J C.

J C. Niedawna katastrofa
budowlana mostu
autostradowego w
Genu...

Temat: Kiedy możemy się spodziewać uchwalenia ustawy o zawodzie...

http://www.fizjoterapeuci.org/stowarzyszenie/ds/ustawa...


Obrazek


13-07-2015
Pismo do lekarzy specjalistów rehabilitacji medycznej

Po ostatnich wypowiedziach przedstawicieli lekarzy zrzeszonych w PTReh zaprezentowanych podczas posiedzenia Sejmowej Podkomisji Zdrowia pracującej nad poselskim Projektem Ustawy o zawodzie Fizjoterapeuty - zarząd SFP wystosował list otwarty do Zarządu Głównego PTReh. Zachęcamy do zapoznania się z jego treścią.

Warszawa, 9 lipca 2015 r.



Zarząd Główny Polskiego Towarzystwa Rehabilitacji

Klinika Rehabilitacji Medycznej Uniwersytetu Medycznego w Łodzi

ul. Pomorska 251, 92-213 Łódź





Szanowni Państwo, Lekarze Specjaliści Rehabilitacji Medycznej,

Jak Państwo zapewne wiecie trwają w Sejmie prace nad projektem Ustawy o zawodzie fizjoterapeuty. Projekt jest niezwykle ważny dla naszej grupy zawodowej oraz pacjentów w Polsce. Fizjoterapia jako zawód medyczny, jest jedną z zasadniczych składowych szeroko rozumianego procesu rehabilitacji. Współpracują w nim specjaliści różnych dziedzin medycyny - lekarze, fizjoterapeuci, pielęgniarki, logopedzi, psycholodzy, pedagodzy i inni. Współpraca z innymi specjalistami wymaga wzajemnego poszanowania i partnerskiego traktowania. Model taki funkcjonuje w krajach Unii Europejskiej, w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i wielu innych.

Fizjoterapeuci w Polsce są jedyną grupą zawodową, która mimo wieloletnich starań nie doczekała się zapisów prawnych określających zasady wykonywania zawodu, zakres kompetencji zawodowych, obowiązków i odpowiedzialności zawodowej. Rodzi to poczucie frustracji, ogranicza możliwość wykorzystania w praktyce zawodowej wiedzy i umiejętności zdobytych podczas studiów i kształcenia podyplomowego oraz rodzi nieporozumienia w pracy zespołowej.

Z przykrością stwierdzamy, że brak Ustawy o zawodzie fizjoterapeuty jest skutkiem polityki prowadzonej przez wąską grupę przedstawicielilekarzy specjalistów rehabilitacji medycznej. Uważamy za nieetyczne działania podejmowane na niekorzyść innej grupy zawodowej oraz zawłaszczanie sobie praw do kierowania zespołem, w którym jedynie fizjoterapeuci nie posiadają kompetencji. Nieetyczne i pozbawione wszelkich zasad moralnych jest także kształcenie studentów fizjoterapii przez lekarzy rehabilitacji medycznej i jednoczesne dążenie do odebrania absolwentom kompetencji wymienionych na dyplomach ukończenia studiów licencjackich i magisterskich.

Każdy z nas zna pojęcie Polskiej Szkoły Rehabilitacji. Nikt nie podważa znaczącego wkładu lekarzy w rozwój rehabilitacji polskiej. Należy jednak zapytać co zmieniło się w naszym kraju od 1995 roku, czyli śmierci Profesora Wiktora Degi? Gdzie podziały się główne założenia takie jak wczesność, powszechność, ciągłość i systematyczność? I gdzie podział się dalszy rozwój i współpraca lekarzy z innymi specjalistami? „Przedstawiciele” Polskiej Szkoły Rehabilitacji skupili się na zatrzymaniu ideałów, które zasnęły wiele lat temu wraz z ludźmi otwartymi na zmiany i przedstawicieli innych profesji.


