Piotr Baryła

Piotr Baryła MotoRmania i WMC.
oblatywacz.

Temat: Automatyczne skrzynie biegów

W tym temacie zachęcam do dyskusji na temat eksploatacji automatycznych skrzyń biegów, które w wielu egzemplarzach CLK możemy spotkac :)

Po kilku godzinach spędzonych na przeglądaniu w internecie wszystkiego, co dotyczy automatów (różne fora, strony prywatne i całe mnótwo innych) doszedłem do wniosku, że warto byłoby krótko lecz treściwie podsumowac całą wiedzę :-) Postanowiłem stworzyc 10 punktów (jeśli ktoś woli - 10 przykazań) , które mogą pomóc kazdemu uzytkownikowi automatu uniknac problemów wskazując na podstawowe i najczesciej powielane błędy. Niektóre wydają sie oczywiste, jednak kierowcy jakos o nich zapominają...

Zaznaczam, że jest to wykonane przeze mnie krótkie streszczenie tego rozległego tematu. Oczywiscie zachecam zarówno do dyskusji na temat poszczególnych punktów (ewentualnie edytowania ich) , jak i dodawania kolejnych :)

Większosc z nich (ale nie wszystkie) jestem w stanie wytłumaczyc nieco bardziej szczegółowo :) Raz jeszcze zachecam do podjecia dyskusji

1. Pamiętaj o serwisowaniu automatu. Olej i filtry w automatycznej skrzyni po prostu TRZEBA wymieniać i nie słuchaj żadnych bzdurnych porad mówiących inaczej. Częstość wymian w zależności od modelu (może to być np. co 30 tys. olej, co 60 tys. filtry). Po za tym należy oczywiście okresowo kontrolować poziom oleju.

2. Nigdy nie przełączaj między pozycjami jazdy do tyłu (R) i jazdy do przodu przed wcześniejszym CAŁKOWITYM zatrzymaniem samochodu!

3. Nigdy i pod żadnym pozorem nie wybieraj położenia N (bieg jałowy) gdy pojazd jest w ruchu! Pojawiający się wtedy brak smarowania (no powiedzmy bardzo osłabione smarowanie) może mieć opłakane skutki…

4. Nie ustawiaj skrzyni w położeniu N podczas każdego zatrzymania samochodu (np. na światłach przed skrzyżowaniami) gdyż przyspieszy to zużywanie się elementów skrzyni. Wystarczy trzymać wciśnięty hamulec!

5. Zdecydowanie unikaj holowania. Teoretycznie dopuszczalne jest jedynie wtoczenie auta na lawetę. W praktyce można pozwolić sobie na np. holowanie pojazdu na dystansie powiedzmy 3 km do najbliższego warsztatu, ale na własną odpowiedzialność i przy bardzo niewielkiej prędkości (naprawdę bardzo niewielkiej…)

6. Silnik wyłączamy tylko i wyłącznie w położeniach P (parking) lub N (neutral)!

7. Do jazdy autem z automatyczną skrzynią używamy jednej nogi. Nie dopuszczalne jest wciśnięcie obu pedałów jednocześnie! Jeśli jesteś przyzwyczajony do jazdy „manualem” to uważaj, aby instynktownie nie wcisnąć hamulca tak, jak wciskałeś/łaś sprzęgło… Na początek warto „podwijać” lewą nogę pod siedzenie ;-P

8. Podczas ruszania z miejsca nie wciskaj „pedału gazu” zbyt mocno… Powoduje to duże przeciążenia mechanizmów skrzyni, a wcale nie zwiększa przyspieszenia… Najlepsze przyspieszenie osiągamy o dziwo przy stopniowym wciskaniu pedału.

9. Staramy się eliminować zły nawyk trzymania ręki na dźwigni zmiany przełożeń podczas jazdy.

10. Nigdy nie obciążaj samochodu z „automatem” masą większą niż dopuszczalna. Tyczy się to wszelkiego rodzaju pojazdów, ale tych ze skrzynią automatyczną w szczególności.
Michał M.

Michał M. Non scholae sed
vitae discimus

Temat: Automatyczne skrzynie biegów

...no tak dziesięć przykazań... ok jeszcze sporo można by powiedzieć o tym czego nie można. Ale z tym wciskaniem pedału do spodu to się nie zgodzę. Przecież pod pedałem jest "Kick down" auto ma szansę poderwać się do lotu bez wciśnięcia gazu ale nie zawsze, bezwzględny szybki start jest tylko po wciśnięciu pedału w podłogę i uruchomienia "kick down'a", sterownik decyduje czy zredukować bieg czy nie, czy ruszyć z 1go czy z drugiego biegu itd...

A odnośnie holowania... fakt że nie wolno, nie powinno się - możliwe. Ale są odstępstwa, byłem w szoku kiedy dowiedziałem się, że automaty można odpalać holując... i jest na to zasada jak to robić. Mówię przynajmniej o Mercedesie 124. To nie jest wymysł tylko mechanicy z forum http://mb201-124.eu podali mi taki przepis i skutkuje. W przypadku awarii rozrusznika czy innej przypadłości da się taki samochód w automacie uruchomić holując... łamie się przy tym połowę powyższych przykazań ale jest taka opcja. Najpierw trzeba znać książkową receptę jak to zrobić, nie polecam laikom bo można sobie auto uszkodzić. Pewnie w nowych autach już się takich numerów nie da zrobić, ale praktycznie każda usterka w nowym aucie kończy się lawetą... stare mercedesy już odchodzą :)
Piotr Baryła

Piotr Baryła MotoRmania i WMC.
oblatywacz.

Temat: Automatyczne skrzynie biegów

Po przmyśleniu i przeanalizowaniu tego co napisałeś odnośnie startu na wciśnietym kock-down'ie dochodze do wniosku, ze faktycznie popełniłem błąd umieszcając taką zasadę w przykazaniach ;P CHociaz była to jedna z zasad, którą żywcem zciągnąłem z jakiegoś forum czy artykułu, nie wiem dlaczego ktoś mógł zaproponowac cos takiego :?

Temat: Automatyczne skrzynie biegów

Problem jest do rozwiązania http://www.mlipinski.pl/rodzaje-skrzyn-biegow/temat szybko załatwiony.



Wyślij zaproszenie do