Bartosz Langa

Bartosz Langa Zawsze, kiedy Cię
pytają, czy
potrafisz coś
zrobić, powie...

Temat: Zmiana oponki z 130/70/18 na 150/70/18

Witam!
Posiadam moto XJ600N w której mam tylną oponkę 130/70/18 do wymiany i zastanawiam się czy jest możliwość zamiany jej na 150/70/18. Czy poprawi to komfort jazdy (chodzi o zmiany pasa np. w koleinach i nierównościach).
Proszę Was o jakieś porady w tym temacie.
BL

konto usunięte

Temat: Zmiana oponki z 130/70/18 na 150/70/18

Motocykl jest po to tworzony przez konstruktorow na takich a nie innych oponach bo sa one optymalne pod ten motocykl. To nie przypadek ze wyszedl z fabryki na wlasnie takich.

Jesli juz koniecznie chcesz miec szerokie gumy to musisz zmienic proporcjonalnie ich profil. Ja tego wyliczac nie umiem wiec nie pomoge.

konto usunięte

Temat: Zmiana oponki z 130/70/18 na 150/70/18

O ile jeszcze dobrze pamiętam z czasów kiedy miałem Xj-tę to 150 -ka to było max. co można było do niej wsadzić i nie tarło o wahacz , na pewno natomiast 160 - ka była już za szeroka , sprawdź to dokładnie zanim założysz na szerszej gumie XJ-ta będzie zdecydowanie lepiej zachowywała się na zakrętach .
Piotr M.

Piotr M. Zakupy: IT, Telco,
Usługi, FM, Inne

Temat: Zmiana oponki z 130/70/18 na 150/70/18

W myśl tego co Ruda pisze:) też co nieco na ten temat słyszałem: Eksperci absolutnie odradzają zmianę opon na inne niż określone przez producenta. W skrócie: może to się okazać niebezpieczne, wszelkie wyliczenia podczas konstruowania motocykla bazują na kilku założeniach, między innymi odnośnie rozmiaru opon (inny niż zalecany ma wpływ na właściwości motocykla). Nie pamiętam niestety wszystkich argumentów, ale usłyszałem to na szkoleniach z techniki jazdy w Promotorze - coby nie powiedzieć to pewnego rodzaju autorytet w tej dziedzinie, ja się ich słucham:)

pozdrawiam
Daniel Barczewski

Daniel Barczewski artysta-animator 3d,
postprodukcja
filmowa

Temat: Zmiana oponki z 130/70/18 na 150/70/18

Nooooo niestety nie do konca jest prawda, ze rozmiaru gum nie mozna zmienic, oczywiscie w duzej mierze zalezy to od danego motocykla jak i od "wielkosci zmiany", 10mm szerokosci to jest norma dopuszczana przez samych producentow, powyzej tej wielkosci trzeba byc juz ostroznym, a ze zmienia to charakterystyke prowadzenia motocykla to oczywiste, ale czy zawsze na gorsze ?

Odnosnie tych 10mm nie mowie o kazdym motocyklu;)Daniel Barczewski edytował(a) ten post dnia 10.06.09 o godzinie 11:43
Bartosz Langa

Bartosz Langa Zawsze, kiedy Cię
pytają, czy
potrafisz coś
zrobić, powie...

Temat: Zmiana oponki z 130/70/18 na 150/70/18

Z tym konstruowaniem w zupełności się z tym zgadzam, ale chciałem usłyszeć kilka porad.
A i kolegi Rafała też jest słuszna, że szerszy laczek lepsza przyczepność, ale chciałem znać opinie "moturzystów" którzy już to sprawdzili.
Dzięki udzielone mi opinie i do zobaczenia na szosie!Bartosz Langa edytował(a) ten post dnia 10.06.09 o godzinie 11:15
Mariusz Trochimiak

Mariusz Trochimiak K.M.PSP m.st.W-wa

Temat: Zmiana oponki z 130/70/18 na 150/70/18

Zapominacie o jednym z ważniejszych z szerszą oponą trzeba dać szerszą felgę, inaczej krawędzie opony załamią się i będzie siedziała na "kwadratowo". Widziałem 190 wsadzona w 600rr, gdzie fabrycznie jest 180, opona nie była nowa ale położyć w zakręt a potem wrócić nie było by łatwą sztuką.
Co do zaleceń producenta, w przypadku hondy wygląda to jak na załączonym obrazku i niestety nie ma odstępstw w rozmiarówce.