Przesyłamy wyrazy szacunku dla Lekarzy, którzy współpracują z fizjoterapeutami, dzieląc się swoją wiedzą i doświadczeniem oraz korzystają z naszych doświadczeń. Tylko taka droga prowadzi do sukcesu i rozwoju. Wielu Lekarzy było i jest naszymi mentorami. Ale bycie mentorem nie oznacza sprawowania władzy - oznacza otwartość, zachętę do rozwoju i wsparcie.

Ograniczanie praw innych ludzi jest drogą donikąd, jest przejawem braku pokory i poczucia wielkości, które charakteryzuje ludzi słabych.

Medycyna rozwija się nieustannie i wymaga podnoszenia kwalifikacji zawodowych w coraz węższych dziedzinach. Cenimy lekarzy za wiedzę i umiejętności diagnostyczne, istnieją jednak dziedziny znane tylko fizjoterapeutom. Prosimy by nie ograniczać naszych praw.


Z wyrazami szacunku

Zarząd Główny Stowarzyszenia Fizjoterapia Polska

Do wiadomości:

ü Ministerstwo Zdrowia

ü Sejmowa Komisja ZdrowiaTen post został edytowany przez Autora dnia 13.07.15 o godzinie 12:48
J C.

J C. Niedawna katastrofa
budowlana mostu
autostradowego w
Genu...

Temat: Kiedy możemy się spodziewać uchwalenia ustawy o zawodzie...


Obrazek


FIZJOTERAPEUTO, PACJENCIE, OBYWATELU RP!

Aby dołączyć do ogólnopolskiej akcji zbierania podpisów poparcia pod Obywatelskim Projektem Ustawy o zawodzie Fizjoterapeuty wystarczą tylko 3 kroki:

form1. Pobrać i wydrukować przygotowany na ten cel formularz do zbierania podpisów KLIKNIJ I POBIERZ >>
http://www.fizjoterapeuci.org/zalaczniki/komitet/02%20...

2. Złożyć podpisy na formularzu (najlepiej swój podpis oraz najbliższej rodziny i znajomych),
3. Wypełniony formularz włożyć do koperty i wysłać (lub dostarczyć osobiście) na adres:

Biuro Zarządu Stowarzyszenia Fizjoterapia Polska
ul. Majdańska 12
04-088 Warszawa.


Obrazek
J C.

J C. Niedawna katastrofa
budowlana mostu
autostradowego w
Genu...

Temat: Kiedy możemy się spodziewać uchwalenia ustawy o zawodzie...

http://www.medexpress.pl/system/nik-krytykuje-kolejki-...


Obrazek


Najwyższa Izba Kontroli nie pozostawiła suchej nitki na rehabilitacji. Jakie zarzuty mają kontrolerzy NIK-u?

Kontrolerzy zarzucają, że pomimo wyższych nakładów przeznaczanych na rehabilitację wydłużają się kolejki osób, które oczekują na świadczenia. „W badanym okresie (2011 – maj 2013) NFZ systematycznie zwiększał nakłady na rehabilitację leczniczą. Środki zaplanowane na rok 2013 były o 15% większe, niż te zaplanowane na rok 2010. Na 2013 rok zaplanowano na rehabilitację o blisko 267 mln zł więcej niż w roku 2010. W tym czasie wzrosła także liczba specjalistów z zakresu rehabilitacji leczniczej oraz balneologii i medycyny fizykalnej, logopedów oraz fizjoterapeutów (…). Model finansowania terapii jest skomplikowany i nie uwzględnia końcowego efektu leczenia: jednakowo płaci się za świadczenia dobrze i źle wykonane, chociaż akurat w tej dziedzinie łatwo zauważyć i zmierzyć efekt” – informuje NIK.

