Jarosław Jodzis

Jarosław Jodzis Nauczyciel
Taijiquan,
akcesoria do
treningu (import z
Chin)

Temat: Mit Zhang Sanfenga w taijiquan-protest obozu Chen

Przez dziesięciolecia funkcjonował i nadal funkcjonuje mit nt ZSF jako tworcy taijiquan. Mit całkowicie fałszywy, oparty na fantazji i fikcji literackiej. Wiele środowisk w Chinach i potem poszło to dalej w śwat, powielało to falszywe, świadomie kreowane na poczatku XXw przekonanie.
Gdy źrodłowa sztuka i jej przedstawiciele wyszli z cienia i zaistnieli szerzej w publicznej sferze (Chen Zhaopi i Chen Fake w Pekinie) i wspołczesni mistrzowie Chen Xiaowang, Chen Zhenglei i inni, mit ZSF zaczął być kwestionowany, co doprowadziło do wnikliwych badan historycznych i konkluzji, że jedyna postacia do ktorej historycznie mozna dotrzec w kontekscie sztuki wyrosłej z rodowej sztuki klanu Chen, jest Chen Wang Ting. I to on jest postacią ktora stworzyła charakter praktyki i wizerunku sztuki walki kojarzony jako taijiquan.

Nigdy, nigdzie wczesniej ZSF nie był kojarzony ze sztuka walki, nie było ani linii jego kontynuatorów ani spuścizny przekazu. To wspolczesni, XX wieczni nasladowcy źrodłowej sztuki i kontynuatorzy róznych szkół Qigong, dla dodania sobie prestizu i podparcia sie wizerunkiem mitycznego 'patriarchy' zaczęli lansować swoje szkoły jako kontynuujace starozytny przekaz. Ktoś to zaczął na bezczelnego konfabulujac fakty i potem nastepcy, z pełna wiara powielali te fikcje.
Po badaniach i konkluzjach historyków sztuk walki (dr Tang Hao i inni z lat 30-40 XX w) na wiele lat rozgorzał spor. Obroncy mitu ZSF nie przyjmoweali do wiadomosci ustalen historykow i twardo upierali sie przy swoim. Mit ZSF jest zbyt atrakcyjny zeby z niego rezygnowac zwłaszcza ze przynosi wymierne korzysci wizerunkowe.
Tym niemniej, zeby uporzadkowac informacyjny bałagan i chaos w prezentowaniu publicznego wizerunku sztuki (zwłaszcza gdy rozpoczeto prace nad rewitalizaja historycznych miejsc zwiazanych z taijiquan- Chenjiagou i okolice) w 2007 roku przez Chinska Federacje Wushu i władze prowicji Henan, Chenjiagou w hrabstwie Wen, zostało oficjalnie uznane jako miejsce narodzin Taijiquan.

Wydawało się, że sprawa została definitywnie rozstrzygnięta. Ale oboz ZSF sie nie poddał. W gre wchodza spore pieniadze z turystyki i promocja dla regionu. W miejscu kojarzonym z narodzinami ZSF, w hrabstwie Shaowu w prowincji Fujian co roku organizowano festiwale taijiquan lansujac to miejsce jako zwiazane z narodzinami sztuki. W koncu dopieto swego i, bez zadnych w sumie historycznych podstaw, w lipcu tego roku, Ministerstwo Kultury, na wniosek ich przedstawicieli wciągnelo “Zhang Sanfeng Taijiquan” na liste tzw "Niematerialnego Dziedzictwa Narodowego Chin"

Obóz Chen i dwaj jego główni przedstawiciele Chen Xiaowang i Chen Zhenglei złozyli stanowczy protest przeciwko takiemu fałszowaniu historii taijiquan. CXW na zwołanej w Zhengzhou konferencji prasowej ostro wypowiadał się o zamieszaniu jakie to wprowadzi w tworzenie rzetelnego wizerunku sztuki. Komercyjne wzgledy nie moga decydowac w tworzeniu historycznej fikcji.
Walka o wizerunek sztuki jest wiec nadal otwarta. Mit ZSF i fantazje nt taijiquan sa zbyt atrakcyjne dla zaangazowanych w ich propagowanie, aby z tego zrezygnowali. W gre jak wspomniałem wchodza duze pieniadze i jesli nawet fakty przecza temu mitowi, to tym gorzej dla faktów.

więcej o tym w artykule Davida Gaffneya
http://chentaijiquanworld.blogspot.co.uk/2014/08/chen-...Ten post został edytowany przez Autora dnia 25.08.14 o godzinie 11:19
Jarosław Jodzis

Jarosław Jodzis Nauczyciel
Taijiquan,
akcesoria do
treningu (import z
Chin)

Temat: Mit Zhang Sanfenga w taijiquan-protest obozu Chen

Jeszcze kilka slów nt. "ZSF taijiquan".
Jak wspomniałem w poprzednim wpisie, do mitu ZSF w swojej linii przekazu zaczęto podpinać sie juz w pierwszej połowie XXw. Najpierw dosc enigmatycznie ZSFenga stawiano jako mitycznego tworce sztuki, gdzie jego kontynuatorami miała by ew rodzina Chen. Tu tworzono przedziwne łamance probujac powiazac postacie zwiazane z tjq spoza rodziny Chen, jak Jiang Fa czy Wang Zhongyue (ten od traktatu taiji) z przekazem od ZSF do Chen. Choc troche zorientowanych w temacie i chronologii, moze to tylko smieszyc. Ale ile osob jest choc troche zorientowanych?

