Arkadiusz Mariusz
S.
Kancelaria Prawna
Spółka Cywilna w
Poznaniu
Temat: Zaległości podatkowe w świetle kodeksu karnego skarbowego
Zapraszam do dyskusji nad artykułem:Zaległości podatkowe w świetle kodeksu karnego skarbowego
Adam Bartosiewicz
Znaczna część przestępstw (wykroczeń) skarbowych związana jest z uszczupleniem należności podatkowych albo też z powstaniem niebezpieczeństwa takiego uszczuplenia. Stany te – na gruncie podatkowym – przybierają przede wszystkim formę zaległości podatkowych. Powstanie zaległości podatkowych nie oznacza wszakże automatycznie odpowiedzialności karnej skarbowej. Kwestie te przybliża niniejszy komentarz.
1. Wprowadzenie
Ustawa z dnia 10 września 1999 r. - Kodeks karny skarbowy (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 83, poz. 930, z późn. zm.) - k.k.s. - traktuje o odpowiedzialności karnej za czyny zabronione związane z narażeniem na uszczuplenie albo z uszczupleniem należności publicznoprawnych, czy też w inny sposób powodujące uszczerbek albo narażające na taki uszczerbek interesy finansowe państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego. Głównym przedmiotem ochrony w przypadku przestępstw i wykroczeń skarbowych są zatem interesy finansowe Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego.
Jednym z głównych dochodów budżetu państwa, jak również budżetów jednostek samorządu terytorialnego, są podatki. Ustawodawca w związku z tym w sposób szczególny dąży do zapewnienia ich regularnego uiszczania: począwszy od sankcji natury ekonomicznej (odsetki za zwłokę), poprzez możliwość przymusowej ich egzekucji, aż do odpowiedzialności karnej włącznie.
Jedną z okoliczności, które mogą powodować powstanie odpowiedzialności karnej skarbowej jest istnienie po stronie podatnika zaległości podatkowych. Należy tu zwrócić uwagę, że w zależności od sposobu, w jaki powstały, od przyczyn ich powstania powodować mogą one różne konsekwencje na gruncie odpowiedzialności karnej skarbowej.
2. Pojęcie zaległości podatkowej
Pojęcie zaległości podatkowej określa przepis art. 51 §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) - o.p. Zgodnie z nim zaległością podatkową jest podatek niezapłacony w terminie płatności (w tym także niezapłacone zaliczka na podatek oraz rata podatku).
Zaległość podatkowa jest to zatem podatek, tyle że niezapłacony w terminie płatności. Podatkiem - zgodnie z przepisem art. 6 o.p. - jest publicznoprawne, nieodpłatne, przymusowe oraz bezzwrotne świadczenie pieniężne na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu lub gminy, wynikające z ustawy podatkowej.
Podatek oparty jest na zobowiązaniu podatkowym. Obowiązek zapłaty podatku jest świadczeniem podatnika w tym zobowiązaniu. Zobowiązaniem podatkowym w myśl art. 5 o.p. jest wynikające z obowiązku podatkowego zobowiązanie podatnika do zapłacenia na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu albo gminy podatku w wysokości, w terminie oraz w miejscu określonych w przepisach prawa podatkowego.
Analiza powyższych przepisów prowadzi do wniosku, że zaległość podatkowa to nadal podatek. Zakresy pojęć „zaległość podatkowa” i „podatek” nie są rozłączne. Pojęcie „zaległość podatkowa” jest pojęciem węższym. Zaległość podatkowa jest bowiem podatkiem, tyle że nieuregulowanym w terminie.
Dopóty bowiem nie wygaśnie zobowiązanie podatkowe, istnieje podatek, który w przypadku upływu terminu płatności ma tę dodatkową cechę, że jest zaległością podatkową.
Powyższe rozważania mają bardzo ważne znaczenie dla poprawnego zakwalifikowania zaległości podatkowej w kategoriach używanych przez prawo karne skarbowe.
3. Zaległość podatkowa jako narażona na uszczuplenie należność publicznoprawna
Powstaje pytanie, jak należy na gruncie przepisów Kodeksu zakwalifikować kategorię zaległości podatkowej. Analiza charakteru zaległości podatkowej oraz przepisów Kodeksu prowadzi do wniosku, że zaległość podatkowa jest narażoną na uszczuplenie należnością publicznoprawną, zaś spowodowanie, czy też doprowadzenie do powstania zaległości podatkowej jest narażeniem na uszczuplenie należności publicznoprawnej.
