Damian S.

Damian S. Bazinga!

Temat: Welcome To The Future - Tesla S

Mówiąc szczerze myślałem, że elektryczne samochody to jakaś mrzonka. Kilka lat temu pojawił się roadster od Tesli, prawie równolegle z hybrydami.
W tym roku można już kupić pięcioosobowego sedana z dwoma bagażnikami: Tesla S. Samochód można kupić od niespełna 50 tys $

http://www.youtube.com/watch?v=4UI6uV2VSzY&feature=rel...

http://www.youtube.com/watch?v=ygp6rfmk0lY&feature=rel...

Bateria litowo-jonowa o energii 85kWh pozwala na przejechanie 480 km (90 km/h) co uważam jest wynikiem rewelacyjnym. Standardowy akumulator samochodowy o pojemności 72 Ah i 12,5 daje około 0.9 kWh energii.

Samochód można ładować z gniazdka i przy obecnych cenach prądu przejechanie 100 km kosztuje niewiele ponad 10 zł. Jak nic tesle zaczną się pojawiać w Niemczech, a może nawet w Skandynawii (chciałbym to zobaczyć), a za jakieś 5 lat w Polsce.

Ciekawostką dla mnie jest wyjątkowo długa gwarancja na akumulatory. Najmniejszy 40 kWh ma 160 tys km gwarancji (lub 8 lat), a największy 85 kWh ma gwarancję bez limitu kilometrów lub 8 lat. W związku z tym założyć możemy, że czas życia to jakieś 8-10 lat, potem samochód będzie nadawał się do recyklingu.

Ile zaoszczędzimy przez te 10 lat? Licząc 30 tys km/rok prąd będzie nas kosztował przez te wszystkie lata około 30 tys PLN (mnóstwo znaków zapytania). Diesel myślę trzy razy tyle, a benzyna jeszcze więcej. Zysk więc wyniesie około 50-60 tys na paliwie nie licząc zysków "ekologicznych". Ale czy warto? Prąd w końcu robimy z węgla, który też się kiedyś skończy. Z farm wiatrowych też za dużo tego nie ma. Niezbyt ciekawa przyszłość się maluje. Obawiam się, że mamy tą przyjemność życia w czasach renesansu i samochodowej rozpusty ;)

Warto już dzisiaj kupić taki samochód?
Arkadiusz Piotr Z.

Arkadiusz Piotr Z. sticky business

Temat: Welcome To The Future - Tesla S

jaka ekologia? a zużyte akumulatory?
Rafał P.

Rafał P. Rzecznik patentowy

Temat: Welcome To The Future - Tesla S

Ekologiczny szczególnie w polskich warunkach gdzie zasadnicza część energii elektrycznej wytwarzana jest ze spalania węgla :)

Temat zużytych baterii poruszył już Piotr. Wszyscy wiemy jak wygląda żywotność w baeriach naszych telefonów po 2 latach używania. Teraz na chwilę wyobraźmy sobie że 90% aut na rynku co 5 lat musi wymienić baterie. Nie wspominając o kosztach, z ekologią nie ma to nic wspólnego.

To moje niepolityczne zdanie na ten temat :)

Edit: sorry Arkadiuszu, że powołałem się na Twoje drugie imię :)Rafał P. edytował(a) ten post dnia 27.03.12 o godzinie 23:56
Damian S.

Damian S. Bazinga!

Temat: Welcome To The Future - Tesla S

Arkadiusz Piotr Z.:
jaka ekologia? a zużyte akumulatory?

Wytwarzanie akumulatorów litowo-jonowych dewastuje środowisko:


Obrazek


Temat wypłynął kilka lat temu przy okazji porównania Toyoty Prius z Hummerem.

Jesteśmy uzależnienie od akumulatorów litowo-jonowych i dlatego tak ważny jest recycling. Ktoś chce wrócić do takich telefonów?


Obrazek
Damian S.

Damian S. Bazinga!

Temat: Welcome To The Future - Tesla S

Rafał P.:
Ekologiczny szczególnie w polskich warunkach gdzie zasadnicza część energii elektrycznej wytwarzana jest ze spalania węgla :)

Heh. Mimo wszystko. Przejechanie do pracy i z powrotem będzie mnie kosztowało 6 zł. Każdego dnia potrzebować będę dodatkowych 8-10 kWh. Dzisiaj tylko w mieszkaniu zużywam 5 kWh na dobę. Gdybyśmy wszyscy chcieli jeździć samochodami elektrycznymi musielibyśmy wytwarzać co najmniej 2x więcej prądu czyli zbudować ze cztery nowe siłownie jądrowe.

Odnawialne źródła energii el. w zasadzie zawsze wymagają jakiegoś typu akumulatora, czy "solary" czy turbiny wiatrowe.

Tesla S będzie w przyszłości wyposażona w baterie słoneczne, w Kalifornii jak znalazł. Przy efektywności 200 W/m2 kilka godzin ładowania (ze dwa m2 na dachu i drzwiach) wystarczy na powrót do niezbyt oddalonego mieszkania.Kosma S. edytował(a) ten post dnia 28.03.12 o godzinie 07:17
Damian S.