Gdy, głownie style Yang i Wu, zdobyły popularnosc i rozprzestrzeniły sie rowniez na poludniu Chin, (duzy wplyw mialy tez ksiazki i rozne wydawnictwa, artykuły, itp. gdzie z roznych powodow autorzy celowo starali sie minimalizowac, czy pomijac rodowod sztuki i powiazania z klanem Chen) mit ZSF coraz bardziej sie utrwalał.

Na mit ZSF powołuja sie trzy kategorie "kontynuatorow"
Pierwsza to style wyrosłe bezposrednio z modyfikacji form chen i opartych na kontynuatorach Yang Luchana. To glowne style pochodne z chenu: yang, wu, wu/hao, sun
Ci w wiekszosci odwołuja sie do ZSF jako tworcy, choc nie neguja wplywu rodziny Chen. Umniejszaja tylko ich wplyw i role na tworzenie charakteru sztuki, bardziej przedstawiajac chen jako jakies poboczne odstepstwo od zasad sztuki ZSFenga.

Kolejni to głownie tzw "wudang taijiquan". Powstały z mixu roznych form, glownie opartych na charakterze zmodyfikowanych form yang, ale pomieszanych z roznymi formami od pakua, xingyi i jeszcze nie wiadomo jakich, do własnej tworczosci mistrzow prezentujacych sie jako spadkobiercy ZSF, włacznie. Tu juz jest pełny "bajer". Taoistyczne opakowanie, stroje i otoczenie kompleksu Wudang (ktory notabene niewiele mial wspolnego ze sztukami walki w czasach swojej świetnosci)
Odwołania do ZSF w nazwach form i poszczegolnych technik. Caly przemysł propagandy, kursow wydawnictw, gadzetow itp. Gdy podłaczyły sie do tego przemysł filmowy i TV przekaz utrwalajacy mit był juz pełny.

Trzecia grupa kontynuatorów, to glownie poludniowo-wschodnie Chiny. Region ktory rowniez rosci sobie prawa do powiazan z ZSF. To tam mial sie on niby urodzic (pisze niby, bo to postac mityczna, juz w czasach poczatkow dynastii Ming na tyle tajemnicza, ze po wieloletnich probach odnalezienia jakichkolwiek sladow historycznych zwiazanych z ta postacia, ekspedycja powołana przez pierwszego cesarza Ming (Hongwu) nie znalazła niczego oprocz legend i ludowych opowiesci)
Zdolni XX wieczni mistyfikatorzy stworzyli (opierajac sie w duzej mierze na powiesci "Epitafium dla Wang Zhangniana") dosc szczegolowa biografie ZSF z miejscem urodzin, nauki i dalszej drogi rozwoju.
Niemal wszystkie lokalne szkoły tzw "wewnetrznej sztuki" głownie zwiazane z Qigong, dla dodania sobie prestizu i atrakcyjnosci, zaczeły lansowac sie jako kontynuatorzy ZSF. Podobnie jak w "Wudang taijiquan", tworzono tez nowe formy, tzw tajczopodobne w charakterze ruchu, na bazie zmodyfikowanych form Yang, qigong i pomieszanych z formami lokalnych stylow walki. Nazywajac to "Zhan Sanfeng taijiquan"
Wielu z tego regionu (południe Chin) wyjezdzało na emigracje do USA i Europy, gdzie utrwalano mit ZSF dla lepszego bajeru i opakowania, propagowanej tam, jakiejs formy cwiczen Qi gong czy tajczopodobnych form walki. Było to czesto zrodłem dochodow tych emigrantow.
W sumie nic w tym złego, ot takie quasi historyczne bajanie i legendy, do ktorych mozna podpiac czesto wartosciowe przekazy cwiczen qigong, masazu i taoistycznych madrosci.

Problem czesto zaczynał sie, gdy ich zachodni uczniowie z zacieciem tworzenia na powaznie całej historycznej podbudowy i uwiarygodniania przekazu swoich szkol, przedstawiaja jako historyczne, tego typu legendy i fantazje.
Tworzac potem wg tych legend i fantazji zasady praktyki i cele do osiagniecia, macac ludziom w glowach i wyprowadzajac na manowce.Ten post został edytowany przez Autora dnia 26.08.14 o godzinie 11:33
Jarosław Jodzis

Jarosław Jodzis Nauczyciel
Taijiquan,
akcesoria do
treningu (import z
Chin)

Temat: Mit Zhang Sanfenga w taijiquan-protest obozu Chen

Jak utrwalił się mit ZSF w taijiquan?
pierwsza wzmianka o ZSF w kontekscie tjq pojaweiła się w tekscie "Krotkie wprowadzenie do Taijiquan" napisanym przez Li Yiyu bratanka Wu Yuxianga w 1880. We wstepie tego opracowania podaje on, że tworca taijiquan był Zhang Sanfeng. Skad 'ni stad ni zowad' takie twierdzenie?
Była to napisane niewatpliwie pod wpływem jego wuja, WYX. Zaraz po jego smierci w 1881 r, zmienił on ten wstep i w poprawionym tekscie było juz ze tworca Tjq jest nieznany.
Dlaczego WYX polaczył ZSF z taijiquan? To dosc złozona historia i wiele czynnikow na to sie złozyło. napisze o tym w kolejnych odcinku. teraz chce naswietlic dlaczego to kontynuowano i wzmacniano mimo poprawki we wstepie do opracowania i sprostowaniom czynionym przez badaczy i przedstawicieli zrodłowej sztuki czynionym juz w pierwszej połowie XX w.

