Michał Jan Bagiński

Michał Jan Bagiński www.mjbaginski.pl

Temat: lojalność trenera

nowy temat:

Chciałam prosić Was o poradę.
W jaki sposób firmy szkoleniowe mog± zabezpieczać się przed sytuacj±, gdy współpracuj±cy z nimi trenerzy po przeprowadzonych szkoleniach kontaktuj± się sami z klientami (uczestnikami szkoleń) bezpo¶rednio przedstawiaj±c im swoj± indywidualn± ofertę?
Albo jak można zabezpieczyć się przed sytuacj±, gdy trener współpracuj±cy przez kilka lat z jedn± firm± szkoleniow± dla której stworzył i prowadził kilka tematów szkoleń, sprzedaje za "plecami" te same szkolenia wypracowane w ramach tej wspólpracy innej, konkurencyjnej fimie szkoleniowej?

Wiem, że poruszyłam trudne etycznie tematy, a e obecnie stoję w obliczu takcuh problemów i rposze o porade i pomoc.

Pozdrawiam,
Agnieszka
Piotr Dudek

Piotr Dudek trener zarządzania,
prowadzenie
projektów

Temat: lojalność trenera

Kilka przemysleń na gorąco:
- obecnie w okresie prosperity można trenerowi zapewnić dużo pracy, ale co w sytuacji kiedy nie jesteśmy w stanie mu zapewnić zleceń?
- kontakty z klientem "za plecami" firmy są jedną z najgorszych do wyobrażenia dla mnie praktyk - powinno to być karane banicją i napiętnowaniem. Takie działanie trenera (udowodnione) dla mnie jest podstawą np. do niedopuszczenia u nas w Stowarzyszeniu trenerów MATRIK do procesu certyfikacji z powodów etycznych.
- włąsność praw autorskich do wspólnie wypracowywanych tematów jest już bardziej złożony i myślę, że indywidualny
- wiele firm podpisuje umowy z trenerami, ale mam wątpliwości co do ich egzekwowalności
Temat interesujący i z zaciekawieniem będę go śledził i uczestniczył.

pozdrawiam, Piotr
Grzegorz Turniak

Grzegorz Turniak Mentor, mówca,
mingling maven,
networker, moderator
sesji...

Temat: lojalność trenera

Kodeks etyki i idealizm to jedno - a życie to drugie.
Myślę, że częściowo umowy a częściowo relacje moga trochę takie zjawisko wyeliminować.
To jedno z trudniejszych wyzwań tego rynku...
Konrad P.

Konrad P. psycholog,
właściciel - KP
Konsultant,
certyfikowany
Coac...

Temat: lojalność trenera

Myślę, że etyczny biznes jest również biznesem opłacalnym. Jestem trenerem i nie wyobrażam sobie bym mógł zrobić coś takiego firmie, z którą współpracuję. I nie tylko dlatego, że jestem szalenie etyczny. Po prostu łączę z tą branżą przyszłość a z łatką oszusta i cwanianiaka trudno się funkcjonuje. Można zrobić jeden, dwa takie numery by wieści rozeszły się w środowisku. To jest chyba najlepszy sposób rugowania takich praktyk - informowanie kto się tak brzydko zabawia. Twarz traci się szybko a pracuje na nią długo więc... jakaś forma "czarnej listy" jest chyba najlepsza, moim zdaniem.
Dominik K.

Dominik K. Talent Aquisition
Partner

Temat: lojalność trenera

Mi osobiście wydaje się, że jedyną skuteczną metodą może być takie konstruowanie umów z trenerami, z których jasno by wynikało iż wszelkie treści, materiały i szkolenia są własnością FIRMY a za podobne praktyki należy ustalić kary pieniężne i nie bać się ich egzekwować za pośrednictwem sądu. Wiem że sprawy sądowe mogą się ciągnąć ale po pierwsze świadomość że pracowdawca poda nas do sądu jak będziemy próbowali zrobić go w konia może podziałać odstraszająco a po drugie każda sprawa sądowa sie kończy i można liczyć na wyegzekwowanie kary.
Proponuję poradzić sie dobrego adwokata, speca od praw autorskich. Na pewno pomoże skonstruować umowę




Dominik Krzywiński edytował(a) ten post dnia 30.10.06 o godzinie 08:52
Wojciech Michałek

Wojciech Michałek Konsultant
zarządzania zasobami
ludzkimi / HRM ,
trener b...

