konto usunięte

Temat: Opłaty za puszczanie radia we własnej restauracji

Witam,

Jeżeli powieliłem temat to serdecznie przepraszam

Mam pytanie

Moja znajoma od pewnego czasu ma problem z stowarzyszeniem STOART

Po kontroli w jej restauracji, w której puszcza radio komercyjne STOART zwrócił się z prośbą o zawarcie umowy licencyjnej w przeciwnym razie grozi sądem.

Proszę o informację, co można zrobić aby nie płacić takim stowarzyszeniom.

Całe lata był ZAiKS, teraz STOART a za chwilę tych stowarzyszeń może być jeszcze więcej.

Czy jest jakieś racjonalne rozwiązanie

Z góry dziękuję za info

konto usunięte

Temat: Opłaty za puszczanie radia we własnej restauracji

Płacić - to nie są wielkie pieniądze, artyści mają z tego prawieżenic, a my będziemy mieli z głowy.
STOART nie płaciła? a ZAiKS? Opłacała?

konto usunięte

Temat: Opłaty za puszczanie radia we własnej restauracji

Witam,

Jak miała płacić skoro nie wiedziała o istnieniu takiej instytucji jak STOART?

Nie wiem jak to się ma z perspektywy artystów, ale wiem jak to widzi właściciel prowadzący własny smallbiznes.

Póki co była przyzwyczajona (płaciła) na rzecz autorów - ZAiKS.
Teraz pojawiła się wizja płacenia artystom - STOART

Co bardziej dziwne przyszło pismo wskazujące na konieczność stawienia się w Warszawie celem podpisania licencji, pod rygorem sprawy w sądzie.

Skoro to są tak małe pieniądze (jeżeli można to proszę o szczegóły), to czemu nie pojawiła się jasna, rzetelna informacja tylko stawia się człowieka pod mórem.

Zapytałem o alternatywne rozwiązania ale dziękuję za odpowiedź

Pozdrawiam
Michał D.

Michał D. realizator /
producent, RMF FM

Temat: Opłaty za puszczanie radia we własnej restauracji

Pomijając bzdurne przepisy... to jest niedorzeczne... płacić STOART-owi czy ZAiKS-owi za puszczanie radia. Przecież radio jest ogólnodostępne i nadawca programu zapłacił już tym instytucjom za korzystanie z nagrań praw autorskich. Co innego, gdy w lokalu puszcza się płyty, czy też inne nośniki z muzyką - wtedy okay... ale płacić za emisję programu radiowego... to jakaś paranoja..

konto usunięte

Temat: Opłaty za puszczanie radia we własnej restauracji

Drogi Michale,

Sugerujesz, że każde szanujące się radio komercyjne ma podpisane stosowne umowy?

Pytanie czy masz tu na myśli wszystkich zainteresowanych czyli autorów (ZAiKS) i (Artystów) STOART?

Pewnie nie są to wszystkie instytuacje ale te 2 mnie szczególnie interesują.

Z góry dziękuję za odpowiedź
Michał A.

Michał A. Dyrektor muzyczny ->
Radio Park Fm, DJ ->
Discoplex A4

Temat: Opłaty za puszczanie radia we własnej restauracji

Witam, jako iż miałem jakiś czas temu okazje zgłębiać poruszany temat już wyjaśniam, jak to wszystko działa. W polskim prawie utwór muzyczny posiada niejako 3 płaszczyzny:

Każde nagranie jest jednocześnie:

Utworem - kompozytor skomponował muzykę, autor napisał tekst (przysługują im do utworu prawa autorskie)

Artystycznym wykonaniem - dany utwór jest wykonywany przez konkretnego wykonawcę, np. solistę, orkiestrę, zespół (artystom wykonawcom przysługują prawa pokrewne)

Fonogramem lub wideogramem - dany utwór wykonywany przez konkretnego wykonawcę zostaje zarejestrowany (nagrany) przez producenta w postaci nagrania dźwiękowego - fonogramu (na płycie, kasecie, itp.) lub w postaci nagrania audiowizualnego - wideogramu (obraz + dźwięk), np. wideoklipu, filmu czy programu muzycznego (producentowi fonogramu/wideogramu przysługują prawa pokrewne)

Korzystając zatem z jakiegokolwiek nagrania, korzysta się z praw wszystkich ww. grup uprawnionych jednocześnie. I każdej należy zapłacić wynagrodzenie.

