Ilona Grzywinska

Ilona Grzywinska Konsultant PR i
Social
Media/Fulbright
Scholar

Temat: Jak wybrać agencję social media?

Witam, często dostaję od klientów pytanie o kryteria doboru agencji social media. Rynek jest młody i brakuje na nim wypracowanych kodeksów etyki jak w przypadku rynku usług PR czy reklamy, dlatego warto zastanowić się nad sposobami selekcji odpowiednich partnerów do współpracy.
Kilka rad na ten temat zamieściłam w swoim wpisie na blogu: http://www.webkomunikacja.pl/social-media-poradnik/jak...
Jakie są Wasze doświadczenia w tym zakresie?
Mikołaj Nowak

Mikołaj Nowak Partner w Iskrzenie
Studio, projektant
komunikacji,
strat...

Temat: Jak wybrać agencję social media?

Odpowiadają na takie pytania - przeważnie - wystarczy napisać jedno: doświadczenie.
Niemniej ciężko jest o nie przy tak młodej działce.
Ministrów ds. facebooka jest mnóstwo. W ostatnim czasie wybierałem agencję specjalizującą się w Social Media i zależało mi na takiej, która jest otwarta na działaniach w innych platformach. Twitter, NK, Blip, YouTube... nie sam facebook. Jedna z agencji przekonała mnie dosłownie po kilku pierwszych zdaniach: "Robimy projekty na konkursy - nie taśmowo".

Boom na Social Media Agencje rozpoczął się ponad rok temu. Pierwsze z nich mają już zbudowane mocne pozycje i mogą pochwalić się doświadczeniem z zakresu umiejętnego tworzenia i wdrażania kampanii w SM.
Spotkałem się też z reprezentantami w/w agencji, którzy nie byli w stanie odpowiedzieć mi na proste pytanie "czym jest social networking"?
Wstyd. Jak można działań na obszarze nie znając jego podstaw, albo mając nikłą wiedzę o e-marketingu? Wiedza bazowa przekłada się na efektywność działań w długofalowym prowadzeniu kampanii
Do tego, wg mnie, dobra agencja SM to taka, która ma wiedzę z zakresu psychologii. A takich mało... można powiedzieć, że takich brak.
To jak chcemy zrozumieć procesy zachowań w sieci vs. kontakt z marką?

Na udane działania w SM składa się wiele aspektów. Czasami jedne może przeważyć szalę na niekorzyść, np. brak kultury, czy za luźny (niedopasowany) sposób komunikacji z Internautami. Takie przypadki także znamy.

Kryteria doboru agencji, subiektywnie:

- paradoksalnie doświadczenie; miesiąc, a rok to różnica,
- przekonywujące Case Study poprzednich akcji, wgląd - pamiętając o tym, że kampania w Social Media powinna być jak DNA - każda inna, każda unikalna...
- podejście do Usera - to płynie z wypowiedzi potencjalnego kontrahenta. Jeżeli mamy wiedzę - możemy to wyczuć i określić, czy sposoby, taktyki, programy nam odpowiadają,
- USP? Każda z agencji powinna mieć "jakieś", inaczej mowa o tym samym, again and again,
- NIE TYLKO FACEBOOK! Social Media to nie tylko Facebook! :)

Pozdrawiam Ilonka :)

konto usunięte

Temat: Jak wybrać agencję social media?

To prawda,że SM to nie tyko Facebook,ale Faceboom działa najskuteczniej.Agencje rzadko interesuje coś innego niż Facebook,bo tu reklama działa zdecydowanie szybciej i lepiej.

A dobra aplikacja na FB to skarb, oj skarb...
Mikołaj Nowak

Mikołaj Nowak Partner w Iskrzenie
Studio, projektant
komunikacji,
strat...

Temat: Jak wybrać agencję social media?

Łukasz Pietrzak:
To prawda,że SM to nie tyko Facebook,ale Faceboom działa najskuteczniej.Agencje rzadko interesuje coś innego niż Facebook,bo tu reklama działa zdecydowanie szybciej i lepiej.

