Adam Suder

Adam Suder Analityk biznesowy,
DataConsult Sp. z o.
o.

Temat: Biopaliwa i problemy z nimi związane.

Jakie problemy pojawiły się z w związku z obowiązkowym wprowadzeniem biopaliw?
Adam Suder

Adam Suder Analityk biznesowy,
DataConsult Sp. z o.
o.

Temat: Biopaliwa i problemy z nimi związane.

Pierwszym i podstawowym problemem są niejasne przepisy.

konto usunięte

Temat: Biopaliwa i problemy z nimi związane.

Zamieszanie na rynku, zwłaszcza jeżeli chodzi o dyferencjały i kontrakty oparte na ARA
Adam Suder

Adam Suder Analityk biznesowy,
DataConsult Sp. z o.
o.

Temat: Biopaliwa i problemy z nimi związane.

Problemy w bazach oraz na stacjach. Mało kto wie jak podejść do biopaliw.

konto usunięte

Temat: Biopaliwa i problemy z nimi związane.

Adam Suder:
Pierwszym i podstawowym problemem są niejasne przepisy.
A co kolega ma na myśli??
Adam Suder

Adam Suder Analityk biznesowy,
DataConsult Sp. z o.
o.

Temat: Biopaliwa i problemy z nimi związane.

Biopaliwa weszły na rynek z nakazu przepisów prawa. Sam wskaźnik który każdy z wprowadzających paliwo na rynek musi wypełnić jest nieczytelny. Dodatkowo problem jest w tym jak rozliczać wszystkie ulgi biopaliwowe w związku z mieszaniem paliw na bazach paliw od różnych dostawców. I na końcu ministerstwo finansów i gospodarki nie umie wytłumaczyć i potwierdzić wszystkie wątpliwości.

Temat: Biopaliwa i problemy z nimi związane.

Zastanawiam się o jakich problemach w związku z biopaliwami mówicie Panowie(przynajmniej na stacjach). specjalne podejście do nisko % blendów biodiesla chyba nie jest konieczne o tyle o ile w kwestii b100 wypadałoby doinformować ludzi z czym mają do czynienia...ale b100 to chyba póki co tylko orlen na paru stacjach wprowadzi(albo już to zrobił bo nie mogę się do nich dodzwonić)

konto usunięte

Temat: Biopaliwa i problemy z nimi związane.

B100 jest na 56 stacja orlenu
Adam Suder

Adam Suder Analityk biznesowy,
DataConsult Sp. z o.
o.

Temat: Biopaliwa i problemy z nimi związane.

Nie czuję się ekspertem w zakresie jakości paliw, a w szczególności bio. Ale postaram się przybliżyć pewne wątpliwości tak jak ja to rozumiem.
Do oleju napędowego jest dodawany po prostu olej roślinny. W związku z tym przy dłuższym okresie przechowywania w oleju tym pojawiają się "rośliny". I po jakimś czasie może coś się pojawić dodatkowo.
Do benzyny dodawany jest alkohol wysokoprocentowy. Przez to ma on możliwość łączenia się z wodą znajdujacą się w zbiornikach co w konsekwencji powoduje tworzenie mieszanki wódki i benzyny. Dodatkowo w lecie przez to że stosuje się dwa różne biododatki może się zdarzyć tak, że po zmieszaniu paliw od dwóch różnych dostawców, paliwo w zbiorniku nie będzie spełniało wymagań przepisów (w szczególności prężności par).
Adrian Karbowski

Adrian Karbowski właściciel, ONT
Biopaliwa

Temat: Biopaliwa i problemy z nimi związane.