Dla przypomnienia Wu Yuxiang to jeden z pierwszych uczniów YLC po jego powrocie z Chenjiagou do rodzinnego Yongnian. Po kliku latach praktyki gdy YLC wyjezdzał do Pekinu WYX wybral sie do Chnjg. Ponieważ Chen Changxin był juz w podeszłym wieku odesłał go do Chen Qinpinga w Zhaobao, gdzie WYX spedził ok 4-5 tygodniu. Zaowocowało to poznaniem ukladu pierwszej i drugiej formy linii Xiaojia, ktore staly sie podstawa stylu Wu/ Hao (od nazwiska kontynuatora, Hao Weizhena)

Teksty i zapiski nt taijiquan WYX trafiły rowniez do syna YLC Yang Banhou. (bodajze siostra WYX była zona YBH) i od niego rozprzestrzeniły sie dalej w srodowiska kontunuatorow stylu yang i wu na pocz XX w. Powstawały nowe ksiazki i opracowania nt taijiquan (pierwsze w 1921, 24, 25 r.) W kazdej z nich powielano juz przypisywanie stworzenie tjq ZSF-gowi.
Gdy nałozyły sie na to ambicjonalne rozgrywki kontynuatorow YLC z przedstawicielami zrodłowej sztuki chen, ktorzy pojawli sie w Pekinie, temat ZSF jako tworcy był swiadomie wzmacniany i akcentowany w kolejnych publikacjach i wydawnictwach.

Skad ta niechec srodowiska tjq do przedstyawicieli zrodłowej sztuki?
Chen Zhaopi i Chen Fake znacznie przewyzszali poziomem wspolczesnych im mistrzow tjq z nowych stylow. Ich sztuka tez znacznie odbiegała w charakterze od zmodyfikowanych form yang i wu.
Gdy w wielu konfrontacjach, zarowno CZP i CFK udawadniali swoje niezwykle umiejetnosci, budziło to zawisc i niechec srodowiska nowego tjq. Zarowno YCFu jak i Wu Jianquan wyjechali z Pekinu na południe, zaraz po przyjezdzie CFK.

YLC miał w młodosci bardzo niski status społeczny, został sprzedany na sluzbe jako dziecki i pracował jako parobek na farmie w Chnjg. Gdy zdobył po latach uznanie jako mistrz tjq i nauczał arystokaracje i pałacowa elite strazy na dworze cesarskim, jego historia i okres pobytu w Chenjiagou był przedstawiany w sposob odległy od rzeczywistosci, łagodnie piszac. Gdy przedstawiciele Chen pojawili sie w Pekinie, nieunikniona była konfrontacja z tymi fantastycznymi historiami, zarowno nt tjq jak i YLC i jego pobytu w Chnjg.
Mozna sobie wyobrazic miny CZP i CFK gdy sluchali tych opowiesci. Gdy te fantazje zaczeły sie konfrontowac z rzeczywista historia i zawartoscia sztuki, napiecia i potem juz jawna niechec srodowiska, była naturalnym nastepstwem. To było podloze kreowania i utrwalania mitu ZSF jako argument przeciwko przedstawicielom zrodłowej sztuki.
Gdy tjq zdobyło popularnosc rowniez dzieki powiesciom tzw "Jin Long stories" gdzie autorzy szeroko puszczali wodze fantazji i gdy właczyła sie w to pozniej kino i TV, mit był juz głeboko utrwalony.

o tym dlaczego Wu Yuxiang (1812-1880) wciagnał ZSF do tjq i wpływie "Traktatu o taiji" Wang Zhongyue (ca poł. XIXw) oraz "Epitafium dla Wang Zhangnana" (1669) Huang Zhongxi, na te decyzje, w nastepnym odcinku.Ten post został edytowany przez Autora dnia 31.08.14 o godzinie 12:25
Jarosław Jodzis

Jarosław Jodzis Nauczyciel
Taijiquan,
akcesoria do
treningu (import z
Chin)

Temat: Mit Zhang Sanfenga w taijiquan-protest obozu Chen

Jak wiec sie zaczał mit ZSF w taijiquan?
wspomniałem juz ze pierwsza wzmianka łaczaca ZSF z tjq pojawila sie w ksiazce Li Yiyu w 1880 r i było to napisane niewatpliwie pod wplywem Wu Yuxianga. Historycy badajacy temat nigdy nigdzie wczesniej ani w rodzinie Chen ani w innych zapiskach nie odnalezli zadnych zwiazkow tjq z ZSF. Była to wiec niewatpliwie inwencja WYX, aby zrobic takie powiazanie.
Skad u niego taka inicjatywa?
Historycy nie maja watpliwosci, ze przejał ten pomysł pod wplywem powiesci Huang Zhonxi " Epitafium dla Wang Zhengnan"

(It is indisputable that neither Tang Hao nor Xu Zhen discovered any evidence of “Zhang Sanfeng’s creation of taiji quan” being part of the written or oral traditions in Chen Village during their researches in the 1930s, and it is not mentioned in the early text of Wu/Li “Classics.” (Wile, 106) The questions are: did Zhang Sanfeng create taiji quan? Why did Li Yiyu change his story swiftly? Where and why did Wu Yuxiang instigate the legends in the first place? Today, most taiji quan scholars and historians are convinced that the source of Zhang Sanfeng’s association with taiji quan was borrowed or modified from Huang Zongxi’s “the Internal School began with Zhang Sanfeng” in his “Epitaph for Wang Zhengnan 王征南墓志銘,” (Huang Zongxi) which was taken by Ningpo fuzhi 寧波府志 or Ningpo Annals later. (Cao Bingren)