Do powyższego wniosku doprowadza analiza definicji zawartych w słowniczku ustawowym, który znajduje się w art. 53 k.k.s.
Zgodnie z przepisem art. 53 § 26 k.k.s. w rozumieniu kodeksu należność publicznoprawna jest to należność państwowa lub samorządowa, będąca przedmiotem przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego; należnością państwową jest podatek stanowiący dochód budżetu państwa, należność z tytułu rozliczenia udzielonej dotacji lub subwencji lub należność celna, a należnością samorządową - podatek stanowiący dochód jednostki samorządu terytorialnego lub należność z tytułu rozliczenia udzielonej dotacji lub subwencji.
W myśl art. 53 § 30 k.k.s. określenie „podatek” ma znaczenie nadane mu w Ordynacji podatkowej, z tym że określenie „podatek” oznacza również zaliczkę na podatek, ratę podatku, a także opłaty oraz inne niepodatkowe należności budżetu państwa o podobnym charakterze daninowym.
Tak więc podatek, zaliczka na podatek, rata podatku to należność publicznoprawna.
Powstaje wszakże problem, czy podatek niezapłacony w terminie, który nabiera cechy bycia zaległością podatkową, jest należnością uszczuploną, czy też należnością narażoną na uszczuplenie.
Zgodnie z przepisem art. 53 § 27 k.k.s. należność publicznoprawna uszczuplona czynem zabronionym jest to wyrażona liczbowo kwota pieniężna, od której uiszczenia lub zadeklarowania uiszczenia w całości lub w części osoba zobowiązana uchyliła się i w rzeczywistości ten uszczerbek finansowy nastąpił.
Wydawać by się mogło, że podatek niezapłacony w terminie (zaległość podatkowa) jest uszczuploną należnością publicznoprawną. W przypadku zaległości podatkowej bowiem osoba zobowiązania uchyla się od uiszczenia tej należności. Nie można jednak w takiej sytuacji stwierdzić, że w rzeczywistości nastąpił uszczerbek finansowy. Zaległość podatkowa to przecież nadal podatek, będący wierzytelnością Skarbu Państwa (jednostki samorządu terytorialnego). Zobowiązanie podatkowe istnieje nadal. Co więcej wierzyciel podatkowy ma prawo naliczać odsetki za zwłokę (w stosunkowo dużej przecież wysokości) od tego podatku. Nie można zatem stwierdzić, że w rzeczywistości nastąpił uszczerbek finansowy po stronie wierzyciela podatkowego.
Zgodzić się natomiast wypada, że zaległość podatkowa (podatek niezapłacony w terminie płatności) jest należnością publiczoprawną narażoną na uszczuplenie. Jak stanowi bowiem art. 53 § 28 k.k.s. narażenie na uszczuplenie należności publicznoprawnej czynem zabronionym jest to spowodowanie konkretnego niebezpieczeństwa takiego uszczuplenia - co oznacza, że zaistnienie uszczerbku finansowego jest wysoce prawdopodobne, choć nie musi nastąpić.
Skoro bowiem podatnik nie wykonał swego zobowiązania w terminie, to istnieje obawa, że może chcieć nie wykonać go w ogóle, a zmierzał nawet będzie do doprowadzenia do jego przedawnienia. Prowadzi to do wniosku, że faktycznie zaistnieje uszczerbek finansowy po stronie wierzyciela podatkowego, chyba że wykryje on fakt powstania takiego narażenia i wdroży cały aparat przymusu państwowego, aby nie doprowadzić do uszczuplenia.
Tak więc zaległość podatkowa jest narażoną na uszczuplenie należnością publicznoprawną, zaś spowodowanie, czy też doprowadzenie do powstania zaległości podatkowej jest narażeniem na uszczuplenie należności publicznoprawnej.
4. Czyny zabronione, których znamieniem jest narażenie na uszczuplenie należności publicznoprawnej
Taka a nie inna kwalifikacja powstania zaległości podatkowych - jako narażenia na uszczuplenie należności publicznoprawnej - jest o tyle istotna, że znamieniem wielu przestępstw (wykroczeń) skarbowych jest narażenie należności publicznoprawnej na uszczuplenie.