Sprawa oznakowani dystrybutorów z czystym biodieselm B100:

Komentarze mile widziane, a ponizej moj wywód:

Oznakowanie dystrybutorów z samoistnym biopaliwem

W ROZPORZADZENIU MINISTRA GOSPODARKI I PRACY z dnia 23 lipca 2004 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie sposobu oznakowania dystrybutorów do sprzedaży biopaliw ciekłych (Dz. U. z dnia 10 sierpnia 2004 r.) jest następujący zapis -->

//
Znakiem identyfikacji wizualnej, o którym mowa w ust. 1, jest prostokąt o minimalnej długości boków 50 mm i 120 mm, w którym na niebieskim tle znajduje się oznaczenie BIOESTER w kolorze białym.//

Ww. Rozporządzenie ma zapewnić realizacje przepisu Ustawy o biopaliwach, a konkretnie Art. 25. pkt. 1 i 3 który mówi:
//
1. Dystrybutory używane na stacjach paliwowych do biopaliw ciekłych, oznakowuje się w sposób umożliwiający identyfikacje rodzaju biopaliwa ciekłego i udziałów objętościowych, wyrażonych w procentach, biokomponentów zawartych w tym biopaliwie.

3. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia, sposób oznakowania dystrybutorów, o których mowa w ust. 1 i 2, biorąc pod uwagę w szczególności możliwość wyraźnego rozróżnienia rodzajów paliw. //

Rodzi sie pytanie czy Rozporządzenie MG w pełni 'bierze pod uwagę w szczególności możliwość wyraźnego rozróżnienia rodzajów paliw' i ułatwia życie przedsiębiorcom planującym sprzedaż biopaliwa do silników Diesla w Polsce ?

Zapisy ww Rozporządzenia dotyczące znaku identyfikacji wizualnej dla samoistnego biopaliwa do silników Diesla, utrudniają promowanie i wprowadzanie na rynek tego biopaliwa.

Dlaczego ?

Prawie we wszystkich krajach na świecie - w odniesieniu do estrów metylowych/etylowych wyższych kwasów tłuszczowych (o których mówi Ustawa o biopaliwach w Art 2 pkt. 1 podpunkt 6 ) określanych w nomenklaturze anglojęzycznej jak FAME (Fatty Acid Methyl Esters) i używanych jako samoistne (100%) paliwo transportowe - używana jest nazwa BIODIESEL.

Obok ceny i jakości, to właśnie nazwa jednoznacznie wskazująca na rodzaj paliwa stanowi podstawowy czynnik decydujący o wzbudzeniu popytu na takie paliwo.
Nazwa BIODIESEL przyczyni się do wsparcia rozwoju popytu, ponieważ:

1. po pierwsze: za pomocą przedrostka BIO w nazwie - jednoznacznie określa, że jest to paliwo pochodzenia biologicznego a wiec jest biopaliwem ciekłym.
2. po drugie: poprzez zawarcie w nazwie określenia 'DIESEL', jest jednoznaczne dla konsumenta, ze paliwo to jest przeznaczone do silników Diesla

W przypadku nazwy 'BIOESTER' takiej jasności i jednoznaczności nie ma, co powoduje niepewność konsumenta i w konsekwencji rezygnację z zakupu.

W Polsce, jako kraju tranzytowym, tym bardziej logiczne jest stosowanie nazw zrozumiałych dla konsumentów w tym firm transportowych realizujących przewozy przez nasze terytorium.

Ta przejrzystość nazwy może tylko pozytywnie wpłynąć na wzbudzenie popytu.
Racjonalnym jest więc doprowadzenie sytuacji, gdzie 'BIODIESEL' jest nazwa charakteryzującą samoistne biopaliwo do silników Diesla spełniające wymagania obowiązującej normy jakościowej PN EN14214

Ponadto, zmiana nazwy jako czynnik wzbudzenia popytu, powinna zostać potraktowana jako 'działanie wspierające' przy realizacji 'Wieloletniego program promocji biopaliw lub innych paliw odnawialnych na lata 2008-2014' przyjętego przez Radę Ministrów w ubiegłym roku. Czytamy w nim miedzy innymi -->

IV. DZIAŁANIA MAJACE NA CELU ZWIĘKSZENIE POPYTU NA BIOPALIWA CIEKŁE

.....Dla zwiększenia zużycia biopaliw ciekłych niezbędne jest jednak, aby podaż spotkała się z odpowiedniej wielkości popytem na ten produkt. W związku z powyższym program przedstawia przewidywane działania wspierające wzrost popytu na biopaliwa ciekłe. ....