Kluczowym problemem według NIK są kolejki. „(…) Na zabiegi w pracowniach fizjoterapii na koniec 2011 r. zapisanych było ponad 400 tys. osób, a pod koniec 2013 r. już niemal 613 tys., na oddziałach rehabilitacyjnych z kolei odpowiednio: ok. 114 tys. i ponad 150 tys. osób.”

Kontrolerzy zarzucają, że nadal nie ma ustawy o zawodzie fizjoterapeuty, a bez nich pacjenci mogą być trafić na oszustów.

„NIK zwraca uwagę, że Polska znalazła się w nielicznej już grupie państw Unii Europejskiej, które nie wypracowały jeszcze własnych norm regulujących zawód fizjoterapeuty. Prace nad odpowiednimi przepisami rozpoczęto cztery lata temu – w lutym 2010 r. – jednak ustawy wciąż nie ma. W konsekwencji fizjoterapeutą może być obecnie niemal każdy, także osoba bez odpowiedniego przygotowania (np. medycznego), a resort zdrowia nie ma nawet rzetelnych danych ani na temat liczby osób pracujących w zawodzie fizjoterapeuty, ani ich kwalifikacji. Biorąc pod uwagę stosunkowo dużą liczbę osób wykonujących tę profesję w Polsce (szacuje się, że obecnie jest to ok. 40 tysięcy) oraz ich znaczącą rolę w procesie rehabilitacji, niezbędne wydaje się przyjęcie odpowiedniej ustawy, która określiłaby m.in. zakres obowiązków fizjoterapeutów, sposób ich kształcenia, czy choćby odpowiedzialność wobec pacjenta. Jest to tym pilniejsze, że nieprawidłowo poprowadzona rehabilitacja może bardziej zaszkodzić niż pomóc.” – informuje NIK.

Pokontrolne wnioski zostały wysłane do Ministerstwa Zdrowia. NIK sugeruje:

- podjęcia, w ścisłej współpracy ze środowiskiem medycznym, działań na rzecz opracowania i wprowadzenia standardów postępowania w rehabilitacji leczniczej;

- zapewnienia szybkiego zakończenia prac nad projektem ustawy o zawodzie fizjoterapeuty regulującej zasady wykonywania tego zawodu;

- podjęcia, we współpracy z instytucjami realizującymi zadania związane z różnymi formami rehabilitacji, działań w celu poprawy efektywności funkcjonowania i koordynacji systemu rehabilitacji w Polsce, obejmującego rehabilitację leczniczą, zawodową i społeczną.


Źródło: NIKTen post został edytowany przez Autora dnia 13.07.15 o godzinie 12:50
J C.

J C. Niedawna katastrofa
budowlana mostu
autostradowego w
Genu...

Temat: Kiedy możemy się spodziewać uchwalenia ustawy o zawodzie...

Przebieg prac w sejmowej Komisji Zdrowia

http://www.sejm.gov.pl/Sejm7.nsf/agent.xsp?symbol=PROJ...

http://www.sejm.gov.pl/Sejm7.nsf/PrzebiegProc.xsp?nr=3001

http://www.sejm.gov.pl/SQL2.nsf/poskomprocall?OpenAgen...

http://orka.sejm.gov.pl/rexdomk7.nsf/Opdodr?OpenPage&n...

Opinie Biura Analiz Sejmowych

03-02-2015 Opinia merytoryczna i prawna do poselskiego projektu ustawy o zawodzie fizjoterapeuty oraz zmianie innych ustaw (druk sejmowy nr 3001)

Warszawa, 28 stycznia 2015 r.

