. W obu przypadkach jest to wzrost o 20% w stosunku do roku 2010. Natomiast na Środkowej Wezerze ten wzrost sięgnął 60% w stosunku do roku ubiegłego i wyniósł 11000 TEU. Ten wyraźny wzrost odzwierciedla wpływ pozytywnych rozwiązań, jakich dokonano w niemieckich portach morskich - szczególnie w stale wzrastającym przeładunku kontenerów.

    Także w przewozach pozostałych ładunków takich jak węgiel, surowce mineralne i budowlane, zboże itp. odnotowano w roku 2011 na wymienionych wyżej relacjach wyraźny i stały wzrost - także największy (około 20%) na Środkowej Wezerze.

    Co ciekawe - ruch statków przez śluzy wzrósł bardzo nieznacznie. Śluzę Anderten przeszło w ubiegłym roku 18300 statków w stosunku do 17400 w roku 2010. Oznacza to jednoznacznie, ze znacznie lepiej wykorzystano ładowność statków i jest to tendencja stała.

    http://www.zegluga.wroclaw.pl/news.php?readmore=1083

  • Andrzej Podgórski
    Wpis na grupie Żegluga Śródlądowa w temacie Umowa AGN
    22.01.2012, 19:04

    Przyjęte zapisy w strategicznych dokumentach skazują śródlądowy transport wodny w naszym kraju na dalszą marginalizację. Aby nie dopuścić do tego konieczne jest podpisanie i ratyfikowanie przez Polskę europejskiej umowy o głównych śródlądowych drogach wodnych o międzynarodowym znaczeniu (AGN) oraz umieszczenie odcinka polskiej drogi wodnej Odra-Dunaj w Narodowej Strategii Gospodarowania Wodami 2030 oraz Strategii Rozwoju Transportu.

    http://www.zegluga.wroclaw.pl/articles.php?article_id=291

Dołącz do GoldenLine

Oferty pracy

Sprawdź aktualne oferty pracy

Aplikuj w łatwy sposób

Aplikuj jednym kliknięciem

Wyślij zaproszenie do