Dariusz K.

Dariusz K. CEO New Business
Concept Sp. z o.o.

Temat: Czy urzędnik może rozciąć kopertę z listem do radnego?

Artykuł opublikowany w Dzienniku Gazeta Prawna - Samorząd i Administracja w dn. 15.05.2013 r. Nr 93.
Autorzy: Michał Graczyk, Dariusz Kacprzak

Czy urzędnik może rozciąć kopertę z listem do radnego

Otwieranie korespondencji kierowanej przez mieszkańców do członków rady, ale dostarczanej do urzędów gmin, to zagadnienie ciągle aktualne. Kluczowa w tym zakresie może być decyzja kierownika jednostki

Kwestia otwierania korespondencji do radnych szczególne emocje wzbudza wśród samych zainteresowanych – urzędników oraz radnych. Pierwsi czują się w obowiązku rejestrować wszelką korespondencję doręczaną do urzędów, co w większości wiąże się z koniecznością jej otwierania, drudzy natomiast twierdzą, że taka praktyka narusza jedną z klasycznych, tradycyjnych wolności obywatelskich – tajemnicę korespondencji. Wydaje się, że powstały na tym tle spór wygrywają radni. Świadczy o tym chociażby postawa niektórych urzędników na stanowiskach kierowniczych, którzy nie mając jednoznacznej opinii w tym zakresie, usprawiedliwiają postępowanie podwładnych przesłankami pozamerytorycznymi, a nawet wyrażają żal z powodu przypadków otwierania listów dostarczanych do urzędów gmin, których adresatami są radni. Czy słusznie?

Zadania rajców

Punktem wyjścia do odpowiedzi na tak postawione pytanie powinny być przepisy ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Z art. 11a ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, że radny jest członkiem organu, jakim jest rada gminy. Zadania tej rady, podzielone na własne i zlecone, zostały umocowane odpowiednio w art. 7 i 8 ustawy. Z kolei jej właściwość, w tym właściwość wyłączną, określono w art. 18 ustawy. Brzmienie tych przepisów uprawnia do wniosku, że obowiązki radnych są ściśle skorelowane z zadaniami i właściwością rad gmin, których są członkami. Dla porządku należałoby dodać, że do skutecznego ich wykonywania konieczne jest utrzymywanie stałej więzi radnego z mieszkańcami i przyjmowanie zgłaszanych przez nich postulatów, o czym z kolei stanowi art. 23 ustawy.

Przesyłki służbowe

Obowiązki radnych, a w szczególności ich stały kontakt z mieszkańcami, sprawia, że kierowana do nich za pośrednictwem urzędów gmin korespondencja, co do zasady, jest przedmiotowo związana z ich działalnością. Zatem logiczne wydaje się stwierdzenie, że korespondencja taka ma charakter służbowy. W tym przypadku nie powinno mieć znaczenia, że radni formalnie nie są pracownikami danych urzędów gmin.

Konieczność rejestracji

Warto zwrócić uwagę, że korespondencja trafiająca do komórek organizacyjnych odpowiedzialnych za zapewnienie obsługi poszczególnych rad gmin wskazuje jako adresatów konkretnych radnych w rozumieniu pełnionych przez nich funkcji, a nie osoby prywatne. Zarówno to, jak i umieszczane na przesyłkach adresy właściwych urzędów gmin zobowiązują urzędników do ich rejestracji. Konieczność ta wynika wprost z instrukcji kancelaryjnej stanowiącej załącznik do rozporządzenia prezesa Rady Ministrów z 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych (Dz.U. nr 14, poz. 67). Rozporządzenie to ma zastosowanie m.in. do organów gminy, co wynika wprost z upoważnienia do jego wydania zawartego w art. 6 ust. 2b ustawy z 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz.U. z 2011 r. nr 123, poz. 698 z późn. zm.).

Przepisy par. 16 ust. 1 pkt 1 i par. 42 ust. 1 pkt 1 instrukcji wyraźnie stanowią, że przesyłki na nośniku papierowym punkt kancelaryjny rejestruje na podstawie danych zawartych w treści pisma. Oznacza to, że zarejestrowanie takiej przesyłki jest możliwe po jej otwarciu i zapoznaniu się z brzmieniem pisma. Jednak w tej samej instrukcji przewidziano sytuację, w której nie ma możliwości otwarcia koperty (par. 16 ust. 1 pkt 2 i par. 42 ust. 1 pkt 2 instrukcji), jednak wydaje się, że dotyczy to chociażby korespondencji, której nadano klauzulę w rozumieniu ustawy z 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz.U. nr 182, poz. 1228). W tym miejscu warto zauważyć, że listę rodzajów przesyłek, które nie są otwierane przez punkt kancelaryjny, określa kierownik urzędu. Dyspozycję do takiej czynności daje mu par. 16 ust. 3 i par. 42 ust. 3 instrukcji. Przykładowo kierownik urzędu może zabronić otwierania przesyłek z dopiskiem „do rąk własnych” albo „do rąk własnych, nie otwierać w sekretariacie” (podkreślenia wymaga, że określenie listy rodzajów przesyłek, które nie są otwierane przez punkt kancelaryjny, stanowi wyłączną kompetencję kierownika urzędu jako odpowiedzialnego za organizację pracy). Kierownik może również w ogóle zakazać otwierania przesyłek kierowanych do radnych czy klubów radnych. W takim przypadku korespondencja powinna być rejestrowana na podstawie danych zawartych na kopercie (par. 16 ust. 1 pkt 2 i par. 42 ust. 1 pkt 2 instrukcji).

