konto usunięte

Temat: gdzie można w Polsce zadać pytanie i dostać informację...

Witam

Moje pytanie jest następujące: gdzie w naszym kraju można (najlepiej mailem lub telefonicznie) zadać pytanie i uzyskać odpowiedź jak w zasadzie powinno się jeździć? Jak rozwiązać problem konkretnego przypadku?

Czemu pytam - otóż jako kierowca z przeciętnym okresem posiadania prawojazdów i kilkudziesięcioma tysiącami za kierownicą czasem miewam wątpliwości. I nie bardzo wiem, gdzie w ramach prewencji mógłbym bezpłatnie uzyskać poradę...

Pewnie zaraz tutaj wstawię opis drogi z pytaniem ;-)

konto usunięte

Temat: gdzie można w Polsce zadać pytanie i dostać informację...

Hmm...bardzo ciekawa kwestia, sam chciałbym wiedzieć. Wydaje mi się, że w pierwszej kolejności należałoby zgłosić się do zarządcy drogi.

Jeżeli chodzi o Szczecin to służe pomocą.Piotr Majkowski edytował(a) ten post dnia 22.10.08 o godzinie 23:25

Temat: gdzie można w Polsce zadać pytanie i dostać informację...

Zadaj pytanie tu...
I tyle...
Myślę że ktoś się znajdzie kto pomoże Ci rozwiać wątpliwości!

konto usunięte

Temat: gdzie można w Polsce zadać pytanie i dostać informację...

Grzegorz S.:
Zadaj pytanie tu...
I tyle...
Myślę że ktoś się znajdzie kto pomoże Ci rozwiać wątpliwości!

Tak sądzę, ale poza odpowiedzią na pytanie ciekawi mnie jak np. polska Policja uskutecznie "prewencję" na drogach? Chyba powinni odpowiadać na pytania kierowców w ramach swoich obowiązków? Wręcz się cieszyć, że ktoś chce się uczyć...

konto usunięte

Temat: gdzie można w Polsce zadać pytanie i dostać informację...

Zglosilem jedno niebezpieczne skrzyzowanie w Szczecinie wysylajac maila do Komendy Miejskiej Policji. Po (okolo) miesiacu dostalem odpowiedz od Policji o przekazaniu moich uwag do Zarzadu Drog, a dalej otrzymalem kolejne pismo z Urzedu Miasta o tym, ze po wizji lokalnej przychylaja sie do mojej propozycji ustawienia lustra (o to prosilem). Dodatkowo zaznaczono, ze do konca roku 2009 zostanie poprawiona geometria skrzyzowania. Bylem pozytywnie zaskoczony. ;) Lustro postawiono praktycznie nastepnego dnia po otrzymaniu przeze mnie wspomnianej korespondencji.

[skrzyzowanie Sciegiennego i Bohaterow Warszawy w Szczecinie]Jacek P. edytował(a) ten post dnia 23.10.08 o godzinie 14:50

konto usunięte

Temat: gdzie można w Polsce zadać pytanie i dostać informację...

Na rozgrzewkę taki - może prosty - problem. Dwa pasy ruchu w jedną stronę, dwa w drugą, rozdzielone torowiskiem. Zawracamy na małym skrzyżowaniu z podporządkowaną, dwukierunkową ulicą. Czy osoba włączająca (?) się do ruchu z podporządkowanej w główną ma pierwszeństwo przed zawracającym samochodem jadącym drogą główną? Może oba powinny zmieścić się na dwóch jezdniach głównej drogi?

Co jeśli podporządkowana ma znak stopu?

Temat: gdzie można w Polsce zadać pytanie i dostać informację...

Pierwszeństwo ma pojazd znajdujący się na drodze głównej, niezależnie od manewru. Wyjeżdżamy z podporządkowanej, ustępujemy pierwszeństwa pojazdom na drodze głównej, jeśli skręcamy, to również tym jadącym z naprzeciwka na wprost.

konto usunięte

Temat: gdzie można w Polsce zadać pytanie i dostać informację...

