Szymon Szporak

Szymon Szporak Instruktor, AWANS
B.H.P. KURSY
SZKOLENIA
UPRAWNIENIA

Temat: psychotesty na wózki

witam znam dwa rozporządzenia któ¶e odnosza sie do badan psychotechnicznych przy obsłudze wózków, bądz ich braku tak na prawdę, czy ktoś zna więcej ?? może ktoś sie podzielić swoja wiedzą ??:)
Szymon Szporak

Szymon Szporak Instruktor, AWANS
B.H.P. KURSY
SZKOLENIA
UPRAWNIENIA

Temat: psychotesty na wózki

http://wozek-instruktor.blogspot.com/2016/04/operator-... czy ktoś zna inne podstawy prawne??
Agata B.

Agata B. psycholog transportu

Temat: psychotesty na wózki

Podstawowymi aktami prawnymi określającymi zakres i cele badań profilaktycznych są: ustawa o służbie medycyny pracy oraz rozporządzenie w sprawie badań lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń wydawanych dla celów przewidzianych w kodeksie pracy. Żaden z aktów prawnych nie wyodrębnia jednoznacznie celów badań psychologicznych. To do lekarza sprawującego opiekę profilaktyczną nad pracownikami należy ocena, czy dane stanowisko pracy i podane przez pracodawcę narażenie jest wskazaniem do wykonania badania psychotechnicznego. Wykaz rodzajów prac wymagających szczególnej sprawności psychofizycznej jest pewną wskazówką dla lekarza, ale nie zawsze podane tam stanowiska są tożsame z pracami wymagającymi pełnej sprawności psychoruchowej (właśnie obsługa wózków jezdniowych lub kierowanie samochodem kat. B do celów służbowych jest tego najlepszym przykładem).

Natomiast jedna uwaga co do zapisu na pana blogu:
"Warto zaznaczyć, że wiele zależy od formalnego zapisu, który pojawi się w umowie o pracę. Jeśli znajdziemy w niej zapis "kierowca wózków jezdniowych" a nie "operator", wówczas pracownik na tym stanowisku, ma obowiązek poddać się badaniom psychotechnicznym. Zgodnie z oceną ryzyka zawodowego na stanowisku kierowcy - zawodowy kierowca podlega badaniom psychologicznym i zdrowotnym obejmującym pomiar cech osobowości i sprawności, które decydują o bezpieczeństwie wykonywanej pracy (Dz.U. 2014 r. poz. 937) ." - jest to oczywistą nieprawdą i wprowadza w błąd. Przywołane przez pana rozporządzenie (DZ.U. 2014 r. poz. 937) jest aktem wykonawczym do ustawy o kierujących pojazdami - w ruchu drogowym, a nie wewnątrzzakładowym. Dotyczy kierowców posiadających uprawnienia typu prawo jazdy (wszelkich kategorii), pozwolenia na kierowanie tramwajem, pojazdem uprzywilejowanym lub przewożącym wartości pieniężne, instruktorów i egzaminatorów nauki jazdy - a nie operatorów, którzy do obsługi wózka nie muszą posiadać prawa jazdy, a tylko ukończone szkolenie z programem przewidzianym dla operatorów.
Gdyby było tak jak pan pisze, kierowca wózka widłowego otrzymywałby orzeczenie psychologiczne z możliwością złożenia odwołania, a tak nie jest. Obojętnie, czy na skierowaniu będzie pisało "kierowca wózka widłowego", czy też "operator wózka widłowego", czy może "kierowca-operator wózka widłowego" badanie psychologiczne jest wykonywane wyłącznie w trybie konsultacyjnym dla lekarza medycyny pracy, na podobnej zasadzie jak np. konsultacyjne badanie okulistyczne do pracy przy monitorze lub na wysokości.
.
Szymon Szporak

Szymon Szporak Instruktor, AWANS
B.H.P. KURSY
SZKOLENIA
UPRAWNIENIA

Temat: psychotesty na wózki

Pani Agato Jest to tylko pewna interpretacja z którą sie osobiście spotkałem według pewnych rozporządzeń :) jak pani wie aktów prawnych jest pełno a ich interpretacja różna, ja stworzyłem na podstawie 3 aktów prawnych., jeżeli chodzi o wózki proszę pamiętać , że są wózki które przemieszczają się w ruchu drogowym , bardzo często wózki specjalizowane, wtedy jest w ruchu traktowany jako pojazd wolnobieżny :) interpretacja która podałem i pani zarzuciła jako nieprawda była też uzgadniana z pip i tdt :) nie mówię, że mają racje a pani nie, i to jest właśnie kwintesencja polskiego prawa, i celem moim było wyciągnięcie takich kontrowersji. sugeruje pani też, że (Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie rodzajów prac wymagających szczególnej sprawności psychofizycznej) jest wskazówka, to też jest interpretacja, ponieważ pojawia się słowo "wymagane" czyli lekarz chyba powinien je zlecić?:)
Agata B.

