konto usunięte

Temat: Rewolucja w ustalaniu beneficjenta rzeczywistego....

Rewolucja w ustalaniu beneficjenta rzeczywistego. Procedura PPP i FT musi być efektywnie wdrożona

Od jakiegoś czasu trwa w środowisku Compliance i AML dyskusja z organami nadzoru odnośnie obowiązków związanych z ustalaniem beneficjenta rzeczywistego. Ważnym głosem w tej dyskusji jest ostatni wyrok NSA z października 2015 roku (II GSK 2000/14), który rewolucjonizuje podejście do beneficjenta rzeczywistego, a w szczególności interpretację definicji „należytej staranności”. Istotne też jest stanowisko w zakresie podejścia do oceny klienta i obowiązków szkoleniowych, które zostały potwierdzone i wzmocnione przez sąd.

Co istotne, wyrok wskazuje, iż posiadanie procedury, jej komunikacja do pracowników jest niewystarczająca, jeśli nie zostanie ona efektywnie wdrożona. Jest to kwestia, o której większość podmiotów obowiązanych zapomina lub robi to niewłaściwie.

Brak ustalenia beneficjenta rzeczywistego = zakaz dokonywana transakcji?

Ocena ryzyka musi być faktycznie prowadzona
Nie jest wystarczające posiadanie dokumentów zawierających analizę oceny ryzyka klienta. Należy ją skutecznie wdrożyć wraz z instrumentami, które je wspierają.

Obowiązkowe szkolenia
Potwierdzony został obowiązek przeprowadzania szkoleń cyklicznych. Warto podkreślić, iż wygląda na to, że są dwie istotne podstawy dla obowiązkowych szkoleń: 1) zmiany w prawie lub 2) nowi pracownicy

Rewolucja w ustalaniu beneficjenta rzeczywistego. Procedura PPP i FT musi być efektywnie wdrożona

http://www.lexology.com/library/detail.aspx?g=05e42aa8...Ten post został edytowany przez Autora dnia 01.02.16 o godzinie 11:28