Wojciech Kroczak

Wojciech Kroczak DYSANT Software Sp.
z o.o.

Temat: Lotus i wyobraźnia

Siedzę w tym interesie już prawie 10 lat i rok w rok utwierdzam się przekonaniu, że użytkownikom (firmom) korzystającym z oprogramowania Lotus brakuje wiedzy / wyobraźni na temat możliwości wykorzystania tego oprogramowania.
Jestem ostatnio po serii spotkań / prezentacji u jednego z naszych klientów (6000 użytkowników - prezentacja kolejnego etapu wdrożenia zintegrowanego systemu zarządzania obsługą prawną) i okazuje się, że na każdym spotkaniu ludzie pytają o ... wyszukiwanie informacji w aplikacji.
Jakież jest ich zdziwienie gdy pokazujemy im, że oprócz uproszczonych mechanizmów dostępnych jako widoki i raporty w aplikacji mają dostępny:
- standardowy mechanizm wyszukiwania w bazach Lotus Notes
- mechanizm jednoczesnego wyszukiwania w wielu bazach (produkcja DYSANT)
Najczęściej słyszmy "To tak można?! Czemu nikt nam tego wcześniej nie pokazał?! Nie wiedziałem, że tak można"
Do tego zmierzam, ludzie nie wiedzą co technologia może im zaoferować, czego mogą chcieć!!!!

Aby pobudzić wyobraźnię osób mniej technicznych wracam do filmu youtube sprzed 18 miesięcy - aplikacja dla sektora Healthcare w oparciu o Lotus Expeditor

http://www.youtube.com/watch?v=BnYIYHjm1qo&feature=pla...Wojciech Kroczak edytował(a) ten post dnia 02.10.10 o godzinie 23:44
Wojciech Kroczak

Wojciech Kroczak DYSANT Software Sp.
z o.o.

Temat: Lotus i wyobraźnia

Do czego może służyć Lotus?!

Do wielu, wielowymiarowych elementów!!!

WYMIAR 1 – zagadnienia merytoryczne (coś, na co można znaleźć sponsora biznesowego)

Grupy dyskusyjne – możemy dowolnie tworzyć, prowadzić, zamykać, archiwizować i przeszukiwać grupy dyskusyjne na dowolne tematy. Nowy sposób wynagradzania, nowa lokalizacja biura, nowy produkt, sposób organizacji firmowej gwiazdki, etc.

Bazy wiedzy – dla handlowców, dla prawników, dla marketingowców, etc. Jak często musimy szkolić ludzi, którzy pojawiają się w naszym dziale; jak szybko musimy dystrybuować wiedzę o nowej wersji produktu, jak szybko wszyscy w firmie powinni wiedzieć o nowej regulacji prawnej wpływającej na działalność naszej firmy?!

Ankiety wew./zew. – wypełnianie przez pracowników, partnerów, klientów; agregacja danych; wnioskowanie; wersjonowanie; archiwizacja.

Portal zewnętrzny – jaki zakres informacji z wewnętrznych systemów chcemy udostępniać partnerom i klientom?!

Zarządzanie zadaniami / Projektami – Czy wykresy Gantt’a dostępne są przez www?! Czy nasze codzienne czynności stanowiące element działania grupy nadają się do wpisania do systemu zarządzania projektami w ERP, na ile nasz obecny system zarządzania projektami jest elastyczny na zmiany? Czym zajmują się ludzie w moim dziale? Jaki jest status zadań realizowanych przez mój dział; pokaż wszystkie moje aktywne / opóźnione działania do wykonania?

Zarządzanie umowami – tworzenie, wersjonowanie, kompletowanie dokumentów, akceptacja, karta obiegu umowy, automatyczne generowanie umów z szablonów, zarządzania szablonami umów, baza umów, nadzorowanie wykonania umów, etc.

Zarządzanie reklamacjami – rejestracja reklamacji, procedowanie zadań, monitorowanie, raportowanie, informowanie klientów o realizacji.

Obieg wniosków kadrowych – urlopy, delegacje (integracja z systemem HR, kursy walut z NBP, planowanie z mapami Google, planowanie z systemem zarządzania flotą), zmiana stanowiska, zmiana wynagrodzenia, dofinansowanie, etc.

Zamówienia wewnętrzne – od prostych zamówień po wnioski inwestycyjne (rejestracja, obieg, budżet, monitoring, raportowanie, analiza, etc.)

Zarządzanie flotą – repozytorium aut, opony, przeglądy, wyposażenie, przebieg, historia wykorzystania, wyposażenie, powiązanie z fakturami paliwowymi, przydział do delegacji, etc.