W tej powiesci H. Zongxi jako pierwszy wprowadził pojecie "wewnetrznych" i "zewnetrznych" sztuk walki. Wczesniej nikt nie robił takiego rozroznienia, poniewaz nie miało ono wiekszego sensu.
To zdanie z powiesci "... Shaolin jest sławne ze swojej sztuki walki, ale jest tez sztuka nazywana 'Wewnetrzną Szkołą' zapoczatkowana przez ZSFenga..." zainspirowało WYX i spowodowalo cale pozniesze zamieszanie i mit ZSF w tjq.
WYX tworzac dosc karkołomne łamance chronologiczne, probował zaszczepic ZSF i jego niby linie przekazu do przekazu rodziny Chen.
Z historii tjq przed WYX znane sa tylko dwie postacie spoza rodziny Chen. To Jiang Fa (towarzysz Chen Wang tinga) i Wang Zhongyue (autor? traktatu o taijiquan). Poniewaz w zapiskach rodziny Chen znana jest chronologia od CWTinga do wspolczesnych kontynuatorow, WYX umiescił Wang ZY gdzies w nieokresklonym czasie po ZSF i dodał do niego Jiang Fa przypisujac mu przekazanie sztuki rodzinie chen. To wszystko ot tak z fantazji, bez zadnych nawet przesłanek ku temu, a wbrew znanym (chociaz dla WYX moze mniej) faktom.
Inni pozniej poszli jeszcze dalej i wykombinowali ze Jiangfa nauczal C Cxinga, a ten dopiero przekazal to dalej Y.Lchanowi. To juz zupelne brednie i fantazjowanie ludzi tworzacych historie wyssana z palca.
(Jiang fa był rowiesnikiem CWtinga i zył w XVII w, CCxing zył blisko 200 pozniej. Traktat WZY odnaleziono w pol XIX w. i czasy WZY okresla sie na XVIII/XIX w)

(Regardless of the grafting of Zhang Sanfeng and the Internal School lineage onto the Chen family lineage reflected Wu Yuxiang’s belief or the Yang embroidery, there are several discomfited questions compelled:
1.Despite the discrepancy of the names between ( 張三峰 and 張三丰), “Zhang Sanfeng 張三峰 of Song dynasty” cannot be found in any related textual documents.
In Huang Zongxi’s original text, “Shaolin School 少林 was worldly prominent by its pugilism…there was something called the Internal School… began with Zhang Sanfeng 張三峰 of Song dynasty, and Sanfeng was an alchemist of Wudang Mountains. The Song Emperor Huizong 宋徽宗 (who was in reign between 1101-1125) summoned Zhang Sanfeng, but the road was obstructed. The night Sanfeng dreamt of receiving the transmission of the art of boxing from the God of War. The next morning he killed over a hundred bandits single-handedly.” (Huang Zongxi)
There are in fact several stories about “the martial arts transmission of the God of War” in Xuantian shangdi qishenglu 玄天上帝啟聖錄, or the Sacred Documents of the God of War by Dong Huangsu 董黃素 in 1184, but no references to be found regarding Zhang Sanfeng or the Emperor Huizong. (Dong Huangsu)


cdn.Ten post został edytowany przez Autora dnia 04.09.14 o godzinie 12:57
Jarosław Jodzis

Jarosław Jodzis Nauczyciel
Taijiquan,
akcesoria do
treningu (import z
Chin)

Temat: Mit Zhang Sanfenga w taijiquan-protest obozu Chen

Jak narodził sie mit ZSfenga.
Jak pisałem w powyzszych postach, szeroko rozpowszechniony mit jakoby to ZSF stworzył tjq został zapoczatkowany w literackiej fantazji i kolejni autorzy powielali ten mit w swoich publikacjach. Temat ten wzbudzał od poczatku rozpowszechniania mitu o zwiazkach ZSF z tjq. wiele kontrowersji i protestow osob zwiazanych ze źrodłowa sztuka tjq.
Kilku wybitnych historyków sztuk walki postanowiło sprawe zbadac i rozpoczeło kilku czy nawet kilkunastoletnie badania wszelkich starozytnych zapiskow z okresu w ktorym miał zyc ZSF.
oto rezultaty tych badan.

In Huang Zongxi’s original text, “Shaolin School 少林 was worldly prominent by its pugilism…there was something called the Internal School… began with Zhang Sanfeng 張三峰 of Song dynasty, and Sanfeng was an alchemist of Wudang Mountains. The Song Emperor Huizong 宋徽宗 (who was in reign between 1101-1125) summoned Zhang Sanfeng, but the road was obstructed. The night Sanfeng dreamt of receiving the transmission of the art of boxing from the God of War. The next morning he killed over a hundred bandits single-handedly.” (Huang Zongxi)
(przypomne ze to ten fragment powiesci ww autora z XVII w. zapoczatkował mit ZSF w tjq, podcvhwycony i kontynuowany przez Wu Yuxianga ca. dwa wieki pozniej)

