konto usunięte

Temat: 11 prawd o zarządzaniu kreatywnością

1. Kreatywność nie jest przeznaczona dla nielicznych!

Wiązanie kreatywności z ludźmi wybitnie utalentowanymi i niezwykłymi to mit. Kreatywność nie jest zastrzeżona dla wąskiego grona wybrańców.
Dzieje się tak, ponieważ kreatywność człowieka ukształtowana jest z trzech komponentów: wiedzy, motywacji i umiejętności twórczego myślenia. Wiedza oznacza naszą znajomość dziedziny, w której pracujemy. Motywacja to gotowość do twórczego działania. Umiejętność twórczego myślenia dotyczy z kolei elastyczności w podchodzeniu do problemu i umiejętności wykorzystywania w pełni swojego potencjału twórczego.


2. Wysoka inteligencja nie jest wyznacznikiem kreatywności

Inteligencja koreluje z kreatywnością tylko do pewnego momentu. Powyżej umiarkowanej wartości IQ (120), dalszy wzrost inteligencji nie wpływa na poziom kreatywności. Dlatego nie warto sprawdzać, czy ktoś jest kreatywny, stosując testy inteligencji.

3. Wiek nie gra roli

Dla twórczego myślenia istotne znaczenie ma zarówno wiedza ekspercka, która pozwala dostrzec i zrozumieć ważne aspekty problemu, jak i niekonwencjonalne myślenie i umiejętność chwilowego oderwania się od rzeczywistości.

4. Da się zwiększyć poziom kreatywności

Czy kiedykolwiek myślałeś, że sam jesteś wystarczająco kreatywny i nie potrzebujesz żadnych technik? Jeśli tak, wykonaj eksperyment. Zastanów się nad rozwiązaniem problemu, np. ,,W jaki sposób można przekonać mieszkańców miasta do częstszego korzystania z usług komunikacji miejskiej?" Wypisz na kartce swoje propozycje.

5. Presja czasu zabija kreatywność, ale... nie zawsze

Ludzie są mniej kreatywni, kiedy pracują pod presją czasu. Badania Teresy Amabile, profesor Harvard Business School, wykazały, że w dniach największego obciążenia pracą kreatywność pracowników malała co najmniej o 45 procent.

6. Pieniądze nie zmuszają do twórczego myślenia

Oczywiście, ludzie oczekują uczciwej zapłaty za swoje działania. Jednak w większości przypadków bardziej niż pieniądze, cenią środowisko pracy, w którym wspiera się, szanuje i rozpoznaje kreatywne dokonania.

7. Kreatywność to pochodna optymizmu

Przygnębienie i strach są wrogiem kreatywności. Mit romantycznego artysty, który tworzy w bólu i cierpieniu, już dawno stracił na znaczeniu. Z obserwacji grup kreatywnych przy pracy jasno wynika, że jedynie pozytywne emocje wpływają na pobudzenie twórczego myślenia i atmosferę sprzyjającą swobodnej wymianie pomysłów i wzajemnemu inspirowaniu się. Dbając o dobry nastrój pracowników, tworzysz podłoże dla innowacji.

8. Warto zaszaleć!

Ważne jest, by pracownicy, wyrażając nowe sugestie, nie czuli się skrępowani. Równie istotna jest możliwość przeglądania pomysłów innych osób, wykorzystując m.in. oprogramowanie do zarządzania pomysłami.

9. Wyraźna struktura sprzyja kreatywności

Raymond Queneau, poeta, prozaik i eseista francuski, powiedział: ,,Klasyk, który pisze tragedię i przestrzega pewnych reguł, więcej ma swobody niż poeta, który zapisuje wszystko, co przychodzi mu do głowy, pozostając niewolnikiem reguł sobie nieznanych." Podobnie jest z kreatywnością.

10. Współpraca w zespole działa lepiej niż współzawodnictwo

Ludzie myślą w sposób bardziej kreatywny, kiedy współpracują ze sobą, niż wtedy, gdy współzawodniczą. Z rywalizacją mamy do czynienia zawsze wtedy, gdy po zakończeniu jakiegoś procesu (np. rozwiązanie problemu, rekrutacja) łatwo jest wskazać wygranych i przegranych.

11. Kreatywnością można zarządzać

W wielu firmach ciągle jeszcze nie udaje się stworzyć środowiska, które sprzyja kreatywności, innowacji i ciągłemu rozwojowi. Wynika to między innymi z błędnych przekonań na temat kreatywności, przekonań, które w tym artykule chciałem zweryfikować.