Temat: lojalność trenera

Temat jest ciekawy i złożony
Napisano już tu o etyce zawodu i możliwości ostracyzmu dla ludzi, którzy funkcjonują w ten sposób, natomiast życie i potrzeby swoją. Nie będę się rozwodził nad stroną etyczną pozostają więc umowy. Kwestia trenera pracownika - tu można to unormować w miarę prosto, wszystkie "produkty" podlegające ochronie prawem autorskim, które trener - pracownik stworzył podczas pracy dla pracodawcy i na jego zlecenie, są własnością pracodawcy.
Problemem jest kwestia trenera - współpracownika. Często zdaża się, iż firma szkoleniowa po prostu otrzyjmuje propozycję tematu, program, konspekt i materiały do szkolenia od trenera lub zleca mu stworzenie tego dla konkretnego klienta. Co w tej sytuacji z prawami autorskimi. Do kogo należą. Wszystko zależy od sformułowań umowy. Jeżeli do firmy szkoleniowej, ta powinna zapłacić trenerowi nie tylko za przeprowadzenie szkolenia ale także za stworzenie materiałów. Wtedy jednak trener taki nie może takiego szkolenia sprzedać za plecami firmy komuś innemu. Rozwiązaniem może być także umowa o współpracy na wyłączność, łącznie z ewentualnymi karami za złamanie warunków umowy. Jeżeli natomiast w umowie nie ma zapisów o przeniesieniu praw autorskich, nie jest to umowa na wyłączność? Cóż, do programu, materiałów szkoleniowych i ew. ćwiczenia dla potrzeb szkolenia prawa ma trener, może de facto sprzedać je komu chce. W tym miejscu dochodzimy do etytki postępowania, należy jednak zauważyć, że jeżeli ktoś ma produkt i prawa do niego a musi żyć, sprzedaje tenże produkt temu, kto chce go kupić.
Rozwiązanie - dobrze konstruować umowy, przewidując w zapisach także szczegółowe rozwiązania kwestii praw autorskich a nie bazować na gotowych, często bardzo ogólnych wzorach umów i ... mieć w firmie kulturę, która sprzyja współpracy nie tylko wśród pracowników ale i współpracowników.
Ja współpracuję z kilkoma firmami jako trener i prócz umowy, też bardzo ogółnej oraz jednej osoby, z którą mam kontakt, nie znam w nich nikogo innego. To obiektywnie nie sprzyja wiązaniu się, lojalności, etycznemu postępowaniu.
Zatrudniając trenerów, staram się z nimi rozmawiać a dodatkowo precyzujemy od razu warunki współpracy we wszelkich kwestiach, które kiedyś mogą być sporne



Małgorzata Brodzińska

Małgorzata Brodzińska Specjalista ds.
rekrutacji

Temat: lojalność trenera

Temat rzeka - lojalność współpracownika...
Jednym ze sposobów może być zawarcie w umowie z takim pracownikiem klauzuli o zakazie konkurencji (w tym zawiera się zakaz propagowania inforamcji i materiałów będących własnością firmy).
Karolina Marzec

Karolina Marzec Prawnik, audytor,
specjalista ds.
finansów

Temat: lojalność trenera

Może lekarstwem jest "publikacja" nazwisk takich osób i wtedy każdy się zastanowi zanim popełni taki nietakt! Nie wyobrażam sobie sytuacji kiedy za plecami sprzedaję szkolenia mojego Pracodawcy. Żadne przepisy prawne nie powstrzymają takich ludzi. To my powinniśmy ich wyeliminować z "naszego" rynku. Pozdrawiam wszytkich. karolina
Jacek Kotarbiński

Jacek Kotarbiński kotarbinski.com

Temat: lojalność trenera

lojalnosc pracownika, a lojalnosc wspolpracownika - to troche odmienne kwestie. Zgadzam sie, ze temat-rzeka, bo bardzo dynamicznie rozwijajacy sie outsourcing stawia firmy coraz czesciej przed takimi dylematami. Co do relacji - firma szkoleniowa - niezalezny trener, to jesli oczekuje sie wylacznosci na okreslone programy - trener ma prawo oczekiwac sensownego poziomu rocznych dochodow z tych programow ... Latwo jest powiedziec "chcemy wylacznosc" .... Trudniej jest rowniez za te wylacznosc poniesc okreslona odpowiedzialnosc. Firmy szkoleniowe zapominaja ze ich kapital budowany jest przez trenerow z ktorymi wspolpracuja, ale trenerzy nie powinny byc ubezwlasnowalniani zawodowo. Chyba, ze firma np. zatrudni ich na stale.,
Jacek S.