A dobra aplikacja na FB to skarb, oj skarb...

Agencjom łatwiej jest działać na facebooku, gdyż ten ma rewelacyjne pole działania promocyjnego.
Dlatego też rzadko polecają inne obszary SM.
Dla kampanii do grupy 40+ NK wydaje się efektywniejsze. I tu (w większości przypadków) kompetencje się kończą.
Agnieszka Grabek

Agnieszka Grabek Buzz Group Sp. z
o.o. Social Media
Specialist

Temat: Jak wybrać agencję social media?

Racją jest że facebook ma ogromne pole do działań promocyjnych, ale może on być skupieniem pozostałych działań. W mojej firmie w zależności od marki/produktu dostosowywujemy strategie do grup docelowych a wachlarz wyboru to oprócz facebook'a: twitter, blip,youtube,
pinger, flaker, blogi i inne.Agnieszka Grabek edytował(a) ten post dnia 05.11.10 o godzinie 13:27
Mikołaj Nowak

Mikołaj Nowak Partner w Iskrzenie
Studio, projektant
komunikacji,
strat...

Temat: Jak wybrać agencję social media?

Agnieszka Grabek:
Racją jest że facebook ma ogromne pole do działań promocyjnych, ale może on być skupieniem pozostałych działań. W mojej firmie w zależności od marki/produktu dostosowywujemy strategie do grup docelowych a wachlarz wyboru to oprócz facebook'a: twitter, blip,youtube,
pinger, flaker, blogi i inne.Agnieszka Grabek edytował(a) ten post dnia 05.11.10 o godzinie 13:27

Wg mnie, aby kampania na facebooku miała moc bysi byc uzupełnienim innych działań promocyjnych konkretnej marki.
Sama promocja na facebooku powera nie ma. Fan Page jest dobry do koncentracji działań, lub zdobycia feedbacku od Internautów, ale nie powinien byc traktowany, jako jedyne pole promocyjne w społecznościach. Zgadzamy się w 100% :)
Adrian Serafin

Adrian Serafin Head of Social Media
@ Havas Worldwide
Warsaw

Temat: Jak wybrać agencję social media?

Agnieszka Grabek:
Racją jest że facebook ma ogromne pole do działań promocyjnych, ale może on być skupieniem pozostałych działań. W mojej firmie w zależności od marki/produktu dostosowywujemy strategie do grup docelowych a wachlarz wyboru to oprócz facebook'a: twitter, blip,youtube,
pinger, flaker, blogi i inne.Agnieszka Grabek edytował(a) ten post dnia 05.11.10 o godzinie 13:27

twitter - w Polsce raczej słabo. Na T siedzi głównie branża i "awangarda" SM
blip - powoli umiera
youtube - tu się zgodzę ;) w YT drzemie ogrom niewykorzystanego potencjału
pinger - jeżeli targetem są przede wszystkim dzieciaki-pokemony
flaker - z nim trochę jak z blipem
blogi - jak najbardziej!

Uważam, że mocno zdywersyfikowane kampanie miały sens, ale jakiś rok temu. Przyjmując zasadę, że każdą społeczność traktujemy wyjątkowo (nie powielając contentu), należy zastanowić się, czy jest sens poświęcać czas na tak zróżnicowane działania, oraz czy poświęcony czas przełoży się na satysfakcjonujące efekty.
Czasem może lepiej skupić się na 2, maksymalnie 3 kanałach komunikacji i każdemu poświęcić solidny kawał czasu ;)
Agnieszka Grabek

Agnieszka Grabek Buzz Group Sp. z
o.o. Social Media
Specialist

Temat: Jak wybrać agencję social media?

