Adrian Motyl

Adrian Motyl Poprawiam
efektywność Twoich
maszyn

Temat: Kaizen - system nagradzania

Witam

Ma ktoś może u siebie w firmie system nagradzania za wnioski Kaizen oparty na zbieraniu punktów i wymianie ich na nagrody? Potrzebuje kilka fachowych porad jak to wygląda
Wojtek Maczynski

Wojtek Maczynski Maintenance and
Reliability
Practitioner

Temat: Kaizen - system nagradzania

Co Cię interesuje.
Prześlij mi na priva swoje pytania, to postaram się do nich ustosunkować.
Przedstawię kilka faktów jak to jest robione u niektórych moich klientów.
pzd
wm
Mariusz Kaizen Szymocha

Mariusz Kaizen Szymocha Continuous
Improvement (LEAN
SIX SIGMA) Manager

Temat: Kaizen - system nagradzania

Adrian Motyl:
Witam

Ma ktoś może u siebie w firmie system nagradzania za wnioski Kaizen oparty na zbieraniu punktów i wymianie ich na nagrody? Potrzebuje kilka fachowych porad jak to wygląda

Adrian,
Widzę, że jesteś z Zabrza.
W Katowicach jest Bombardier i tam świetnie od wielu lat działa system sugestii.
Przeszedł już kilka udoskonaleń i pewnie nie jeden Kaizen przed nim.
Wraz z Anią i resztą kolegów z Bomby wspieraliśmy jego działanie - bo "bez Kaizena nie ma kołaczy" :))
Skontatuj się z Anią - doświadczony praktyk, poza tym do Katowic masz rzut beretem :-)
Powodzenia!
Damian P.

Damian P. Kaizen, SCP

Temat: Kaizen - system nagradzania

Jeśli jest to duża firma to warto zainwestować w soft do zarządzania sugestiami zgodnie z wcześniej opracowanymi zasadami zgłaszania, zatwierdzania, weryfikacji, monitoringu i nagradzania. W późniejszym czasie traci się mniej czasu na analizy bieżącej sytuacji.

Nagradzana może być aktywność (dla zgłaszających sugestie/ wdrażających sugesie )oraz innowacyjność.Ten post został edytowany przez Autora dnia 04.05.14 o godzinie 00:34

Temat: Kaizen - system nagradzania

Nagradzana może być aktywność (dla zgłaszających sugestie/ wdrażających sugesie )oraz innowacyjność.
Weryfikuje się w jakiś sposób jakość zgłaszanych sugestii? Aby wyeliminować " nabijaczy nieprzydatnych wniosków" a jednocześnie nie zrazić innych do ich zgłaszania. Jak to wygląda w praktyce?
Henryk M.

Henryk M. Project Management /
Lean Management /
Systems Engineering

Temat: Kaizen - system nagradzania

Damian P.:
Jeśli jest to duża firma to warto zainwestować w soft do zarządzania sugestiami zgodnie z wcześniej opracowanymi zasadami zgłaszania, zatwierdzania, weryfikacji, monitoringu i nagradzania. W późniejszym czasie traci się mniej czasu na analizy bieżącej sytuacji.

To nie jest podejście kaizen :o) Tak pół-żartem.
Pracowałem w firmie, która zainwestowała w soft do zarządzania sugestiami... niewiele to dało.
Lepszym podejściem, zgodnym z kaizen jest wrzucenie takiego problemu do rozwiązania i wykonanie go zgodnie ze zgłoszonymi sugestiami. Efekt podwójny: rozwiązanie nisko kosztowe i własne (w odróżnieniu od "cudzego"), czyli chętnie stosowane.
Nagradzana może być aktywność (dla zgłaszających sugestie/ wdrażających sugestie) oraz innowacyjność.