Producenci pojazdów i silników wydając dopuszczenia do stosowania biopaliwa FAME w swoich pojazdach i silnikach zawsze odnoszą sie w swoich gwarancjach/zaleceniach dla użytkowników do paliwa BIODIESEL spełniającego określoną normę (EN14214 w Europie lub ASTM D 6751 w USA).

Nigdy w gwarancji / dopuszczeniu wydanym przez producenta pojazdu czy silnika nie użyto nazwy 'BIOESTER'.

Uważamy, że zwłaszcza na początku rozwoju rynku biopaliw, klienci będą zainteresowani przejrzystymi informacjami o zgodności ich pojazdów z danym rodzajem biopaliwa. Dany typ biopaliwa nie powinien budzić wątpliwość użytkownika w rodzaju:
//Mam ciągnik siodłowy DAF. Chce tankować czysty (100%) biodiesel. Co zrobić, jeśli gwarancja producenta i zalecenia eksploatacyjne dla mojego pojazdu stanowią o możliwości tankowania paliwa BIODIESEL wg EN14214, podczas gdy na stacji jest sprzedawany BIOESTER ? //

Jest to sytuacja mało przejrzysta, która w oczywisty sposób hamuje rozwój rynku biopaliw w Polsce.

Na koniec, pragnę jeszcze dodać, ze nazwa 'BIODIESEL', obok bioetanolu i biogazu, została, użyta w Encyklopedii PWN w kontekście wyjaśnienia znaczenia słowa 'biopaliwa'
cytuje: ->

biopaliwa, paliwa wytwarzane z naturalnych surowców (gł. pochodzenia roślinnego), z tzw. biomasy; odznaczają sie wysokim stopniem biodegradacji w wodzie i glebie oraz zmniejszona emisja toksycznych składników w spalinach, mogą być ciekle (bioetanol, biodiesel) i gazowe (biogaz); stosowane jako dodatek do benzyn i olejów napędowych lub jako samodzielne paliwo.

http://encyklopedia.pwn.pl/haslo.php?id=3877865

Poza tym, w skali globalnej, termin 'BIODIESEL' jest zdefiniowany w
słowniku Merriam-Webster
http://www.m-w.com/dictionary/biodiesel

Tak więc, z powyższego wynika, ze nie ma potrzeby tworzenia nowego nazewnictwa dla produktów o ustalonej od dawna nazwie i tym samym wprowadzania zamieszania wśród potencjalnych użytkowników i w konsekwencji osłabiania, i tak na razie słabego, popytu na biopaliwa.

Na koniec, prosze zwrocic uwage jak zmienilo sie 'to samo' rozporzadzenie pomiedzy marcem a lipcem 2004.

