Języki
angielski
biegły
francuski
podstawowy
Doświadczenie zawodowe
Edukacja
Specjalizacje
Edukacja/Szkolenia
Szkoły
Human Resources/Zasoby ludzkie
Szkolenia/Rozwój
Media/Sztuka/Rozrywka
Redakcja/Dziennikarstwo
Zainteresowania
fotografia
Organizacje
kulturapia (www.kulturapia.pl)
HCPT (www.hcpt.org.pl)
HCPT (www.hcpt.org.pl)
Inne
Celem proponowanych zajęć jest zaprezentowanie narzędzi służących analizie oraz budowaniu tekstów w oparciu o najnowsze zdobycze językoznawstwa, teorii komunikacji i pragmalingwistyki.
Uczestnicy poznają strategie retoryki językowej, sposoby demaskowania manipulacji słownej i pozasłownej, stylistykę i pragmatykę wypowiedzi mówionej i pisanej i w końcu wybrane aspekty pragmatyki językowej.
Pragmatyka języka jest jednym z działów językoznawstwa, który bada nie tylko znacznie języka, ale przede wszystkim kontekst jego użycia w komunikacji. Dlatego też pragmatyka analizuje język w relacji do jego użytkowników – ich cele oraz skuteczność komunikacyjna. Istotnym elementem zainteresowań pragmatyki są także intencje, jakie stoją za komunikatem, niewerbalne zachowania komunikujących oraz etykieta językowa.
To oficjalnie :)
a tak praktycznie, to mogę zaproponować wykłady i ćwiczenia począwszy od podstawowych zagadnień poprawnościowych (najczęściej popełniane błędy gramatyczne, stylistyczne) poprzez tzw. „siedem zasad stylu komunikatywnego” (jasność, prostota, zwięzłość, dynamiczność, konkretność, konstrukcyjność, stosowność) i zasady retoryki (tu nacisk kładę na umiejętność odczytywania textów przekazywanych w mediach, perswazję i manipulację) aż do szeroko rozumianej pragmatyki mowy/pisma (pragmatyczne aspekty komunikacji, 10 zasad interpersonalnego komunikowania się, bariery w komunikowaniu, autoprezentacja).
Publikacje:
Autoprezentacja nauczyciela, Wychowawca, nr 10 (178) / 2007
Ja panu nie przeszkadzałem” - czyli o języku polityków, Znak, nr 12 (619) / 2006
Werbalne i niewerbalne techniki i strategie konwersacyjnego oponowania na przykładzie debaty telewizyjnej, Universitas, 2004;
Czy te oczy mogą kłamać, czyli o komunikacji językowej. Wywiad do branżowego pisma dla pracowników public relations w zakresie komunikacji niewerbalnej i jej wykorzystania przez pracowników reklamy [w:] Platforma Informacyjna. Serwis prasowy, czerwiec 2004 nr 1/04.
Uczestnicy poznają strategie retoryki językowej, sposoby demaskowania manipulacji słownej i pozasłownej, stylistykę i pragmatykę wypowiedzi mówionej i pisanej i w końcu wybrane aspekty pragmatyki językowej.
Pragmatyka języka jest jednym z działów językoznawstwa, który bada nie tylko znacznie języka, ale przede wszystkim kontekst jego użycia w komunikacji. Dlatego też pragmatyka analizuje język w relacji do jego użytkowników – ich cele oraz skuteczność komunikacyjna. Istotnym elementem zainteresowań pragmatyki są także intencje, jakie stoją za komunikatem, niewerbalne zachowania komunikujących oraz etykieta językowa.
To oficjalnie :)
a tak praktycznie, to mogę zaproponować wykłady i ćwiczenia począwszy od podstawowych zagadnień poprawnościowych (najczęściej popełniane błędy gramatyczne, stylistyczne) poprzez tzw. „siedem zasad stylu komunikatywnego” (jasność, prostota, zwięzłość, dynamiczność, konkretność, konstrukcyjność, stosowność) i zasady retoryki (tu nacisk kładę na umiejętność odczytywania textów przekazywanych w mediach, perswazję i manipulację) aż do szeroko rozumianej pragmatyki mowy/pisma (pragmatyczne aspekty komunikacji, 10 zasad interpersonalnego komunikowania się, bariery w komunikowaniu, autoprezentacja).
Publikacje:
Autoprezentacja nauczyciela, Wychowawca, nr 10 (178) / 2007
Ja panu nie przeszkadzałem” - czyli o języku polityków, Znak, nr 12 (619) / 2006
Werbalne i niewerbalne techniki i strategie konwersacyjnego oponowania na przykładzie debaty telewizyjnej, Universitas, 2004;
Czy te oczy mogą kłamać, czyli o komunikacji językowej. Wywiad do branżowego pisma dla pracowników public relations w zakresie komunikacji niewerbalnej i jej wykorzystania przez pracowników reklamy [w:] Platforma Informacyjna. Serwis prasowy, czerwiec 2004 nr 1/04.