There are in fact several stories about “the martial arts transmission of the God of War” in Xuantian shangdi qishenglu 玄天上帝啟聖錄, or the Sacred Documents of the God of War by Dong Huangsu 董黃素 in 1184, but no references to be found regarding Zhang Sanfeng or the Emperor Huizong. (Dong Huangsu)

There are 781 male immortals and 120 female immortals recorded in Lishi zhenxian tidao tondjian 歷世真仙道體通鑒, or a History of True Immortals edited by Taoist Zhao Daoyi 趙道一 in 1276. “Wudang alchemist Zhang Sanfeng” is nowhere to be found. This work is collected in the Taoist Canon. (Zhao Daoyi)

There are 21 Wudang Mountain Taoist Immortals specifically recorded in Wudang fudi congzhenji 武當福地總真集, or the Complete Biographies of Immortals from Auspicious Wudang Mountain edited by Wudang Taoist Liu Daoming 劉道明 in 1291. “Wudang alchemist Zhang Sanfeng” again is nowhere to be found. The work also is collected in the Taoist Canon. (Liu Daoming)
In Yuan yitong zhi 元一統志, or a Cohesive History of Yuan Dynasty edited by Bei Bolan 孛勃蘭 and Yue Xuan 岳鉉, there are 11 prominent Buddhist and Taoist Adepts recorded, “Wudang alchemist Zhang Sanfeng” is not to be found. The editing of this work began in 1285, and completed in 1303. (Bei Bolan)

We find no traces of “Wudang alchemist Zhang Sanfeng” in the following related local Gazetteers: Xiangyang junzhi 襄陽郡志, or Xiangyang Prefecture Annuls, (Zhang Heng) Xiangyang fuzhi 襄陽府志, or Xiangyang Prefecture Annuls, (Hu Jia) Huguang tujingzhi 湖廣圖經志, or the Annuls of Charts and Records of Huguang, (Wu Yanju) Huguang congzhi 湖廣總志, or the Cohesive Annuls of Huguang, (Xu Xuemo) Xiangyang fuzhi 襄陽府志, or Xiangyang Prefecture Annuls, (Chen E) Junzhouzhi 均州志, or Junzhou Annuls (Dang Juyi), Junzhou xuzhi 均州續志, or the Continued Junzhou Annuls, (Jia Hongzhao) Dayue taihe shanzhi 大岳太和山志, or the Great Taihe Mountain History, (Shen Dan) Dayue taihe shanzhi 大岳太和山志, or the Great Taihe Mountain History, (Lu Chonghua) and Dayue taihe shanzhilue 大岳太和山志略, or the Concise Taihe Mountain Annuls. (Wang Gai)


Tak sławny 'niesmiertelny' taoista, patron i patriarcha 'Wewnetrznej Szkoły' powinien chyba zostawic jakis slad w swiadomosci wspolczesnych mu czy zyjacych niedlugo po nim taoistycznych historykow dokumentujacych wyrozniajace sie potacie. Była to tradycja zarowno w buddyzmie jak i w taoizmie aby zachowywac i zapisywac przekaz i biografie wybitnych postaci zwiazanych z ich religia czy filozofia. Z tego okresu nie ma żadnych wzmianek w tych dokumentach. (jedni podają ze ZSF zył w latach ca 1100-1300, inni ze ca. 1240-1460)
Skad wiec tyle zamieszania z postacia ktorej sladow nie ma w zadnych owczesnym zapiskach dotyczacych taoistycznych medrcow i "niesmiertelnych"?
Kto, skad i dlaczego wylansował te postac i wprowadził do swiadomosci historycznej jako niesmiertelnego taoiste? To jest kluczowe pytanie
Poźniejsze podchwycenie tego patronatu do uwiarygodnienia tzw "Szkoły Wewnetrznej" ktorej istnienie własciwie było fikcja literacką stworzona przez H.Zongxi w XVII w, to tylko konsekwencja wczesniejszych decyzji. Jak tez juz kilkakrotnie pisałem, Wu Yuxiang poszedł krok dalej i przypisał juz konkretnie ZSF do tjquan.
Czy wiec ZSF w ogole nie istniał? Raczej nikt go nie wymyslił tak znikad. Musiały byc jakies mocne przesłanki i argumenty zaistnienia tej postaci w historii.
Pierwsze wzmianki w historycznych zapiskach pochodza z dynastii Ming (XIV - XVII w)
I to tam trzeba szukac poczatkow mitu o ZSF
cdn.Ten post został edytowany przez Autora dnia 23.09.14 o godzinie 11:17
Jarosław Jodzis

Jarosław Jodzis Nauczyciel
Taijiquan,
akcesoria do
treningu (import z
Chin)

Temat: Mit Zhang Sanfenga w taijiquan-protest obozu Chen

Jak wspomniałem, pierwsze zapiski historyczne nt ZSF pojawiaja sie w dynastii Ming.
The first imperial source is the poem tribute to Zhang Sanfeng wrote by Prince Xiang Bo 湘王 柏 (1371-1399), the twelfth son of the first Ming emperor Zhu Yuanzhang.
potem pojawiaja sie kolejne. Zawsze są to odniesienia do ZSF robione przez osoby zwiazane z dworem cesarskim (Ming)

