Joanna M.

Joanna M. specjalista,
transport

Temat: Rolnik, olej napędowy i ADR

Witam,
czy ktoś z Was miał może do czynienia jako sprzedawca paliw z odbiorem "paliwa do silników Diesla" przez rolnika, który przyjechał po odbiór ciągnikiem z naczepą. Jak wyglądają w praktyce obowiązki nadawcy przy sprzedaży 1000 L i 2000 L paliwa - odbiór przez rolnika w 1000 l DPPL?
Czy taką sprzdaż do 1000l trzeba traktować jak częściowe wyłączenie na 1.1.3.6.?, a 2000 l jak pełny ADR?
Czy przedsiębiorstwu - sprzedawcy paliw grożą kary za wydanie paliwa kontrahentowy, który nie posiada świadectwa dopuszczenia na pojazd - cysternę,wyposażenia zaświadczenia ADR itd.?
Jacek W.

Jacek W. starszy specjalista
badawczo-techniczny
PIMB

Temat: Rolnik, olej napędowy i ADR

Joanna Makara:
Witam,
czy ktoś z Was miał może do czynienia jako sprzedawca paliw z odbiorem "paliwa do silników Diesla" przez rolnika, który przyjechał po odbiór ciągnikiem z naczepą. Jak wyglądają w praktyce obowiązki nadawcy przy sprzedaży 1000 L i 2000 L paliwa - odbiór przez rolnika w 1000 l DPPL?

Witam, nie miałem do czynienia ze sprzedażą paliw, ale szybka analiza kilku przepisów da nam raczej odpowiedź negatywną, czyli rolnicy nie mogą w ten sposób kupować i transportować paliwa, a sprzedawcy sprzedawać w im w takich ilościach.

Przewóz towarów niebezpiecznych może być dokonany pojazdem samochodowym z przyczepą lub naczepą. Ciągnik rolniczy nie należy do grupy pojazdów samochodowych, ale w ruchu krajowym jest wyjątek dopuszczający użycie ciągnika rolniczego z przyczepą do przewozu paliwa do silników Diesla, ale tylko i wyłącznie w sztukach przesyłki i w ilościach nie wymagających oznakowania pojazdu tablicami barwy pomarańczowej. Ciągnik rolniczy nie może być stosowany do przewozu materiałów niebezpiecznych w cysternach.
Czy taką sprzdaż do 1000l trzeba traktować jak częściowe wyłączenie na 1.1.3.6.?, a 2000 l jak pełny ADR?

Moim zdaniem powyżej 1000 l traktujemy jako pełny ADR. Rolnik może skorzystać z wyłączeń 1.1.3.6 tylko przy przewozie w sztukach przesyłki, a więc np. DPPL, ale pod warunkiem, że wielkość jednej sztuki nie przekroczy 450 l, a łączna ilość przewożonego paliwa do silnków Diesla nie przekorczy 1000 l.
Czy przedsiębiorstwu - sprzedawcy paliw grożą kary za wydanie paliwa kontrahentowy, który nie posiada świadectwa dopuszczenia na pojazd - cysternę,wyposażenia zaświadczenia ADR itd.?

Zgodnie z 1.4.2.1 nadawca (a w tych kategoriach chyba należy traktować firmę sprzedającą paliwo) powinien stosować się do wymagań dotyczących sposobów nadania i ograniczeń wysyłkowych, a więc pamiętać, że nie może nadać w ilości powyżej 1.1.3.6 osobom i pojazdom nie spełniającym wymagań ADR. Co do ewentualnej kary, to nie jest to jednoznacznie określone, ale myślę, że kara grzywny za naruszenie tych wymagań może być nałożona.

Pozdrawiam
Joanna M.

Joanna M. specjalista,
transport

Temat: Rolnik, olej napędowy i ADR

Witam,
dziękuję za odpowiedź. Znalazłam w ustawie o Przewozie drogowym towarów niebezpiecznych art.7 pkt.2 że rolnik może przewieźć ON za pomocą ciągnika i przyczepy pod warunkiem, że są to ilości dla których umowa nie przewiduje obowiązku oznakowania pojazdu - czyli rozumiem że do 1000l. Zgodnie z 1.1.3.6.powinnam mu wtedy wystawić odpowiedni dokument przewozowy, sprawdzić czy ma certyfikowane opakowania i odpowiedni nr UN i nalepkę?
A jak ma się do tego przepis 1.1.1.3c, tzn. ja jako nadawca muszę to wszystko sprawdzić i wystawić dokument przewozowy a rolnik jeżeli przyjedzie z 5 beczkami po 200 l to nie podlega pod ADR i ITD podczas kontroli na drodze nie będzie go sprawdzać pod tym kątem?
Pytanie: kto w firmie powinien odpowiadać za wystawianie dokumentów przewozowych: Dział sprzedaży wystwiający faktury i wz czy "dział dokunujący" fizycznego napełnienia cystern?
Pozdrawiam, Joanna.Joanna Makara edytował(a) ten post dnia 17.02.10 o godzinie 09:30
Jacek W.