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA GOSPODARKI, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ1 z dnia 10 marca 2004 r.
w sprawie sposobu oznakowania dystrybutorów do sprzedaży biopaliw ciekłych (Dz. U. z dnia 30 marca 2004 r.)
Na podstawie art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych (Dz. U. Nr 199, poz. 1934 oraz z 2004 r. Nr 34, poz. 293) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Dystrybutor do sprzedaży estrów stanowiących samoistne paliwo silnikowe oznacza się umieszczonym w widocznym miejscu na dystrybutorze znakiem identyfikacji wizualnej.
2. Znakiem identyfikacji wizualnej, o którym mowa w ust. 1, jest prostokąt o minimalnej długości boków 50 mm i 120 mm, w którym na niebieskim tle znajduje się symbol BIODIESEL w kolorze białym.
§ 2. Znakiem identyfikacji wizualnej, o którym mowa w § 1, oznacza się również pistolet nalewczy wykorzystywany do nalewania estrów stanowiących samoistne paliwo silnikowe.
§ 3. 1. Dystrybutor do sprzedaży biopaliw ciekłych innych niż estry stanowiące samoistne paliwo silnikowe oznacza się:
1) powszechnie stosowanym symbolem oznaczającym rodzaj paliwa ciekłego stanowiącego składnik biopaliwa ciekłego sprzedawanego z dystrybutora;
2) umieszczonym w widocznym miejscu na dystrybutorze znakiem identyfikacji wizualnej;
3) umieszczonym w widocznym miejscu napisem składającym się z:
a) symbolu BIO,
b) wyrażonej w procentach całkowitej liczby oznaczającej procentową ilość biokomponentu zawartego w biopaliwach ciekłych.
2. Znakiem identyfikacji wizualnej, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, jest kwadrat o minimalnej długości boku 50 mm, w którym na niebieskim tle znajduje się symbol BIO w kolorze białym.
§ 4. Znakiem identyfikacji wizualnej, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, oznacza się również pistolet nalewczy wykorzystywany do nalewania biopaliw ciekłych innych niż estry stanowiące samoistne paliwo silnikowe.
§ 5. Poza minimalnymi wymiarami znaków identyfikacji wizualnej, o których mowa w § 1 i § 3 ust. 1 pkt 2, możliwe jest stosowanie innych, proporcjonalnie większych, wymiarów, w zależności od wielkości powierzchni, na której umieszcza się znak.
§ 6. Wymiar znaków identyfikacji wizualnej, o których mowa w § 1 i § 3 ust. 1 pkt 2, nie może być mniejszy niż wymiar znaków stosowanych do oznaczenia innych rodzajów paliw będących w sprzedaży na tej samej stacji paliw.
§ 7. Wymiar czcionki napisu, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3, nie może być mniejszy niż wymiar czcionki symbolu BIO będącego składnikiem znaku identyfikacji wizualnej, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 2.
§ 8. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


ROZPORZĄDZENIE MINISTRA GOSPODARKI I PRACY1) z dnia 23 lipca 2004 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu oznakowania dystrybutorów do sprzedaży biopaliw ciekłych
(Dz. U. z dnia 10 sierpnia 2004 r.)
Na podstawie art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych (Dz. U. Nr 199, poz. 1934 oraz z 2004 r. Nr 34, poz. 293, Nr 109, poz. 1160 i Nr 173, poz. 1808) zarządza się, co następuje:
§ 1. W rozporządzeniu Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie sposobu oznakowania dystrybutorów do sprzedaży biopaliw ciekłych (Dz. U. Nr 51, poz. 499) w § 1 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Znakiem identyfikacji wizualnej, o którym mowa w ust. 1, jest prostokąt o minimalnej długości boków 50 mm i 120 mm, w którym na niebieskim tle znajduje się oznaczenie BIOESTER w kolorze białym.".
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Pozdrawiam

Adrian Karbowski
0693761780
Adam Suder

Adam Suder Analityk biznesowy,
DataConsult Sp. z o.
o.

Temat: Biopaliwa i problemy z nimi związane.

Jak czytam na temat biopaliw to trochę się martwię. Wydaje mi się że ministerstwo powinno wydać nakaz czyszczenia zbiorników na paliwo na stacjach. Co o tym sądzicie?

konto usunięte

Temat: Biopaliwa i problemy z nimi związane.

W kwestii czyszczenia zbiorników to Prawo Energetyczne nakazuje przedsiębiorcom dbać o odpowiedni stan techniczny m.in. zbiorników, aby przechowywane w nich paliwa spełniały normy jakościowe.