Dynastiia Yuan to były mongolskie rządy Kubiłaj chana. Chociaż nie przesladował on zadnej z głownych religii tamtych czasow; taoizmu , buddyzmu i konfucjanizmu, to jednak faworyzowana na dworze religia, był buddyzm tybetanski. Pozostałe religie i klasztory zaczeły podupadac.
Za czasow dynastii Ming przywrocono rownowage pomiedzy 3 wiodacymi religiami, bez specjalnego wyrozniania ktorejkolwiek. Moze ew taoism jako ta rodzima od wiekow zwiazana z chinami był lekko faworyzowany przez dwor cesarski. To wowczas miały miec miejsce proby odnalezienia legendarnego taoisty ZSF.
Wiele legend i opowiesci o ZSF krazyło wsrod ludnosci ale gdy bodajze 6 cesarz dynastii Ming Zhu Qizhen (1427-1464) powołał ekspedycję, aby odnalezc jakies namacalne slady jego istnienia w klasztorach taoistycznych i okolicznych gorach, nie znaleziono niczego oprocz legend i opowiesci. Wielu medrcow i dosc ekstrawaganckich taoistow zyło na przestrzeni minionych wiekow. Wielu mistrzow, rowniez buddyzmu chan wybierało pustelnicze zycie w gorach. Wielu z nich osiagalo wglad w nature rzeczywistosci i przypisywano im nadnaturalne moce, czesto wyolbrzymiane przez kolejne pokolenia przekazujacych te zasłyszane opowiesci.
Postac ekscentrycznego taoisty ZSF była na tyle interesujaca dla cesarza ze pomimo fiaska ekspedycji, specjalnym edyktem nadał mu tytuł swietego i 'niesmiertelnego' patriarchy taoizmu.

Z p. widzenia dalszej historii było to znaczące wydarzenie. Dynastia Ming zastapiła obca mongolska dynastie Yuan. Nastapił okres trzech wiekow rozwoju i rozkwitu wielu dziedzin zycia.
Gdy w polowie XVII w mandzurska dynastia Qing zastapiła rodzima Ming, wiele tajnych stowarzyszen nawiazywało do okresu Ming i pokonania przez nich mongolskich najeźdźców.
ZSF stał sie symbolem i patronem, "świetym" minionej dynastii Ming.

To co niezbicie wynika z historycznych zrodeł tego okresu (dynastii Ming) to nawet jesli przyjmiemy, ze rzeczywiscie był ktos taki jak slynny taosta ZSF i opowiesci oraz historie zebrane we tamtym czasie pozwalaja go umiejscowic ca w latach 1250-1460, a przypisywane mu piesni i wypowiedzi okreslaja jego taoistyczne urzeczywistnienie, to nigdzie nie było zadnych odniesien do jego zwiazkow ze sztukami walki. To nastąpiło znacznie pozniej.

Tu dochodzimy do wspomnianej w poprzednich postach powiesci H.Zongxi " Epitafium dla WZgnana" napisanej niedługo po upadku Ming.
Historycy sa przekonani, ze była to forma manifestu politycznego. ZSF przedstawiany tam jako patron i załozyciel tzw "Wewnetrznej Szkoły" w opozycja do klasyfikowanej jako zewnetrzna, sztuki Boksu Shaolin, ze swoim patriarcha Boddhidarma (Damo) Historia o tym jak adept szkoły wewnetrznej pokonuje oponentow z Shaolin symbolicznie niosła przesłanie, że rodzima wewnetrzna tradycja i sztuka (Ming) pokona zewnetrzna obca (Qing)
Takie było przesłanie i sens przypisania ZSF do, dosc ogolnie pojetej, literackiej fikcji zwiazanej z jakas wewnetrzna, blizej nie okreslona sztuka walki.

Znacie te historie i obrazki starych mistrzow z dluga biała broda i brwiami dotknieciem palca lub wyciagnieciem reki unicestwiajacych przeciwnikow? Te skoki po 10 m w gore, nadprzyrodzone moce tajemniczej energii Qi rozwijanej łagodnymi i powolnymi cwiczeniami. Wszystkie te bajki o emisji tzw pustej siły i miekkosci pokonujacej twardosc. Wielu praktykow tjq do dzisiaj swiecie w to wierzy, nie rozumiejac co własciwie oznaczaja wyrwane gdzies z kontekstu zrodłowej klasyki tjq, okreslenia i wskazowki. To wszystko wyrosło na bazie tej fikcyjnej historii/powiesci z XVII w
Od tego sie zaczeły dalsze powoływania na ZSF jako patrona wewnetrznej sztuki walki.

Blisko dwa wieki pozniej Wu Yuxiang jak wspomniałem poszedl jeszcze krok dalej i ZSF przypisał juz jako tworce tjq.
Wszelkie historie o walce zurawia z wezem, czy otrzymaniu przekazu we snie, to juz fantazje kolejnych blagierow chcacych podrasowac przekazywana historie.

Dla Wu Yuxianga takim katalizatorem pomysłu na powiazanie tjq z ZSF był tez odkryty przez jego brata w skladzie solnym "Traktat o tjq" podpisany przez Wang Zongyue.
Ale o tym w nastepnym wpisieTen post został edytowany przez Autora dnia 25.09.14 o godzinie 12:49
Jarosław Jodzis

Jarosław Jodzis Nauczyciel
Taijiquan,
akcesoria do
treningu (import z
Chin)

Temat: Mit Zhang Sanfenga w taijiquan-protest obozu Chen

Rzuciłem okiem na forum i widze ze nie dokonczyłem tematu jak to rozwinal sie mit nt ZSF jako tworcy tjq. Rzadko zagladam na forum, jak jakis czas temu przewidywałem, robi sie to juz martwa tablica ogloszen. Swoja aktywnosc przenosze na bloga taijiquan, ktory na dniach uruchomie. Tam beda artykuły, relacje, opis wydarzen, filmy i ciekawe analizy zwiazane z taijiquan i moja jego interpretacja oparta na kilkunastu latach wspolpracy z mistrzem Chen Xiaowangiem i innymi mistrzami przekazu z Chenjiagou.
Ale wrocmy do tematu.

