Piotr Maczuga

Piotr Maczuga maczuga.com.pl

Temat: Jak skutecznie angażować uwagę podczas szkolenia webcast?

Trener „webcastowy” staje przed nie lada wyzywaniem: musi przekazać konkretną wiedzę, czasem nawet umiejętności, osobom, których nie widzi, a w przeważającej liczbie przypadków również nie słyszy. Dla większości profesjonalistów prowadzących szkolenia, czy inne wystąpienia publiczne, możliwość obserwacji audytorium jest niezastąpionym narzędziem pracy. Bez tego nie wiadomo jak angażują się uczestnicy i kiedy należy podjąć odpowiednie kroki, aby zapobiec spadkowi uwagi. Oczywiście, wieloletnim doświadczeniem można wiele nadrobić, jednak kto w Polsce ma wieloletnie doświadczenie w tak młodej dziedzinie?

Brak możliwości obserwacji uczestników z reguły oznacza, że warto przyłożyć się do dobrego opracowania struktury szkolenia. W przypadku webcastu, szczególnie z udziałem dużej liczby uczestników, nie warto stawiać na improwizację – zbyt swobodne traktowanie tematu może szybko znudzić uczestników. Z drugiej strony – sztucznie wycyzelowana forma może sprawić wrażenie odgrywanej niczym pozytywki. W webcaście nie chodzi przecież o to, żeby odtwarzać przed uczestnikami idealnie skrojone przemówienia.

Czy warto zatem postawić na interakcje? W jakimś sensie na pewno. Pytania zadawane przez czat czy ankiety aktywizują uczestników, szczególnie gdy odpowiedź jest obligatoryjna i podlega natychmiastowej ocenie trenera. Na marginesie: w czasach, gdy rolę zestawu słuchawkowego może pełnić np. słuchawka bluetooth do telefonu, uczestnikom podczas webcastu niejednokrotnie zdarza się wykonywać różne domowe czy biurowe czynności nie będąc nawet przy ekranie komputera, a jedynie „nasłuchując” webcast. Samemu niestety zdarza mi się taki „multitasking’ ;-)

Jednak co z interakcją, gdy szkolenie jest naprawdę duże? Może to moderator powinien wtedy animować uczestników i angażować ich w działania, np. poprzez czat, podczas, gdy trener „robi swoje”?

Zapraszam do dyskusji!Piotr Maczuga edytował(a) ten post dnia 14.04.10 o godzinie 20:59