Adrian Serafin:

Uważam, że mocno zdywersyfikowane kampanie miały sens, ale jakiś rok temu. Przyjmując zasadę, że każdą społeczność traktujemy wyjątkowo (nie powielając contentu), należy zastanowić się, czy jest sens poświęcać czas na tak zróżnicowane działania, oraz czy poświęcony czas przełoży się na satysfakcjonujące efekty.
Czasem może lepiej skupić się na 2, maksymalnie 3 kanałach komunikacji i każdemu poświęcić solidny kawał czasu ;)

Nie no wiadomo że kampania nie jest prowadzona we wszystkich tych portalach, tak jak powiedziałam w zależności od marki/produktu, grupy docelowej wybieramy te najbardziej odpowiednie :)
Zapomniałam jeszcze o goldenline oraz NK bo tym też się zajmujemy :)
Mikołaj Nowak

Mikołaj Nowak Partner w Iskrzenie
Studio, projektant
komunikacji,
strat...

Temat: Jak wybrać agencję social media?

Adrian Serafin:
Agnieszka Grabek:
Racją jest że facebook ma ogromne pole do działań promocyjnych, ale może on być skupieniem pozostałych działań. W mojej firmie w zależności od marki/produktu dostosowywujemy strategie do grup docelowych a wachlarz wyboru to oprócz facebook'a: twitter, blip,youtube,
pinger, flaker, blogi i inne.Agnieszka Grabek edytował(a) ten post dnia 05.11.10 o godzinie 13:27

twitter - w Polsce raczej słabo. Na T siedzi głównie branża i "awangarda" SM
blip - powoli umiera
youtube - tu się zgodzę ;) w YT drzemie ogrom niewykorzystanego potencjału
pinger - jeżeli targetem są przede wszystkim dzieciaki-pokemony
flaker - z nim trochę jak z blipem
blogi - jak najbardziej!

Cześć Adrian,
chciałbym poznać źródło tych danych.
Czy są to może wnioski subiektywne? Część z nich pokrywa się z moimi, ale wiesz doskonale, że ich wartość wg Megapanelu może być odwrotna ;)
Podam Ci przykład Grono.net - w pewnych grupach mówi się, że umiera... a prawda jest taka, że wg Megapanelu notuje same skoki.

Blogi - co jak najbardziej?
Robicie kampanie WOMMowe na blogach?

Twitter w PL słabo - zgadzam się. Aczkolwiek dziwi mnie paradoks twittera & facebooka w pl - w facebooku także się 'twitteruje'. So? Polacy (Usery FB) są już do tego przyzwyczajeni, więc wykorzystanie tego faktu mogłoby pomóc Twitterowi. Kwestia podejścia do strategii i wykorzystania różnych aspektów na swoją korzyść.

Pzdr,
mn
Mikołaj Nowak

Mikołaj Nowak Partner w Iskrzenie
Studio, projektant
komunikacji,
strat...

Temat: Jak wybrać agencję social media?

Agnieszka Grabek:
Nie no wiadomo że kampania nie jest prowadzona we wszystkich tych portalach, tak jak powiedziałam w zależności od marki/produktu, grupy docelowej wybieramy te najbardziej odpowiednie :)
Zapomniałam jeszcze o goldenline oraz NK bo tym też się zajmujemy :)

OK, a macie jakieś case'y do udostępnienia?
Na Waszej stronie nie znalazłem wielu materiałów prócz listy klientów.
Po takiej promocji na forum chętnie bym zapoznał się z Waszymi działaniami. ;)
Rafał Wiśniewski

Rafał Wiśniewski Business Development
Director - BUZZ
Group sp. z o.o.

Temat: Jak wybrać agencję social media?

A uważacie, że case'y to dobre i wiarygodne materiały?? Opieracie na nich swoje decyzje co do wyboru agencji Was obsługującej??

Przy tak dynamicznym rynku, przy tak indywidualnym podejściu do klienta, przy tak wybrednym konsumencie można jeszcze polegać na tym co się zrobiło kiedyś??

Mikołaju my nie opieramy się na przeszłości, każdy brief jest dla nas nowy, każdy klient (nawet ten stały) jest przy każdej kampanii od początku poznawany dzięki czemu nie opieramy się na stereotypach
Adrian Serafin

Adrian Serafin Head of Social Media
@ Havas Worldwide
Warsaw

Temat: Jak wybrać agencję social media?