Możliwe konsekwencje

Tak wyraźnie zarysowana kompetencja kierownika urzędu do określania katalogu rodzajów przesyłek niepodlegających otwarciu w punkcie kancelaryjnym kłóci się z poglądem wyrażonym przez generalnego inspektora ochrony danych osobowych odnośnie do konieczności uregulowania kwestii korespondencji przychodzącej do klubów radnych w statutach gmin – pogląd taki zaprezentowano na stronie internetowej http://samorzad.pap.pl w tekście „Radny bez tajemnic“ z 29 czerwca 2012 r. W oparciu o przedstawione argumenty nie sposób się z nim zgodzić.

Podkreślenia wymaga, że o ile uzasadnione jest otwieranie ze wskazanych powyżej przyczyn korespondencji radnych w urzędach gmin, o tyle urzędnicy ją rejestrujący nie mogą w żaden sposób ujawnić treści pisma. W przeciwnym razie będą oni podlegali odpowiedzialności karnej na podstawie właściwych przepisów ustawy z 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz.U. nr 88, poz. 553 z późn. zm.), tj. art. 265 par. 1 albo art. 266 par. 1. W takim przypadku możliwa jest również odpowiedzialność służbowa na podstawie właściwych przepisów ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.), tj. rozdziału VI. Nie należy również zapominać o innym rodzaju odpowiedzialności, tym razem na podstawie ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. nr 16, poz. 93 z późn. zm.), który w art. 23 gwarantuje ochronę dóbr osobistych, w tym przypadku rozumianą jako tajemnica korespondencji.

Otwieranie przez urzędników korespondencji radnych nie będzie karane, jeśli ograniczy się wyłącznie do czynności technicznej ze skutkiem w postaci wymaganej prawem rejestracji. Urzędnikom nie wolno więc przejąć i przywłaszczyć sobie korespondencji radnych, uniemożliwić dotarcia do niej, zapoznania się z nią radnym, zniszczyć tej korespondencji, czy rozpowszechniać jej treści.

Co z ochroną danych osobowych

Wbrew niektórym opiniom kwestii otwierania korespondencji radnych przez urzędników nie można rozpatrywać w kontekście ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. z 2002 r. nr 101, poz. 926 z późn. zm.). Jak podkreśla generalny inspektor ochrony danych osobowych w wymienionym wyżej artykule, obowiązek radnych, o którym mowa w art. 23 ustawy o samorządzie gminnym, oznacza, że „(...) przepisy prawa zobowiązują radnych do przekazywania organom gminy spraw zgłaszanych im przez mieszkańców, a także ich danych osobowych, jeśli są one związane z charakterem danej sprawy. Dlatego w zależności od kategorii sprawy przekazanie tych danych może być uzasadnione. Jednak przed przekazaniem danych osobowych zawsze należy rozważyć, jakie dane są niezbędne dla jej załatwienia”.

Inne sposoby kontaktu

Warto wskazać, że wytwórcy treści kierowanych do radnych, którzy chcieliby mieć pewność, iż jedynym ich odbiorcą będzie konkretny radny, mają możliwość przekazania ich w formie ustnej lub pisemnej podczas dyżurów radnych. Mogą ją również przesłać listem na adres siedziby danego ugrupowania politycznego w regionie czy też wrzucić tę korespondencję bezpośrednio do skrytki radnego, która najczęściej umiejscowiona jest w komórce organizacyjnej obsługującej radnych.
Witold F.

Witold F. Magazyn
"Kontrateksty",publi
systa,dziennikarz,cz
asem urzę...

Temat: Czy urzędnik może rozciąć kopertę z listem do radnego?

To, jak zwykle, kombinowanie niczym koń pod górę.
Podstawą jest ustawowy - konstytucyjny nakaz tajemnicy korespondencji. Jeśli jakikolwiek list jest adresowany imiennie, to otworzyć go można tylko w wyjątkowych wypadkach - np. adresat nieznany - o ile nie ma możliwości ustalenia nadawcy bez otwierania przesyłki, bo jeśli jest, to list się zwraca.
Cała reszta zmierza, od zawsze, do usprawiedliwienia dobrania się do cudzych tajemnic, informacji, itp.Ten post został edytowany przez Autora dnia 23.05.13 o godzinie 18:50
Dariusz K.

