Dariusz Pełka

Dariusz Pełka Head of the Research
and Development
Department

Temat: Jak znaleźć dobrego kamerzstę?

Zastanawiacie się pewnie jak wybrać odpowiedniego kamerzystę?

My też się długo zastanawialiśmy, a ze względu na to, że jest mało postów w tym temacie, postanowiłem podzielić się z Wami naszymi spostrzeżeniami, na przykładnie naszej współpracy ze Studiem Filmowym ESKADRA (http://eskadra.org), z którego usług jesteśmy bardzo zadowoleni.

Powiem też co spowodowało, że podjęliśmy taką a nie inną decyzję, ale najpierw to Wy musicie odpowiedzieć sobie na kilka pytań.

Po pierwsze - jak długi ma być film po zmontowaniu. Jest to bardzo ważne, bo będzie to wpływało na ostateczny koszt takiej usługi …. Z tego co się orientuję coraz częściej są wybierane filmy, które trwają nie dłużej niż 2 godziny. Jest to bardzo praktyczne rozwiązanie, bo wszystko to co ważne zostanie pokazane, a i film po zmontowaniu jest bardzo ciekawy, nie dłuży się i fajnie się go ogląda – tak jak nasz … ;-)

Jeżeli chodzi o fachowość Kamerzystów, lub Studia Filmowego, to trzeba zwrócić uwagę na kilka spraw:

- pierwsza i podstawowa sprawa – to Oni są dla nas, a nie my dla nich, dlatego też warto jest trochę poszukać, by w efekcie film był taki jak my chcemy, a nie taki, jak zostanie nam narzucony.

- oczywiście ludzie, którzy z nami mają współpracować muszą być mili i uprzejmi, kulturalni i dobrze wychowani a także oczywiście posiadać odpowiednie wyczucie sytuacji. Dobrze by było, gdybyśmy byli otwarci na wszelkiego rodzaju pomysły, może nawet na te najdziwniejsze?, ale to, co się będzie działo podczas filmowania powinniśmy omówić jeszcze przed podpisaniem umowy… .

Oni muszą być fachowcami, ale jak to sprawdzić? – posłuchajmy tego co mówią, a potem jeszcze poprośmy o jakieś płyty z filmami – jeżeli wszystko się zgadza, film jest ładny to możemy się umawiać na spotkanie.

- podczas spotkania omawiamy dokładnie każdy punkt z harmonogramu naszego dnia. Umowy nie należy podpisywać, jeżeli mamy jakiekolwiek wątpliwości – nie można przecież powierzyć tak odpowiedzialnego zadania osobom, do których nie mamy zaufania, tego dnia nie da się powtórzyć.

- dobrze by było, aby w tym wymarzonym dniu kamerzysta był „niewidoczny”, jego praca nie może skupiać naszej uwagi. Warto też skorzystać z jego doświadczenia, zwłaszcza w kościele może być bardzo pomocny ;-)

- nasze poprawki do filmu muszą być bezsprzecznie uwzględniane, bo w końcu ten film jest dla nas – osoby montujące film nie mogą nam ograniczać możliwości wpowadzania zmian w projekcie, oraz ilości tych zmian …

- film w wersji ostatecznej powinniśmy otrzymać w miarę szybko, ale nie oszukujmy się, jeżeli film ma być ładnie zmontowany, to musi to trochę potrwać i nie będzie to tydzień czasu. Nasz film w wersji ostatecznej, uwzględniając wszystkie poprawki, które wprowadziliśmy, dostaliśmy po czterech tygodniach. Czy to długo? – zważywszy na efekt, jaki osiągnęliśmy to naprawdę było warto …

- … i rzecz ostatnia, jakość otrzymanych filmów, jakość nadruków na płyty i okładki. Żeby jakość filmu nie straszyła, nie wrzucajmy na płytę więcej niż godzinę i kilka minut filmu - każda minuta dłużej powoduje pogorszenie jakości filmu.

Żądajmy też, aby nadruk na płycie też był ładny – my przesłaliśmy kilka naszych zdjęć, a z nich stworzono projekty okładek i naklejek. Nie zgadzajmy się też na to, aby na płytach zostały naklejone naklejki – jest to tańsze rozwiązanie, ale my nie będziemy mogli odtworzyć takich płyt na starszych odtwarzaczach ze względu na pojawiające się wibracje.

To w skrócie tyle – mam nadzieję, że pomoże to Wam w selekcji kamerzystów. Ten dzień napewno będzie niezapomniany ale sprawmy też, aby wrażenia płynące z oglądania filmu były choć w części tak przyjemne jak dzień Ślubu i Wesela.

Pozdrawiam
Dariusz P.
Jacek Nakielski

Jacek Nakielski operator obrazu, TVN

Temat: Jak znaleźć dobrego kamerzstę?

Dobry operator (kamerzysta) to też cena, która idzie w parze z jakością, fachowością.
Nie stawiajcie jako podstawowego kryterium: CENA.
Ja jako praktyk, w ponad 90% spotykam się z pierwszym pytaniem: JAKA BĘDZIE CENA?
Ja zawsze sugeruję Młodym, żeby najpierw obejrzeli przykładowy produkt, w tym przypadku płytę z nagraniem.
Najlepiej obejrzeć dokonania kilku operatorów i wybrać kompromis między ceną a jakością.
Porównuję tę sytuację do np. zakupu samochodu używanego.
Przy zakupie takiego samochodu cena jest ważna, ale stan techniczny chyba ważniejszy. Lepiej zapłacić trochę więcej za coś lepszego.

Pytajcie wśród przyjaciół, znajomych.

Zaczynajcie szukać z dużym zapasem czasu przed weselem.
Im macie więcej czasu na wybór, tym macie większą pewnośc, że ktoś Was nie wyprzedzi (jakaś inna Młoda Para) i nie zajmie terminu u kamerzysty na którego usługi się zdecydujecie.
Młodzi często zaczynają juz ponad rok przed terminem wesela szukać sali, foto, no i operatora.

Jak oglądniecie kilka różnych produkcji, będziecie mogli sobie wyrobić zdanie co chcielibyście żeby taki film zawierał, a czego nie.

Owocnych poszukiwań.
:)
Dariusz Pełka

Dariusz Pełka Head of the Research
and Development
Department

Temat: Jak znaleźć dobrego kamerzstę?

... dokładnie tak - zgadzam sie z tym w 100%. Koniecznie trzeba poprosić o jakieś płyty z filmami, i niech to nie będą krótkie urywki, tylko pełne wersje.

Jeżeli ktoś nie chce ich udostępnić, to dla mnie jest mało wiarygodny. Każdy powinien mieć jakiś materiał, który może pokazać i nie można zasłaniać się tym, że takie filmy są zastrzeżone przez Państwa Młodych … - oczywiście – część jest, ale nie wszystkie …



Wyślij zaproszenie do