Jacek S. experienced
manager/advisor/exec
utive/non-executive/
opera...

Temat: lojalność trenera

to napewno temat bardzo złożony....praktyka pokazuje iż pewne zachowania, brak lojalności często występuje w sytuacjii, gdy współpracownik/pracownik jako trener zaczyna na rynku być odbierany jako profesjonalista...zatem jego wartość rośnie w trakcie właściwie wykonywanej pracy. Niestety, często ten wzrost wartości powoduje, iż zapomina o nawet najbardziej dokładnych i precyzyjnych ustaleniach. I postępuje nieprofesjonalnie-podejmując się poza plecami drugiej strony działań na własny rachunek. Niestety nie jest odosobnione wykorzystywanie w tej działalności nie swoich materiałów czy też doświadczeń-nie zgodzę sie z tym, że to jedynie trener wnosi wiedzę-i co wtedy z prawami autorskimi. Często jest odwrotnie-wiedza, modele, systemy, rozwiązania stosowane przez podmiot zatrudniający trenera są delikatnie mówiąc przedmiotem "przywłaszczenia" i wykorzystania przez taką osobę bez wiedzy właściciela...co robić w takiej sytuacji? myślę że od początku jasne reguły współpracy, określone zarówno w formie uzgodnień jak też sformalizowane to podstawowe kwestie. Na rynku takich usług nie da się robic czegoś i nie być zuważonym, szczególnie przy wypracowaniu sobie określonej opinii. Więc analizowanie rynku, dające informację jest tu nieodzowne. I na koniec-dobór trenera/pracownika-po raz kolejny okazuje się że wątek cech pracownika jakiego będąc mendżerami "dobieramy" do wspólpracy ma kardynalne znaczenie. Dobieranie dobrych trenerów/pracowników to dobieranie ludzi nie tylko z wiedzą i umiejętnościami ale tez takich którzy kierują się pewnymi podstawowymi zasadami etycznymi.
Izabela Kondrusik

Izabela Kondrusik dyrektor
zarządzający,
COMP-Service

Temat: lojalność trenera

W firmie z którą współpracuję konstrukcja umowy zakazuje klientowi zatrudniania trenerów i konsultantów bez zgody firmy szkoleniowej/doradczej. Wiele firm nie ryzykuje narażenia własnej reputacji - nie chcą być posądzane o podkupowanie pracowników. W ten sposób omija się trenera i uprzedza ewentualną chęć złamania zasad współpracy.

konto usunięte

Temat: lojalność trenera

szczerze mówiąc problem jest troche wydumany, (w zależości od tego jakie szkolenia mamy na mysli) Jesli chodzi o szkolenia miękkie to, przyznajmy szczerze, wszyscy robimy to samo, są różne ćwiczenia (autorskie) ale generalnie szkolone umiejętności mozna ćwiczyc na wiele sposobów. Sama jestem podmiotem za równo szkolonym i szkoloncym i sama adaptuje niektóre z ćwiczeń poznanych na szkoleniach do moich potrzeb (to naturalne, po to sie szkolę). Podsumowując co nas nie zabije to nas wzmocni;-)
Jeśli chodzi o lojalność to jaknajbardziej jestem za zakazem konkurencji.


Beata Anioł edytował(a) ten post dnia 03.11.06 o godzinie 14:25

Temat: lojalność trenera

Gdy mówimy o lajalności przy współpracy, to od razu nasuwają mi się dwie kwestie, poruszone tutaj przez Jacka i Grzegorza.

Jacek: Firmy szkoleniowe zapominaja ze ich kapital budowany jest przez trenerow z ktorymi współpracują.

Właśnie. Klient jest zainteresowany dobrym szkoleniem. Zadaniem firmy szkoleniowej jest pokazanie, że oprócz dobrego trenera w ich ofercie jest ta wartość dodana, która wyjaśnia w ogóle potrzebę istnienia firm szkoleniowych. W przeciwnym wypadku firma jest jedynie pośrednikiem, którego naprawde łatwo ominąć. Chyba, że firma udowodni, że sam trener to tylko ciasto na pizzę... jeszcze bez farszu.

Grzegorz z kolei wspomniał o relacjach.
Po pierwsze - od kogo klient kupuje szkolenie? Firma powinna mieć takie relacje z klientem, by trener wiedział, że wszystkie próby nieetycznego działania od razu zostaną zdemaskowane.

Po drugie - kwestia relacji firma - trener. Przecież to firma decyduje się na współpracę z trenerem. Jeśli dla zysku decyduje się na współpracę z trenerem, któremu nieufa, to robi to na własne ryzyko. Zawsze można odmówić...

