konto usunięte

Temat: Nieetyczne zachowania. Gdzie jest granica akceptacji?

Nieetyczne zachowania. Gdzie jest granica akceptacji?

Czy nieetyczne zachowania to w polskim społeczeństwie standard czy może raczej odosobnione sytuacje? Czy nasze postawy są wystarczająco etyczne, aby banki i firmy ubezpieczeniowe nie musiały obawiać się strat? Odpowiedzi na te i inne pytania przynosi najświeższa odsłona badania „Moralność finansowa Polaków 2017”. Jego autorzy już po raz drugi przyjrzeli się skłonności, z jaką jesteśmy w stanie odstępować od powszechnie przyjętych norm i zasad.


Konieczność poprawy zaufania do przedsiębiorców, zwłaszcza z branży finansowej, to temat, który poruszany jest niezwykle często. Mówi się, że jest warunek sine qua non dalszego rozwoju gospodarki oraz wyraz dbałości o ochronę praw konsumentów. Jednocześnie jednak niewiele czasu poświęca się dyskusji dotyczącej postaw konsumenckich.

Obrazek


Oceny respondentów badania są w znacznym stopniu zróżnicowane, począwszy od nieetycznych zachowań, które są potępiane bez wyjątku, a kończąc na zachowaniach usprawiedliwianych przez blisko jedną trzecią badanych osób. Moralność finansowa okazuje się współgrać z normami prawa, ponieważ najrzadziej usprawiedliwiane nadużycia konsumenckie to te, które są zagrożone sankcjami karnymi, jak np. kradzież tożsamości. Względnie dużym przyzwoleniem cieszą się zaś zachowania, naruszające w różnej formie zasadę nakazującą wywiązywanie się z zaciągniętych zobowiązań finansowych, w tym częste zmienianie rachunków bankowych, by uciec przed komornikiem.

http://www.egospodarka.pl/142563,Nieetyczne-zachowania...