Temat: Lotus i wyobraźnia
Do czego może służyć Lotus?!
Do wielu, wielowymiarowych elementów!!!
WYMIAR 1 – zagadnienia merytoryczne (coś, na co można znaleźć sponsora biznesowego)
Grupy dyskusyjne – możemy dowolnie tworzyć, prowadzić, zamykać, archiwizować i przeszukiwać grupy dyskusyjne na dowolne tematy. Nowy sposób wynagradzania, nowa lokalizacja biura, nowy produkt, sposób organizacji firmowej gwiazdki, etc.
Bazy wiedzy – dla handlowców, dla prawników, dla marketingowców, etc. Jak często musimy szkolić ludzi, którzy pojawiają się w naszym dziale; jak szybko musimy dystrybuować wiedzę o nowej wersji produktu, jak szybko wszyscy w firmie powinni wiedzieć o nowej regulacji prawnej wpływającej na działalność naszej firmy?!
Ankiety wew./zew. – wypełnianie przez pracowników, partnerów, klientów; agregacja danych; wnioskowanie; wersjonowanie; archiwizacja.
Portal zewnętrzny – jaki zakres informacji z wewnętrznych systemów chcemy udostępniać partnerom i klientom?!
Zarządzanie zadaniami / Projektami – Czy wykresy Gantt’a dostępne są przez www?! Czy nasze codzienne czynności stanowiące element działania grupy nadają się do wpisania do systemu zarządzania projektami w ERP, na ile nasz obecny system zarządzania projektami jest elastyczny na zmiany? Czym zajmują się ludzie w moim dziale? Jaki jest status zadań realizowanych przez mój dział; pokaż wszystkie moje aktywne / opóźnione działania do wykonania?
Zarządzanie umowami – tworzenie, wersjonowanie, kompletowanie dokumentów, akceptacja, karta obiegu umowy, automatyczne generowanie umów z szablonów, zarządzania szablonami umów, baza umów, nadzorowanie wykonania umów, etc.
Zarządzanie reklamacjami – rejestracja reklamacji, procedowanie zadań, monitorowanie, raportowanie, informowanie klientów o realizacji.
Obieg wniosków kadrowych – urlopy, delegacje (integracja z systemem HR, kursy walut z NBP, planowanie z mapami Google, planowanie z systemem zarządzania flotą), zmiana stanowiska, zmiana wynagrodzenia, dofinansowanie, etc.
Zamówienia wewnętrzne – od prostych zamówień po wnioski inwestycyjne (rejestracja, obieg, budżet, monitoring, raportowanie, analiza, etc.)
Zarządzanie flotą – repozytorium aut, opony, przeglądy, wyposażenie, przebieg, historia wykorzystania, wyposażenie, powiązanie z fakturami paliwowymi, przydział do delegacji, etc.
Zarządzanie wyposażaniem – biurka, krzesła, szafy – gdzie są, jakie jest ich ruch?
Zarządzanie zasobami – serwery, laptopy, telefony komórkowe, oprogramowanie – wykorzystanie, umiejscowienie, raporty, analizy
Rejestr wydatków pracowniczych – powiązanie z delegacjami, wynagrodzeniem, etc.
Utrzymanie ruchu – stan, ruch, wykorzystanie, smarowanie, naprawy, serwis
Rejestr uprawnień – pilotów, elektromonterów, mechaników, programistów – kto i jakie uprawnienia posiada, kiedy się kończą, jakich uprawnień potrzebujemy do najbliższych projektów
Repozytorium opinii prawnych – wnioski o asystę prawną, rejestr działań, żywa dokumentacja działań, wspólne stanowiska prawne,
Dokumentacja z posiedzeń Zarządu (Rad Nadzorczych) – obieg wniosków na Zarząd, planowanie porządku posiedzenia, tworzenie uchwał, tworzenie protokołów z posiedzeń, rejestr uchwał
Zarządzanie korespondencją – rejestracja i obieg konferencji (teczki, sprawy, JRWA, historia, przebieg, przekazywanie do narodowego archiwum, podpis elektroniczny)
Obieg dokumentów kosztowych – faktury, noty odsetkowe, polisy ubezpieczeniowe – obieg, integracja z FK
Dokumenty przesyłkowe – rejestracja i monitorowanie dokumentów przewozowych, rejestracja odbioru przesyłek i umiejscowienie dokumentów
Planowanie czasu pracy (harmonogramowanie) – kto, gdzie i kiedy zamierza pracować, jakie czynności podejmować ; akceptacja planów pracy; organizowanie harmonogramów pracy grup roboczych (oddziałów, punktów sprzedaży)
