Marcin Nowak

Marcin Nowak Handel B2B

Temat: W maju tego roku Euroterminal po raz pierwszy przyjmie...

Blisko 65 mln zł będzie kosztować kolejny etap rozbudowy Międzynarodowego Centrum Logistycznego Euroterminal w Sławkowie (Śląskie).

Tu możliwe są przeładunki towarów z wiodącego ze Wschodu szerokiego toru kolejowego na węższy, europejski.

We wtorek właściciel Euroterminalu - Centrala Zaopatrzenia Hutnictwa (CZH) w Katowicach rozstrzygnęła przetarg na budowę wartego 36,5 mln zł magazynu o powierzchni blisko 5 tys. m kw., wraz z infrastrukturą techniczną. Wyłoniono też tzw. inwestora zastępczego budowy. Zajmą się tym lokalne firmy z Dąbrowy Górniczej, Miasteczka Śląskiego i Katowic.

"Tym samym CZH zakończyła etap przeprowadzania przetargów w ramach projektów budowlanych całej inwestycji. Oznacza to, że przedsięwzięcie weszło w fazę realizacji" - powiedział PAP Adam Bednarz z CZH.

Na początku kwietnia rozstrzygnięto już przetarg na rozbudowę płyty do przeładunku kontenerów z infrastrukturą techniczną dla 40- tonowej suwnicy. Powstanie też ok. 7 km torów szeroko i normalnotorowych. Łączny koszt tej inwestycji to 28 mln zł.

Dzięki obu inwestycjom, do końca roku zdolności przeładunkowe terminalu zwiększą się prawie trzykrotnie i przekroczą 100 tys. kontenerów i ok. 3 mln ton towarów masowych (np. koksu itp.) rocznie.

Na realizację obydwóch zadań zostały przyznane środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, pozostałą część finansuje budżet i CZH. 26 mln zł ma pochodzić z dokapitalizowania tej spółki przez jej właściciela - Agencję Rozwoju Przemysłu lub spółkę PKP LHS z grupy PKP.

W maju tego roku Euroterminal po raz pierwszy przyjmie pociąg kontenerowy z Chin. Z czasem ma on mieć stały rozkład jazdy; do przewiezienia jest potencjalnie ok. 4,5 tys. kontenerów miesięcznie. Trasa pociągu będzie biegła przez Chiny, Kazachstan, Rosję i Ukrainę tzw. Nowym Jedwabnym Szlakiem.

Kilka miesięcy temu w Sławkowie oddano do użytku kompleks magazynowy o powierzchni ok. 7 tys. m kw. wraz z infrastrukturą, umożliwiającą przeładunek kontenerów z szerszego toru na węższy. W 2007 roku liczba przeładowywanych w Euroterminalu kontenerów wzrosła ponad 10-krotnie, do 23 tys. sztuk.

Rozpoczęły się także prace związane z budową nowej drogi dojazdowej do Euroterminalu. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zleciła opracowanie kompleksowego projektu połączenia go z drogami krajowymi nr 1 i 94. Trwa przygotowanie materiałów do decyzji lokalizacyjnej, tworzy się też dokumentacja środowiskowa. (PAP)

http://www.pb.pl/Default2.aspx?ArticleID=3a8bf4f0-a454...