Dariusz K. CEO New Business
Concept Sp. z o.o.

Temat: Czy urzędnik może rozciąć kopertę z listem do radnego?

Stoimy, w tym przypadku, na stanowisku, że przesyłki takie powinny być otwierane.
Podchodząc do tego tematu, na starcie, nie zakładaliśmy z góry tezy.
Dopiero po zbadaniu różnych aktów prawnych doszliśmy do wniosków zawartych w artykule.
Wydaje się, że uzasadnienie prawne jest trafne.
W Pana opinii nie zauważyłem argumentacji prawnej poza wskazaniem klasyki, czyli tajemnicy korespondencji. Niestety w opisywanym przypadku TK nie orzekał.
Maciej Kiełbus

Maciej Kiełbus doktorant, Prawnik w
Dziale Prawa
Administracyjnego,
Dr K...

Temat: Czy urzędnik może rozciąć kopertę z listem do radnego?

Nie mogę zgodzić się z Panem Witoldem. Idąc jego tokiem rozumowania list wysłany na adres: Donald Tusk - Prezes Rady Ministrów, jako list zaadresowany imiennie nie powinien być otwierany przez pracowników Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, lecz przez samego premiera.

Radny jest członkiem organu kolegialnego. Ten fakt nie uzasadnia sam z siebie szczególnego sposobu postępowania z korespondencją do niego adresowaną. Gdyby bowiem charakter organu miał mieć w tym zakresie znaczenie decydujące pracownicy starostwa nie powinni otwierać korespondencji adresowanej imiennie do członków zarządu powiatu.

Korespondencja przesyłana do radnych na adres urzędu winna być zatem otwierana i rejestrowana na zasadach ogólnych, o ile ustawodawca nie zdecyduje się w tym zakresie na wprowadzenie regulacji szczególnej, np. poprzez przypisanie zadania rejestracji tego typu korespondencji przez pracownika biura rady z pominięciem kancelarii głównej urzędu.
Dariusz K.

Dariusz K. CEO New Business
Concept Sp. z o.o.

Temat: Czy urzędnik może rozciąć kopertę z listem do radnego?

Fakt, ciężko wyobrazić sobie Premiera otwierającego osobiście te tony korespondencji.
Uwaga ta jednak ma praktyczny kontekst.
Prawne przesłanki wskazaliśmy w artykule.
Ostateczne rozstrzygnięcie tej kwestii musiałoby zostać dokonane przez TK.
Radni i urzędnicy potrzebują jednak jasnego wskazania jaka ma być pragmatyka w tym zakresie.
Stąd też Pan Maciej słusznie wskazuje przykłady dotyczące przedmiotowego zagadnienia.
Sylwester Przydrożny

Sylwester Przydrożny Krzycko Wielke,
Leszno, Poland

Temat: Czy urzędnik może rozciąć kopertę z listem do radnego?

Witold F.:
To, jak zwykle, kombinowanie niczym koń pod górę.
Podstawą jest ustawowy - konstytucyjny nakaz tajemnicy korespondencji. Jeśli jakikolwiek list jest adresowany imiennie, to otworzyć go można tylko w wyjątkowych wypadkach - np. adresat nieznany - o ile nie ma możliwości ustalenia nadawcy bez otwierania przesyłki, bo jeśli jest, to list się zwraca.
Cała reszta zmierza, od zawsze, do usprawiedliwienia dobrania się do cudzych tajemnic, informacji, itp.
pisząc skargę na wójta zwracam się imiennie do Przewodniczącego Rady , dodatkowo zaznaczam na kopercie "do rąk własnych" Przewodniczący mnie informuje , że list otrzymał otwarty przez Sekretarz Gminy. Czy to jest zgodne z prawem?
Beata Slusarek

Beata Slusarek Staraj się dojrzeć
promyk światła tam,
gdzie inni widzą
t...

Temat: Czy urzędnik może rozciąć kopertę z listem do radnego?

U nas w urzędzie klauzula "do rąk własnych" jest przestrzegana. Korespondencja osobno jest rejestrowana i przekazywana adresatowi w stanie nienaruszonym.Ten post został edytowany przez Autora dnia 02.03.14 o godzinie 15:14
Sylwester Przydrożny

Sylwester Przydrożny Krzycko Wielke,
Leszno, Poland

Temat: Czy urzędnik może rozciąć kopertę z listem do radnego?