Zaległości podatkowe mogą powstawać z różnych przyczyn po stronie podatnika. Różne też mogą być okoliczności towarzyszące powstaniu zaległości podatkowej. W zależności od układu „okoliczności towarzyszących” różna może być kwalifikacja prawna - na gruncie Kodeksu karnego skarbowego - zachowania podatnika, w wyniku którego powstaje zaległość podatkowa.
W przypadkach podatków - w których zobowiązanie podatkowe powstaje z mocy prawa, na skutek zajścia określonego w ustawie zdarzenia (np. podatki dochodowe) - powstanie zaległości podatkowej może powstać w wyniku tego, że podatnik, uchylając się od opodatkowania, nie ujawnia właściwemu organowi przedmiotu lub podstawy opodatkowania lub nie składa deklaracji. Powyższy czyn zabroniony opisany jest w kolejnych przepisach art. 54 k.k.s. W zależności od wysokości narażonej na uszczuplenie należności podatkowej (czyli zaległości podatkowej) czyn ten będzie odpowiednio: przestępstwem (§1), przestępstwem w typie uprzywilejowanym (§2) albo wykroczeniem (§3).
Przestępstwo opisane w § 1 zagrożone jest karą grzywny do 720 stawek dziennych, karą pozbawienia wolności (jako że przepis nie podaje tutaj limitu – górna granica ustawowego zagrożenia wynosi 5 lat) albo obiema tymi karami łącznie. Przestępstwo z § 2 podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych. Natomiast czyn zabroniony z § 3, który jest wykroczeniem skarbowym, podlega karze grzywny do dwudziestokrotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia 1.
Należy podkreślić tutaj, że zachowanie podatnika polegające na nieujawnieniu właściwemu organowi przedmiotu lub podstawy opodatkowania lub na niezłożeniu deklaracji, które to zachowanie powoduje powstanie zaległości podatkowej, musi być podjęte w zamiarze uchylenia się od opodatkowania. Przez uchylanie się od opodatkowania należy rozumieć sytuację, w której podatnik z pełną świadomością nie składa deklaracji lub nie ujawnia przedmiotu, bądź podstawy opodatkowania, po to, aby uniknąć opodatkowania.
Zaległości podatkowe mogą zostać spowodowane również przez dopuszczenie się podatnika do przestępstwa (wykroczenia) firmanctwa. Ten typ czynu zabronionego, opisany w przepisach art. 55 k.k.s. polega na posługiwaniu się - w celu zatajenia prowadzenia działalności gospodarczej na własny rachunek lub rzeczywistych rozmiarów tej działalności - imieniem i nazwiskiem, nazwą lub firmą innego podmiotu. Skutkiem powyższego zachowania jest narażenie na uszczuplenie podatku (czyli powstanie zaległości podatkowych).
Zachowanie powyższe polega na posługiwaniu się danymi innego podmiotu. Znamię „posługiwania się” jest bardzo szerokie i obejmować będzie wszelkie wypadki używania przez podatnika danych innego podmiotu - np. poprzez zarejestrowanie podmiotu gospodarczego pod danymi innego podmiotu niż faktyczny przedsiębiorca, wystawianie faktur i rachunków z danymi innego podmiotu itd.
Zachowanie sprawcy podjęte ma być w celu zatajenia prowadzenia działalności gospodarczej na własny rachunek lub rzeczywistych rozmiarów tej działalności. Sprawca dopuszczający się firmanctwa działać musi zatem w szczególnym zamiarze polegającym na chęci ukrycia rozmiarów działalności lub faktu jej prowadzenia. Na gruncie podatkowym sprawca firmuje swoją działalność danymi innego podmiotu po to najczęściej, aby uniknąć kumulacji dochodów, która spowoduje konieczność opłacania podatku dochodowego według wyższej skali albo, aby nie stracić zwolnienia podmiotowego od VAT, uzależnionego od wielkości obrotów.
Należy tutaj zwrócić jeszcze uwagę, że elementem koniecznym - dla przyjęcia firmanctwa - jest to, aby skutkiem zachowania sprawcy było narażenie na uszczuplenie należności podatkowych, czyli powstanie zaległości podatkowych. Jeżeli zaległości takie nie powstaną, to sprawcy nie można przypisać odpowiedzialności karnej na podstawie któregoś z przepisów art. 55 k.k.s.
