Piotr
Baryła
MotoRmania i WMC.
oblatywacz.
Temat: Automatyczne skrzynie biegów
W tym temacie zachęcam do dyskusji na temat eksploatacji automatycznych skrzyń biegów, które w wielu egzemplarzach CLK możemy spotkac :)Po kilku godzinach spędzonych na przeglądaniu w internecie wszystkiego, co dotyczy automatów (różne fora, strony prywatne i całe mnótwo innych) doszedłem do wniosku, że warto byłoby krótko lecz treściwie podsumowac całą wiedzę :-) Postanowiłem stworzyc 10 punktów (jeśli ktoś woli - 10 przykazań) , które mogą pomóc kazdemu uzytkownikowi automatu uniknac problemów wskazując na podstawowe i najczesciej powielane błędy. Niektóre wydają sie oczywiste, jednak kierowcy jakos o nich zapominają...
Zaznaczam, że jest to wykonane przeze mnie krótkie streszczenie tego rozległego tematu. Oczywiscie zachecam zarówno do dyskusji na temat poszczególnych punktów (ewentualnie edytowania ich) , jak i dodawania kolejnych :)
Większosc z nich (ale nie wszystkie) jestem w stanie wytłumaczyc nieco bardziej szczegółowo :) Raz jeszcze zachecam do podjecia dyskusji
1. Pamiętaj o serwisowaniu automatu. Olej i filtry w automatycznej skrzyni po prostu TRZEBA wymieniać i nie słuchaj żadnych bzdurnych porad mówiących inaczej. Częstość wymian w zależności od modelu (może to być np. co 30 tys. olej, co 60 tys. filtry). Po za tym należy oczywiście okresowo kontrolować poziom oleju.
2. Nigdy nie przełączaj między pozycjami jazdy do tyłu (R) i jazdy do przodu przed wcześniejszym CAŁKOWITYM zatrzymaniem samochodu!
3. Nigdy i pod żadnym pozorem nie wybieraj położenia N (bieg jałowy) gdy pojazd jest w ruchu! Pojawiający się wtedy brak smarowania (no powiedzmy bardzo osłabione smarowanie) może mieć opłakane skutki…
4. Nie ustawiaj skrzyni w położeniu N podczas każdego zatrzymania samochodu (np. na światłach przed skrzyżowaniami) gdyż przyspieszy to zużywanie się elementów skrzyni. Wystarczy trzymać wciśnięty hamulec!
5. Zdecydowanie unikaj holowania. Teoretycznie dopuszczalne jest jedynie wtoczenie auta na lawetę. W praktyce można pozwolić sobie na np. holowanie pojazdu na dystansie powiedzmy 3 km do najbliższego warsztatu, ale na własną odpowiedzialność i przy bardzo niewielkiej prędkości (naprawdę bardzo niewielkiej…)
6. Silnik wyłączamy tylko i wyłącznie w położeniach P (parking) lub N (neutral)!
7. Do jazdy autem z automatyczną skrzynią używamy jednej nogi. Nie dopuszczalne jest wciśnięcie obu pedałów jednocześnie! Jeśli jesteś przyzwyczajony do jazdy „manualem” to uważaj, aby instynktownie nie wcisnąć hamulca tak, jak wciskałeś/łaś sprzęgło… Na początek warto „podwijać” lewą nogę pod siedzenie ;-P
8. Podczas ruszania z miejsca nie wciskaj „pedału gazu” zbyt mocno… Powoduje to duże przeciążenia mechanizmów skrzyni, a wcale nie zwiększa przyspieszenia… Najlepsze przyspieszenie osiągamy o dziwo przy stopniowym wciskaniu pedału.
9. Staramy się eliminować zły nawyk trzymania ręki na dźwigni zmiany przełożeń podczas jazdy.
10. Nigdy nie obciążaj samochodu z „automatem” masą większą niż dopuszczalna. Tyczy się to wszelkiego rodzaju pojazdów, ale tych ze skrzynią automatyczną w szczególności.