Zarządzanie wyposażaniem – biurka, krzesła, szafy – gdzie są, jakie jest ich ruch?

Zarządzanie zasobami – serwery, laptopy, telefony komórkowe, oprogramowanie – wykorzystanie, umiejscowienie, raporty, analizy

Rejestr wydatków pracowniczych – powiązanie z delegacjami, wynagrodzeniem, etc.

Utrzymanie ruchu – stan, ruch, wykorzystanie, smarowanie, naprawy, serwis

Rejestr uprawnień – pilotów, elektromonterów, mechaników, programistów – kto i jakie uprawnienia posiada, kiedy się kończą, jakich uprawnień potrzebujemy do najbliższych projektów

Repozytorium opinii prawnych – wnioski o asystę prawną, rejestr działań, żywa dokumentacja działań, wspólne stanowiska prawne,

Dokumentacja z posiedzeń Zarządu (Rad Nadzorczych) – obieg wniosków na Zarząd, planowanie porządku posiedzenia, tworzenie uchwał, tworzenie protokołów z posiedzeń, rejestr uchwał

Zarządzanie korespondencją – rejestracja i obieg konferencji (teczki, sprawy, JRWA, historia, przebieg, przekazywanie do narodowego archiwum, podpis elektroniczny)

Obieg dokumentów kosztowych – faktury, noty odsetkowe, polisy ubezpieczeniowe – obieg, integracja z FK

Dokumenty przesyłkowe – rejestracja i monitorowanie dokumentów przewozowych, rejestracja odbioru przesyłek i umiejscowienie dokumentów

Planowanie czasu pracy (harmonogramowanie) – kto, gdzie i kiedy zamierza pracować, jakie czynności podejmować ; akceptacja planów pracy; organizowanie harmonogramów pracy grup roboczych (oddziałów, punktów sprzedaży)

Polecenia i zarządzenia służbowe – tworzenie, akceptacja i publikacja poleceń i zarządzeń; wersjonowanie i monitowanie o zmianach powiązanych osób

Dokumentacja ISO – zarządzanie tworzeniem, akceptacją, publikacją, wersjonowaniem i komunikowaniem dokumentacji jakościowej

Działania korygujące i zapobiegawcze – obieg oraz rejestracja dokumentacji i działań korygujących i zapobiegawczych

Planowanie audytów – organizacja czasu pracy zaangażowanych osób; kalendarz grupowy zintegrowany z kalendarzami prywatnymi

CRM Operacyjny – zarządzanie danymi klientów, zarządzanie aktywnościami, zarządzania działaniami marketingowymi

CRM Analityczny – analiza działań i ich skuteczności, retrospekcja w kontekście wyników, wizualizacja

HelpDesk / ServiceDesk – zarządzanie zgłoszeniami do działów IT

CMS (Content Management System) - zarządzanie treścią stron www, wewnętrznych i zewnętrznych

Blogi firmowe – blogi osobiste, specjalistyczne, korporacyjne, działowe

Wiki – współtworzone bazy typu wikipedia

Wirtualne pokoje grup roboczych – wirtualne miejsca gromadzące dokumenty, wyniki spotkań, ustaleń, rozmów telefonicznych, etc.

Delegacje – planowanie, realizacja i rozliczanie podróży służbowych w integracji z systemami kadrowymi, mapami Google, systemami zarządzania flotą, kursami walut (NBP)

Urlopy – planowanie, akceptacja i rozliczanie urlopów

Szkolenia – baza dostawców szkoleń, planowanie, akceptacje i ocena szkoleń

Baza hoteli i restauracji – baz dostawców usług, planowanie, akceptacja, ocena o rozliczenie współpracy; integracja z delegacjami

Zarządzanie kompetencjami – matryca kompetencji dla poszczególnych stanowisk, ankietowanie poziomu kompetencji, pomiar luki kompetencyjnej, sugerowanie szkoleń

Aktualności i news’y korporacyjne – dystrybucja miękkich i „szybkich” informacji korporacyjnych typu: zmiany na stanowiskach, zmiany procedur, przejęcia, etc.

