Michał Jankowiak

Michał Jankowiak Trener, coach,
diagnosta
inteligencji
emocjonalnej,
stree...

Temat: Burza mózgów - Jak ulepszyć polski system edukacji?

a) Opis problemu.

Polska edukacja "produkuje" pracowników, ludzi myślących jednotorowo, a dosłownie tępi indywidualizm i oryginalność dzieci i młodzieży. Jak możemy to zmienić? Jakie treści powinny zawierać się w naszej edukacji, by młodzież była dzięki niej przygotowana do dorosłego życia? Jak wprowadzić do polskiego systemu edukację emocjonalną, społeczną, kreatywną i inne?

Zaznaczam, iż najlepsze pomysły będą zrealizowane. :)

b) Uczestnicy - 10 pierwszych osób, które podadzą swoje pomysły. Pozostałe osoby mogą założyć kolejny wątek (ich posty w niniejszym wątku będą kasowane).

c) Ramy czasowe - 9 dni, koniec 11.08.2009 o godz. 06:00.

d) Metoda - każdy Uczestnik podaje od 3 do 5 pomysłów, proszę o wielokrotne dzielenie się rozwiązaniami(szczególnie, jeśli pomysły innych Użytkowników zainspirują Cię do czegoś nowego).

Czekam na Twoją Kreatywność. :)
Michał JankowiakMichał Jankowiak edytował(a) ten post dnia 01.08.09 o godzinie 15:12

konto usunięte

Temat: Burza mózgów - Jak ulepszyć polski system edukacji?

1. uczyć uczenia się
2. zlikwidowac egzaminy zewnętrzne
3. treningi twórczego bycia/kreatywności
4. "nie lekcje, ale zajecia edukacyjne" - projekty, warsztaty, festiwale nauki, gry, konkursy,koła zainteresowań, a nie tylko przedmiotowe
5. bezpłatne i obowiązkowe edukowanie nauczycieli nt nowych/nowoczesnych trendów w nauczaniu, psychologii itd. prowadzone przez fachowcow, a nie przypadkowych "edukatorów"
Michał Jankowiak

Michał Jankowiak Trener, coach,
diagnosta
inteligencji
emocjonalnej,
stree...

Temat: Burza mózgów - Jak ulepszyć polski system edukacji?

1. Zlikwidować oceny cząstkowe na rzecz końcowej oceny opisowej.
2. Profesjonalne szkolenia dla nauczycieli - NLP, komunikacja, wystąpienia publiczne, zarządzanie, kreatywność.
3. Nauczyciele odpowiadają w dużym stopniu za oceny uczniów.
4. Materiał nauki, który jest nieprzydatny w dorosłym życiu zastępujemy treningami kreatywności, komunikacji, inteligencji emocjonalnej, szybkiej nauki etc.

konto usunięte

Temat: Burza mózgów - Jak ulepszyć polski system edukacji?

1. Uczyć logiki, a nie algorytmów rozwiązywania zadań.
2. Zwolnić wszystkich belfrów, którzy uczą na zasadzie "patrzcie, jaki jestem mądry" zamiast "zobacz, jakie to proste".
3. Zarządzanie wiedzą zamiast oceniania.
4. Niektóre treningi - poza szkołą - odejście od systemu klasowego.
Michał Jankowiak

Michał Jankowiak Trener, coach,
diagnosta
inteligencji
emocjonalnej,
stree...

Temat: Burza mózgów - Jak ulepszyć polski system edukacji?

1. Zajęcia z ludźmi sukcesu - praktykami - w szkołach.
2. Uczenie na wszystkich zmysłach.
3. Ćwiczenia Denisona + np. ćwiczenia wprowadzające w high performance state.
4. Uczenie przez mnemotechniki.
5. Szkołami zarządzają przedsiębiorcy i ekonomiści, nie nauczyciele.

konto usunięte

Temat: Burza mózgów - Jak ulepszyć polski system edukacji?

1. Zajecia z pasjonatami, "trenerami specjalnych zainteresowan" = np. raz w tygodniu uczniowie gotują, uczą się tańca, żonglują, poznają jogę, budują z róznych materiałów modele (np. wiązania chemiczne z plasteliny i zapałek, budowla architektoniczna z balonów itd).
2. Uczeń zna swoj dominujący typ inteligencji i umie tę wiedzę zastosować w uczeniu się
3. Transparentne ocenianie, feedback
4. Nauczyciel coachem ucznia
5. Uczenie róznych rodzajów relaksacji
Piotr Waydel

Piotr Waydel Właściciel i
organizator różnych
przedsięwzięć

Temat: Burza mózgów - Jak ulepszyć polski system edukacji?