Opinia merytoryczna
do poselskiego projektu ustawy o zawodzie fizjoterapeuty
oraz zmianie innych ustaw (druk sejmowy nr 3001)


Streszczenie
Poselski projekt ustawy o zawodzie fizjoterapeuty oraz zmianie innych ustaw ma na celu ustawowe uregulowanie zasad wykonywania tego zawodu i utworzenie samorządu zawodowego fizjoterapeutów. Przepisy projektu ograniczają dostęp do wykonywania zawodu fizjoterapeuty osobom, które ukończą studia wyższe na tym kierunku po wejściu w życie analizowanej regulacji. Wprowadzając obowiązek zdania Fizjoterapeutycznego Egzaminu Państwowego w celu uzyskania prawa wykonywania zawodu różnicują sytuację prawną osób mających takie samo wykształcenie w zależności od czasu w którym je uzyskali (przepisy preferują osoby już posiadające wykształcenie uzyskane na kierunku fizjoterapia). W uzasadnieniu projektu brakuje jednoznacznych/ważkich argumentów przemawiających za utworzeniem samorządu zawodowego fizjoterapeutów. Obecne przepisy w jasny sposób określają wymagania, które musi spełniać osoba wykonująca świadczenia zdrowotne, w tym również z zakresu fizjoterapii.

Opis założeń projektu
Projekt ustawy ma na celu ustawowe uregulowanie zawodu fizjoterapeuty oraz wprowadzenie samorządu zawodowego tej grupy pracowników. Projekt określa zasady wykonywania zawodu, zasady uzyskiwania prawa wykonywania zawodu, kształcenia, również kształcenia podyplomowego w tym zawodzie oraz odpowiedzialności zawodowej. Projekt ustawy zawiera standardowe przepisy określające zawód fizjoterapeuty, zasady jego wykonywania oraz procedury postępowania w celu uzyskania odpowiednich uprawnień do wykonywania tego zawodu.
Projektodawca w uzasadnieniu wskazuje, że czynności fizjoterapeutyczne wykonują osoby bez kwalifikacji zawodowych, po stosunkowo krótkich kursach przyuczających. Dotyczy to podmiotów działających na podstawie ustawy Prawo działalności gospodarczej . Brak właściwych kwalifikacji i kompetencji, zdaniem projektodawcy, może stanowić zagrożenie dla zdrowia i życia pacjenta.
W art. 3 zdefiniowano wykonywanie zawodu fizjoterapeuty, przy czym definicja ta może budzić problemy interpretacyjne. Z jednej bowiem strony definicja odwołuje się do pojęcia świadczeń zdrowotnych, które to pojęcie na gruncie ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 ze zm.) jest pojęciem bardzo szerokim , z drugiej należy uwzględnić szczegółowy wykaz czynności zawodowych fizjoterapeuty (art. 4 projektu). W przepisie tym podano także przykładowe działania określające czym może być wykonywanie zawodu fizjoterapety.
W projekcie (w art. 4) zawarto szczegółowy wykaz czynności zawodowych uzależniony od poziomu wykształcenia fizjoterapeuty. Zakres wykonywanych czynności ma być stopniowalny. Zgodnie z art. 4 ust. 5 do samodzielnej praktyki fizjoterapeutycznej w pełnym zakresie (co ma oznaczać pojęcie „w pełnym zakresie”? czy chodzi tu o zakres wykonywanych czynności?) uprawniony byłby fizjoterapeuta, który uzyskał tytuł magistra i ukończył specjalizację z zakresu fizjoterapii/rehabilitacji ruchowej.
Uzyskanie prawa wykonywania zawodu fizjoterapeuty – zgodnie z projektem – wymagałoby m.in. złożenia z wynikiem pozytywnym Państwowego Egzaminu Fizjoterapeutycznego i wpisu do rejestru fizjoterapeutów. Projekt przewiduje jednak różne traktowanie osób chcących wykonywać zawód fizjoterapeuty w zależności od czasu, w którym ukończyli kształcenie w tym zawodzie. I tak, na podstawie art. 136 osoby, które w dniu wejścia w życie ustawy spełnią określone warunki otrzymają prawo wykonywania zawodu automatycznie, bez konieczności zdawania egzaminu państwowego. Osoby kończące studia wyższe na kierunku fizjoterapia z tytułem magistra lub licencjata po wejściu w życie ustawy, aby uzyskać prawo wykonywania zawodu musiałyby już zdać egzamin państwowy. Z takiej sekwencji przepisów może wynikać, że projektodawca ma zastrzeżenia do obecnego poziomu kształcenia studentów na kierunku fizjoterapia. Jeśli rzeczywiście występuje z tym problem, to należałoby go rozwiązać na podstawie przepisów o szkolnictwie wyższym, a nie w ustawie „korporacyjnej”.
Kolejne przepisy zawarte w projekcie dotyczące uzyskiwania prawa wykonywania zawodu będą utrudniać możliwość wykonywania zawodu fizjoterapeuty (koszty egzaminów, opłaty w samorządzie). Opłaty te, jak uzasadniają projektodawcy nie mają pełnić tylko funkcji zwrotu kosztów określonych czynności czy postępowań, ale będą miały także funkcję dochodową (pkt 3 uzasadnienia projektu).
W projekcie zawarto także przepisy tworzące Krajowy Rejestr Fizjoterapeutów, rozdział 5 poświęcony jest zasadom kształcenia podyplomowego. Rozdział 6 reguluje zasady działania samorządu fizjoterapeutów, rozdział 7 to przepisy dotyczące odpowiedzialności zawodowej fizjoterapeutów należących do samorządu. Projekt zawiera również przepisy karne.