Cos takiego? http://www.grupa33.jgora.pl/Article126.phtml

Przyznam, ze ja dosc czesto jestem w podobnych sytuacjach. Wielokrotnie tez mialem watpliwosci. Najczesciej jednak dojezdzajac do skrzyzowania widze czy ktos wjechal z podporzadkowanej, czy zawraca na glownej. Bez bicia przyznaje, ze niekiedy wymuszam. Inaczej mozna stac godzinami, bo wciaz malo u nas kierowcow, ktorzy dla rozladowania korkow puszcza 1-2 auta i pojada dalej. Zasada "pierwszenstwo to swietosc, niewazne co sie dzieje na drodze" wciaz dziala. :/

konto usunięte

Temat: gdzie można w Polsce zadać pytanie i dostać informację...

Jacek P.:
Cos takiego? http://www.grupa33.jgora.pl/Article126.phtml

Przyznam, ze ja dosc czesto jestem w podobnych sytuacjach. Wielokrotnie tez mialem watpliwosci. Najczesciej jednak dojezdzajac do skrzyzowania widze czy ktos wjechal z podporzadkowanej, czy zawraca na glownej. Bez bicia przyznaje, ze niekiedy wymuszam. Inaczej mozna stac godzinami, bo wciaz malo u nas kierowcow, ktorzy dla rozladowania korkow puszcza 1-2 auta i pojada dalej. Zasada "pierwszenstwo to swietosc, niewazne co sie dzieje na drodze" wciaz dziala. :/

Dokładnie tak... w Szczecinie dość powszechny problem. Nie mogę jednak doczytać jednoznacznej odpowiedzi... poza tym mam dodatkową wątpliwość - czy zawracający powinien znaleźć się na zewnętrznym czy wewnętrznym pasie?
To o tyle istotne, że jeśli czerwony pojazd z infografiki będzie zamiast jechać na wpros skręcać w prawo, to teoretycznie oba się zmieszczą...
... znam jeszcze bardziej skomplikowaną wersję tej sytuacji, ale zajmijmy się na razię tą.

konto usunięte

Temat: gdzie można w Polsce zadać pytanie i dostać informację...

Jerzy B.:
Na rozgrzewkę taki - może prosty - problem. Dwa pasy ruchu w jedną stronę, dwa w drugą, rozdzielone torowiskiem. Zawracamy na małym skrzyżowaniu z podporządkowaną, dwukierunkową ulicą. Czy osoba włączająca (?) się do ruchu

osoba wjeżdzająca na jezdnie z drogi podporządkowanej nie jest "włączającą" się do ruchu.

z
podporządkowanej w główną ma pierwszeństwo przed zawracającym samochodem jadącym drogą główną? Może oba powinny zmieścić się na dwóch jezdniach głównej drogi?

pierwszeństwo przejazdu regulują ogólne zasady zapisane w ustawie "prawo o ruchu drogowym"- gdzie jasno stoi;) napisane ze pierwszeństwo przejazdu przez skrzyzowanie ustala się przed wjazdem na skrzyżowanie.
jeżeli chodzi o drogi oznakowane znakami drogowymi reguluje rozporządzenie ministra infra o znakach i sygnałach drogowych.

w opisanym przez Pana problemie (zaznaczam ze informacje podane przez Pana nie są kompletne i sytuacja może wygladać z goła inaczej w rzeczywistości) pierwszeństo przejazdu przez skrzyżowanie będzie miał pojazd jadący drogą z pierwszeństwem oznakowaną znakiem D-1 przed pojazdem jadącym drogą podporządkowaną oznakowaną znakiem A-7.
Co jeśli podporządkowana ma znak stopu?

jeśli podporządkowana ma znak B-20 "stop" to przypominam że ten znak ma dwa znaczenia
1. informuje nas ze mamy się zatrzymać przed drogą z pierwszeńtem przejazdu (nie zaleznie od tego czy "cos" tą drogą jedzie czy nie)
2. znak stop ma takie samo znaczenie jak znak A-7 "ustąp pierwszeństwa przejazdu" (czyli jak wynika z poprzedniego pkt jest ustwiany przed drogą z pierwszeństem)
dodatkowo znak stop może być ustawiany łącznie z tablicą T-6a-d wtedy widzimy faktyczny układ drogi z pierwszeństwem z sytuacji gdy ta droga ma "łamane pierwszeństwo" - ale to inny temat.

pozdrawiam wszystkich którzy są głodni wiedzy - by jeździło się nam bezpieczniej:)

konto usunięte

Temat: gdzie można w Polsce zadać pytanie i dostać informację...