Sposób wnoszenia tego wynagrodzenia zależy od sposobu wykorzystania nagrania.

- W przypadku publicznego odtwarzania, nadawania, retransmisji kablowej wynagrodzenie jest wnoszone za pośrednictwem organizacji zbiorowego zarządzania:

Autorów reprezentuje Związek Autorów i Kompozytorów Scenicznych (ZAiKS)

Artystów wykonawców reprezentują dwie organizacje: Stowarzyszenie Artystów Wykonawców Utworów Muzycznych i Słowno - Muzycznych (SAWP) i Związek Stowarzyszeń Artystów Wykonawców STOART. Każda z organizacji artystów reprezentuje inną ich grupę, i każda - w imieniu swoich członków - uprawniona jest do pobierania wynagrodzenia od użytkowników muzyki.

Producentów jako jedyny reprezentuje Związek Producentów Audio Video (ZPAV) (powyższe wyjaśnienie pochodzi ze strony ZPAV)

Tak więc okazuje się, iż praktycznie do naszej wspomnianej restauracji mogą zgłosić się w/w organizacje - ZAiKS, STOART, ZPAV, SAWP - wszystkie ona działają na wspomnianych tu polach eksploatacji - najlepsze jest to iż STOART i SAWP działają na tym samym polu - reprezentują artystów wykonawców, tyle że każda z nich niejako ma pod sobą innych artystów np do jednej należy artysta X a do drugiej artysta Y, jeśli "podmiot nadający" prezentuje w swoim pubie, lokalu, dyskotece artystę X i Y to logicznie musi opłacać i STOART i SAWP!! Nawiasem mówiąc STOART I SAWP pracując na tym samym polu bardzo się nie lubią - swego czasu na swoich stronach organizacje te toczyły swoistą wojnę...

Jak widać temat jest zawiły (jednakże wymienione tu instytucje działają w oparciu o prawo autorskie i w ramach prawa - stad co raz częściej pukają tu i ówdzie szukając funduszy; najbardziej "drapieżne" w tym pukaniu są ZPAV i STOART).

Uwaga, mam propozycję stwórzmy swoją organizację - podpiszemy kilkanaście umów z artystami i gdziekolwiek wytropimy, iż ktoś prezentuje dzieła twórców zrzeszonych u nas będziemy domagali się pieniążków pod groźbą sądu!Michał A. edytował(a) ten post dnia 10.11.07 o godzinie 16:09
Michał D.

Michał D. realizator /
producent, RMF FM

Temat: Opłaty za puszczanie radia we własnej restauracji

Jakub Lubas:
Drogi Michale,

Sugerujesz, że każde szanujące się radio komercyjne ma podpisane stosowne umowy?

nic nie sugeruję, tak myślę...

Nie wyobrażam sobie, by duża stacja radiowa działała w tej materii nielegalnie. To było by nierozsądne


Pytanie czy masz tu na myśli wszystkich zainteresowanych czyli autorów (ZAiKS) i (Artystów) STOART?


Pewnie nie są to wszystkie instytuacje ale te 2 mnie szczególnie interesują.

Z góry dziękuję za odpowiedź

Chciałem tylko powiedzieć, że płacenie tym instytucjom za słuchanie ogólnodostępnego radia - traktuje jak swego rodzaju podwójne opodatkowanie.
Sobiesław P.

Sobiesław P. Mój profesjonalny
opis dostępny na
życzenie :).

Temat: Opłaty za puszczanie radia we własnej restauracji

też mnie kiedyś ten temat fascynował, i w nawiązaniu do postu Michała - najbardziej raduje mnie fakt podziału szmalu z wpływów za posiadanie sprzętu muzycznego w knajpie/sklepie/zakładzie fryzjerskim etc. Otóż np. radio opłaca prawa autorskie, ale tworzy zestawienia muzyki jaką prezentuje, no i to jest ok. Kasę dostają twórcy i wykonawcy numerów, które są emitowane.

trudno byłoby wymagać, żeby takie ridery tworzyli właściciele knajp, ale wyobraźcie sobie jak olbrzymi szmal w skali kraju wpływa do jednej kiesy miesięcznie, rocznie, od wszystkich tych punktów handlowych, i jak jest dzielony ? Czy rzeczywiście niszowa knajpa, która na przykład puszcza na okrągło Zorna i jakieś afrobeaty i opłaca ZAIKSy wpływa na zwiększenie dochodu pana Johna ?