Polecenia i zarządzenia służbowe – tworzenie, akceptacja i publikacja poleceń i zarządzeń; wersjonowanie i monitowanie o zmianach powiązanych osób
Dokumentacja ISO – zarządzanie tworzeniem, akceptacją, publikacją, wersjonowaniem i komunikowaniem dokumentacji jakościowej
Działania korygujące i zapobiegawcze – obieg oraz rejestracja dokumentacji i działań korygujących i zapobiegawczych
Planowanie audytów – organizacja czasu pracy zaangażowanych osób; kalendarz grupowy zintegrowany z kalendarzami prywatnymi
CRM Operacyjny – zarządzanie danymi klientów, zarządzanie aktywnościami, zarządzania działaniami marketingowymi
CRM Analityczny – analiza działań i ich skuteczności, retrospekcja w kontekście wyników, wizualizacja
HelpDesk / ServiceDesk – zarządzanie zgłoszeniami do działów IT
CMS (Content Management System) - zarządzanie treścią stron www, wewnętrznych i zewnętrznych
Blogi firmowe – blogi osobiste, specjalistyczne, korporacyjne, działowe
Wiki – współtworzone bazy typu wikipedia
Wirtualne pokoje grup roboczych – wirtualne miejsca gromadzące dokumenty, wyniki spotkań, ustaleń, rozmów telefonicznych, etc.
Delegacje – planowanie, realizacja i rozliczanie podróży służbowych w integracji z systemami kadrowymi, mapami Google, systemami zarządzania flotą, kursami walut (NBP)
Urlopy – planowanie, akceptacja i rozliczanie urlopów
Szkolenia – baza dostawców szkoleń, planowanie, akceptacje i ocena szkoleń
Baza hoteli i restauracji – baz dostawców usług, planowanie, akceptacja, ocena o rozliczenie współpracy; integracja z delegacjami
Zarządzanie kompetencjami – matryca kompetencji dla poszczególnych stanowisk, ankietowanie poziomu kompetencji, pomiar luki kompetencyjnej, sugerowanie szkoleń
Aktualności i news’y korporacyjne – dystrybucja miękkich i „szybkich” informacji korporacyjnych typu: zmiany na stanowiskach, zmiany procedur, przejęcia, etc.
Zarządzanie przetargami – agregacja postępowań, obieg dokumentów zgodnie z procedurami, monitorowanie ścieżek w zależności od wartości zamówień, agregacja dokumentacji i historii postępowań, wsparcie dla aukcji elektronicznych
Zarządzanie pomysłami – agregacja pomysłów, kanalizowanie i ocena pomysłów, kategoryzacja pomysłów, przekładanie pomysłów na elementy zarządzania projektami
i inne
WYMIAR 2 – powiązania
Różne wymiary merytoryczne łączą się ze sobą – delegacje z flotą, zarządzanie projektami z zarządzaniem zasobami
WYMIAR 3 – komunikacja
Aplikacje muszą wspierać komunikowanie celów i działań za pomocą mediów tj.: mail (prywatny i grupowy), telefon (VoIP), konferencje online, telefon komórkowy
WYMIAR 4 – różne interfejsy
Dane z różnych systemów muszą być w różnym zakresie dostępne przez różne interfejsy
- klient gruby (desktop, laptop)
- klient cienki (przeglądarka www)
- urządzenia mobilne (BlackBerry, Windows Mobile, Android, iPhone, etc.)
- kioski informacyjne (IBM AnyPlace)
WYMIAR 5 – integracja
Dane muszą być kontekstowe, być aktualizowane z systemami wewnętrznymi (kadrowymi, finansowymi, księgowymi, magazynowymi, scoringowymi, budżetowymi, produkcyjnymi, etc.), zewnętrznymi (NBP, KRD, PESEL, PUAP, BIK, etc.)
Przypominam, że w ramach Lotus Domino mamy prawo bezpłatnie korzystać z narzędzia TDI (Tivoli Directory Integrator) -
http://www-01.ibm.com/software/lotus/notesanddomino/ad...
, o którym więcej tutaj -
http://www-01.ibm.com/software/tivoli/products/directo...
, a którym dyskutowaliśmy już wcześniej -
http://www.goldenline.pl/forum/1094530/tivoli-director...
Żeby całość działała sprawnie i pozostawała elastyczna na zmiany (struktur org., procesów) niezbędna jest implementacja standardów i zaplanowanie ARCHITEKTURY!!!!
Wojciech Kroczak edytował(a) ten post dnia 03.10.10 o godzinie 11:00