Wojciech Kmiecik

Wojciech Kmiecik Właściciel, MAPRIT

Temat: Jak radzić sobie z atakami działów reklam mediów branżowych?

W przypadku różnych pism branżowych, często, zaraz po przesłaniu informacji prasowej, spotykam się z natychmiastową reakcją ze strony działu reklamy wydawnictwa otrzymując niedwuznaczne propozycje umieszczenia przesłanej informacji w formie artykułu sponsorowanego. Współpraca z takimi pismami przypomina balansowanie na krawędzi dobrych relacji, "korupcji" i zdrowego rozsądku. Ciekawi mnie czy macie podobne doświadczenia, a jeśli tak to jak sobie radzicie w takich przypadkach? Załóżmy, że całkowite ignorowanie takich pism jest niemożliwe, ze względu na ich wpływ na kształtowanie opinii w branży.
Piotr Michalak

Piotr Michalak 15 lat doświadczenia
w reklamie i
budowaniu wizerunku

Temat: Jak radzić sobie z atakami działów reklam mediów branżowych?

Czasem warto zainwestować w dobrą prasę (dwuznaczność zamierzona), ale zasadniczo staram się temat odsuwać, nie zamykając zupełnie, no chyba, że ludzie z reklamy są nie do zniesienia. Dlaczego odsuwać? Ano nigdy nie wiadomo, czy w interesie Klienta ne będzie leżało w którymś momencie zamieszczenie artykułu na prawach reklamy. To wcale dobry sposób na budowanie wizerunku, nie żeby zawsze i u wszystkich, ale całkiem często się przydaje. Poza tym bywa, że jeden-dwa artykuły otwierają drogę dla kilku ważnych publikacji na prawach ogólnych.
Wojciech Kmiecik

Wojciech Kmiecik Właściciel, MAPRIT

Temat: Jak radzić sobie z atakami działów reklam mediów branżowych?

Piotr M.:Czasem warto zainwestować w dobrą prasę (...) zamieszczenie artykułu na prawach reklamy. To wcale dobry sposób na budowanie wizerunku, nie żeby zawsze i u wszystkich, ale całkiem często się przydaje. Poza tym bywa, że jeden-dwa artykuły otwierają drogę dla kilku ważnych publikacji na prawach ogólnych.


Zwłaszcza, że nie wszystkie pisma oznaczają takie teksty jako sponsorowane? Bo jeśli chodzi o artykuły sponsorowane, to ich skuteczność jest wątpliwa. W końcu któż je czyta? Czyż nie są traktowane jak reklama? A jak powszechnie wiadomo... reklama kłamie ;)


Wojciech Kmiecik edytował(a) ten post dnia 04.11.06 o godzinie 17:49
Piotr Michalak

Piotr Michalak 15 lat doświadczenia
w reklamie i
budowaniu wizerunku

Temat: Jak radzić sobie z atakami działów reklam mediów branżowych?

No i dlatego się je coraz subtelniej oznacza, żeby nie kłamały:)
Juliusz B.

Juliusz B. INSTYTUT BIZNESU

Temat: Jak radzić sobie z atakami działów reklam mediów branżowych?

Piotr M.:Czasem warto zainwestować w dobrą prasę (dwuznaczność zamierzona), ale zasadniczo staram się temat odsuwać, nie zamykając zupełnie, no chyba, że ludzie z reklamy są nie do zniesienia. Dlaczego odsuwać? Ano nigdy nie wiadomo, czy w interesie Klienta ne będzie leżało w którymś momencie zamieszczenie artykułu na prawach reklamy. To wcale dobry sposób na budowanie wizerunku, nie żeby zawsze i u wszystkich, ale całkiem często się przydaje. Poza tym bywa, że jeden-dwa artykuły otwierają drogę dla kilku ważnych publikacji na prawach ogólnych.

prawdę mówiąc nie nadążam za rozwojem prawa mediów, chociaż się staram, jednak z tego co wiem advertorial, o kórym piszesz w EU już jest zabroniony.
Piotr Michalak

Piotr Michalak 15 lat doświadczenia
w reklamie i
budowaniu wizerunku

Temat: Jak radzić sobie z atakami działów reklam mediów branżowych?

Artykuły sponsorowane sa zabronione? Pierwsze słyszę. Brak oznaczenia owszem, u nas też, ale sama reklama...
Łukasz Herman

Łukasz Herman Group Account
Director w Carat
Polska

Temat: Jak radzić sobie z atakami działów reklam mediów branżowych?