Budujemy relacje. współpracujemy z ludźmi podobnymi do nas i robimy to świadomie.
Paweł M.

Paweł M. Dyrektor ds.
Marketingu i
Sprzedaży

Temat: lojalność trenera

Witam,

pracuje w firmie szkoleniowej i faktycznie jest to problem.
Myślę, że można to wyeliminowac zawierając w umowie kwestie wysokiej kary finansowej za taka nielojalność.

Uważam, ze pomysł wpisywania takich trenerów na tzw "czarne listy" jest dobry.

Jeśli ktoś jest zainteresowany to sprawdziłem domenę http://nielojalnytrener.pl jest wolna.

Wierzę jednak, że większość trenerów zachowuje się lojalnie. Dla wspólnego dobra.

Pozdrawiam,
PM
Janusz K.

Janusz K. Ekspert rozwoju i
przyszłości firm,
struktur, systemów
or...

Temat: lojalność trenera

A to jest ciekawe naprawdę, dlaczego firmy szkoleniowe nie chcą podpisywać umów z jednoosobową firmą "trener", jak czyni to wielu przedsiębiorców zatrudniających na takiej zasadzie nawet pracowników produkcji..?

Żadne kary, weksle i inne klauzule w umowie nie zastąpią rzetelnego zapłacenia za prawa autorskie tam, gdzie występują.
Trener często czuje się po prostu "niedoceniony"...
A reszta - to w istocie lojalność - aby jednak klient był lojalny wobec firmy, to ta musi być najpierw lojalna wobec pracownika (zapraszam na forum Ogólne, do wątku o lojalności...)
Krzysztof M.

Krzysztof M. Szkolenia, warsztaty
i treningi.
Doradztwo,
konsultacje i...

Temat: lojalność trenera

Może warto też zastanowić się, jaka rolę w kontaktach z klientem (odbiorcą) odgrywa firma szkoleniowa?

Sytuacja pierwsza: firma ma własny know-how, pozycje na rynku, trenerom oferuje merytoryczne wsparcie, wzajemne szkolnia etc.; dla klientów jest wiarygodnym (merytorycznie i biznesowo) partnerem, który dba o jakość, profesjonalnizm etc.
Moim zdaniem taka firma ma prawo (nie w znaczeniu legalistycznym, tylko potocznym) egzekwować lojalnośc i wyłaczność (a trener współpracujący ma prawo wymagać wzajemności, to znaczy nie dystrybuowania bez ograniczeń efektów jego autorskiej pracy).

Sytuacja druga: firma deklaruje, że będzie współpracującym trenerom zapeweniać pracę (pozyskiwanych przez siebie klientów), w zamian oczekuje wyłączności. Sytuacja jasna, przejrzysta, obie strony + klient zyskują (firma ma trenerów, trenerzy mają zlecenia, klienci maja szkolenia).
Uważam, że lojalność ograniczona w czasie, np. do okresu współpracy + np. pół roku, jest OK.

Sytuacja trzecia: firma rozpoczyna współprace z trenerem, nie dając w zamian nic oprócz skrzynki kontaktowej z logo (czyli swojej nazwy i biura, kilku kientów), oczekując zaś merytorycznych kontakótw z klientami (analizy, programy, raporty), pracy twórczej i profesjonalnego wykonastwa szkoleń (bez wsparcia). W takiej sytuacji o lojalnośc trudno, ale nie tyle ze strony trenerów (mam umowę, to ją realizuję! jeśli cos jest nie ok, to ją renegocjuję lub wypowiadam), co... klientów.
Gdziekolwiek by się sprawdzony przez klienta trener nie znalazł, tam odszuka go klient. Dlaczego nie zwróci się do "rodzimej" firmy? A po co?

Klient musi wiedzieć, że firma szkoleniowa daje mu coś wiecej niż marżę i fakturę, że dba o potrzeby klienta, że ma wyjątkowe doświadczenie ważne z jego punktu widzenia, że może zaproponowac kompleksowe rozwiązania etc. Jeśli tego nie dostanie, ważniejszy będzie dla niego trener (a dla trenera klient). I wcale mnie to nie dziwi.

I jeszcze jedna uwaga: klientami firm szkoleniowych są nie tylko odbiorcy szkoleń, ale i trenerzy, prawda?

konto usunięte

Temat: lojalność trenera

Prosze was o pomoc.
Chce podjąc wspołpracę z firmą na zasadzie trenera wspołpracujacego.
Jestem na własnej działalności.Doradzcie jak sporzadzic taka umowe.Przy czym bede tam 7 dni w tygodniu po 8 godz
Janusz K.