System szkolnictwa niszczy indywidualność, kreatywność, ciekawość. Równa wszystkich do najniższego poziomu. Stara się stworzyć jednakowo myślące, w najlepszym razie wąsko wyspecjalizowane trybiki, które będą w stanie bezmyślnie napędzać koła gospodarki.

A przecież każde dziecko jest wielką indywidualnością, mającą swoje uzdolnienia i talenty. Nie można ich niszczyć, starając się na siłę rozwijać u wszystkich pewne jednakowe stereotypy.
Optymalnym rozwiązaniem jest indywidualizacja nauczania, dostosowana do najważniejszych talentów każdego dziecka. Znacznie większe są przecież efekty rozwoju istniejącego talentu, niż na siłę rozwijanie beztalencia.

Wynika z tego wniosek pierwszy: Nie można wszystkich traktować jednakowo i mieć jednakowe wymagania, bo niszczy się w ten sposób talenty, eliminuje kreatywność i zaangażowanie, a tworzy nieszczęśliwe, roszczeniowe społeczeństwo, które nie potrafi się samorealizować. Nie można tworzyć wieloosobowych klas, gdzie dzieci są dobierane ze względu na miejsce zamieszkania, a nie ze względu na uzdolnienia.

Nauczanie szkolne jest sprowadzone do wykucia na pamięć regułek. Bez komentarzy, własnego zdania, a nawet zrozumienia, po co trzeba je znać. Jest to niezrozumiałe i nudne. Zupełnie inaczej jest, jeżeli dzieci w czasie zabawy poszukują sposobów rozwiązania konkretnych problemów. Z jaką pasją poszukują wówczas wskazówek i rozwiązań i jakie są szczęśliwe, gdy im się uda. Taka sytuacja utrwala się w pamięci i później nie muszą niczego starać się zapamiętać.

Wniosek drugi: W miarę możliwości nie powinna nauka być oderwana od rzeczywistości i powinna być podawana w formie zabawy, wyzwań, zagadek. Eliminowany jest wówczas dodatkowo jeden z największych wrogów nauki - nuda.

Każdy człowiek, a tym bardziej dziecko jest istotą emocjonalną. Jeśli zaspokojone są jego podstawowe potrzeby wynikające z piramidy Maslowa, to głównymi motywatorami działań stają się wyższe potrzeby, takie jak potrzeba przynależności, uczestnictwa, szacunku, uznania, prestiżu, samorealizacji, itd. U dzieci potrzeba są wyjątkowo widoczne i upragnione.

Wniosek trzeci: Tak należy prowadzić zajęcia, aby jak największa ilość takich potrzeb była zaspokojona. Dzięki temu czas spędzony w szkole będzie upragnionym, zamiast zmarnowanym.

Pozdrawiam
Piotr Waydel

konto usunięte

Temat: Burza mózgów - Jak ulepszyć polski system edukacji?

1.Zwolnić postkomunistyczną kadrę nauczycielską
2.Wprowadzić możliwość konkretnego ukierunkowania swej dalszej nauki na poziomie liceum/technikum.
3. podejście indywidualne a nie holistyczne
4. Więcej wiedzy praktycznej popartej teorią

konto usunięte

Temat: Burza mózgów - Jak ulepszyć polski system edukacji?

1. Zmiana metod nauczania - wykorzystanie intuicyjnej i nieświadomej biegłości młodzieży w posługiwaniu się technologiami XXI - wyeliminowanie nudy
2. Uczeń zna cele każdej lekcji i wie, jak zdobyte umiejętności zastosować w innych przypadkach.
3. Uczyć rozwiązywania problemów, nie zadań.
4. Uczyć pracy z informacją - wyszukiwania, krytycznego odbioru, wykorzystania.
5. Podnieść wymagania egzaminacyjne dla nauczycieli stażystów w celu wyeliminowania źle przygotowanych, "wykształconych" tylko w jednej dziedzinie absolwentów uczelni.

Władysław O.

Wypowiedzi autora zostały ukryte. Pokaż autora
Michał Jankowiak

Michał Jankowiak Trener, coach,
diagnosta
inteligencji
emocjonalnej,
stree...

Temat: Burza mózgów - Jak ulepszyć polski system edukacji?

Dziękuję wszystkim za aktywność i gratuluję naszej pierwszej burzy mózgów. :)

Podsumuję w weekend. :)

Pozdrawiam,
Michał Jankowiak



Wyślij zaproszenie do