Obrazek
Daniel Barczewski

Daniel Barczewski artysta-animator 3d,
postprodukcja
filmowa

Temat: Zmiana oponki z 130/70/18 na 150/70/18

Mariusz T:
Zapominacie o jednym z ważniejszych z szerszą oponą trzeba dać szerszą felgę, inaczej krawędzie opony załamią się i będzie siedziała na "kwadratowo". Widziałem 190 wsadzona w 600rr, gdzie fabrycznie jest 180, opona nie była nowa ale położyć w zakręt a potem wrócić nie było by łatwą sztuką.
Co do zaleceń producenta, w przypadku hondy wygląda to jak na załączonym obrazku i niestety nie ma odstępstw w rozmiarówce.

Obrazek

Ehhhhhh...czemu Wy wszystko uogolniacie?!?!?! Cos uslyszycie i powtarzacie to bez sensu. Mariusz owszem Twoja serwisowka podaje zeby szerokosci opony nie zmianiac, ale znow moja podaje dwie mozliwosci 190 lub 180. Wszystko zalezy od danego motocykla i tego w jaki sposob sie go uzywa, oczywiscie tendencja jest, ze kazdy chce miec opone jak najszersza i to moze utrudniac skladanie sie w zakrety, ale co jesli zmienimy ja na wezsza? :)

PS. To moze odrazu napisze;) jesli dacie szersza opone, to poprawia sie przyczepnosc a zmniejsza sterownosc, jesli dacie wezsza opone, poprawia sie manewrowosc ale zmniejsza przyczepnosc...i tyle w temacie, innych za i przeciw nie ma, to sa dwa najwazniejsze wyznaczniki doboru opony w przypadku jej szerokosci.Daniel Barczewski edytował(a) ten post dnia 10.06.09 o godzinie 12:36
Łukasz F.

Łukasz F. właściciel,
Autokompleks

Temat: Zmiana oponki z 130/70/18 na 150/70/18

Bartosz Langa:
Witam!
Posiadam moto XJ600N w której mam tylną oponkę 130/70/18 do wymiany i zastanawiam się czy jest możliwość zamiany jej na 150/70/18. Czy poprawi to komfort jazdy (chodzi o zmiany pasa np. w koleinach i nierównościach).
Proszę Was o jakieś porady w tym temacie.
BL
w Twoim przypadku opona bedzie nie tylko szersza ale i wyzsza o jakies 1,5cm na promieniu czyli 3 cm na srednicy a to duzo
jezeli chcialbys koniecznie zastosowac 150 to powinienes o profiu 60 a nie 70 wtedy wysokosc opony bedzie ok
co do prowadzenia w koleinach to odczujesz to raczej na minus niz na plus
Mariusz Trochimiak

Mariusz Trochimiak K.M.PSP m.st.W-wa

Temat: Zmiana oponki z 130/70/18 na 150/70/18

No ok, ale skoro kolega zamiast szerokości 130 chce 150 to chyba to trochę za dużo ??
To nie to samo, ale jeżeli w samochodzie masz felgę 5,5 cala szerokości to wsadzenie na nią opony 195 mija się z celem, prawda? W przypadku motocykli wydaję mi się to samo, chyba ze felgi są w nich "uniwersalne", ale nie słyszałem o tym.