Janusz K. Ekspert rozwoju i
przyszłości firm,
struktur, systemów
or...

Temat: lojalność trenera

Zapraszam na forum Trenerzy biznesu - szkolenia miękkie
Anna Zaremba

Anna Zaremba trener, facylitator,
coach

Temat: lojalność trenera

Krzysztof Manthey:
klientami firm szkoleniowych są nie tylko odbiorcy szkoleń, ale i trenerzy, prawda?

No właśnie, trochę mnie zdziwiło, ze tak mało zwróciliśmy uwagi na lojalność firmy szkoleniowej wobec trenera;-)
Nie zawsze prawa autorskie są jasne - jeśli stworzyłam projekt i nie dostałam za to pieniędzy, a jedynie przeprowadziłam kilka szkoleń pilotażowych, a jednocześnie inni trenerzy tej firmy prowadzą szkolenia wg mojego programu i z moimi materiałami, to czy ja jako trener nie mam prawa realizować tego programu gdzie indziej?
Jeśli tak zrobię mam być napiętnowana jako nieetyczna?
Czy lojalność nie powinna działać w obie strony - układam program i TYLKO ja go realizuję, ale TYLKO dla tej firmy na zasadach wyłączności. Jęsli dobrze zarabiam w tej firmie nie mam pokusy iśc zarabiać gdzie indziej;-)
Marzena S.

Marzena S. Dyrektor
Zarządzający,
HILLWAY Szkolenia
biznesowe i dora...

Temat: lojalność trenera

Anna Zaremba:
Nie zawsze prawa autorskie są jasne - jeśli stworzyłam projekt
i nie dostałam za to pieniędzy, a jedynie przeprowadziłam kilka szkoleń pilotażowych, a jednocześnie inni trenerzy tej firmy prowadzą szkolenia wg mojego programu i z moimi materiałami, to czy ja jako trener nie mam prawa realizować tego programu gdzie indziej?

Anno - dlaczego pozwalasz na to? Nie rozumiem tego? Nie dostałaś wynagrodzenia, a inni prowadzą to według Twoich programów i materiałów? Musisz sama zadbać o ochronę swoich materiałów poprzez zawieranie odpowiednich umów lub pracować z firmami,które szanują prawa autorskie. Rozumiem, że można sobie pozwolić na takie działania jeżeli firma zleca 10 dni szkoleniowych w miesiącu za dobrą stawkę i płaci w terminie.

Reprezentuję firmę szkoleniową - etyką firmy szkoleniowej jest też płacenie trenerom wynagrodzenia w terminie. A słyszę, że na rynku jest z tym co raz większy problem. To jest nieetyczne zachowanie firm - nawet jeżeli Klient mi nie zapłaci w terminie mam moralny obowiązek zapłacić wynagrodzenia pracownikom i współpracownikom za świetnie wykonaną pracę.

W kwestii lojalności i etyki Trenera - to faktycznie ważny temat, jestem na etapie konstruowania nowej umowy o współpracy dla trenerów i konsultantów i pojawia mi się co raz więcej ,kwiatków" - szczególnie czytając to forum, które powinny być zawarte w tej umowie. Dlaczego tworzę umowę? Ponieważ w najbliższym czasie planuję przeprowadzić rekrutację.

Ludzie z którymi teraz współpracuję nie potrzebują umów - są rzeczy i wartości na pewnym poziomie, które świadczą o profesjonalizmie danej osoby. Jednak wychodzę z założenia i zgodzę się z moimi poprzednikami, że profesjonalne podejście powinno wyjść ze strony firmy szkoleniowej - przedstawienie i omówienie warunków współpracy, hipotetycznych sytuacji, które mogą się wydarzyć i przedstawienie umowy i standardów pracy to jest po stronie firmy szkoleniowej. Tak samo dbanie o to by Trener świadczył usługi z najwyższą jakością, by miał dostęp do aktualnej wiedzy, by mógł uczestniczyć w spotkaniach z innymi trenerami, by mógł wymieniać doświadczenia i konsultować się, by jasno wiedział czego oczekuje rynek i czego oczekują klienci, by dostawał feedback - to jest po stronie dobrej firmy szkoleniowej.

A na koniec dodam nic nie wiąże ludzi bardziej niż relacje. :)

Pozdrawiam wszystkich
Marzena Sawicka



Wyślij zaproszenie do