Agata B. psycholog transportu

Temat: psychotesty na wózki

Panie Szymonie :)
Tak, właśnie z powodu braku jednoznacznych przepisów i jakiegokolwiek artykułu mówiącego, że obsługa wózka podlega badaniom psychologicznym - koniec i kropka, nieodwołalnie - wszystko jest tylko interpretacją :)

< sugeruje pani też, że (Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki > Socjalnej z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie rodzajów prac
wymagających szczególnej sprawności psychofizycznej) jest wskazówka, to też jest interpretacja, ponieważ pojawia się słowo "wymagane" czyli lekarz chyba powinien je zlecić?:)"

Jak najbardziej - i najczęściej właśnie lekarz zleca :) Z moich obserwacji z ostatnich lat wynika, że jakieś 80% lekarzy kieruje operatorów na konsultacje psychologiczne - reszta nie kieruje i robią to na własną odpowiedzialność - my i lekarze nie tłumaczymy się w tym wypadku przed PIP czy UDT, a tylko przed WOMP.

< jeżeli chodzi o wózki proszę pamiętać , że są wózki które przemieszczają się w ruchu drogowym , bardzo często wózki specjalizowane, wtedy jest w ruchu traktowany jako pojazd wolnobieżny :) >

Na podobnej zasadzie można potraktować prace operatorów ciężkiego sprzętu budowlanego i drogowego (koparki, walce itd). Również poruszają się czasem po drogach publicznych, a jednak nie podlegają pod ustawę o kierujących ani pod ustawę o transporcie drogowym, za to posiadają książkę operatora albo uprawnienia UDT. Czasami posiadają prawo jazdy (choćby B), a czasami nie posiadają go wcale. Nie są badani na podstawie rozporządzeń psychologicznych i lekarskich dla kierowców, a tylko na podstawie kodeksu pracy. To się bierze też z tego, że gdyby badać takie osoby na podstawie rozporządzenia w sprawie badań psychologicznych kierowców, to niestety żaden ze wzorów orzeczeń nie będzie w tym wypadku "pasował" :) Ani podstawa prawna, ani artykuły, ani treść tych orzeczeń nie odnoszą się do operatorów, a orzeczenia mają wzór ścisły - nie ma tam przewidzianych dopisków ani przeróbek na własną rękę.
BTW ja już widzę oburzenie pracodawców, jakby mieli płacić za badania operatorów tak jak za kierowców - czyli ustawowa stawka z rozporządzenia 150 zł za badanie psychologiczne i - idźmy za ciosem - 200 zł za badanie lekarskie :DTen post został edytowany przez Autora dnia 12.05.16 o godzinie 20:27
Szymon Szporak

Szymon Szporak Instruktor, AWANS
B.H.P. KURSY
SZKOLENIA
UPRAWNIENIA

Temat: psychotesty na wózki

Bardzo ciekawe rozgryzienie problemu rzucające nowe światło interpretacji na mój punkt widzenia pani Agato :) rozmawiając z urzędnikami będę starał się czasem też posiłkować taką interpretacją :) jedyne co dalej mnie nie przekonuje to rozporządzenie o wymaganych psychotechnicznych, jednak jak wymagane to chyba lekarz nie ma pola manewru ale jak ustaliliśmy kwestia interpretacji :)
Agata B.

Agata B. psycholog transportu

Temat: psychotesty na wózki

Jeśli mogę coś doradzić, sama rozmowa z urzędnikami to niestety mało wiarygodna rzecz, bo są różni urzędnicy (tak jaki różni psychologowie, behapowcy, lekarze, inspektorzy itd) i często co człowiek to inna interpretacja. Także moim zdaniem najlepiej prosić o stanowisko na piśmie, oficjalne, z podaniem podstaw prawnych oraz danymi służbowymi osoby, która to stanowisko przedstawi - ot, taka podkładka :)
Szymon Szporak