Damian S. Bazinga!

Temat: Welcome To The Future - Tesla S

Ale wracając do tematu. Osiągi tesli są imponujące. 4.4 s do blisko 100 km/h zostawia w tyle większość znanych mi samochodów.

http://www.teslamotors.com/models/optionsKosma S. edytował(a) ten post dnia 28.03.12 o godzinie 08:47
Damian S.

Damian S. Bazinga!

Temat: Welcome To The Future - Tesla S


Obrazek


Nie przypomina maserati?


Obrazek
Arkadiusz Piotr Z.

Arkadiusz Piotr Z. sticky business

Temat: Welcome To The Future - Tesla S

Kosma S.:

Obrazek


Nie przypomina maserati?


Obrazek


nie ta muzyka ;)
Damian S.

Damian S. Bazinga!

Temat: Welcome To The Future - Tesla S

Arkadiusz Piotr Z.:

nie ta muzyka ;)

Słuchaj dopóki gra ;) W ostateczności Arek są protezy:

http://www.youtube.com/watch?v=b9XAC-BvUyo
Jakub Łochowicz

Jakub Łochowicz Lubię i potrafię
sprzedawać.

Temat: Welcome To The Future - Tesla S

Kosma S.:
W związku z tym założyć możemy, że czas życia to jakieś 8-10 lat, potem samochód będzie nadawał się do recyklingu.
Na pewno? Wymiana baterii w Lexusie (hybryda) to koszt ok. 10tys. zł po 8. latach właśnie. Wiem, że to co innego, ale w tym przypadku nie da się po prostu wymienić baterii?
Marek C.

Marek C. Application
Architect, Equifax,
Inc.

Temat: Welcome To The Future - Tesla S

Tesla w modelu Roadster oferuje "po kosztach" wymianę baterii za $40K = około 40% ceny nowego samochodu. Biorąc pod uwagę ze żywotność tej baterii szacowana jest na 10-12 lat, to nie jest to tani w eksploatacji samochód. Ciekawe ile bedą chcieli za baterie do modelu S, szczególnie ta najwieksza - od roadstera ma 53 kWh a w modelu S od 42 kWh do 85kWh.
Damian S.

Damian S. Bazinga!

Temat: Welcome To The Future - Tesla S

Marek C.:
Tesla w modelu Roadster oferuje "po kosztach" wymianę baterii za $40K = około 40% ceny nowego samochodu. Biorąc pod uwagę ze żywotność tej baterii szacowana jest na 10-12 lat, to nie jest to tani w eksploatacji samochód. Ciekawe ile bedą chcieli za baterie do modelu S, szczególnie ta najwieksza - od roadstera ma 53 kWh a w modelu S od 42 kWh do 85kWh.

Każda bateria litowo-jonowa traci pojemność z czasem i ilością cykli ładowania. Temperatura tylko przyśpiesza ten proces, a Kalifornia nie należy do zimnych krajów. Jestem przekonany, że 10-12 lat to okres znacznie przesadzony nawet jeśli Tesla Mts daje gwarancję na dłuższy okres. Świat jako taki ma problem z produkcją takich akumulatorów, które nie ulegałyby degradacji.

konto usunięte

Temat: Welcome To The Future - Tesla S

Kosma S.:
Każda bateria litowo-jonowa traci pojemność z czasem i ilością cykli ładowania. Temperatura tylko przyśpiesza ten proces, a Kalifornia nie należy do zimnych krajów. Jestem przekonany, że 10-12 lat to okres znacznie przesadzony nawet jeśli Tesla Mts daje gwarancję na dłuższy okres. Świat jako taki ma problem z produkcją takich akumulatorów, które nie ulegałyby degradacji.

Mitsubishi twierdzi, ze i-MiEV zatrzyma 70-80% pojemnosci po 10 latach, Chevrolet, ze baterie Volta wytrzymaja 250tys. mil (ok. 400tys.km.), Nissan szacuje, ze pojemnosc baterii w Leafie spada o 20% po 5 latach. Renault Fluence ma baterie w leasingu, wiec jak sie zuzyja (niezaleznie od przebiegu czy wieku auta) to je wymienia za darmo.

We wszystkich tych autach baterie sa grupowane w moduly i producenci przewiduja, ze po kilkunastu latach tylko czesc z nich bedzie trzeba wymienic. Koszt wymiany wszystkich w UK to wydatek ok. £20k na dzien dzisiejszy.

Fakt, ze samochody elektryczne (poki co) nie sa ekonomiczna alternatywa dla diesli, poki co taniej kupic Golfa BlueMotion i jezdzic nim przez 10 lat niz kupic elektryczne auto. Jak technologia stanie sie bardzie popularna i tansza to wyobraz sobie "tankowac" auto z wiatraka-generatora ustawionego w ogrodku, niezla perspektywa, nie?
Marek C.

Marek C. Application
Architect, Equifax,
Inc.