Diagnoza sytuacji w obszarze objętym propozycją zmian
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 lipca 2011 r. w sprawie kwalifikacji wymaganych od pracowników na poszczególnych rodzajach stanowisk pracy w podmiotach leczniczych niebędących przedsiębiorcami (Dz. U. Nr 151, poz. 896) reguluje wymogi kwalifikacyjne, jakie powinni spełniać pracownicy w podmiotach leczniczych, w tym fizjoterapeuci. W załączniku do tego rozporządzenia, w pkt 46-50 wymienione są stanowiska i wymagane kwalifikacje dotyczące fizjoterapeutów. Regulacja ta pokazuje jak różne wykształcenie i tytuły zawodowe uzyskiwały w przeszłości osoby, które obecnie są fizjoterapeutami. I tak na stanowisku:
• Starszego asystenta fizjoterapii może być zatrudniona osoba, która posiada tytuł zawodowy magistra na kierunku fizjoterapia lub: 1) rozpoczęła przed dniem 31 grudnia 1997 r. studia wyższych na kierunku rehabilitacja ruchowa i uzyskała tytuł magistra na tym kierunku, lub 2) rozpoczęła przed dniem 31 grudnia 1997 r. studia wyższe na AWF i uzyskała tytuł magistra oraz ukończyła specjalizację I lub II stopnia w dziedzinie rehabilitacji ruchowej lub, 3) rozpoczęła przed dniem 31 grudnia 1979 r. studia wyższe na kierunku wychowanie fizyczne i uzyskała tytuł magistra na tym kierunku oraz ukończyła w ramach studiów specjalizację (dwuletnią) z zakresu gimnastyki leczniczej lub rehabilitacji ruchowej potwierdzoną legitymacją instruktora, 4) rozpoczęła przed dniem 31 grudnia 1979 r. studia wyższe na kierunku wychowanie fizyczne i uzyskała tytuł magistra na tym kierunku oraz ukończyła 3 miesięczny kurs specjalizacyjny z rehabilitacji i uzyskała tytuł specjalisty. Osoby te muszą wykazać się 7 letnim stażem pracy w zawodzie fizjoterapeuty;
• Asystenta fizjoterapii może być zatrudniona osoba, spełniająca wymagania związane z wykształceniem jak dla starszego asystenta fizjoterapii, z tym że może mieć tytuł magistra lub licencjata na kierunku fizjoterapia oraz posiadać specjalizację I stopnia lub tytuł specjalisty lub legitymować się 5 letnim okresem pracy w zawodzie fizjoterapeuty;
• Młodszego asystenta fizjoterapii – wymagania dotyczące wykształcenia jak dla asystenta fizjoterapii oraz 3 lata pracy w zawodzie fizjoterapeuty;
• Starszego fizjoterapeuty dopuszcza się zatrudnienie osoby z wykształceniem policealnym, która uzyskała tytuł zawodowy technika fizjoterapii lub spełnia wymagania dotyczące wykształcenia jak dla asystenta fizjoterapii oraz 3 lata pracy w zawodzie fizjoterapeuty;
• Fizjoterapeuty można zatrudnić osobę spełniającą wymagania w zakresie wykształcenia jak dla starszego fizjoterapeuty, w tym przypadku nie jest wymagany staż pracy w zawodzie fizjoterapeuty.
W 2010 r. Ministerstwo Zdrowia przygotowało projekt ustawy o niektórych zawodach medycznych i zasadach uzyskiwania tytułu specjalisty w innych dziedzinach mających zastosowanie w ochronie zdrowia, w którym to projekcie zawarto regulacje dotyczące funkcjonowania m.in. zawodu fizjoterapeuty. Projekt ten w odróżnieniu od analizowanego w sposób całościowy regulował warunki