Szymon Szporak Instruktor, AWANS
B.H.P. KURSY
SZKOLENIA
UPRAWNIENIA

Temat: psychotesty na wózki

Pani Agato nie chciałbym żeby pani pomyślała, że stanowisko urzędnika i jego interpretacja jest dla mnie jakimkolwiek autorytetem , absolutnie przeciwnie:) problem w tym, że moja praca opiera sie na ciągłej współpracy z urzędnikami co gorsza są oni decyzyjni ... za każdym razem kiedy słyszę zupełnie inną interpretacje przepisów, staram sie rozmawiać i przedstawiać argumenty co niewiele niestety daje .. bo jak juz podkreśliłem on jest decyzyjny ... dlatego bardzo się ciesze jak na takim forum pojawia się pani Agata i dokłada mi kolejny punkt widzenia zawsze umocni to mnie w kolejnym sporze z urzędnikiem :) podkładki w naszym kraju to nie działa, mam przykładów dużo, oficjalne stanowisko odośnie suwnicy UDT oficjalne PIPU na papierze z podpisem, oczywiście oba skrajnie przeciwne poczym przychodzi urzędnik i podejmuje swoją własną decyzje sprzeczną z pozostałymi, i co wtedy ?:) sąd ?? skargi ?? to nie działa ... Polska istenieje tylko teoretycznie jak to powiedział pewien minister:)
Irek Ś.

Irek Ś. No bez przesady

Temat: psychotesty na wózki

Agata B.:

"jeżeli chodzi o wózki proszę pamiętać , że są wózki które przemieszczają się w ruchu drogowym , bardzo często wózki specjalizowane, wtedy jest w ruchu traktowany jako pojazd wolnobieżny :) "

Na podobnej zasadzie można potraktować prace operatorów ciężkiego sprzętu budowlanego i drogowego (koparki, walce itd). Również poruszają się czasem po drogach publicznych, a jednak nie podlegają pod ustawę o kierujących ani pod ustawę o transporcie drogowym, za to posiadają książkę operatora albo uprawnienia UDT.

Chociaż, jeśli mnie pamięć nie myli to pod ustawę o transporcie drogowym podlega wszystko co przekracza 3,5t; i nikt nie zadał sobie trudu wyłączenia pojazdów wolnobieżnych.

Choć wspominam o tym jedynie jako o ciekawostce.Ten post został edytowany przez Autora dnia 13.05.16 o godzinie 08:34
Adam S.

Adam S. Główny specjalista
ds BHP i Ochrony
Środowiska, P.POŻ.

Temat: psychotesty na wózki

Czynności zawodowe zakwalifikowane do grupy prac wymagających szczególnej sprawności to:
1) kierowanie pojazdami samochodowymi,
2) obsługa wózków jezdniowych podnośnikowych z mechanicznym napędem podnoszenia (wózki widłowe),
3) obsługa urządzeń podnośnikowych z mechanizmem podnoszącym towary na wysokość 1,6 m (wózki paletowe niskiego składowania) i powyżej wysokości 1,6 m (układnice magazynowe, wysokiego składowania),
4) obsługa podnośników, ramp hydraulicznych > 1,6 m, żurawi i dźwigów,
5) obsługa sprzętu drogowego, budowlanego i robót ziemnych,
6) monitoring prac wymagających pełnej sprawności (pulpity sterownicze, sygnalizatory, w centrach kontroli),
7) praca na wysokości do i powyżej 3 m,
8) obsługa maszyn w ruchu i innych grożących urazem, jak również niegrożących urazem,
9) posługiwanie się bronią.

W punkcie 2) mamy odniesienie do wózków widłowych, zatem istnieje konieczność wykonywania psychotestów dla operatorów wózków widłowych. Nazwa stanowiska nie ma znaczenia tylko rodzaj wykonywanej czynności.

Rozwiewając nadal mogące się pojawić wątpliwości to lekarz medycyny pracy decyduje o tym czy dane badania wykonywać czy nie. Jeśli uzna z jakiegoś powodu, że chce takie badania konsultacyjne zobaczyć to należy je zrobić. Instytut Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera w Łodzi stworzył listę, którą cytuję powyżej. Jest bardziej niż prawdopodobne, że takie badania będą zlecone.

ZAŁĄCZNIK nr 1. do Rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 30 maja 1996 r. w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej opieki
zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie pracy również w katalogu badań wskazuje na konieczność wykonywania psychotestów przy pracach wymagających pełnej sprawności psychoruchowejTen post został edytowany przez Autora dnia 05.11.16 o godzinie 23:11

Następna dyskusja:

pytanie-psychotesty dla kie...




Wyślij zaproszenie do