Temat: lojalność trenera
Może warto też zastanowić się, jaka rolę w kontaktach z klientem (odbiorcą) odgrywa firma szkoleniowa?
Sytuacja pierwsza: firma ma własny know-how, pozycje na rynku, trenerom oferuje merytoryczne wsparcie, wzajemne szkolnia etc.; dla klientów jest wiarygodnym (merytorycznie i biznesowo) partnerem, który dba o jakość, profesjonalnizm etc.
Moim zdaniem taka firma ma prawo (nie w znaczeniu legalistycznym, tylko potocznym) egzekwować lojalnośc i wyłaczność (a trener współpracujący ma prawo wymagać wzajemności, to znaczy nie dystrybuowania bez ograniczeń efektów jego autorskiej pracy).
Sytuacja druga: firma deklaruje, że będzie współpracującym trenerom zapeweniać pracę (pozyskiwanych przez siebie klientów), w zamian oczekuje wyłączności. Sytuacja jasna, przejrzysta, obie strony + klient zyskują (firma ma trenerów, trenerzy mają zlecenia, klienci maja szkolenia).
Uważam, że lojalność ograniczona w czasie, np. do okresu współpracy + np. pół roku, jest OK.
Sytuacja trzecia: firma rozpoczyna współprace z trenerem, nie dając w zamian nic oprócz skrzynki kontaktowej z logo (czyli swojej nazwy i biura, kilku kientów), oczekując zaś merytorycznych kontakótw z klientami (analizy, programy, raporty), pracy twórczej i profesjonalnego wykonastwa szkoleń (bez wsparcia). W takiej sytuacji o lojalnośc trudno, ale nie tyle ze strony trenerów (mam umowę, to ją realizuję! jeśli cos jest nie ok, to ją renegocjuję lub wypowiadam), co... klientów.
Gdziekolwiek by się sprawdzony przez klienta trener nie znalazł, tam odszuka go klient. Dlaczego nie zwróci się do "rodzimej" firmy? A po co?
Klient musi wiedzieć, że firma szkoleniowa daje mu coś wiecej niż marżę i fakturę, że dba o potrzeby klienta, że ma wyjątkowe doświadczenie ważne z jego punktu widzenia, że może zaproponowac kompleksowe rozwiązania etc. Jeśli tego nie dostanie, ważniejszy będzie dla niego trener (a dla trenera klient). I wcale mnie to nie dziwi.
I jeszcze jedna uwaga: klientami firm szkoleniowych są nie tylko odbiorcy szkoleń, ale i trenerzy, prawda?