Daniel to Ty uogulniłeś że producenci dopuszczają w pierwszej wypowiedzi, zanim dodałeś edycję, więc pokazałem że nie we wszystkich przypadkach tak jest.
Ale wróćmy do przypadku XJ600N, skoro fabrycznie jest tam 130/70/18 to powinno się wsadzić 150/50/18 lub 150/55/18 by zachować średnicę koła. Pytanie tylko jaka jest szerokość felgi ??Mariusz T edytował(a) ten post dnia 10.06.09 o godzinie 13:43
Daniel Barczewski

Daniel Barczewski artysta-animator 3d,
postprodukcja
filmowa

Temat: Zmiana oponki z 130/70/18 na 150/70/18

Mariusz T:
Daniel to Ty uogulniłeś że producenci dopuszczają w pierwszej wypowiedzi, zanim dodałeś edycję, więc pokazałem że nie we wszystkich przypadkach tak jest.
Ale wróćmy do przypadku XJ600N, skoro fabrycznie jest tam 130/70/18 to powinno się wsadzić 150/50/18 lub 150/55/18 by zachować średnicę koła. Pytanie tylko jaka jest szerokość felgi ??

Przyznaje sie do pewnego uogolnienia;) Problem w tym ze wszystko w ramach rozsadku, ale tez nie mozna slepo sie trzymac zalecen producentow. To tak jak kiedys ktos napisal odnosnie zmian biegow bez sprzegla "skoro producent je tam umiescil tzn ze trzeba go uzywac"Daniel Barczewski edytował(a) ten post dnia 10.06.09 o godzinie 13:48

konto usunięte

Temat: Zmiana oponki z 130/70/18 na 150/70/18

Tak jak napisał Łukasz, zmienając szerokość a zostawiając profil taki sam guma będzie wyższa. Czy wiesz jakie to ma znaczenie dla geometrii motocykla ? Czy wiesz co to znaczy, że motocykl w zakręcie "kroczy" ? Efekt może być taki, że pokonując dobrze ci znany zakręt nagle okaże się, że wynosi Cię na zewnętrzną .. wiesz dlaczego ?

Opony można zakładac rózne, ale trzeba wiedzieć jak to wpłynie na geometrię maszyny i jakie będą tego efekty. Jeżeli tego nie wiesz to zostań przy tych jakie poleca producent.
Michal K.

Michal K. BH w Warszawie, IT

Temat: Zmiana oponki z 130/70/18 na 150/70/18

To ja cos dorzuce jako posiadacz XJ 600 - ten motocykl tak ma - tzn pewnych rzeczy nie przeskoczysz (jak np wibracji przy ok 4 krpm) i przejazd przez koleiny przy zmianie pasa nie jest przyjemny. Ale nie wynika to tylko z opony, ale takze z konstrukcji zawieszenia i rozstawu kol (XJ jest dosc dluga).
Ja bym nie zmienial (a wlasnie niedlugo bede musial) i wezme o takich samych parametrach jak zalecane przez producenta.
A powiedz jeszcze kiedy ostatnio sprawdzales cisnienie w oponkach (nie na stacji)? Moze tu wlasnie lezy przyczyna?

konto usunięte

Temat: Zmiana oponki z 130/70/18 na 150/70/18

hm..
z czego wynika to, ze producenci daja i zalecaja takie a nie inne opony?
1) umowy z firmami produkujacymi opony
2) koszt danej opony
3) opona zalecana jest kompromisem miedzy wieloma czynnikami. niekoniecznie musi sprawdzac sie przy naszym uzytkowaniu

zgadzam sie z jednym - jezeli ktos zadal takie pytanie jak tutaj to nie powinien eksperymentowac z innymi gumami :)
Łukasz F.

Łukasz F. właściciel,
Autokompleks

Temat: Zmiana oponki z 130/70/18 na 150/70/18

Mariusz T:
Ale wróćmy do przypadku XJ600N, skoro fabrycznie jest tam
130/70/18 to powinno się wsadzić 150/50/18 lub 150/55/18 by zachować średnicę koła. Pytanie tylko jaka jest szerokość felgi ??Mariusz T edytował(a) ten post dnia 10.06.09 o godzinie 13:43
niestety mylisz sie
w przypadku opony o szerokosci 150 powinien zastosowac profil 60 a nie jak piszesz 55 lub 50 (wtedy bylaby za niska)
wynika to z prostego przeliczenia
orginalna wysokosc opony rowna sie szerokosci pomnozonej przez profil (profil to procentowy udzial wysokosci opony do jej szerokosci) czyli 130X70%= 91
zakladajac opone szersza o tym samym profilu 150/70 mamy wysokosc 150x70%=105 czyli wiecej niz orginal aby osiagnac taka sama wysokosc powinnismy zalozyc z150/60 czyli 150x60%=90 -roznica w stosunku do orginalu 1 mm czyli pomijalna
jezeli zalozymy profil 50 to bedzie 150x50% czyli 75 a zatem duzo za malo i analogicznie przy 55:)
pozdrawiam
L
Daniel Barczewski

