Adam Sęczkowski

Adam Sęczkowski Redaktor naczelny
serwisu Odkrywamy
Idoli, członek
Zarząd...

Temat: W drodze do kariery student sam jak pies

W drodze do kariery student sam jak pies

Prawie 90 proc. łódzkich studentów chce pracować w Polsce. Aby zapewnić sobie przyszłość w kraju, 60 proc. z nich podjęło praktyki zawodowe w różnych firmach
Polskie Stowarzyszenie Zarządzania Kadrami podsumowało wyniki badań przeprowadzonych w ramach drugiej edycji ogólnopolskiej kampanii "Start w Karierę". Podczas jej trwania organizatorzy odwiedzili największe ośrodki akademickie w Polsce, m.in. w Warszawie, Łodzi, Krakowie i Wrocławiu. Przekonywano studentów, że po ukończeniu studiów warto pozostać w kraju. Pokazywano atrakcyjne ścieżki rozwoju zawodowego. Później studenci wypełniali ankietę.

Analiza ankiet pozwala stwierdzić, że młodzi ludzie wcześnie planują swoją karierę. Zaledwie 11 proc. nie myśli o swojej przyszłości. Pozostali albo wiedzą, co będą robić przez najbliższy rok, albo (42 proc.) nawet przez najbliższe trzy lata. Między innymi dlatego większość studentów zdecydowała się na podjęcie praktyk zawodowych. Jednak zaledwie co trzeci praktykant otrzymał możliwość dalszej współpracy z firmą. Wynik ten pokazuje, że mimo rosnących niedoborów specjalistycznej kadry pracodawcy nie traktują poważnie takich praktyk. Zaledwie co czwarta firma za nie zapłaciła.

Uczelnie też słabo wspierają wchodzenie przyszłych absolwentów na rynek pracy. Tylko niektóre organizują warsztaty, na których m.in. studenci uczą się pisania CV i listu motywacyjnego. Bardziej specjalistyczne szkolenia pozwalające na budowanie osobistej ścieżki kariery są dla studentów prawie niedostępne.

Również niewiele uczelni proponowało studentom warsztaty na temat przebiegu rozmów kwalifikacyjnych i określania swoich słabych i mocnych stron.

Z ankiet wynika, że tzw. kodeks dobrych praktyk (warunki minimalnego komfortu, jakie powinien stworzyć pracodawca początkującemu pracownikowi) nie zawsze był przestrzegany. Choć w większości firm był opiekun grupy praktykantów, to jednak zaledwie w połowie przygotowano plan, co mają robić. Najczęściej starsi pracownicy dzielili się swoimi doświadczeniami z pracy w firmie. Ale na temat branży, w której działała, nie mieli informacji.

W tej sytuacji optymizm przyszłych absolwentów, którzy widzą swoją przyszłość w kraju, jest zastanawiający. Chyba że nie napisali w ankietach prawdy, aby sprawić przyjemność organizatorom kampanii.

Źródło: Gazeta Wyborcza Łódź
Magdalena Nowy

Magdalena Nowy doradca zawodowy,
specjalista ds.
promocji, wkrótce
psych...

Temat: W drodze do kariery student sam jak pies

Jeżeli chodzi o pomoc uczelni w sprawie wejścia studentów na rynek pracy to nie dokońca sie z Panem zgodzę gdyż często to studenci koniec końców nie są zainteresowani braniem udziału w tego typu warsztatach mimo iż w badaniach wyrazaja chęć uczestnictwa.

Niestety nie wykazują również samodzielności w poszukiwaniu jakichkolwiek źródeł informacji na temat metod poszukiwania pracy- oczekują gotowych odpowiedzi.



Wyślij zaproszenie do