Dzięki za tę odpowiedź, choć nie wyjaśniła ona, czy po manewrze mamy wylądować na wewnętrznym czy zewnętrznym pasie... niekiedy na takiej "zawrotce" znajdują się też oznaczenia podporządkowania - czasem nie znajdują się. Czasem mamy do czynienia z sytuacją, gdy na "zawrotce" mamy podporządkowanie a w drodze dojazdowej STOP.

konto usunięte

Temat: gdzie można w Polsce zadać pytanie i dostać informację...

Jerzy B.:
Dzięki za tę odpowiedź, choć nie wyjaśniła ona, czy po manewrze mamy wylądować na wewnętrznym czy zewnętrznym pasie...
zgodnie z p.r.d wjeżdzając w drogę jednokierunkową (jeżeli jest droga dwu jezdniowa to każdą jezdnię traktujemy jako drogę jednokierunkową) możemy zając dowolny pas w zalezności od obranego dalszego kierunku jazdy)
niekiedy na takiej "zawrotce" znajdują się też oznaczenia podporządkowania - czasem nie znajdują się.
znak A-7 ustawiany na "zawrotce" ma przypomnieć ze skręcając w lewo (zawracając jesteśmy skręcającym w lewo) mamy obowiązek przepuszczenia innych uczestników ruchu jadących z przeciwnego kierunku na wprost bądź skręcających w prawo.
Czasem mamy do czynienia z sytuacją, gdy na "zawrotce" mamy podporządkowanie a w drodze dojazdowej STOP.

nie rozumiem tej drogi dojazdowej (dojazdowej do czeggo???)

jeżeli droga "dojazdowa" jest drogą gruntową to pojazd wjeżdzajacy z takiej drogi jest pojazdem włączającym się do ruchu a zatem musi przzepuścić wszystkich inncyh uzytkowników drogi czy to na drodze z pierwszeństwem czy to z drogi podporządkowanej.Grzegorz Chodakowski edytował(a) ten post dnia 28.10.08 o godzinie 20:49

konto usunięte

Temat: gdzie można w Polsce zadać pytanie i dostać informację...

Natomiast wartym uwagi jest to ze w Polsce w wielu miastach oznakowaniem dróg zajmuą sie osoby które nie mają zielonego pojecia jak nalezy to robic...ba spotkalem sie z sytuacją ze jedna taka osoba nie miala nawet prawa jazdy..
nie twierdze ze trzeba je mieć...ale krew czasem mnie zalewa jak uczę kursantów i zamiast skupic się na tym "jak jechać" tłumaczy się wpadki urzędników w oznakowaniu dróg....
bleee...
pozdrawiam;)

konto usunięte

Temat: gdzie można w Polsce zadać pytanie i dostać informację...

Grzegorz Chodakowski:

jeżeli droga "dojazdowa" jest drogą gruntową to pojazd wjeżdzajacy z takiej drogi jest pojazdem włączającym się do ruchu a zatem musi przzepuścić wszystkich inncyh uzytkowników drogi czy to na drodze z pierwszeństwem czy to z drogi podporządkowanej.

Nie, chodziło tylko o stwierdzenie, że mamy podporządkowaną i "zawrotkę" jednocześnie, stąd to określenie "dojazdowa". Zresztą spotkałem się z kilkoma różnymi znakowaniami na zawrotce: linia przerywana, podporządkowania i brak jaiejkolwiek a na drodze podporządkowanej: podporządkowanie i stop...

konto usunięte

Temat: gdzie można w Polsce zadać pytanie i dostać informację...