Zeby nie borykac sie z problemem mediow branzowych dobrze jest skorzystac z usług domu mediowego. Nie dosc, ze problem zniknie z glowy, to jeszcze lepsza cena bedzie.

A tak poza tym, to rzeczywiscie typowy artykul sponsorowany jest raczej zabroniony, ale nazwano to advertorialem i wtedy juz jest ok.

Pozdrawiam.
Juliusz B.

Juliusz B. INSTYTUT BIZNESU

Temat: Jak radzić sobie z atakami działów reklam mediów branżowych?

Piotr M.:Artykuły sponsorowane sa zabronione? Pierwsze słyszę. Brak oznaczenia owszem, u nas też, ale sama reklama...

Według dyrektyw UE teksty opłacone przez klientów, imitujace teksty redakcyjne tzw. advertorial, z tego co wiem jest zakazany od kilku miesięcy, szczegółów nie znam, dla mnie to trochę śmieszne w sytuacji kiedy product placement hula na całego, z ideą przyjświecającą autorom przepisów się zgadzam, ale wykonanie jest fatalne, zwróciłem uwagę na to się dzieje w EU, bo to sie przecież zbliża nad Wisłę
Wojciech Kmiecik

Wojciech Kmiecik Właściciel, MAPRIT

Temat: Jak radzić sobie z atakami działów reklam mediów branżowych?

Łukasz H.:Zeby nie borykac sie z problemem mediow branzowych dobrze jest skorzystac z usług domu mediowego. Nie dosc, ze problem zniknie z glowy, to jeszcze lepsza cena bedzie.


Nie do końca rozumiem... Czy taka współpraca z domem mediowym wg Ciebie pomoże w uzyskaniu bezpłatnych publikacji redakcyjnych i budowaniu relacji z mediami? Jestem w stanie sobie to jedynie wyobrazić wtedy, gdy firma wyraźnie rysuje mediom granicę pomiędzy PR a reklamą, rozdzielając wręcz decyzje reklamowe od PRu. Rozumiem, że wówczas dom mediowy miałby pełnić rolę decydenta w sprawach reklam, pozwalając wyraźnie oddzielić reklamę od PR? Nie zawsze jednak ma to uzasadnienie ekonomiczne. Np. na rynkach B2B PR ma duże znaczenie, a ze względu na charakter rynku i wysokość budżetów reklamowych zaangażowanie domu mediowego jest nieopłacalne.
Łukasz Herman

Łukasz Herman Group Account
Director w Carat
Polska

Temat: Jak radzić sobie z atakami działów reklam mediów branżowych?

Sytuacja na rynku wygląda tak, że dzięki kampaniom reklamowym (które kupujemy) mamy możliwość negocjacji darowych PR'ów. Różnie to wygląda z efektywnością - jedne media są bardziej otwarte, a inne mniej. Nie musimy od razu rysować jakichś granic.
Innym podejściem jest stworzenie działu, który typowo zajmuje się PR'em i niczym więcej. W taki sposób możemy działać też, ale minus tego jest taki, że działy PR nie zawsze mówia dzialom marketingu co robią i potrafia się pojawiać problemy. :(
Wojciech Kmiecik

Wojciech Kmiecik Właściciel, MAPRIT

Temat: Jak radzić sobie z atakami działów reklam mediów branżowych?

Łukasz H.:Sytuacja na rynku wygląda tak, że dzięki kampaniom reklamowym (które kupujemy) mamy możliwość negocjacji darowych PR'ów. Różnie to wygląda z efektywnością - jedne media są bardziej otwarte, a inne mniej. Nie musimy od razu rysować jakichś granic.
Innym podejściem jest stworzenie działu, który typowo zajmuje się PR'em i niczym więcej. W taki sposób możemy działać też, ale minus tego jest taki, że działy PR nie zawsze mówia dzialom marketingu co robią i potrafia się pojawiać problemy. :(


Brzmi jak odwieczny problem... czy łączyć PR z marketingiem czy też nie? Mam wrażenie, że jest tyluż zwolenników co i przeciwników każdej z tych opcji :)
A co do pierwszej części Twojego posta, to czy to nie brzmi jak próba "korumpowania mediów" ;)
Łukasz Herman

Łukasz Herman Group Account
Director w Carat
Polska

Temat: Jak radzić sobie z atakami działów reklam mediów branżowych?