Jacek W. starszy specjalista
badawczo-techniczny
PIMB

Temat: Rolnik, olej napędowy i ADR

Joanna Makara:
Witam,
dziękuję za odpowiedź. Znalazłam w ustawie o Przewozie drogowym towarów niebezpiecznych art.7 pkt.2 że rolnik może przewieźć ON za pomocą ciągnika i przyczepy pod warunkiem, że są to ilości dla których umowa nie przewiduje obowiązku oznakowania pojazdu - czyli rozumiem że do 1000l.

Do 1000 l, ale pod warunkiem, że żadna sztuka przesyłki nie przekroczy 450l

Zgodnie z 1.1.3.6.powinnam mu wtedy wystawić odpowiedni dokument przewozowy, sprawdzić czy ma certyfikowane opakowania i odpowiedni nr UN i nalepkę?

Dokładnie.
A jak ma się do tego przepis 1.1.1.3c, tzn. ja jako nadawca muszę to wszystko sprawdzić i wystawić dokument przewozowy a rolnik jeżeli przyjedzie z 5 beczkami po 200 l to nie podlega pod ADR i ITD podczas kontroli na drodze nie będzie go sprawdzać pod tym kątem?

Niezależnie z czym rolnik przyjedzie - beczkami po 200 l, DPPLami, czy jeszcze czymś innym, to sytuacja jest zawsze taka sama w rozumieniu 1.1.3.6. A co do kontroli, to ITD nie ma prawa go kontrolować (chyba że przekroczy 3,5 tony zestaw i nie udokumentuje, że wiezie na potrzeby własne). W zasadzie rolnik może podlegać tylko kontroli Policji.

Jeżeli chodzi o przewóz próżnych, nieoczyszczonych opakowań po UN 1202, to niezależnie od ich liczby, przewóz ten zawsze mieści się w wyłączeniach 1.1.3.6
Pytanie: kto w firmie powinien odpowiadać za wystawianie dokumentów przewozowych: Dział sprzedaży wystwiający faktury i wz czy "dział dokunujący" fizycznego napełnienia cystern?
Pozdrawiam, Joanna.

A to zależy od podziału obowiązków, uprawnień i kompetencji w firmie. Może to robić każdy pracownik z ww. działów. Ważne,żeby powstał dokument przewozowy zawierający właściwe dane.Jacek W. edytował(a) ten post dnia 17.02.10 o godzinie 16:56
Joanna M.

Joanna M. specjalista,
transport

Temat: Rolnik, olej napędowy i ADR

Witam,
dzięki za odpowiedź. Jestem początkującym DGSA i czasami przy zastosowaniu przepisów ADR w praktyce dochodzę do absurdów. I tak np. czy przy przewozie TYLKO "próżnej nieoczyszczonej beczki" w pojeździe o DMC 18 ton po UN 1202 należy zgodnie z 1.1.3.6 wystawić dokument przewozowy?.
Pozdrawiam,Joanna.
Jacek W.

Jacek W. starszy specjalista
badawczo-techniczny
PIMB

Temat: Rolnik, olej napędowy i ADR

Witam,
ADR czasami wprawia w zakłopotanie nie tylko początkujących DGSA.

Jeśli chodzi o kwestię z beczką, to nie wiem, co masz na myśli - cysternę, czy bęben, czy beczkę jako opakowanie. W każdym razie łatwiej zapamiętać, że dokument przewozowy wystawiamy zawsze, a jedynie niektóre wyłączenia pozwalają z niego zrezygnować np. LQ (ale z reguły przy transporcie przez firmy i tak musi wystąpić coś w rodzaju dokumentu przewozowego opisującego zawartość pojazdu, ale wtedy nie musi być kwestii związanych z klasyfikacją).

Pozdrawiam

Temat: Rolnik, olej napędowy i ADR

Tak na marginesie co do olei do ciągników. Mało jest tematów o tym na forum a przecież temat bardzo intrygujący bo nie wlejemy do nowego ciągnika byle czego. Taki ciężki sprzęt wymaga odpowiedniego "smarowania". Dlatego w tej kwestii stawiałabym na olej typu REVLINE KRATOS UNIVERSAL PTF 30. Doskonale sprawdza się w ekstremalnych warunkach pracy w skrzyniach biegów, układach przenoszenia mocy i układach hydraulicznych.Ten post został edytowany przez Autora dnia 07.02.17 o godzinie 12:23
Sylwia Zielińska

Sylwia Zielińska doradca ADR/IMDG
niebezpiecznalogisty
ka.pl

Temat: Rolnik, olej napędowy i ADR

Podobnie można podejść do problemu transportu przez rolników azotanu amonu, który dotychczas był nieklasyfikowany jako niebezpieczny a teraz już zaczął podpadać pod ADR. Nie ma znaczenia czy transport towarów niebezpiecznych jest realizowany przy pomocą ciągnika i naczepy czy ciągnika rolniczego. Powyżej 1000 kg azotan amonu musi być przewożony z pomarańczowymi tablicami, Myślę, że będzie to nowość na naszych drogach. Ciągniki rolnicze na pomarańczowych blachach :)
Pozdrawiam Sylwia Zielińska Doradca ADR/IMDG

Następna dyskusja:

Szkolenia z jazdy defensywn...




Wyślij zaproszenie do