i zasady wykonywania następujących zawodów medycznych: asystentka dentystyczna, dietetyk, fizjoterapeuta, higienistka dentystyczna, logopeda, masażysta, opiekun medyczny, ortoptystka, protetyk słuchu, psychoterapeuta, ratownik medyczny, technik dentystyczny, technik elektrokardiolog, technik farmaceutyczny, technik ortopeda, terapeuta zajęciowy. Projekt zakładał umieszczenie w załączniku do ustawy wykazu zadań, do wykonywania których byłyby uprawnione osoby wykonujące poszczególne zawody medyczne. Określał zasady odpowiedzialności zawodowej. Nie zawierał jednak przepisów umożliwiających utworzenie samorządu zawodowego.
Ponieważ projekt zakłada utworzenie samorządu zawodowego fizjoterapeutów w niniejszych rozważaniach należy się odnieść także do normy konstytucyjnej zawartej w art. 17 ust. 1 Konstytucji RP . Odrębnym zagadnieniem merytorycznym jest ocena, czy zawód fizjoterapeuty jest zawodem zaufania publicznego, dla którego należy tworzyć samorząd zawodowy. Od razu trzeba stwierdzić, że nie ma „twardych”, obiektywnych argumentów, które wskazywałyby, że zawód fizjoterapeuty może lub nie może posiadać własnego samorządu zawodowego ze wszystkimi tego skutkami. Profesor M. Kulesza ujął to w następujący sposób: wyrażam pogląd, bardzo mocno
i właśnie w nawiązaniu do tamtych prac Komisji Konstytucyjnej [Zgromadzenia Narodowego], że próby budowania merytorycznej definicji zawodu zaufania publicznego prowadzą donikąd. Bezpłodne jest budowanie definicji zawodu zaufania publicznego w opozycji do innych zawodów, a więc takich, które miałyby nie posiadać tej cechy, po to, aby na tej podstawie znaleźć jakąś wytyczną dla ustawodawcy, które to zawody miałyby zasługiwać na samorząd w rozumieniu art. 17 [Konstytucji RP].
(…)Myślę, że w art. 17 ust. 1 Konstytucji chodzi jednak tradycyjnie o wolne zawody – o czym już była mowa – choć nie o wszystkie. Tak więc chodzi o takie zawody, które tradycyjnie są wykonywane na własny rachunek w sensie gospodarczym (lub przynajmniej tak było w przeszłości), dzisiaj zaś ich charakter jest szczególny, przynajmniej w sferze deontologicznej.
Czy takim zawodem jest zawód fizjoterapeuty? Trudno jednoznacznie odpowiedzieć. W zakresie, w jakim fizjoterapeuci wykonują świadczenia zdrowotne w podmiotach leczniczych obecne regulacje wydają się wystarczające i nie powinny mieć miejsca przypadki zatrudniania osób bez właściwych kwalifikacji wynikających z wykształcenia i stażu pracy. W tym zakresie proponowana regulacja pociągnie za sobą jedynie utrudnienia w dostępie do wykonywania zawodu absolwentom kończącym kształcenie na kierunku fizjoterapii. Nie wydaje się także aby proponowana regulacja była skutecznym narzędziem eliminowania z rynku osób świadczących usługi zbliżone do wykonywania zawodu fizjoterapeuty, ale z nim nie tożsame. Wykonywanie usług niebędących udzielaniem świadczeń opieki zdrowotnej reguluje ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 672 ze zm.) oraz ustawa z dnia 4 marca 2010 r. o świadczeniu usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 47, poz. 278 ze zm.).