Przestępstwo firmanctwa, w typie podstawowym opisanym w art. 55 §1 k.k.s. zagrożone jest karą grzywny do 720 stawek dziennych albo karą pozbawienia wolności do lat 3, albo obiema tymi karami łącznie. Typ uprzywilejowany tego przestępstwa zagrożony jest karą grzywny do 720 stawek dziennych. Natomiast czyn zabroniony opisany w § 3, będący wykroczeniem skarbowym, zagrożony jest karą grzywny, którą można wymierzyć w granicach od jednej dziesiątej do dwudziestokrotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia. Zaległości podatkowe w podatkach powstać mogą również z tego powodu, że podatnik dopuszcza się oszustwa podatkowego, tzn. w złożonej przez siebie deklaracji podaje nieprawdę lub zataja prawdę, albo nie dopełnia obowiązku zawiadomienia o zmianie objętych nimi danych. Typy czynów zabronionych polegających na takim zachowaniu opisane są w przepisach art. 56 k.k.s. Karalne są tutaj trzy rodzaje zachowań:
- podanie nieprawdy - polega ona na świadomym wskazaniu w deklaracji danych, które nie odpowiadają stanowi faktycznemu, np. zaniżenie kwoty przychodów, albo zawyżenie kwot kosztów działalności;
- zatajenie prawdy - polega ono na ukryciu, niewskazaniu w deklaracji określonego faktu, który może mieć wpływ na wysokość zobowiązania podatkowego, np. nieujawnienie w deklaracji, że posiadana nieruchomość jest związania z działalnością gospodarczą,
- niedochowanie obowiązku zawiadomienia o zmianie danych objętych deklaracją - polega ono na niezawiadomieniu, wbrew istniejącemu i wynikającemu z przepisów prawa obowiązkowi, o zmianie okoliczności, poprzednio objętych deklaracją, które mogą mieć wpływ na wysokość zobowiązania podatkowego, np. niezawiadomienie organu podatkowego o zmianie sposobu wykorzystania nieruchomości (art. 6 ust. 8 pkt 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych, tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844).
Podobnie jak i w przypadku poprzednio opisywanych czynów zabronionych, ustawodawca wyróżnił typ podstawowy oraz typ uprzywilejowany przestępstw skarbowych oraz wykroczenie skarbowe. Typ podstawowy, opisany w §1 art. 56, zagrożony jest karą grzywny do 720 stawek dziennych albo karą pozbawienia wolności (jako że przepis nie podaje tutaj limitu – górna granica ustawowego zagrożenia wynosi 5 lat) albo obiema tymi karami łącznie. Typ uprzywilejowany, określony w § 2, tego przestępstwa zagrożony jest karą grzywny do 720 stawek dziennych. Natomiast czyn zabroniony opisany w § 3, będący wykroczeniem skarbowym, zagrożony jest karą grzywny, którą można wymierzyć w granicach od jednej dziesiątej do dwudziestokrotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia.
5. Zaległości podatkowe a wykroczenie opisane w art. 57 § 1 kodeksu karnego skarbowego
Przepisy Kodeksu karnego skarbowego penalizują, jako wykroczenie skarbowe, jeszcze jedno zachowanie, które wymaga nieco szerszego omówienia. Otóż zgodnie z przepisem art. 57 § 1 k.k.s. podatnik, który uporczywie nie wpłaca w terminie podatku, podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe.
Dla odpowiedzialności podatnika za wykroczenie skarbowe nie jest wystarczające jednokrotne zachowanie polegające na niewpłaceniu podatku w terminie. Powyższy przepis wymaga zatem, aby zachowanie to cechowało się „uporczywością”. Doktryna prawa karnego wypracowała rozumienie tego pojęcia, które co prawda dotyczy przestępstwa niealimentacji, ale nie ma przeszkód, aby przetransponować je na grunt prawa karnego skarbowego.
Opierając się zatem na dorobku doktryny, należy stwierdzić, że na „uporczywość” danego zachowania składają się dwa elementy. Pierwszy z nich związany jest z długotrwałością i powtarzalnością zachowania. Jednokrotne zachowanie z pewnością nie jest uporczywe. Kilkunastokrotne i w zasadzie nieprzerwane zachowanie będzie musiało być już natomiast uznane za uporczywe. W zależności od okoliczności konkretnego przypadku za uporczywe będzie mogło być również uznane kilkakrotnie powtarzające się zachowanie (w tym przypadku polegające na niepłaceniu podatku w terminie).