Zarządzanie przetargami – agregacja postępowań, obieg dokumentów zgodnie z procedurami, monitorowanie ścieżek w zależności od wartości zamówień, agregacja dokumentacji i historii postępowań, wsparcie dla aukcji elektronicznych

Zarządzanie pomysłami – agregacja pomysłów, kanalizowanie i ocena pomysłów, kategoryzacja pomysłów, przekładanie pomysłów na elementy zarządzania projektami

i inne

WYMIAR 2 – powiązania

Różne wymiary merytoryczne łączą się ze sobą – delegacje z flotą, zarządzanie projektami z zarządzaniem zasobami

WYMIAR 3 – komunikacja

Aplikacje muszą wspierać komunikowanie celów i działań za pomocą mediów tj.: mail (prywatny i grupowy), telefon (VoIP), konferencje online, telefon komórkowy

WYMIAR 4 – różne interfejsy

Dane z różnych systemów muszą być w różnym zakresie dostępne przez różne interfejsy
- klient gruby (desktop, laptop)
- klient cienki (przeglądarka www)
- urządzenia mobilne (BlackBerry, Windows Mobile, Android, iPhone, etc.)
- kioski informacyjne (IBM AnyPlace)

WYMIAR 5 – integracja

Dane muszą być kontekstowe, być aktualizowane z systemami wewnętrznymi (kadrowymi, finansowymi, księgowymi, magazynowymi, scoringowymi, budżetowymi, produkcyjnymi, etc.), zewnętrznymi (NBP, KRD, PESEL, PUAP, BIK, etc.)

Przypominam, że w ramach Lotus Domino mamy prawo bezpłatnie korzystać z narzędzia TDI (Tivoli Directory Integrator) - http://www-01.ibm.com/software/lotus/notesanddomino/ad...

, o którym więcej tutaj - http://www-01.ibm.com/software/tivoli/products/directo...

, a którym dyskutowaliśmy już wcześniej - http://www.goldenline.pl/forum/1094530/tivoli-director...

Żeby całość działała sprawnie i pozostawała elastyczna na zmiany (struktur org., procesów) niezbędna jest implementacja standardów i zaplanowanie ARCHITEKTURY!!!!Wojciech Kroczak edytował(a) ten post dnia 03.10.10 o godzinie 11:00
Adrian C.

Adrian C.
projektant/programis
ta

Temat: Lotus i wyobraźnia

Wojciech Kroczak:
Aby pobudzić wyobraźnię osób mniej technicznych wracam do filmu youtube sprzed 18 miesięcy - aplikacja dla sektora Healthcare w oparciu o Lotus Expeditor

http://www.youtube.com/watch?v=BnYIYHjm1qo&feature=pla...[edited]Wojciech
Wszystko super, tylko czy ktoś widział takie aplikacje działające w rzeczywistych środowiskach produkcyjnych? Ciekaw jestem czy jakaś firma na rodzimym rynku stworzyła/tworzy rozwiązania tego typu na lotusa. Być może z wyobraźnia klientów jest wszystko ok, tylko jest problem z zaspokojeniem ich oczekiwań.
Wojciech Kroczak

Wojciech Kroczak DYSANT Software Sp.
z o.o.

Temat: Lotus i wyobraźnia

Z doświadczenia wiem, że użytkownicy nie wiedzą czego chcą, bo nie wiedzą, czego chcieć mogą!!!
Sądzę, że ideałem dla firm informatycznych jest klient, który przychodzi z gotową wizją, popartą strategią działania wraz z harmonogramem oraz gotowym projektem technicznym. Rzeczywistość jest jednak inna - klienci mają wizje cząstkowe, które wraz z potencjalnym dostawcą rozwiązania chcą rozwijać, a gdy dochodzi do dalszych rozważań i rozmów to nader często pojawia się jęk zachwytu "to tak można?! Nie wiedziałem, że to jest możliwe!" Stąd firmy szukają dostawców, którzy mogą im pokazać coś czego nie wiedzieli, albo czego nie znali. A jeśli dotyczy to technologii, którą klient już posiada - tym lepiej dla dostawcy.

Każdy projekt jest procesem wzajemnej edukacji, w której to jednak klient oczekuje transferu wiedzy na temat rozwiązań merytorycznych w danej branży, najlepszych praktyk, wcześniejszych doświadczeń. I to jest typowa sytuacja win-win, gdzie klient zdobywa wiedzę, którą w innym sposób jest zdobyć trudno (bo dostawca akumuluje wiedzę pochodzącą z różnych branż, od różnych klientów), a dostawca ma szansę na szerszy zakres dostaw.

Tak interesujące wdrożenia, jak zaprezentowano na YouTube są raczej procesem wzajemnej edukacji dostawcy i odbiorcy rozwiązania, a możliwość ich realizacji jest pochodną świadomości własnych potrzeb i oczekiwań klienta oraz związanego z nimi budżetu projektowego.Wojciech Kroczak edytował(a) ten post dnia 24.10.10 o godzinie 19:26



Wyślij zaproszenie do