Jarosław
Jodzis
Nauczyciel
Taijiquan,
akcesoria do
treningu (import z
Chin)
Temat: Mit Zhang Sanfenga w taijiquan-protest obozu Chen
Przez dziesięciolecia funkcjonował i nadal funkcjonuje mit nt ZSF jako tworcy taijiquan. Mit całkowicie fałszywy, oparty na fantazji i fikcji literackiej. Wiele środowisk w Chinach i potem poszło to dalej w śwat, powielało to falszywe, świadomie kreowane na poczatku XXw przekonanie.Gdy źrodłowa sztuka i jej przedstawiciele wyszli z cienia i zaistnieli szerzej w publicznej sferze (Chen Zhaopi i Chen Fake w Pekinie) i wspołczesni mistrzowie Chen Xiaowang, Chen Zhenglei i inni, mit ZSF zaczął być kwestionowany, co doprowadziło do wnikliwych badan historycznych i konkluzji, że jedyna postacia do ktorej historycznie mozna dotrzec w kontekscie sztuki wyrosłej z rodowej sztuki klanu Chen, jest Chen Wang Ting. I to on jest postacią ktora stworzyła charakter praktyki i wizerunku sztuki walki kojarzony jako taijiquan.
Nigdy, nigdzie wczesniej ZSF nie był kojarzony ze sztuka walki, nie było ani linii jego kontynuatorów ani spuścizny przekazu. To wspolczesni, XX wieczni nasladowcy źrodłowej sztuki i kontynuatorzy róznych szkół Qigong, dla dodania sobie prestizu i podparcia sie wizerunkiem mitycznego 'patriarchy' zaczęli lansować swoje szkoły jako kontynuujace starozytny przekaz. Ktoś to zaczął na bezczelnego konfabulujac fakty i potem nastepcy, z pełna wiara powielali te fikcje.
Po badaniach i konkluzjach historyków sztuk walki (dr Tang Hao i inni z lat 30-40 XX w) na wiele lat rozgorzał spor. Obroncy mitu ZSF nie przyjmoweali do wiadomosci ustalen historykow i twardo upierali sie przy swoim. Mit ZSF jest zbyt atrakcyjny zeby z niego rezygnowac zwłaszcza ze przynosi wymierne korzysci wizerunkowe.
Tym niemniej, zeby uporzadkowac informacyjny bałagan i chaos w prezentowaniu publicznego wizerunku sztuki (zwłaszcza gdy rozpoczeto prace nad rewitalizaja historycznych miejsc zwiazanych z taijiquan- Chenjiagou i okolice) w 2007 roku przez Chinska Federacje Wushu i władze prowicji Henan, Chenjiagou w hrabstwie Wen, zostało oficjalnie uznane jako miejsce narodzin Taijiquan.
Wydawało się, że sprawa została definitywnie rozstrzygnięta. Ale oboz ZSF sie nie poddał. W gre wchodza spore pieniadze z turystyki i promocja dla regionu. W miejscu kojarzonym z narodzinami ZSF, w hrabstwie Shaowu w prowincji Fujian co roku organizowano festiwale taijiquan lansujac to miejsce jako zwiazane z narodzinami sztuki. W koncu dopieto swego i, bez zadnych w sumie historycznych podstaw, w lipcu tego roku, Ministerstwo Kultury, na wniosek ich przedstawicieli wciągnelo “Zhang Sanfeng Taijiquan” na liste tzw "Niematerialnego Dziedzictwa Narodowego Chin"
Obóz Chen i dwaj jego główni przedstawiciele Chen Xiaowang i Chen Zhenglei złozyli stanowczy protest przeciwko takiemu fałszowaniu historii taijiquan. CXW na zwołanej w Zhengzhou konferencji prasowej ostro wypowiadał się o zamieszaniu jakie to wprowadzi w tworzenie rzetelnego wizerunku sztuki. Komercyjne wzgledy nie moga decydowac w tworzeniu historycznej fikcji.
Walka o wizerunek sztuki jest wiec nadal otwarta. Mit ZSF i fantazje nt taijiquan sa zbyt atrakcyjne dla zaangazowanych w ich propagowanie, aby z tego zrezygnowali. W gre jak wspomniałem wchodza duze pieniadze i jesli nawet fakty przecza temu mitowi, to tym gorzej dla faktów.
więcej o tym w artykule Davida Gaffneya
http://chentaijiquanworld.blogspot.co.uk/2014/08/chen-...Ten post został edytowany przez Autora dnia 25.08.14 o godzinie 11:19