Jak wspomniałem Wu Yuxiang przykleił Zhang Sanfenga do tjq i od tego czasu wszyscy powielali ten falszywy mit. Wu Yuxiang jako osoba wykształcona, zafascynowana taijiquan poszukiwał zwiazkow tej sztuki z filozofia i odniesien do kultury i przekazu taiistycznych medrcow z minionych czasow swietnosci. O ile Huang ZX w swojej powiesci posluzył sie celowa fikcja, to WYX był juz przekonany ze tjq było spuscizna starozytnych taoistycznych mistrzow, a ZSF był najlepszym ich symbolem. Niewatpliwie WYX wiedział ze nie ma zadnych przesłanek do konkretnego powiazania ZSF z tjq ale jako symboliczna postac, patriarcha i patron idealizowanej dynastii Ming, idealnie pasował na tworce tjq.
Dlaczego był przekonany, ze tjq nie zaczelo sie tylko w Chenjiagou w rodzinie Chen? Znał historie Y.Luchana, był w Chnjg. Przez kilka tygodni uczył sie u mistrza Chen Qingpinga i wiele tzw "formuł" - wskazowek w postaci krotkich esencjonalnych sentecji nt zasad praktyki przekazywanych w rodzinie Chen, stało sie pozniej podstawa zapisanej przez WYX "klasyki" tjq. Przypomne ze cała klasyka Yang tjq pochodzi własnie z zapiskow WYX i pozniej jego bratanka Li Iyu.

Tym głownym czynnikiem podwazajacym wyłacznosc przekazu Chenjiagou jesli chodziło o powstanie tjq. był traktat zapisany przez Wang Zhongyue. Odnaleziony w skladzie solnym jego brata trafił do WYX i wywrocil jego dotychczasowe przekonania. Skad o tym wiadomo? Ano z pozniejszych jego działan i propagowanych pogladow. Traktat ten do dzisiaj budzi wiele kontrowersji. To taki troche "meteor" znikad. Datowany na poczatek XVIII w, grubo przed przyjazdem YLC do Chenjiagou. tjq nie wychodzilo wowczas poza rodzine Chen, skad wiec ten traktat prezentujacy gleboka wiedze i znajomosac zasad tjq? Jego autor nigdy nie zaistniał w historii jako mistrz znany z jakiejs linii przekazu. Ani wczesniej ani pozniej nie odnotowano zadnych prekursorow ani kontynuatorow nawiazujacych do autora traktatu. Do dzisiaj jest to dosc tajemnicza historia i chociaz w przekazie Chen jest wiele odwołan do tresci traktatu, pytania skad i jak powstal pozostawia sie bez odpowiedzi.

Mistrz CXW gdy go o to pytałem wymijajaco odpowiedzial ze uwaza sie ze WZY tylko zapisał zasady sztuki przekazane mu przez nieznanego mistrza. Jakiego mistrza skad? nie wiadomo. Ich linia przekazu nie przetrwała. Niewatpliwie chodziło o te sama sztuke ktora kształtowala sie w rodzinie Chen.
Traktat i zwiazane z nim watpliwosci staly sie podstawa wszelkich kombinacji przedziwnych linii przekazu tworzonych zupelnie irracjonalnie aby tylko jakos posklejac tezy o powiazaniu tjq z ZSF.
Poza rodziną Chen sprzed czasow YLC zwiazane z tjq znane sa tylko dwa nazwiska; Jiang fa i W. Zhongyue (od traktatu) WZY pisal swoj tekst na pocz XVIII w, Jiang Fa żeł blisko 100 lat wczesniej
ZSFeng to postac o ile w ogole historyczna, to sprzed conajmniej 4 wiekow przed nimi. no nie da sie tego powiazać. A jednak sa takie kombinacje i niektorzy calkiem powaznie podaja ze od ZSF do WZY potem przez Jiang fa sztuka trafiła do rodziny Chen. Jak mozna powaznie trtaktowac takie łamance przeczace wszelkiej logice i chronologii.

Traktat tez stał sie podstawa do powstania wielu nieporozumien co do sposobu praktyki i charakteru sztuki. Głownym nieporozumieniem rzutujacym na cała pozniejsza interpretacje zasad jest wspominany w traktacie "blad podwojnego ciezaru"
To kluczowa sprawa zwiazana z Centrum i swobodą ruchu prowadzonego z Centrum, odczytana jako zalecenie unikania obciazania obu nog rownomiernie, wyprowadził zrodłowa sztuke na manowce powolnego ruchu w zwolnionym tempie skupionego na nie uzywaniu sily i ciągłym przenoszeniu ciezaru z nogi na noge. (była o tym mowa we wczesniejszych dyskusjach nt podwojnego ciezaru)

Podsumowanie tematu i probe sensownego wyjasnienia pojawienia sie traktatu poza przekazem Chen, w swietle niedawno odkrytych faktow przedstawie w nastepnym poscie albo juz na blogu.