Chciałbym się dowiedzieć troszkę więcej; czy imiennie zaadresowaną korespondencję w zaklejonej kopercie z wpisem do rąk własnych radnego gminnej rady można otworzyć z polecenia Wójta lub Sekretarz gminy . Mi się wydaje że naruszają oni tajemnice korespondencji . Proszę o pomoc prawną
Witold F.

Witold F. Magazyn
"Kontrateksty",publi
systa,dziennikarz,cz
asem urzę...

Temat: Czy urzędnik może rozciąć kopertę z listem do radnego?

Sylwester P.:
Witold F.:
To, jak zwykle, kombinowanie niczym koń pod górę.
Podstawą jest ustawowy - konstytucyjny nakaz tajemnicy korespondencji. Jeśli jakikolwiek list jest adresowany imiennie, to otworzyć go można tylko w wyjątkowych wypadkach - np. adresat nieznany - o ile nie ma możliwości ustalenia nadawcy bez otwierania przesyłki, bo jeśli jest, to list się zwraca.
Cała reszta zmierza, od zawsze, do usprawiedliwienia dobrania się do cudzych tajemnic, informacji, itp.
pisząc skargę na wójta zwracam się imiennie do Przewodniczącego Rady , dodatkowo zaznaczam na kopercie "do rąk własnych" Przewodniczący mnie informuje , że list otrzymał otwarty przez Sekretarz Gminy. Czy to jest zgodne z prawem?

Moim zdanien nie. I nie ma tu nic wspólnego dodatek "do rak własnych". W urzedach, tych nieco bardzie cywilizowanych, niż te, w których toleruje się praktyki otwierania imiennie adresowanej korespondencji, funcjonuje zasada upoważnienia. Tak wygląda otwieranie korespondencji, na przykład, w sekretariatach dyrektorów, wiceministrów i - uwaga - wspomnianego Premiera.
Po prostu pracownik upoważniony otwiera taką korespondencję i tyle. Cała filozofia.
Z tych niektórych powyższych wypowiedzi może zaś wynikać, że cudzy list może sobie otworzyć każdy, komu on w ręce wpadnie.

Jeśli ktoś ma wątpliwości i nadal usiłuje prawnie "szpanować" w tej materii, to niech sie zapozna z kilkoma instrukcjami kancelaryjnymi paru naczelnych i centarlnych urzędów administracji publicznej.
W każdej jest wyraźnie zaznaczone, że przesyłki adresowane imiennie są przekazaywane do komórek organizacyjnych w stanie nienaruszonym.
Mimo, że są w kancelarii rejestrowane, a jakże, bo niby dlaczego bez otwarcia nie dałoby się jej zarejestrować?

Idąc dalej tropem takiej pochwały bezhołowia można zapytać, czy w takim razie każdy list kierowany do jakiejś osoby funkcyjnej i docierający w każde miejsce, poza własnym domem, może być, ot tak, otwierany przez jakiegos sekretarza, woźnego czy ochroniarza? No bo niby dlaczego pani od sprzątania nie może? Bo nie ma w zakresie obowiązków? A sekretarz gminy ma to w obowiązkach?
Tak właśnie wylądają skutki kombinowania z dobieraniem się do cudzych informacji.

Zdarzają sie sytuacje wyjątkowe, ale nie może być to regułą. List imienny jest listem imiennym i podlega generalnej ochronie tajemnicy korespondencji. Niezależnie od tego gdzie i do kogo jest kierowany. Bez upoważnienia adresata nikt nie ma prawa go otwierać poza sytuacjami stricte wyjątkowymi, gdy nie ma innego wyjścia.

A tak z czystej ciekawości, po jaka cholerę ma ktoś zaglądać do cudzej korespondencji? W jakim celu? Z jakiegoż to niby obowiązku służbowego? Jakie jest racjonalne uzasadnienie takiego stanowiska?
Sylwester Przydrożny

Sylwester Przydrożny Krzycko Wielke,
Leszno, Poland

Temat: Czy urzędnik może rozciąć kopertę z listem do radnego?

Szanowny Panie Witoldzie korespondencja moja z szefami Rady Gminy była niezwykle delikatnej materii , bowiem odnosiła się do zamknięcia dwóch małych wiejskich szkół ,które przynoszą naszej gminie deficyt rzędu 2,5 mln.zł. Sprawa ta nie powinna ujrzeć światła dziennego przed sesją aby Radni mogli spokojnie bez jakichkolwiek nacisków z zewnątrz zastanowić się co z tym poważnym problemem zrobić. Wójt po zapoznaniu się z treścią mojej korespondencji za pośrednictwem Pani Sekretarz wykorzystał informacje zawarte w niej do swej kampanii wyborczej jaki to On jest dobry i nie pozwoli zamknąć spornych szkół. Nie zważając na dalsze zadłużenie Gminy.

Pozdrawiam
Sylwester



Wyślij zaproszenie do