Marek Olczak

Marek Olczak Zakończyłem
działalność szukam
pracy :)

Temat: Rosja i Karnet TIR

Wg ostatnich informacji tak wygląda procedura stosowania Konwencji TIR w Rosji

Federalna Służba Celna Federacji Rosyjskiej przekazała oficjalną informację, z której wynika, że pomimo przedłużenia umowy z ASMAP, a tym samym formalnego obowiązywania procedury TIR w Rosji, przy wjeździe towarów na obszar Rosji wymagana jest dodatkowa gwarancja na granicy rosyjskiej, będącej zewnętrzną granicą Unii celnej - m.in. na granicy Rosji z Łotwą, Estonią, Litwą, Ukrainą, a od dnia 3.12.2013 r. również na granicy polskiej z Obwodem Kaliningradzkim.

Wymóg dodatkowej gwarancji w Obwodzie Kaliningradzkim odnosi się jednak tylko określonej grupy towarów (m.in. niektóre wyroby spożywcze - cebula, niektóre asortymenty mięsa, kapusta, ziemniaki, mąka pszenna; - niektóre zwierzęta – krowy żywe; niektóre wyroby budowlane – cegła), jak również do sytuacji, gdy odbiorca docelowy jest spoza Obwodu Kaliningradzkiego oraz gdy przewoźnik ma zadłużenie w płatnościach celnych .



Sytuacja dotycząca przewozów TIR do Rosji przez granicę z Białorusią (granica wewnętrzna Unii celnej) przedstawia się odmiennie. Na podstawie dotychczasowej praktyki należy stwierdzić, że towary na karnecie TIR bez przeszkód mogą być przewożone przez tę granicę do pierwszego urzędu docelowego na terenie Rosji. Jednak w celu dokonania kolejnego rozładunku w kolejnym urzędzie docelowym, służba celna Rosji wymaga już stosowania tranzytu wewnętrznego rosyjskiego i przedstawienia gwarancji.