konto usunięte

Temat: Aktywności kierowcy

Aktywności kierowcy

Zgodnie z wszelkimi zasadami rejestrowania aktywności kierowcy, oprócz standardowej "jazdy" kierowca wykonuje jeszcze inne czynności, zadania służbowe, np. załadunki, obsługę pojazdu, prace administracyjne. Te zdarzenia są zaliczane jako czas pracy i wprost wpływają na liczbę nadgodzin, dodatków za wykonywanie czynności w porze nocnej i przekroczenia średniotygodniowe.


Diety i ryczałty za nocleg można dość elastycznie dopasować do indywidualnych potrzeb i albo ustalić je na tym samym poziomie dla wszystkich krajów, albo zróżnicować odpowiednio dla każdego kraju osobno.

Warto zatem weryfikować czy aktywność typu "inna praca" nie jest rejestrowana nadmiarowo, np. podczas postojów czy oczekiwania. Na takie sytuacje (oczekiwania, dyspozycja do wykonywania czynności zawodowych) przepisy przewidują osobny tryb aktywności - a mianowicie "dyspozycja" - rejestrowana na tachografie czy w pracy aut poniżej 3,5t jako "koperta/kwadracik" (ikona). Takie sytuacje nie są czasem pracy i nie wywołują dodatkowego wynagrodzenia za działanie w nadgodzinach, porze nocnej czy dniach wolnych. Na szkoleniach prowadzonych w firmach, tłumacząc te zasady spotykamy się nie tyle z niechęcią kierowców do takiego rejestrowania swoich aktywności, ile ze zdziwieniem, że tak można. Brak podstawowej wiedzy skutkuje niestety zbyt wysoką liczbą godzin nadliczbowych a przez to niewspółmiernymi dopłatami do płac minimalnych w Unii Europejskiej za działania, które w rzeczywistości nie stanowią godzin wykonywania pracy.

Rozliczanie diet i ryczałtów na nocleg ...

EJS: Należy prowadzić ewidencję godzin pracy kierowcy, dane rozjazdów, płacone diety i nadgodziny, itd., itd.