I jeszcze jedna uwaga - mam wątpliwości co do tego, czy mamy zająć dowolny pas ruchu a nie pas prawy. Bo zgodnie z innymi przepisami należy jeździć pasem prawym.

A znów niekiedy malowanie na jezdni uniemożliwia zajęcie pasa prawego zaraz po manewrze skrętu... i narzuca jazdę pasem lewym.

konto usunięte

Temat: gdzie można w Polsce zadać pytanie i dostać informację...

a na drodze podporządkowanej: podporządkowanie i stop...
to jest ewidentnie błędne oznakowanie.

konto usunięte

Temat: gdzie można w Polsce zadać pytanie i dostać informację...

Jerzy B.:
I jeszcze jedna uwaga - mam wątpliwości co do tego, czy mamy zająć dowolny pas ruchu a nie pas prawy. Bo zgodnie z innymi przepisami należy jeździć pasem prawym.

tak, zgadza się mamy jeździć jak najbliżej prawej krawędzi.
w poprzedniej wypowiedzi użyłem określenia "zająć dowolny pas ruchu w związku z obranym dalszym kierunku jazdy" chodzi o to ze jeżeli chce skręcić w lewo nalezy zając odpowiedni prawy pas do lewo skrętu, w prawo czy na wprost to samo... stwierdzenie dowolny ma znaczenie bardziej abstrakcyjne.

A znów niekiedy malowanie na jezdni uniemożliwia zajęcie pasa prawego zaraz po manewrze skrętu... i narzuca jazdę pasem lewym.

co kolwiek robimy na drodze, musi być to zgodne z przepisami, jeżeli zajęcie prawego pasa (po skręcie w lewo) wiazałoby sie z najechaniem na linię ciągłą - to oczywiscie jest to zabronione, nalezy zając pas prowadzący i włączyć prawy kierunkowskaz oczekując lini przerywanej, następnie wykonać manewr zmiany pasa ruchu (nie będziemy zajmować pasa prawego jeżeli zamierzamy kolejno skręcić w lewo - ale to jest tak jakby oczywiste.)Grzegorz Chodakowski edytował(a) ten post dnia 28.10.08 o godzinie 22:08

konto usunięte

Temat: gdzie można w Polsce zadać pytanie i dostać informację...

Grzegorz Chodakowski:
a na drodze podporządkowanej: podporządkowanie i stop...
to jest ewidentnie błędne oznakowanie.

Może niejasno się wyraziłem: albo podporządkowanie albo stop.

konto usunięte

Temat: gdzie można w Polsce zadać pytanie i dostać informację...

Grzegorz Chodakowski:
Jerzy B.:
I jeszcze jedna uwaga - mam wątpliwości co do tego, czy mamy zająć dowolny pas ruchu a nie pas prawy. Bo zgodnie z innymi przepisami należy jeździć pasem prawym.

tak, zgadza się mamy jeździć jak najbliżej prawej krawędzi.
w poprzedniej wypowiedzi użyłem określenia "zająć dowolny pas ruchu w związku z obranym dalszym kierunku jazdy" chodzi o to ze jeżeli chce skręcić w lewo nalezy zając odpowiedni prawy pas do lewo skrętu, w prawo czy na wprost to samo... stwierdzenie dowolny ma znaczenie bardziej abstrakcyjne.

No i nadal nie wiem, czy po zawróceniu na "zawrotce" mam wylądować na lewym czy na prawym pasie... powiedzmy, że mamy jechać później przez ze 2 przecznice nigdzie nie skręcając...
... czyli czy najpierw zająć skrajny lewy przecinając jeden pas przy zawracaniu
.... czy zająć lewy po zawróceniu a dopiero zmienić na prawy.

Ma to kluczowe znaczenie, jeśli ktoś z podporządkowanej jednocześnie z moim zawracaniem dokonuje prawoskrętu: albo obaj się zmieścimy, albo znajdziemy na sobie...

konto usunięte

Temat: gdzie można w Polsce zadać pytanie i dostać informację...

Coś mi się zdaje, że w czwartek machnę fotkę i ją wstawię...

Następna dyskusja:

Pytanie




Wyślij zaproszenie do