Zycze wszystkim Szczęsliwego Nowego RokuTen post został edytowany przez Autora dnia 31.12.14 o godzinie 11:27
Jarosław Jodzis

Jarosław Jodzis Nauczyciel
Taijiquan,
akcesoria do
treningu (import z
Chin)

Temat: Mit Zhang Sanfenga w taijiquan-protest obozu Chen

Również była już o tym dyskusja wcześniej, ale ponieważ spina to konkluzja poruszany temat, to pozwole sobie przytoczyć jeszcze raz pewne fakty niedawno odkryte nt historii taijiquan.
W 2005 roku pojawiło sie wiele artykułów nt odkrytej "Genealogi rodziny Li"(Lishi jiapu)
Profesor Wang Xingya 王興亞 z Uniwersytetu w Zhengzhou specjalizujacy sie w historii dynastii Ming przez ponad rok badał autentyczność zapisków z 'Lishi jiapu'
Zostały spisane w 1716 r. była już wielokrotnie mowa co zawierały nt Chen Wangtinga i jego roli w komplilacji taijiquan, zajme sie tylko watkiem Wang Zhongyue.
Jak wspomniałem był on duza zagadka dla historykow a wg mnie jego traktat i brak bezposrednich zwiazkow z przekazem Chen, był podstawa do powstania i utrwalenia mitu ZSF jako tworcy tjq.
Przekazane w rodzinie Li fakty rzucaja nowe swiatło na samą postac i pochodzenie traktatu.
Wang Zhongyue mieszkał i pracował w wiosce Tang jako nauczyciel przez ok 6 lat i uczył sie rowniez sztuki walki u mistrza Li Helin (ur 1721 r) Li Helin zajmoweał sie tez biznesem i posiadał sklep solny w hrabstwie Wuyang prowadzony przez jego syna Li Yongda (sklep ten kilkadziesiat lat pozniej trafił do brata Wu Yuxianga) w 1793 roku na 72 urodziny Li Helina Wang Zhongyue sporządził tablice z inskrypcją "wuyuan jiedi 武元傑第, or “Your Highness Martial Excellence,” podpisaną poniżej "mendi Wang Zongyue 門弟王宗嶽, or “Your Modest Disciple Wang Zongyue,” z data obok napisu. Wielu starszych mieszkancow doskonale pamieta te tablice wiszaca na starym domu Li Helina i zniszczona w czasie rewolucji kulturalnej w 1960 roku

Co z tego wynika
po pierwsze
Wang Zhongyue umiejscowiony jest dosc precyzyjnie w czasie: druga połowa i moze przełom XVIII/ XIX w odpadaja wiec wszelkie kombinacje jakoby był jakos powiazany czasowo z Jiang fa i przed Chen Wangtingiem.
po drugie
nie wyglada aby był zrealizowanym mistrzem kontynuatorem czy tworca linii przekazu tjq. Był nauczycielem, wykształcona osoba i uczniem Li Helina. Najprawdopodobniej zapisał w traktacie przechowywane lub przekazane przez mistrza zasady sztuki nauczanej w światyni Boai i zmodyfikowanej przez Chen Wangtinga i jego kuzynów z rodziny Li.

wszystko sie wiec dosc logicznie komponuje. Traktat Wang Zhongyue zawiera sedno przekazu tjq nauczanego zarowno w rodzinie Li i Chen (z tym ze w rodzinie Li nie przetrwał. Wziąwszy pod uwage fakt jak niewiele brakowało aby rowniez w Chenjiagou linia wygasła, jest to jak najbardziej mozliwe)

Lishi jiapu zaistniało publicznie po artykułach w prasie w 2005 roku. Potomkowie rodziny Li dopiero niedawno odkryli te zapiski. Ani Wu Yuxiang ani nikt z pozniejszych badaczy historii tjq nie mial do nich wgladu. Traktat Wanga przez lata był zagadka, prezentował sedno przekazu tjq rodziny Chen ale nie wiadomo jak powstał poza rodzinnym przekazem. Badania historykow wskazywały na powstanie tjq bezspornie w Chenjiagou. Na czym i w jakim stopniu CWT opierał sie kompilujac sztuke, to inna sprawa. Fakty podane w 'Lishi jiapu' rzucaja wiecej swiatła na te zagadke.

Konkludujac
Wu Yuxiang gdy odkrył taktat Wanga, był przekonany ze musiała istniec inna linia przekazu tjq poza Chenjiagou. Był schyłek XIX w, nie miał nic oprocz mitu Zhan Sanfenga i "Wewnetrznej Szkoły" z powiesci Honga. Jak wspomniałem ZSF idealnie pasował do jego pomysłu uczynienia z tjq sztuki narodowej, bedacej kwintesencja taoistycznych idei, filozofii, zasad, Qi gong, energii Qi i całej reszty tego co mozna okreslic naropdowa sztuka walki. Tak powstał mit ZSF jakjo tworcy taijiquan.
Mit potem powielany i utrwalany. Traktat, oderwany od praktycznego przekazu stał sie podstawa do, jak pisałem, roznych interpretacji i tworzenia nowego wizerunku taijiquan zmieniajacego sie w taiji qigong

wiecej o ustaleniach z "Lishi jiapu" w linku ponizej
http://www.literati-tradition.com/chen_camp.htmlTen post został edytowany przez Autora dnia 05.01.15 o godzinie 11:38

Następna dyskusja:

Wakacje z chen taijiquan




Wyślij zaproszenie do