Temat: Welcome To The Future - Tesla S

Jakoś trudno mi uwierzyć w te obietnice producentów. W sumie te baterie są przechowywane w idealnych warunkach - mają własne układy klimatyzacyjne pilnujące by bateria nie była nigdy za ciepła lub za zimna, korzysta się wyłącznie z części ich pojemności (zwykle pracują one w zakresie 70%-20%, w którym bateria li-io zużywa się najwolniej), ale i tak 10 lat przy dziennym cyklu rozładowania i naładowania wydaje mi się nierealne. Chevrolet z modelem Volt zresztą otwarcie mówi że dając gwarancję na 10 lat wiedzą że będą musieli wszystkie te baterie wymienić na gwarancji, ale zakładają że do czasu gdy to się stanie, technologia pójdzie na tyle do przodu że zamienniki będą znacznie tańsze + znacznie trwalsze.
Damian S.

Damian S. Bazinga!

Temat: Welcome To The Future - Tesla S

Sebastian Pienio:

Mitsubishi twierdzi, ze i-MiEV zatrzyma 70-80% pojemnosci po 10 latach, Chevrolet, ze baterie Volta wytrzymaja 250tys. mil (ok. 400tys.km.),

Nierealne! Widziałeś gdzieś sprawną, używaną przez 10 lat baterię li-ion?

konto usunięte

Temat: Welcome To The Future - Tesla S

Kosma S.:
Sebastian Pienio:

Mitsubishi twierdzi, ze i-MiEV zatrzyma 70-80% pojemnosci po 10 latach, Chevrolet, ze baterie Volta wytrzymaja 250tys. mil (ok. 400tys.km.),

Nierealne! Widziałeś gdzieś sprawną, używaną przez 10 lat baterię li-ion?

W sumie to tak, w Nokii 6310i. Mam tez Sony Ericsson D750i z litowo polimerowa, ma 9 lat i trzyma praktycznie tyle co nowy. Na technologii baterii wogole sie nie znam, przytoczylem opinie redaktorow odpowiadajacych na watpliwosci kupujacych te pojazdy ("early adopters").
Damian S.

Damian S. Bazinga!

Temat: Welcome To The Future - Tesla S

Sebastian Pienio:

W sumie to tak, w Nokii 6310i.

Sam mam gdzieś w szufladzie taki tel i zdziała ale nie używałem go od 5 lat. Bateria
również litowo-polimerowa. Chodzi o to, że bateria była używana maks 5 lat. Jej pojemność
ma zapewne 1/3 oryginalnej.
Mam tez Sony Ericsson D750i z litowo polimerowa, ma 9 lat i trzyma praktycznie tyle co nowy.

Aha, czyli jeden dzień ;) BTW, to model z 2005 roku.
Na technologii baterii wogole sie nie znam, przytoczylem opinie redaktorow odpowiadajacych na watpliwosci kupujacych te pojazdy ("early adopters").

Spoko. Chodzi o to, że ogniwa li-ion (w tym polimerowe) nawet jeśli nie są używane ulegają degradacji. Znika więcej niż 10% na rok w temperaturze ok 25C.

Poczekamy zobaczymy.

konto usunięte

Temat: Welcome To The Future - Tesla S

Kosma S.:
Mam tez Sony Ericsson D750i z litowo polimerowa, ma 9 lat i trzyma praktycznie tyle co nowy.

Aha, czyli jeden dzień ;) BTW, to model z 2005 roku.

Ah, to sorry, kupilem go jakos w okolicach 2004-2006, widac mam niezla maszyne czasu ;) Trzyma 5-6 dni wlaczony praktycznie 24h/dobe non stop od czasu kupienia.
Spoko. Chodzi o to, że ogniwa li-ion (w tym polimerowe) nawet jeśli nie są używane ulegają degradacji. Znika więcej niż 10% na rok w temperaturze ok 25C.

Poczekamy zobaczymy.

W takim razie mam nadzieje, ze w ciagu dekady, dwoch znajda rozwiazanie na ten i pare innych problemow :)
Damian S.

Damian S. Bazinga!

Temat: Welcome To The Future - Tesla S

Sebastian Pienio:
Aha, czyli jeden dzień ;) BTW, to model z 2005 roku.

Ah, to sorry, kupilem go jakos w okolicach 2004-2006, widac mam niezla maszyne czasu ;) Trzyma 5-6 dni wlaczony praktycznie 24h/dobe non stop od czasu kupienia.

Tak twoje poczucie czasu jest elastyczne ;)

konto usunięte

Temat: Welcome To The Future - Tesla S

Kosma S.:
Sebastian Pienio:
Aha, czyli jeden dzień ;) BTW, to model z 2005 roku.

Ah, to sorry, kupilem go jakos w okolicach 2004-2006, widac mam niezla maszyne czasu ;) Trzyma 5-6 dni wlaczony praktycznie 24h/dobe non stop od czasu kupienia.

Tak twoje poczucie czasu jest elastyczne ;)

Hehe, oj jest :D

Ladowany w sobote ok 14:00:

Obrazek

Następna dyskusja:

Car of the Year 2008 - Jak ...




Wyślij zaproszenie do