Katarzyna M.

Katarzyna M. Specjalista ds. Lead
Generation i
Marketingu B2B

Temat: Dlaczego firmy powinny inwestować w Employer Branding?

Employer Branding to ukierunkowana, długotrwała strategia zarządzania wizerunkiem firmy jako pracodawcy – przede wszystkim w świadomości obecnych pracowników, potencjalnych kandydatów oraz udziałowców i wszystkich interesariuszy. Efektywne zarządzanie wizerunkiem pozwala na zwiększenie nie tylko ilości oraz jakości kandydatów, ale również poprawia ogólną wydajność pracowników.

To, na co najczęściej zwracają uwagę specjaliści od Employer Brandingu to fakt, że silna marka pracodawcy przyciąga lepiej wykwalifikowanych kandydatów. Dlatego warto postawić sobie za priorytet stworzenie pozytywnej i wyjątkowej dla firmy kultury organizacyjnej. Dzięki temu będzie mogła w przyszłości wyróżnić się na tle firm konkurencyjnych rywalizujących o te same talenty jako dobry pracodawca i – przede wszystkim – zostać pracodawcą z wyboru.

Pokolenia pracowników X i Y przykładają dużą wagę do kultury, profitów, elastyczności oraz odpowiedzialności korporacyjnej miejsca, w którym pracują. Ponadto 88% zatrudnionych opuszcza swoje dotychczasowe stanowiska z innych powodów, niż wysokość zarobków. Wbrew pozorom, środowisko pracy gwarantujące mniejsze profity, ale większą elastyczność może zdziałać cuda w przyciąganiu kandydatów. Nie potrzeba wielkich nakładów pieniężnych, aby wprowadzić w życie korzystne zmiany wizerunkowe – niektóre z nich to mniej restrykcyjna polityka wakacyjna, możliwość pracy z domu czy włączenie pracowników w dodatkowe aktywności społeczne – takie jak biurowe happy hour czy stworzenie pracowniczej drużyny piłkarskiej.

Organizacje, które dbają o swój wizerunek muszą być przede wszystkim konsekwentne w swoich działaniach. Warto włączyć jej tożsamość do strategii Employer Branding. Samo wykorzystanie charakterystycznej kolorystyki, logo czy nawet firmowego motto ujednolici i wzmocni wizerunek organizacji. Te wysiłki mają z kolei szansę przełożyć się na efekty procesów rekrutacyjnych. Spójne przesłanie marki przyciągnie większą ilość kandydatów i zbuduje opinię stabilnej i trwałej.

Kiedy organizacja zakończy proces rekrutacji kandydatów i z powodzeniem wybierze tych najlepiej wykwalifikowanych, warto upewnić się, czy nowi pracownicy chcą zostać w organizacji na dłużej. Jednym z elementów budowania marki pracodawcy jest bowiem promowanie pozytywnej kultury w firmie. Jeśli osoby zatrudnione trafią na środowisko, które będzie napędzało ich zapał do pracy i stwarzało warunki odpowiednie do realizacji ich celów, z dużym prawdopodobieństwem będą chcieli związać się z organizacją na dłużej.

Tworząc strategię budowania wizerunku nie można zapomnieć o działaniach opartych o social media. Nie oznacza to jednak, że trzeba poświęcać na nie wiele czasu – aż 95% specjalistów od marketingu zauważa zwiększone zainteresowanie działalnością ich firmy nawet wtedy, kiedy na działania w mediach społecznościowych poświęcają zaledwie sześć godzin tygodniowo. Poza tym, inwestowanie w obecność marki w mediach społecznościowych przekłada się nie tylko na zwiększenie jej świadomości, ale również prowadzi do powstania nowych relacji biznesowych. 61% firm B2B, a nieco ponad 50% firm B2C zgłasza nowe partnerstwa w wyniku działań social media.