Krzysztof Sadło

Krzysztof Sadło Młodszy specjalista
planowania
produkcji, QR System

Temat: Visual Management - wizualizacja spotkań

Witam,

Jestem Młodszym Specjalistą Planowania Produkcji i poszukuję wskazówek dotyczących w zakresie Visual Management, a dokładnie wizualizacji spotkań.

Nasz dział codziennie o godzinie 9.00 organizuje spotkania planistyczne na których omawiane jest wykonanie planu za dzień wczorajszy oraz plan na najbliższy dzień (ewentualnie 2). Spotkania odbywają się w jednej z salek i są przeprowadzane głównie w formie siedzącej (szczególnie, że uczestnicy posiadają kartki i formularze w ręce)

Przygotowujemy dla każdego uczestnika w wersji papierowej analizę dnia poprzedniego w postaci sporej ilości danych z Excela. Myślę, że te dane są dobrze przygotowane pod względem merytorycznym. Dodatkowo dla osób uczestniczących w tych spotkaniach od jakiegoś czasu nie są one trudne do zinterpretowania.
Po krótkim omówieniu wykonania planu oraz trochę dłuższym planu na następny dzień każdy z uczestników ma prawo wypowiedzieć się po kolei. Omawiane są wszelkie pytania i wątpliwości.

Jakiś czas temu zostaliśmy poproszeni o lepsze zwizualizowanie spotkań. Stworzyliśmy tablicę (link pod tekstem).
W przypadku przebicia planu zaznaczamy zieloną kropkę(magnes), a w przypadku nie wykonania czerwoną.
Piszemy także zadania do których powracamy codziennie i sprawdzamy czy zostały już wykonane czy nie.

2 tygodnie temu przeprowadzono audyt naszego spotkania i wypadł on bardzo obiecująco na tle innych. Jednak jak to w filozofii kaizen chcemy nadal się doskonalić. Dostaliśmy wskazówki od naszego kierownictwa.
Wskazówki:
- powinny być pokazane dodatkowo zmiany asortymentowe na najbliższy dzień z podziałem na zmiany (mamy około 15 maszyn i zapisywanie ich na tablicy codziennie byłoby kłopotliwe, szczególnie że tak naprawdę nie wiemy czy dana zmiana asortymentowa będzie przy końcu 1 czy na początku 2 zmiany – wiadomo maszyny niekiedy jadą szybciej a niekiedy wolniej).
- tablica którą robimy musi być całkowicie czytelna dla osoby która nie uczestniczy w naszym spotkaniu (np. jeśli spojrzy na nią operator musi od razu wiedzieć czy ogólna sytuacja jest dobra czy zła)
- docelowo w przyszłości spotkania mają być prowadzone na hali na stojąco

Ogólnie tablica ta ma pokazywać w jak najprostszy a zarazem wnikliwy sposób sytuację oraz plan na najbliższy czas. Ma być także łatwo odczytywana przez laika.

Proszę o komentarze, wskazówki, pytania. Wszystko w zakresie szeroko pojętego zarządzania wizualnego, szczególnie kontekście spotkań i tablic.

tablica widoczna pod adresem
Obrazek
Ten post został edytowany przez Autora dnia 10.11.14 o godzinie 19:09
Jerzy Fiuk

Jerzy Fiuk interim manager,
doradca, konsultant

Temat: Visual Management - wizualizacja spotkań

Nie dziwię się, że cisza pod Twoim wątkiem. Chyba nikt nie ma złotej, i do tego konkretnej, rady. Ja też. Do tego trzeba bardzo dobrze znać kontekst i intencje potrzebującego. Mimo tego, że nie żałujesz nam opisu, szans na to jest niewiele. Może więc napiszę tak bardziej ogólnie, bez większej nadziei, że spowoduje to przełom.

- Czym, jak się wydaje, ma być taka tablica? Andonem?
- Do czego potrzebny nam jest andon? Na pewno nie do tego, żeby grzebać się w historii. Andon wizualizuje nam stan/zagrożenia czasu obecnego. Czasami ten "czas obecny" to jest tylko "dana chwila". Czasami dłużej, jeśli na przykład musimy monitorować przebieg jakiegoś procesu, który trwa dłużej, a jest podzielny (godzinę, dzień, tydzień ...).

- Na czym nam tu zależy? Chcemy widzieć przebieg procesu od momentu rozpoczęcia, poprzez postęp, do zakończenia? Czy na przykład tylko odstępstwa od stanu oczekiwanego?
- A co my z tą wiedzą chcemy zrobić? Może ona wcale nam nie jest tak potrzebna na tych zebraniach. Może wystarczy jak będzie ją mieć Wasz dział i wystąpi z nią wyłącznie wtedy, gdy wejdziemy w obszar alertu?
- Nie każdy wykres i nie każda wizualizacja jest andonem. Jeśli więc nie andonem, to czym ?