Mikołaj Nowak:
Blogi - co jak najbardziej?
Robicie kampanie WOMMowe na blogach?
Dlaczego WOMMowe? :) Na blogach robimy kampanie blogowe. Blogi projektujemy dla naszych klientów praktycznie od zera, budujemy relacje w blogosferze i tworzymy koncepcję i content. I to się świetnie sprawdza.

Blogi to też element SMM.Adrian Serafin edytował(a) ten post dnia 08.11.10 o godzinie 19:57
Mikołaj Nowak

Mikołaj Nowak Partner w Iskrzenie
Studio, projektant
komunikacji,
strat...

Temat: Jak wybrać agencję social media?

Rafał Wiśniewski:
A uważacie, że case'y to dobre i wiarygodne materiały?? Opieracie na nich swoje decyzje co do wyboru agencji Was obsługującej??

Przy tak dynamicznym rynku, przy tak indywidualnym podejściu do klienta, przy tak wybrednym konsumencie można jeszcze polegać na tym co się zrobiło kiedyś??

Mikołaju my nie opieramy się na przeszłości, każdy brief jest dla nas nowy, każdy klient (nawet ten stały) jest przy każdej kampanii od początku poznawany dzięki czemu nie opieramy się na stereotypach

Pisałem już wyżej, że dobra kampania powinna być jak DNA.
Case to stereotyp? Pierwsze słyszę. Case study to swego rodzaju rodzaj raportu z kampanii. To wizytówka kreatywności danej firmy, uwiecznienie tych niesamowitych i nietypowych działań...
Rozumiem, że gdyby teraz ktoś poprosił Cię o wystąpienie na konferencji i zaprezentowanie dowolnego case'u to będzie problem?
Mikołaj Nowak

Mikołaj Nowak Partner w Iskrzenie
Studio, projektant
komunikacji,
strat...

Temat: Jak wybrać agencję social media?

Adrian Serafin:
Mikołaj Nowak:
Blogi - co jak najbardziej?
Robicie kampanie WOMMowe na blogach?
Dlaczego WOMMowe? :) Na blogach robimy kampanie blogowe. Blogi projektujemy dla naszych klientów praktycznie od zera, budujemy relacje w blogosferze i tworzymy koncepcję i content. I to się świetnie sprawdza.

Blogi to też element SMM.Adrian Serafin edytował(a) ten post dnia 08.11.10 o godzinie 19:57

Tak, poważnie? :) Blogi to też element SMM... może dlatego, że blogosfera jest integralnym elementem Social Media ;)

Co to znaczy "Na blogach robimy kampanie blogowe" skoro WOMM nie ogranicza się tylko do blogów? Macie jakieś kolejne wypracowane techniki?
Rozumiem, że koncepcja zakłada już strategię komunikacji, dialog, animację...? Bo kontent to w zasadzie pikuś - szczególnie, gdy w 90% dostarcza go klient w formie swoich materiałów. ;)
Adrian Serafin

Adrian Serafin Head of Social Media
@ Havas Worldwide
Warsaw

Temat: Jak wybrać agencję social media?

Mikołaj Nowak:
Co to znaczy "Na blogach robimy kampanie blogowe" skoro WOMM nie ogranicza się tylko do blogów? Macie jakieś kolejne wypracowane techniki?
Szczerze mówiąc nie bardzo kumam ;)
Rozumiem, że koncepcja zakłada już strategię komunikacji, dialog, animację...?
Zaiste.
Bo kontent to w zasadzie pikuś - szczególnie, gdy w 90% dostarcza go klient w formie swoich materiałów. ;)
"Kontent" (ten 'K' na przedzie) to "zadowolenie" ;). Jak już "zangielszczamy" to konsekwentnie - content, czyli treść.
Wiesz Mikołaju, nie wiem jak w przypadku innych agencji, ale nasi klienci płacą między innymi za święty spokój.
W 99% przypadków wkład klientów ogranicza się wyłącznie do przysłania towarów do testów (lub zaproszeniu do skorzystania z usługi) i zatwierdzaniu gotowych, stworzonych przez naszą redakcję wpisów.Adrian Serafin edytował(a) ten post dnia 08.11.10 o godzinie 21:56
Mikołaj Nowak

Mikołaj Nowak Partner w Iskrzenie
Studio, projektant
komunikacji,
strat...