Aktywność... przerabiałem to w TP S.A. Aktywność była duża, ale niskiej jakości. Powód - była nagradzana "od ilości" zgłoszeń. Pod koniec miesiąca (ostatnie dwa-trzy dni) byli ludzie, zwykle ci sami, którzy zgłaszali po kilkanaście tzw. "kaizenów". Kierownicy to popierali - "moi ludzie są aktywni" - ponieważ także byli za to premiowani. Wystarczy źle sformułować założenia zasad nagradzania i potem trudno się z tego wycofać.

Pozdrawiam
Damian P.

Damian P. Kaizen, SCP

Temat: Kaizen - system nagradzania

Henryk M.:
To nie jest podejście kaizen :o) Tak pół-żartem.
Pracowałem w firmie, która zainwestowała w soft do zarządzania sugestiami... niewiele to dało.
Lepszym podejściem, zgodnym z kaizen jest wrzucenie takiego problemu do rozwiązania i wykonanie go zgodnie ze zgłoszonymi sugestiami. Efekt podwójny: rozwiązanie nisko kosztowe i własne (w odróżnieniu od "cudzego"), czyli chętnie stosowane.


Jeśli jest to duża firma i nie przygotujemy gruntu w odpowiedni sposób to po kilku miesiacach będziemy mieli kilkaset lub wiecej sugestii (w zależności jak pracownicy zareagują na nowe możliwości i jak firma będzie promować system) które będą czekały w kolejce do realizacji ale nadzór nad nimi bedzie bardzo czasochłonny.
Jeśli zaczniemy myśleć o jakiejś formie elektronicznego zarzadzania dopiero po kilku miesiącach od startu to może minąć jeszcze kilka miesiecy zanim w system elektroniczny będzie funkcjonował. Pozostanie jeszcze wprowadzenie wcześniejszych kilkaset sugestii do systemu (sporo sugestii może jeszcze czekać na realizacje, ).
Poza tym na samym początku (zwykle na poczatku jest ich najwięcej) duża ilość sugestii i niewielkie stosunkowo zasoby do wdrażania ich w życie mogą powodować dłuższe przerwy w informowaniua autora sugestii o statusie sugestii a w konsekwencji do zniechęcnia.
Dlatego moim zdaniem jeśli mamy możliwość to przygotujmy się wcześniej do tego typu akcji.

Aktywność... przerabiałem to w TP S.A. Aktywność była duża, ale niskiej jakości. Powód - była nagradzana "od ilości" zgłoszeń. Pod koniec miesiąca (ostatnie dwa-trzy dni) byli ludzie, zwykle ci sami, którzy zgłaszali po kilkanaście tzw. "kaizenów". Kierownicy to popierali - "moi ludzie są aktywni" - ponieważ także byli za to premiowani. Wystarczy źle sformułować założenia zasad nagradzania i potem trudno się z tego wycofać.

Mozna zastosować np system punktowy 2 pkt za zgłoszenie , 50pkt za zgłoszenie i zrealizowanie.
W takim wypadku 25 zgłoszonych sugestii warte jest jednej wdrożonej (nabijacze będą musieli sie troche napracować ).

Z czasem warto odseparować i odrzucać sugestie, które są tylko powrotem do obowiązującego standardu(takie też często spotyka się na poczatku działania) .

Ciekawsze projekty mogą być nagradzane dodatkowo w PLN.

PozdrawiamTen post został edytowany przez Autora dnia 09.07.14 o godzinie 20:23
Henryk M.

Henryk M. Project Management /
Lean Management /
Systems Engineering

Temat: Kaizen - system nagradzania

Może to moja awersja do wszelkiego rodzaju gadżetów, choć param się informatyką od ponad 25 lat :o), uważam jednak, że zanim podejmie się decyzję o wdrażaniu jakiegoś narzędzia (aplikacji), trzeba się dobrze zastanowić nad tym, co rzeczywiście jest ono konieczne.