Raczej nie nazwałbym tego korumpowaniem. Jest to sposób w jaki dzialają często media - tzn. chcą nam coś dać, ale po tym jak my damy coś im.
Dariusz Dąbrowski

Dariusz Dąbrowski Szukasz inwestora?
Zadzwoń.

Temat: Jak radzić sobie z atakami działów reklam mediów branżowych?

Niestety, wg mnie łączenie pracy domu mediowego i działu/agencji reklamy z PR rodzi tzw "pijarki" - teksty dodawane jako bonusy od mediów w zamian za kampanie reklamowa na łamach. To strasznie popsuło rynek, szczególnie przodują tu kosmetyki, AGD i in. W ten sposób prosze spojrzeć na wiarygodność rozmaitych testów, rankingów ...

Radzę rozmawiac z dziennikarzem, a nie z działem reklamy takiego pisma. Wiele zalezy od tego jaka role wyznaczono dziennikarzowi: czy ma byc akwizytorem reklam czy ma w miare wolna rekę.
Piotr Michalak

Piotr Michalak 15 lat doświadczenia
w reklamie i
budowaniu wizerunku

Temat: Jak radzić sobie z atakami działów reklam mediów branżowych?

dokładnie o czyms takim pisałem na początku. Reklama reklamą, a nawiązać można dobre kontakty z dziennikarzami i jesli PRowiec jest fachowcem, to potrafi to wykorzystać nie do naskrobania nieoznaczonego artykułu reklamowego, ale do prawdziwego artykułu, zamówionego przez redakcję, gdzie nie reklamuje się firmy, czy produktu, ale buduje wizerunek. Dla przykładu: popełniłem kiedyś tekst o parametrach ważnych dla ubrań roboczych (współpracowałem z duzym ich producentem), gdzie jedyną "reklamą" była nazwa rzeczonej firmy w podpisie, obok mojego nazwiska. Okazało się, że informacje były na tyle przydatne, a tekst na tyle dobry, że podobną tematykę poruszałem jeszcze w innych czasopismach (właściwie było to pogłębienie tematu, uszczegółówienie dla różnych branż) i to już na prośbę naczelnych tych pism. Nie badałem na ile zwiększyło to bezpośrednio sprzedaż firmy, ale firma zaczęła byc postrzegana jako ekspert w swojej dziedzinie (którym rzeczywiście jest), co oczywiście rodzi określone konotacje.
Juliusz B.

Juliusz B. INSTYTUT BIZNESU

Temat: Jak radzić sobie z atakami działów reklam mediów branżowych?

Piotr M.:dokładnie o czyms takim pisałem na początku. Reklama reklamą, a nawiązać można dobre kontakty z dziennikarzami i jesli PRowiec jest fachowcem, to potrafi to wykorzystać nie do naskrobania nieoznaczonego artykułu reklamowego, ale do prawdziwego artykułu, zamówionego przez redakcję, gdzie nie reklamuje się firmy, czy produktu, ale buduje wizerunek. Dla przykładu: popełniłem kiedyś tekst o parametrach ważnych dla ubrań roboczych (współpracowałem z duzym ich producentem), gdzie jedyną "reklamą" była nazwa rzeczonej firmy w podpisie, obok mojego nazwiska. Okazało się, że informacje były na tyle przydatne, a tekst na tyle dobry, że podobną tematykę poruszałem jeszcze w innych czasopismach (właściwie było to pogłębienie tematu, uszczegółówienie dla różnych branż) i to już na prośbę naczelnych tych pism. Nie badałem na ile zwiększyło to bezpośrednio sprzedaż firmy, ale firma zaczęła byc postrzegana jako ekspert w swojej dziedzinie (którym rzeczywiście jest), co oczywiście rodzi określone konotacje.

święte słowa
Kamil Gryko

Kamil Gryko PR, comms
consulting, research

Temat: Jak radzić sobie z atakami działów reklam mediów branżowych?

Te media branżowe, w których dział reklamy jest niemal redaktorem naczelnym, z mojego punktu widzenia - a zatem z punktu widzenia budowania wizerunku klienta - są mało interesujące. Ale skoro trzymają się na powierzchni - widać działy reklamy/marketingu reklamodawców wierzą w ich siłę oddziaływania.

Co do rankingów - w branżach b2b najczęściej wieść gminna niesie dość dokładnie, które są autentyczne i tworzone wg jakiejś metodologii, a które są rankingami wpłat.

Następna dyskusja:

Monitoring mediów




Wyślij zaproszenie do