Daniel Barczewski artysta-animator 3d,
postprodukcja
filmowa

Temat: Zmiana oponki z 130/70/18 na 150/70/18

Krzysztof S.:
zgadzam sie z jednym - jezeli ktos zadal takie pytanie jak tutaj to nie powinien eksperymentowac z innymi gumami :)

Nie koniecznie, poniewaz kolega Bartosz pyta o konkretny motocykl i konkretna opone, oraz o to czy ktos taki zestaw testowal, jak dla mnie nie ma w tym nic niezwyklego. W zasadzie najbardziej konkretna odpowiedz dal Rafal, bo odpowiedzial wprost z doswiadczenia, a nie teoretyzowal.Daniel Barczewski edytował(a) ten post dnia 10.06.09 o godzinie 14:15

konto usunięte

Temat: Zmiana oponki z 130/70/18 na 150/70/18

Daniel Barczewski:
Nie koniecznie, poniewaz kolega Bartosz pyta o konkretny motocykl i konkretna opone, oraz o to czy ktos taki zestaw testowal, jak dla mnie nie ma w tym nic niezwyklego. W zasadzie najbardziej konkretna odpowiedz dal Rafal, bo odpowiedzial wprost z doswiadczenia, a nie teoretyzowal.Daniel Barczewski edytował(a) ten post dnia 10.06.09 o godzinie 14:15
obawiam sie, ze nie moge przyznac Ci racji. profil opony to nie jest wartosc podana w konkretnej skali. jest to jedynie % szerokosci.
nie trzeba byc Einsteinem, zeby stwierdzic, ze geometrie szlag trafia.

konto usunięte

Temat: Zmiana oponki z 130/70/18 na 150/70/18

Rafał Ł.:
[cut]
sprawdź to dokładnie zanim założysz na szerszej gumie XJ-ta będzie zdecydowanie lepiej zachowywała się na zakrętach .

Mało konkretna Rafał ta opinia ... lepiej czyli jak ? Dalej uwazam, ze jak ktos nie wie (nie rozumie) jak sie zmieni geometria maszyny na innej oponie to moze sobie tylko zaszkodzic.
Bartosz Langa

Bartosz Langa Zawsze, kiedy Cię
pytają, czy
potrafisz coś
zrobić, powie...

Temat: Zmiana oponki z 130/70/18 na 150/70/18

Łukasz Filipek:
Mariusz T:
150x70%=105 czyli wiecej niz orginal aby osiagnac taka sama wysokosc powinnismy zalozyc z150/60 czyli 150x60%=90 -roznica w stosunku do orginalu 1 mm czyli pomijalna

Dzięki za informację!
Twierdzisz, że trzymając się tych wytycznych będzie dobrze?
Właśnie widziałem że takie oponki też są dostępne 150/60/18 tylko faktycznie jak napisał kolega Michał, że kwestia zmiany pasa w koleinach to może po prostu wynika z geometrii całego MOTURA i opony nie koniecznie muszą tu coś zmienić.
Dzięki Wam wszystkich za info.
BLBartosz Langa edytował(a) ten post dnia 10.06.09 o godzinie 14:40

konto usunięte

Temat: Zmiana oponki z 130/70/18 na 150/70/18

Piotr S.:
Rafał Ł.:
[cut]
sprawdź to dokładnie zanim założysz na szerszej gumie XJ-ta będzie zdecydowanie lepiej zachowywała się na zakrętach .

Mało konkretna Rafał ta opinia ... lepiej czyli jak ? D

czyli 150 - ka przy i tak sztywnej ramie XJ-ty umożliwia "głębsze" złożenie w zakręcie , sprawdziłem organoleptycznie.

Następna dyskusja:

Zmiana opon gdzie najlepiej...




Wyślij zaproszenie do