Sugestie i tak trzeba (prze)czytać, czy jest ich kilka, kilkadziesiąt, czy kilkaset miesięcznie, tego za nas żadna aplikacja nie zrobi.
Wystarczy prosty "lejek" do klasyfikacji zgłaszanych sugestii:
- wykonalna / niewykonalna,
- opłacalna (i/lub nisko kosztowa) / nieopłacalna (ew. wymagająca inwestycji),
- ergonomia (poprawa warunków pracy) / ekonomia (zmiany techniczne i/lub organizacyjne wpływające bezpośrednio na wynik finansowy firmy),
Tu także nie widzę potrzeby stosowania specjalnej aplikacji.
Dla tych sugestii, które przejdą przez taki (lub podobny) lejek wystarczy prosty plan i wdrożenie.
Pamiętajmy, że kaizen nie polega na komplikowaniu sobie życia i pracy, tylko na upraszczaniu.
Kaizen to także odpowiedni sposób prezentacji / wizualizacji dostępnej powszechnie, wszystkim zainteresowanym, nie tylko na ekranach komputerów kierownictwa. Mnożenie bytów nie jest w duchu kaizen, a czymś takim jest np. powielanie tego, co w aplikacji na ogólnie dostępnych tablicach.

Nie upieram się przy swoich racjach jeżeli zostanę przekonany o sensowności innego podejścia. Z aplikacjami do rejestrowania sugestii miałem do czynienia - żadna z nich w niczym nie pomogła, jedno z takich rozwiązań w pewnej dużej korporacji doprowadziło wręcz do zaniku zainteresowania zgłaszaniem sugestii. Zaimplementowana w niej procedura była zbyt skomplikowana i niejasna.

Pozdrawiam
Damian P.

Damian P. Kaizen, SCP

Temat: Kaizen - system nagradzania

Henryk M.:

Z aplikacjami do rejestrowania sugestii miałem do czynienia - żadna z nich w niczym nie pomogła, jedno z takich rozwiązań w pewnej dużej korporacji doprowadziło wręcz do zaniku zainteresowania zgłaszaniem sugestii.

Moim zdaniem nie ma tu wimy po stronie aplikacji, która ma być narzędziem ułatwiającym pracę.
Możliwe, że aplikacja była niedopracowana lub mało intuicyjna i wtedy trzeba to poprawić.
Wdrożenie aplikacji nie gwarantuje że wszysko będzie się działo samo bez konieczności aktywnego działania ze strony kierownictwa (to tylko narzedzie ułatwiające zbieranie danych, przetwarzanie i raportowanie). Może przesadzam ale to tak jakbyśmy mieli pretensje do excela za złe wyniki firmy dlatego, że zaczął być używany.
Zaimplementowana w niej procedura była zbyt skomplikowana i niejasna.

Aplikacja to powinno być odbicie istniejacej procedury stworzonej wcześniej przez odpowiedzialne za to osoby.
Jeśli procedura była zbyt skomplikowana to błąd popełniono przed powstaniem aplikacji i źle założono że elektroniczna forma uratuje sytuację.Ten post został edytowany przez Autora dnia 07.05.14 o godzinie 20:19
Henryk M.

Henryk M. Project Management /
Lean Management /
Systems Engineering

Temat: Kaizen - system nagradzania

Damian P.:

Moim zdaniem nie ma tu winy po stronie aplikacji, która ma być narzędziem ułatwiającym pracę.

Dokładnie, dlatego przed wyborem jakiejkolwiek aplikacji, a nawet podjęciem się opracowania własnej należy dokładnie przemyśleć, czy i w jakim stopniu będzie ona pomocna.
Najczęściej, jeżeli podejdziemy do sprawy rzetelnie, okaże się zbędna, ale nie wykluczam przypadków sensownego użycia.
Możliwe, że aplikacja była niedopracowana lub mało intuicyjna i wtedy trzeba to poprawić.

