konto usunięte

Temat: Audyt danych osobowych. Bać się, czy nie?

Audyt danych osobowych. Bać się, czy nie?

Mimo że pojęcie ochrony danych osobowych funkcjonuje w polskiej rzeczywistości już od jakiegoś czasu, to jednak wciąż budzi wiele wątpliwości i obaw.

Z jednej strony pojawiają się deklaracje o spełnianiu wszelkich wymogów związanych z ochroną danych lub też pewność, że „nas ta kwestia nie dotyczy”, z drugiej – często okazuje się, że właściwie nie wiadomo, o co tak naprawdę chodzi. Brak świadomości w zakresie wymogów zabezpieczania danych osobowych powoduje, że przedsiębiorcy zwyczajnie boją się tej tematyki i jak mogą unikają związanych z nią działań, w tym również przeprowadzenia audytu. Czy rzeczywiście jest się czego obawiać? Jakie braki najczęściej wykazuje audyt? Jakie korzyści audyt może dać przedsiębiorcy?

Dokumentacja ochrony danych osobowych (ODO)

Pierwszym elementem sprawdzanym podczas audytu jest dokumentacja ochrony danych osobowych – jej istnienie i zawartość. Chodzi o to, by posiadać choćby podstawową dokumentację opisującą faktycznie stosowane zabezpieczenia lub procedury postępowania. Czasem wystarczy procedura obiegu dokumentów, instrukcja kancelaryjna, lub też obszerniejszy regulamin pracy.

Wdrożenie dokumentacji ODO

Warto podkreślić, że nawet jeśli przedsiębiorcy uda się oszukać audytorów, w praktyce niczemu to nie posłuży. Audyt ma bowiem na celu wskazanie przedsiębiorcy występujących braków oraz zasugerowanie odpowiednich zmian, tak aby dokumentacja ochrony danych osobowych spełniała zarówno wymogi prawa, jak też odzwierciedlała stan faktyczny.

Pełny tekst:
pracy.zabezpieczenie