Temat: Szybkosc GPSu
Witam,
zjawisko jest mi również dobrze znane, w każdym samochodzie prędkość licznika jest większa niż odczytana z GPSu.
Składają się na to różne czynniki, postaram się przytoczyć kilka:
1. Każdy samochód (prawie) zawyża prędkość. Im szybciej tym większy błąd zawyżenia. Nie pamiętam dokładnie gdzie widziałem, ale w jakimś programie typu 'pogromcy mitów' widziałem testy prędkościomierz kontra suszarka - na kilkanaście wozów jeden nie zawyżał wyniku! Nie wiem na ile wynika to z bezpieczeństwa, a na ile z chęci uszczęśliwienia kierowcy, że jedzie szybciej ;)
2. Weście teraz pod uwagę wzorek z podstawówki, że V=S/T (prędkość to iloraz drogi i czasu) - wynika z niego rzecz oczywista, że im mniej km przejedziemy w jakimś czasie (np 1 sekundy) tym mniejszą mamy prędkość. GPS robi to tak: odczyt punktu A (x,y - bez z), po sekundzie odczyt B (x,y - bez z). Różnica między A i B to nasza przebyta droga - po idealnie płaskiej powierzchni, po idealnie prostej drodze. Powiedzcie mi teraz ile w Polsce można przejechać po idealnie równym terenie i idealnie prosto. Nawet nie musi tu chodzić o zmianę pasów czy zakręty, a o zwyczajne ruchy boczne pojazdu spowodowane choćby bocznym wiatrem, który kierowca 'instynktownie' koryguje.
Spróbuję teraz to narysować.
Rzeczywistość:
A.~~~~/\/\~~~~----.B
GPS:
A./\/\/\/\/\/\----.B
Ilość małych odcinków jest taka sama, droga cała jest taka sama, ale drogi 'chwilowe' - te małe, są zupełnie inne, a to ONE dają wynik prędkości 'chwilowych'.
Teraz wystarczy złożyć argumenty z pkt. 1 i 2 - i mamy jakiś pogląd na to zjawisko. Czynników pewnie znajdziemy jeszcze więcej. Jak choćby 'grubość wskazówki prędkościomierza' ;)
Moim zdaniem GPS jest mimo wszystko bardziej wiarygodny niż licznik w samochodzie. Trzeba jeszcze wiedzieć co jaki czas liczy prędkość (sekundę, dwie, pół) - zależy to od odbiornika i od programu!
Pozdrawiam,
Piotr