Drugą cechą zachowania „uporczywego” jest to, że sprawca ma szczególne nastawienie psychiczne wyrażające się „w nieustępliwości, chęci postawienia na swoim (obojętne z jakich pobudek), podtrzymywaniu własnego stanowiska na przekór ewentualnym próbom jego zmiany” (uchwała Sądu Najwyższego z dnia 9 czerwca 1976 r., VI KZP 13/75, OSNKW 1976, nr 7-8, poz. 86. Podatnik dopuszczający się tego wykroczenia skarbowego, które cechuje się uporczywością, czynić to zatem musi ze szczególnym zamiarem - chcąc z pełną świadomością nie płacić podatku w terminie, pomimo możliwości uczynienia tego.
Wydaje się, że zachowania polegające na braku wpłaty podatku w terminie, nawet długotrwałe, nie mogą być uznane za wypełniające znamiona wykroczenia skarbowego z art. 57 k.k.s., jeżeli spowodowane są brakiem środków finansowych. Nie cechuje ich bowiem uporczywość - po stronie podatnika brak jest tego szczególnego nacechowania zachowania złą wolą. O braku złej woli w działaniu podatnika świadczyć może np. fakt, że podatnik po terminie wpłacał kwoty na poczet ciążących na nim zaległości podatkowych.
Należy zauważyć jeszcze, że przepis art. 57 § 2 k.k.s. zawiera specjalną regulację, premiującą sprawcę, który przed wszczęciem postępowania w sprawie o wykroczenie skarbowe wpłacił w całości należny podatek na rachunek właściwego organu. W takim przypadku sąd może odstąpić od wymierzenia kary. Podkreślić tutaj należy, że skorzystanie z tego uprawnienia przez sąd jest możliwe także wtedy, gdy podatnik nie dokonał wpłaty dobrowolnie, lecz np. na sugestię organu podatkowego.
To, że sąd odstępuje od wymierzenia kary, nie oznacza, że sprawca nie ponosi odpowiedzialności karnej skarbowej. Wydawany przez sąd wyrok jest wyrokiem skazującym, podlega on odnotowaniu w Krajowym Rejestrze Karnym.
6. Regulacje wynikające z ustawy karnej skarbowej
Kodeks karny skarbowy wszedł w życie z dniem 17 października 1999 r. Wcześniej zagadnienia odpowiedzialności karnej skarbowej regulowała - wielokrotnie nowelizowana - Ustawa karna skarbowa z dnia 26 października 1971 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 1984 r. Nr 22, poz. 103 z późn. zm.) - u.k.s.
Ustawa karna skarbowa - podobnie jak Kodeks - znała podobne typy przestępstw, związane z powstaniem zaległości podatkowych:
- uchylanie się od opodatkowania (art. 92 u.k.s.),
- firmanctwo (art. 93 u.k.s.),
- oszustwo podatkowe (art. 94 u.k.s.).
Przepisy ustawy karnej skarbowej nie znały odpowiednika art. 57 k.k.s., który penalizuje uporczywe niewpłacanie podatku w terminie. Należy jednak zauważyć, że w ustawie funkcjonował „przepis-worek”, na podstawie którego mogły być kwalifikowane wszelkie naruszenia przepisów podatkowych. Przepis art. 99 §1 u.k.s. stanowił, że kto przez naruszenie przepisów podatkowych naraża Skarb Państwa na uszczuplenie podatku, jeżeli czyn nie stanowi przestępstwa lub wykroczenia określonego w art. 92-95, 97 i 98, podlega karze grzywny do 50 000 zł.
Drugim z takich „przepisów-worków” był przepis art. 110 §1 u.k.s., dotyczący wykroczeń skarbowych. Przepis ten stanowił, że kto jako podatnik, płatnik, inkasent lub osoba obowiązana do uiszczenia opłaty skarbowej lub innego zobowiązania podatkowego narusza przepisy Ordynacji podatkowej, jeżeli czyn nie stanowi przestępstwa lub wykroczenia określonego w art. 92-95 i 97-109, podlega karze pieniężnej.
7. Zmiany w stanie prawnym
Z dniem 17 grudnia 2005 r. podwyższono górne granice kar (tzw. ustawowego zagrożenia) za czyny zabronione związane z powstaniem zaległości podatkowych.
--------------------------------------------------------------------------------
1 Do dnia 16 grudnia 2005 r. - 15 200 zł; od dnia 16 grudnia 2005 r. do 31 grudnia 2005 r. - 16.980 zł;
od dnia 1 stycznia 2005 r. - 17.982 zł