Wnioski
1. Tworzenie samorządu zawodowego i ograniczanie prawa wykonywania zawodu powinno wynikać ze spójnej koncepcji funkcjonowania danej dziedziny działalności ludzkiej w społeczeństwie. W analizowanym projekcie nie wskazano argumentów, które by przekonały, że najlepszym rozwiązaniem obecnej sytuacji jest ustawowe uregulowanie zasad wykonywania zawodu fizjoterapeuty przez powołanie samorządu zawodowego ze wszystkimi tego skutkami.
2. Koncepcja ustawowego uregulowania zawodu fizjoterapeuty
i utworzenia samorządu zawodowego fizjoterapeutów stoi
w kolizji z koncepcją, prezentowaną nie tak dawno przez Rząd (koniec ubiegłej kadencji Sejmu), ustawowego uregulowania w jednej ustawie zasad wykonywania niektórych zawodów medycznych i zasad uzyskiwania tytułu specjalisty w dziedzinach mających zastosowanie
w ochronie zdrowia. W pracach nad niniejszym projektem niezbędna wydaje się informacja Rządu, czy zaniechał prac legislacyjnych
w powyższym zakresie.
3. Ograniczenie prawa wykonywania zawodu i tworzenie samorządu zawodowego danej profesji nie może wynikać wyłącznie z dążenia środowiska do „dowartościowania” swojej działalności i chęci kontrolowania/ograniczania konkurencji. Dbałość o prawidłowe wykonywanie czynności zawodowych może być osiągnięte wieloma metodami, zarówno prawnymi jak i pozaprawnymi i nie musi wiązać się z kreowaniem nowej korporacji zawodowej.
4. Uchwalenie przedmiotowej ustawy w istotny sposób ograniczy możliwość wykonywania zawodu fizjoterapeuty absolwentom studiów kończących naukę po wejściu w życie ustawy. W przedstawionym uzasadnieniu projektu brak jest argumentów za wprowadzeniem Fizjoterapeutycznego Egzaminu Państwowego jedynie dla „nowych” absolwentów na kierunku fizjoterapii.
5. Prace nad tym projektem powinny uwzględniać równolegle toczący się proces legislacyjny (obecnie na etapie rządowym) nowej ustawy o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej, związany z wdrożeniem do prawa polskiego przepisów dyrektywy 2013/55/UE wprowadzającej zmiany w systemie uznawania kwalifikacji zawodowych (dyrektywa 2005/36/WE).