Bez wiedzy na temat tego czego chce zleceniodawca pomysłu i jak zamierza to wykorzystywać, może być trudno go zaspokoić (no i cały czas nie wiadomo czy warto - bo jak ma być tylko ładnie, to nie warto kombinować. Niech to zrobi artysta grafik. Będzie ładnie.).Ten post został edytowany przez Autora dnia 02.01.15 o godzinie 19:25
Karolina Sobolak

Karolina Sobolak Storch Sp z o.o.

Temat: Visual Management - wizualizacja spotkań

Dzień dobry,

mam prośbę, czy posiada ktoś książkę " Systemy zarządzania przedsiębiorstwem – techniki Lean Management i Kaizen"?? pilnie potrzebuję rozdziału o Visual Management st. 189-210. Proszę o pomoc.
Konrad G.

Konrad G. Trener / Konsultant
/ APICS CPIM /
Jonah®

Temat: Visual Management - wizualizacja spotkań

Hej

Opiszę proces "spotkań" w jednej z firm - co użyjesz, będzie Twoje :-)

Spotkania produkcyjne i spotkania planistyczne były podzielone na 2 oddzielne.
Spotkanie produkcyjne (brał tam udział także planista) odbywały się na hali i na stojąco (więc sugestia kierownictwa, jak najbardziej na tak).
Omawiane było ostatnie 24 godziny (1, 2, 3 zmiana dnia poprzedniego). Raport z tych zmian miał:
dyrektor zakładu, szef produkcji, szef technologii, szef jakości i planistka.
Omawiane były tylko:
- największe problemy z wydajnością - do omówienia tego problemu były potrzebne karty kontroli procesu i dane z maszyn (parametry);
- największe problemy z odrzutami/poziomem braków/napraw - tu były potrzebne sztuki wadliwe, rodzaje wad (które każdy mógł obejrzeć, dotknąć).
- nieplanowane zatrzymania maszyn lub awarie narzędzi - tu info z narzędziowni i utrzymania ruchu (zapisy z odpowiednich formularzy/zgłoszeń, zeszytów pracy).

Dodatkowo przy miejscu spotkań były dwie tablice:
- pierwsza z wydrukami formatu A3, gdzie odręcznie były rysowane poziomy (ogólne/łączne) odrzutów i efektywności produkcji dla każdego zespołu/brygady; okres obejmował cały miesiąc.
- druga (suchościeralna), gdzie zapisywane były problemy z ostatnich 24 godzin (np. odrzut na produkcie X w ilości 4%) i przypisywana osoba odpowiedzialna za rozwiązanie tego problemu; jeżeli jedna osoba zapisywał to na tablicy, to druga w tym czasie wypisywała raport 8D (może być PDCA, A3, itp.) i powiązane był problem z tablicy (numer) z numerem raportu 8D.

Na koniec spotkania było sprawdzanie statusu/postępu prac zadań z dni/tygodni poprzednich, które widniały na tablicy.

Czasami odwoływaliśmy się jeszcze do raportu produkcyjnego, jeżeli chcieliśmy potwierdzenia, że poprzednie zadania i działania odniosły pożądany skutek, np. był problem z odrzutem; zostały wykonane działania, by potwierdzić ich skuteczność musieliśmy mieć 1-3 partie produkcyjne z odrzutem znacząco mniejszym (w ramach ustalonego celu).

Spotkanie planistyczne odbywało się około godziny 10 (jakieś 2 godziny po produkcyjnym), na stojąco w pokoju planowania. Omawiane było kolejne 24 godziny (czyli 2 i 3 zmiana z dzisiaj i 1 zmiana na jutro), maszyna po maszynie. Pytania dotyczyły o dostępność ludzi, osób odpowiedzialnych za przezbrojenia, dostępność narzędzi (powroty z napraw), naprawy i przeglądy maszyn, próby technologów, uruchomienia nowych produktów. Efektem tego spotkania był harmonogram szczegółowy z priorytetami produkcji (które maszyny i produkty pilne, które można opóźnić), działaniami na wypadek awarii i braku dostępności zasobów (urlopy na żądanie).

To tak pokrótce, w razie pytań, pisz...

Konrad

Następna dyskusja:

Zapraszam na WARSZTATY LEAN...




Wyślij zaproszenie do