Katarzyna M.

Katarzyna M. Specjalista ds. Lead
Generation i
Marketingu B2B

Temat: Chcesz poprawić funkcjonowanie firmy? Stwórz efektywny...

Zdarza się, że pracodawcy nie potrafią znaleźć odpowiedzi na pytanie, dlaczego ich firma nie osiąga zadowalających wyników lub osiąga je zbyt wolno, biorąc pod uwagę posiadany potencjał oraz przewidywania. Pomimo jasnej komunikacji celów strategicznych oraz wysokiego poziomu wykwalifikowania pracowników dochodzi do częstych rotacji na stanowiskach lub nawet do spadku zaangażowania. Taka sytuacja przekłada się w znaczącym stopniu na relacje z klientami oraz interesariuszami organizacji. Dlaczego tak się dzieje i jak można temu zaradzić?

Jedną z najbardziej istotnych kwestii jest odpowiednia strategia zarządzania zasobami ludzkimi. Nie jest tajemnicą, że koszt zastąpienia pracownika inną osobą wiąże się z kosztami, które często dochodzą do 10% jego rocznego wynagrodzenia. Z pracy rezygnują zazwyczaj osoby, których poziom motywacji spada w ciągu kilku miesięcy od podjęcia zatrudnienia; z kolei badania pokazują, że pracownicy o wysokim poziomie motywacji mają silny wpływ na relacje z klientami. Już od dawna wiadomo, że zaangażowani pracownicy o pozytywnym nastawieniu częściej nawiązują długotrwałe relacje z klientami lub partnerami bazujące na zaufaniu oraz lojalności. Prowadzi to przede wszystkim do wzrostu rentowności, jak również do umocnienia wizerunku firmy.

Istnieje kilka sposobów, za pomocą których można zapobiec spadkowi zaangażowania i motywacji wśród pracowników. Jednym z nich jest rozpoznanie osiągnięć i wkładu w ogólny wynik pracy zespołu. Ocena roczna nie powinna być jedynym czasem, który poświęca się na indywidualne poznanie pracownika. Ponadto bardziej szczegółowa wiedza o członkach zespołu może być przydatna w późniejszym zaplanowaniu skutecznych metod motywacji pracowników, które w następnym kroku powinno się wdrożyć do strategii zarządzania zasobami ludzkimi. Warto również upewnić się, że załoga zdaje sobie sprawę z tego, w jakim kierunku zmierza firma i jakie są jej cele oraz plany rozwojowe. Innym kluczowym czynnikiem jest zapewnienie pracownikom realnych możliwości rozwoju.

Inne rozwiązania, które w większości przypadków przynoszą oczekiwane rezultaty to między innymi zapewnienie zatrudnionym pozytywnego wzmocnienia - zgodnie z zasadą, że ludzie chętniej reagują na pozytywne informacje niż na te o negatywnym charakterze. Dlatego warto świętować zespołowe sukcesy, aby podkreślać wartość włożonej w ich osiągnięcie pracy i tym samym dać do zrozumienia, że doceniamy zaangażowanie pracowników w wykonywane zadania. Ponadto specjaliści radzą, aby zachęcać pracowników do kreatywnego myślenia. Chociaż może się wydawać, że nie w każdym zawodzie jest ono przydatne, niemniej jednak tworzenie od czasu do czasu burzy mózgów oraz słuchanie i wdrażanie pracowniczych pomysłów może pomóc w zbudowaniu atmosfery współpracy i innowacji.

Jednym z problemów, z którym coraz częściej spotykają się obecnie pracodawcy jest znaczny niedobór talentów. Wzrost gospodarczy powoduje wzmożenie potrzeby zatrudniania wykwalifikowanych pracowników, których coraz trudniej znaleźć - nie jest to wyłącznie problem Polski, z podobnymi trudnościami zmagają się również takie kraje, jak Stany Zjednoczone czy Dania. Dlatego firmy prześcigają się w tworzeniu coraz bardziej kreatywnych strategii zarządzania talentami. Głównie z tego powodu tak popularny stał się ostatnio Employer Branding, czyli tworzenie wizerunku atrakcyjnego pracodawcy; organizacje starają się zyskać miano pracodawcy z wyboru, zachęcając wykwalifikowane osoby do aplikowania za pomocą takich rozwiązań jak wykorzystanie nowych mediów, specjalne profity czy grywalizacja.

Kolejnym problemem dla firm, który wiąże się pośrednio z niedostatkiem wykwalifikowanych kandydatów jest niedopasowanie kompetencji osoby do jej stanowiska, co może rodzić zdecydowanie większe trudności niż np. nieodpowiednie dopasowanie do kultury organizacyjnej. Istotne jest nie tylko posiadanie przez pracownika odpowiednich umiejętności twardych, ale również predyspozycji osobowościowych, które mają istotny wpływ na prawie wszystkie aspekty pracy (takie jak funkcjonowanie w zespole, umiejętności komunikacyjne, odporność na stres czy zdolność długotrwałego wykonywania monotonnej pracy). Niedopasowanie do stanowiska może powodować nie tylko spadek zaangażowania w wykonywane zadania, ale także rodzić frustrację i niechęć do pracy - co przekłada się bezpośrednio na efektowność oraz wyniki. Dlatego warto zwrócić uwagę na te kwestie przy zapełnianiu otwartych stanowisk.

Oczywiście w takiej sytuacji dobrze jest pamiętać o stworzeniu dokładnych opisów profilu stanowiska, potencjalnego kandydata oraz stawianych mu wymagań. Może okazać się to jednak niewystarczające. Rozwiązaniem, z którego korzysta coraz więcej firm aby zbadać potencjał swoich kandydatów, są testy rekrutacyjne. Dzięki odpowiednim narzędziom o wysokich parametrach można sprawdzić, czy dana osoba posiada określone umiejętności, np. znajomość języka obcego czy obsługi danego programu, ale także dowiedzieć się nieco o jej właściwościach osobowościowych czy też powiązanych z inteligencją, takich jak myślenie analityczne, logiczne czy zdolności werbalne. Poza tym, wykorzystanie testów kompetencji pozwala zmniejszyć rotację pracowników i koszty rekrutacji, a także umożliwia zidentyfikowanie pracowników z największym potencjałem.

Istnieje wiele rozwiązań, które mogą pomóc w poprawie funkcjonowania zespołów, a tym samym - całej organizacji. Należy pamiętać, aby każde rozwiązanie dopasować odpowiednio do potrzeb firmy i specyfiki branży, w jakiej jest osadzona. Zawsze jednak warto skupić się w pierwszej kolejności na osobach tworzących firmę, a także na wizerunku, jaki prezentuje wewnątrz i na zewnątrz organizacji.