Autor:
Grzegorz Ciura
specjalista ds. społecznych
w Biurze Analiz SejmowychTen post został edytowany przez Autora dnia 13.07.15 o godzinie 12:53
J C.

J C. Niedawna katastrofa
budowlana mostu
autostradowego w
Genu...

Temat: Kiedy możemy się spodziewać uchwalenia ustawy o zawodzie...

https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12268201

Projekt ustawy o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej

http://bip.kprm.gov.pl/kpr/form/r1608,Projekt-ustawy-o...

Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie

Z punktu widzenia zobowiązań Polski w ramach członkostwa w Unii Europejskiej potrzeba wprowadzenia ustawy wynika z konieczności wdrożenia dyrektywy 2013/55/UE zmieniającej dyrektywę 2005/36/WE w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych (termin na wdrożenie – 18 stycznia 2016).
Ustawa będzie odpowiadać na te same potrzeby, które leżały u podstaw wprowadzenia na poziomie europejskim zmian w systemie uznawania kwalifikacji zawodowych, tj. w dyrektywie 2005/36/WE, wprowadzając dalsze ułatwienia i uproszczenia służące minimalizacji barier w mobilności pracowników na rynku wewnętrznym.
Kierunki zmian:
1) uproszczenie procedur administracyjnych w zakresie uznawania kwalifikacji zawodowych do wykonywania regulowanych zawodów lub działalności, nabytych w państwach członkowskich UE, poza terytorium RP, a także zwiększenie dostępności do informacji - przy wykorzystaniu możliwości jakie dają nowoczesne technologie,
2) wprowadzenie rozwiązań ułatwiających uznawanie kwalifikacji w tych zawodach, w których nie obowiazuje harmonizacja kształcenia w UE,
3) ułatwianie mobilności młodym osobom poprzez uregulowanie zasad uznawania praktyk zawodowych odbytych w innym państwie, niezbędnych do uzyskania uprawnień zawodowych,
4) umożliwienie częściowego dostępu do zawodu,
5) zwiększenie bezpieczeństwa odbiorców usług zwłaszcza w obszarze zdrowia oraz edukacji osób małoletnich.
Mając na uwadze, że dyrektywa wprowadza kilka nowych, nieuregulowanych dotąd rozwiązań do systemu uznawania kwalifikacji, a także zmienia lub doprecyzowuje niektóre dotychczasowe przepisy, najlepszym sposobem na jej wdrożenie będzie opracowanie projektu nowej ustawy, która zastąpi ustawę z dnia 18 marca 2008 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich UE, a także znowelizuje kilka ustaw regulujących uznawanie kwalifikacji w tzw. zawodach sektorowych.

Istota rozwiązań ujętych w projekcie
1. Stworzenie podstaw prawnych do wprowadzenia Europejskiej Legitymacji Zawodowej (elektronicznego dokumentu), zapewnienie elektronizacji procedur.
2. Wdrożenie zmian wprowadzonych w zasadach uznawania kwalifikacji (np. stosowanie poziomów kwalifikacji, częściowy dostęp do zawodu, prawa nabyte w zawodach sektorowych).
3. Zapewnienie dostępu do informacji na stronachPojedynczego Punktu Kontaktowego, przekształcenie ośrodka informacji ds. uznawania kwalifikacji w ośrodek wsparcia dla obywateli.
4. Przygotowanie rozwiązań prawnych umożliwiających wprowadzenie wspólnych ram kształcenia i wspólnych testów kształcenia.
5. Stworzenie podstaw prawnych do uznawania w Polsce zagranicznych praktyk zawodowych, jako podstawy do uzyskania uprawnień.
6. Określenie zasad sprawdzania znajomości języka migrujących pracowników.
7. Wprowadzenie „mechanizmu ostrzegania” poprzez system IMI o specjalistach prowadzących działalność związaną z bezpieczeństwem pacjentów oraz edukacją/opieką nad małoletnimi, w stosunku do których orzeczono zakaz wykonywania zawodu (IMI – system wymiany informacji na rynku wewnętrznym).

Obecnie obowiązująca
Ustawa z dnia 18 marca 2008 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej Dz.U. 2008 nr 63 poz. 394
http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20080630394Ten post został edytowany przez Autora dnia 13.07.15 o godzinie 13:10

Następna dyskusja:

Projekt nowelizacji ustawy ...




Wyślij zaproszenie do