Temat: Jak wybrać agencję social media?

Adrian Serafin:
Mikołaj Nowak:
Co to znaczy "Na blogach robimy kampanie blogowe" skoro WOMM nie ogranicza się tylko do blogów? Macie jakieś kolejne wypracowane techniki?
Szczerze mówiąc nie bardzo kumam ;)
Rozumiem, że koncepcja zakłada już strategię komunikacji, dialog, animację...?
Zaiste.
Bo kontent to w zasadzie pikuś - szczególnie, gdy w 90% dostarcza go klient w formie swoich materiałów. ;)
"Kontent" (ten 'K' na przedzie) to "zadowolenie" ;). Jak już "zangielszczamy" to konsekwentnie - content, czyli treść.
Wiesz Mikołaju, nie wiem jak w przypadku innych agencji, ale nasi klienci płacą między innymi za święty spokój.
W 99% przypadków wkład klientów ogranicza się wyłącznie do przysłania towarów do testów (lub zaproszeniu do skorzystania z usługi) i zatwierdzaniu gotowych, stworzonych przez naszą redakcję wpisów.Adrian Serafin edytował(a) ten post dnia 08.11.10 o godzinie 21:56

Adrian, dalej nie odpowiedziałeś na moje pytanie.
Wasi klienci mogą płacić za święty spokój, natomiast inni - za efekt. Zaręczam Ci, ze z zadowoleniem idzie w parze.
Adrian Serafin

Adrian Serafin Head of Social Media
@ Havas Worldwide
Warsaw

Temat: Jak wybrać agencję social media?

Mikołaj Nowak:
Adrian, dalej nie odpowiedziałeś na moje pytanie.
Wasi klienci mogą płacić za święty spokój, natomiast inni - za efekt. Zaręczam Ci, ze z zadowoleniem idzie w parze.

Gdybym był klientem, wolałbym płacić za efekty wypracowane w 100% przez agencję której płacę. Nie w 20%, 50%, ani 80%. W 100%. TO nazywa się świętym spokojem ;-)
Mikołaj Nowak

Mikołaj Nowak Partner w Iskrzenie
Studio, projektant
komunikacji,
strat...

Temat: Jak wybrać agencję social media?

Adrian Serafin:
Mikołaj Nowak:
Adrian, dalej nie odpowiedziałeś na moje pytanie.
Wasi klienci mogą płacić za święty spokój, natomiast inni - za efekt. Zaręczam Ci, ze z zadowoleniem idzie w parze.

Gdybym był klientem, wolałbym płacić za efekty wypracowane w 100% przez agencję której płacę. Nie w 20%, 50%, ani 80%. W 100%. TO nazywa się świętym spokojem ;-)

A ROI Klienta też jest świętym spokojem? :)
Adrian Serafin

Adrian Serafin Head of Social Media
@ Havas Worldwide
Warsaw

Temat: Jak wybrać agencję social media?

Mikołaj Nowak:
A ROI Klienta też jest świętym spokojem? :)

Nasi nie narzekają. Zatem jest ;-)
Mikołaj Nowak

Mikołaj Nowak Partner w Iskrzenie
Studio, projektant
komunikacji,
strat...

Temat: Jak wybrać agencję social media?

Adrian Serafin:
Nasi nie narzekają. Zatem jest ;-)

Super, gratuluję zatem :)

Następna dyskusja:

Praca w Social Media. Jak j...




Wyślij zaproszenie do