Niestety, nie miałem wpływu na jej wybór i stosowanie. Ja bym z niej po prostu zrezygnował.
Wdrożenie aplikacji nie gwarantuje że wszystko będzie się działo samo bez konieczności aktywnego działania ze strony kierownictwa (to tylko narzędzie ułatwiające zbieranie danych, przetwarzanie i raportowanie). Może przesadzam ale to tak jakbyśmy mieli pretensje do excela za złe wyniki firmy dlatego, że zaczął być używany.

Ja nie miałem pretensji do aplikacji, tylko do tych, którzy uznali, że jest potrzebna. Nie była.

Pozdrawiam

konto usunięte

Temat: Kaizen - system nagradzania

Witam ,
Ostatnio głośną formą premiowania pracowników , szczególnie w oddziałach firm , gdzie główne siedziby są za granicą jest system zbierania punktów oparty na zasadzie zbierania punktów na stacjach paliw.
Tutaj jest już forma dowolna , gdyż punkty można wymieniać na bony , na nagrody rzeczowe , na wczasy w ekskluzywnym pensjonacie , wyjścia do kina czy też karty sportowe.

Spotkałem się raz z firmą ( oddział firmy z Azji ) , która w pierwszej kolejności poznała upodobania pracowników , a potem cyklicznie umieszczała informację co za ile punktów można zdobyć ( chyba raz na kwartał było to rozliczane ).

Przykładowo:
- zestaw wędkarski: 100 pkt
- tablet: 300 pkt
- męski zegarek średniej klasy: 350 pkt
- zestaw do nurkowania: 250 pkt

I innego typu gadżety , które mają służyć pracownikowi zgodnie z jego hobby / upodobnieniami / gustem , itp :)
Henryk M.

Henryk M. Project Management /
Lean Management /
Systems Engineering

Temat: Kaizen - system nagradzania

Mniej więcej 15-18 lat temu w pewnej krakowskiej firmie branży IT był taki właśnie system premiowania. Dotyczyło to handlowców. Bonusy zaczynały się od równowartości porcji z kurczakiem w jednym z sieciowych bistro.

Pozdrawiam
Adrian Motyl

Adrian Motyl Poprawiam
efektywność Twoich
maszyn

Temat: Kaizen - system nagradzania

A ja z doświadczenia ( niedawnego ) Wam powiem że kasa kasą ale czasami dobre słowo od wyższego przełożonego i świadomość że robi się / zmienia się coś na lepsze nie tylko dla samego systemu kaizen ale też dla ludzi jest bezcenna :))))

konto usunięte

Temat: Kaizen - system nagradzania

.Ten post został edytowany przez Autora dnia 21.08.15 o godzinie 10:14
Maciej G.

Maciej G. Proaktywność w
działaniu- to moje
motto!

Temat: Kaizen - system nagradzania

Witajcie,
Po 3 miesiącach pilotażu programu usprawnień pracowniczych (Kaizen) mam jedną ważny temat. Od początku powiedzieliśmy, że pomysły może zgłaszać każdy, pracownicy biurowi, mistrzowie, kierownicy. Co w przypadku jeżeli np. technolog zgłasza usprawnienie z jego obszaru/zakresu pracy. Zabronić? Nagradzać? Mniej płacić niż np. pracownikom produkcyjnym? Nagradzać tylko za pomysły już wdrożone które przynoszą zyski firmie? Nagradzać wdrożone ale za pomysły które nie są w ich celach rocznych czy prowadzonych projektach?
Nie ukrywam, że bardzo nam zależy aby technolodzy, konstruktorzy itd. mogli zgłaszać pomysły również z ich zakresu pracy - będą dla nas wartościowe. Oczywiście chcemy też aby fakt nagradzania technologa był w miarę możliwości pozytywnie odbierany na produkcji, w firmie itd.

Poradźcie koledze?

Następna dyskusja:

system Kaizen w firmie




Wyślij zaproszenie do