Zbigniew J Piskorz

Zbigniew J Piskorz www.PISKORZ.pl
sMs692094788
kreowanie wizerunku
...

Temat: Wizerunek kandydata w Internecie a proces rekrutacjiCzy...

Wizerunek kandydata w Internecie a proces rekrutacji
Czy pracodawcy szukają w Internecie informacji o kandydatach?
Zdecydowanie tak, chociaż kandydaci wciąż nie do końca mają tego świadomość.
Jakie czynniki mogą wpłynąć na decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu kandydatury?
To tylko przykładowe kwestie, których dotyczyło badanie “Online Reputation in a Connected World” zrealizowane w grudniu 2009 r. przez Cross-Tab Marketing Services na zlecenie Microsoft.
Wypowiedziało się w nim około 1 100 osób odpowiedzialnych za pozyskiwanie pracowników i ponad 1 300 osób szukających pracy z USA, Wielkiej Brytanii, Niemiec oraz Francji.
Badanie wykazało, że:
– mniej niż 15% kandydatów uważa, że informacje o nich w Internecie mogą mieć wpływ na efektywność poszukiwania przez nich pracy.
– wizerunek kandydata w Internecie odgrywa istotną rolę w procesie rekrutacji, a w perspektywie najbliższych 5 lat jeszcze bardziej zyska na znaczeniu,
– w wielu firmach sprawdzanie kandydatów w sieci (online screening) jest elementem polityki rekrutacyjnej,
– zdecydowana większość rekruterów stara się zweryfikować informacje zamieszczone w Internecie,
– kandydaci mają mieszane opinie odnośnie stosowania online screening w procesie rekrutacji.

Jak ważny jest wizerunek kandydata w Internecie?

W U.S. tylko 7 % kandydatów uważa, że informacje jakie zamieszczają w Internecie wpływają na proces poszukiwania pracy, a aż 70% rekruterów odrzuca kandydatów właśnie z powodu informacji dostępnych online.
I nie jest to tylko kwestia ich nadgorliwości czy nadmiaru wolnego czasu! Co więcej, 75% respondentów wskazało, że w ich firmach obowiązuje polityka online screening. W Europie trend ten jest dużo słabszy, ale zdaniem specjalistów zyska na znaczeniu w ciągu najbliższych lat.

Odrzucenie kandydatury (recruiters) vs Świadomość wpływu wizerunku (consumers)



W U.S. 86 % rekruterów twierdzi, że pozytywny wizerunek kandydata w sieci w pewnym stopniu wpływa na decyzję.
A około połowa deklaruje, że wpływa w stopniu dużym.
W przypadku Wielkiej Brytanii i Niemiec do pewnego stopnia ma on znaczenie dla przynajmniej 2/3 respondentów.
We Francji natomiast pozytywna reputacja w sieci jest istotna jedynie dla 5% respondentów.

Gdzie szuka się informacji o kandydatach?

Do najczęściej wykorzystywanych źródeł online informacji o kandydatach należą:
wyszukiwarki (78%),
portale społecznościowe (63%),
portale biznesowe (57%),
strony internetowe kandydatów (48%)
i blogi (46%).



Jakie czynniki mogą wpłynąć na decyzję o odrzuceniu kandydatury?

W zależności od kraju na niekorzyść kandydata mogą w różnym stopniu wpływać czynniki takie jak: styl życia, niestosowne komentarze, niewłaściwe zdjęcia, filmy, informacje, komentarze pod naszym adresem napisane przez przyjaciół, komentarze krytykujące poprzedniego pracodawcę, współpracowników, klientów, nieodpowiednie komentarze napisane przez kolegów i znajomych z pracy, członkostwo w konkretnych grupach, zamieszczanie fałszywych informacji, słabe zdolności komunikacyjne, a nawet sytuacja materialna.
Większość respondentów z U.S. informuje kandydatów o przyczynie odrzucenia kandydatury (86%), w U.K. – 66%, we Francji – 63%, natomiast w Niemczech zaledwie 36%.



Kto szuka informacji o kandydatach?

Obowiązywanie w firmie oficjalnego wymogu sprawdzania kandydatów w sieci deklaruje 75% respondentów z U.S.
Taki wymóg wprowadziła również blisko połowa firm w U.K. (48%), a we Francji i Niemczech – 21%.
I o ile w U.S., U.K. i Francji procent firm wymagających online screening i procent rekruterów przeszukujących sieć jest zbliżony, to w Niemczech sytuacja wygląda inaczej. Z badania wynika, że 21 % podmiotów wymaga od swoich rekruterów online screening, natomiast tę metodę stosuje aż 59% respondentów!

Wymóg firmy (corp. policy) vs Decyzja rekrutera (recruiters checking)



Co ciekawe, płeć rekrutera nie jest tu bez znaczenia.
Zdecydowanie bardziej skłonni do szukania informacji o kandydatach w Internecie są mężczyźni.
W U.S. takich info szuka 86% mężczyzn i 61% kobiet, w Niemczech 61% mężczyzn i 41% kobiet, w U.K. 56% mężczyzn i 32% kobiet.
We Francji płeć nie odgrywa roli – po 23% mężczyzn i kobiet stosuje online screening.

Perspektywy

Z badania wynika, że trend do poszukiwania informacji o kandydatach w internecie będzie się nasilał.
Pytaniem pozostaje, jakie jeszcze informacje rekruterzy uznają za przydatne w trakcie oceny kandydatów?



Raport z badania można pobrać tutaj.

Źródło: http://theworkbuzz.com oraz raport z badania “Online Reputation in a Connected World”

http://employer-branding.pl/2010/08/26/wizerunek-kandy...