Temat: Biopaliwa i problemy z nimi związane.

rozmawialem ze znajomym który sprzedaje b100 na swojej stacji i mowił, ze problem był z legalizacją na to paliwo ale z racji tego, że jest to ta sama grupa paliwowa co ON std to wystarczyło przed zalaniem b100 zrobić legalizację na ON std i tyle. Z tym, że orlen sam sobie strzela gola sprzedając to pod nazwą bioester:) zamiast biodiesel bo to tak jakby sprzedawać środek o nazwie, kwas acetylosalicylowy na ból głowy :) zamiast polopiryny heh.
Pozdrawiam

pełen wykaz stacji jest na bliska.pl
początkowo b100 miało być tańsze o 20 gr. a teraz już tylko 15..

konto usunięte

Temat: Biopaliwa i problemy z nimi związane.

Mariusz Ů:
W kwestii czyszczenia zbiorników to Prawo Energetyczne nakazuje przedsiębiorcom dbać o odpowiedni stan techniczny m.in. zbiorników, aby przechowywane w nich paliwa spełniały normy jakościowe.

Ten zapis spowoduje zwrócenie większej uwagi na stan zbiorników podczas rewizji, czy podczas przygotowania do legalizacji. Jeżeli faktycznie konieczne będzie częste czyszczenie zbiorników ze wzgledu na zachowanie właściwych parametrów jakościowych paliw wówczas tradycyjnie praktyka wyprzedzi ustawodawstwo. Bat w postaci konieczności utrzymania właściwej jakości paliw skutecznie będzie motywował właścicieli do starań o zachowanie czystości zbiorników.
Adam Suder

Adam Suder Analityk biznesowy,
DataConsult Sp. z o.
o.

Temat: Biopaliwa i problemy z nimi związane.

W sytuacji biopaliw niestety mamy taką sytuację, że najlepszym sposobem na zachowanie jakości jest nakazanie regularnego czyszczenia. Dla użytkownika końcowego nic nie znaczy że dana stacja dostała karę po jakimś czasie za złą jakość. Za tym przemawia również fakt wielkości procentu badanych stacji w ciągu roku.

Temat: Biopaliwa i problemy z nimi związane.

Zgodnie problematyką tego tematu, zapraszam na konferencję, która idealnie pasuje do profilu uczestników tej grupy. Więcej informacji na http://goldenline.pl/spotkanie/oils-fuels-for-sust... albo na http://oils.pl

konto usunięte

Temat: Biopaliwa i problemy z nimi związane.

Od kilku tygodni sprzedajemy na naszych B20. Na razie jest to test, sprawdzamy jak zareagują klienci. Muszę przyznać, że reakcja jest jak najbardziej pozytywna.
Anna Dymek

Anna Dymek Office Manager

Temat: Biopaliwa i problemy z nimi związane.

hmm...no dobrze... rozwodzicie się tutaj o nazwie, zbiornikach i prawie. A co problemami przy samym wytwarzaniu biopaliwa?
1)w Polsce jest za mało gruntów które spełniają wymagania rzepaku
2)co z eksploatacją silnika?
3)co z tonami gliceryny wytwarzanej ubocznie?
Adam Suder

Adam Suder Analityk biznesowy,
DataConsult Sp. z o.
o.

Temat: Biopaliwa i problemy z nimi związane.

Niestety w zakresie poruszanych problemów przedmówczyni nie jesteśmy władzą. Dlatego wszyscy musimy wypełniać NCW. Dlatego wszyscy jeżdzą z dodatkiem do 15% biododatków w paliwach nawet o tym nie wiedząc. I dlatego nie rozwodzimy się nad problemami przy produkcji bio bo wszyscy chyba już sobie zdają sprawę że jest to błędna droga w zakresie ograniczania zanieczyszczeń, a skupiamy się nad bezpośrednimy problemami, które nas dotykają.
Tomek U.

Tomek U. finanse i kontroling

Temat: Biopaliwa i problemy z nimi związane.

Adam Suder:Dlatego wszyscy jeżdzą z dodatkiem do 15% biododatków w paliwach nawet o tym nie wiedząc.

A skąd ta liczba 15%?

Jako "producent" nie potwierdzam :)

Następna dyskusja:

olej rzepakowy,biopaliwa,ws...




Wyślij zaproszenie do