Raczej nie. Kaska jest troszkę inaczej dzielona, i tu jest - MSZ - niezły przekręt...

No i ogólnie by należało się zastanowić, gdzie strażnyicy praw autorskich przesadzają z interwencjami. No bo jak właśnie słysze pomysły, że taksówkarze powinni płacić Zaiksy, i że w Nowym Jorku w taksówkach właśnie dlatego nie ma odbiorników radiowych (taki argument padł kiedyś na innym forum)... To ja przepraszam. Haracz do Zaiksu i organizacji pokrewnych MSZ płacić powinny jedynie podmioty gospodarcze, które ciągną zysk z emisji muzyki w sposób bezpośredni, ale któż z nas wybiera taksówkę na postoju czy zakład fryzjerski za główny parametr obierając fakt, jaką stację radiową ma włączony drajwer czy pani stylistka od owłosienia ?

Inna sprawa, że moim zdaniem nie do końca rozsądne jest opłacanie praw wykonawczych, jestem zwolennikiem wynagradzania praw autorskich, przynajmniej w przypadku muzyki popularnej. Porównując to na przykład do mieszkania - bez sensu byłoby płacić murarzowi comiesięczny haracz za to, że postawił mur bloku w którym mieszkam, na zlecenie dewelopera, według projektu architekta. Tak samo jest dla mnie z muzą - jeśli ktoś zaprosi mnie do udziału w sesji i da mi gotowe numery z wstępną aranżacją, to nawet jeśli mój wkład w nagranie nie ograniczy się do odtworzenia zapisanej partytury, to uwarzam, że jest to zlecenie, dzieło, za które należy mi się jednorazowe wynagrodzenie. Co innego, jeśli jestem autorem jakiegoś hita.Sobiesław P. edytował(a) ten post dnia 13.11.07 o godzinie 10:08
Błażej Łukasz Parda

Błażej Łukasz Parda Voiceover, Lektor,
Twórca reklam i
filmików

Temat: Opłaty za puszczanie radia we własnej restauracji

a wszystko przez naszego ustawodawce...

http://www.jamendo.com/pl/ adres skad mozna pobrac dziesiatki albumów roznych artystów oczywiście tych nie powiazanych z zadna organizacja mafijną :PP Jakośc i poziom ich jest rozny ale mozna znalesc sporo fajnych albumów. Licencja? Większość działa na licencji Creative Commons czyli mozna go odtwarzac a czasami nawet modyfikowac wiecej info na stronie.

Kolejną alternatywą było by kupienie utworów Royalty Free (płacisz tylko raz) jakies takie nastrojowe, romantyczne do restauracji sporo jest miejsc gdzie mozna tego dokonać ja polecam tanie i dobre http://sound-ideas.com ostatnio kupiłem 100 kawałków w promocji 250 zł z różnych gatunków do tworzenia spotów reklamowych :)
Bartłomiej K.

Bartłomiej K. 100,5 FM @ Krk

Temat: Opłaty za puszczanie radia we własnej restauracji

Należy dodać, że jeszcze niedawno ZAiKS rościł sobie prawa do pobierania tantiem za emisję nagrań na licencji CC, jednak wywiązała się w związku z tym afera i organizacja odpuściła.
Kto pamięta jak tłumaczyli swoje racje ? :) Było to coś w stylu 'no, owszem, autor udostępnia teraz te utwory za darmo, ale być może za xx lat będzie chciał podpisać z nami umowę i my te pieniążki będziemy trzymać dla niego' ... obłuda moi drodzy i szydera.

Czy coś się zmieni ? Kto wie, ja kiedyś słyszałem o jakimś europejskim projekcie, który będzie tą kwestię regulował w każdym państwie UE. Ale czy to prawda i jakby to wyglądało - nie mam pojęcia.

konto usunięte

Temat: Opłaty za puszczanie radia we własnej restauracji

Wiem, ze odgrzewam kotleta, ale mam pytanie.
Czy mozna w restauracji puszczac stacje radiowa internetowa - dajmy na to np. smoothjazz.com?

konto usunięte

Temat: Opłaty za puszczanie radia we własnej restauracji

Patryku, oczywiście, że można. Pytanie tylko, czy nadal trzeba płacić w/w organizacjom? Kiedyś na jakimś forum czytałem, że wg. ustawy nie trzeba opłacać, gdyż jest mowa w ustawie tylko o nośnikach danych (cd, playery mp3) i drodze radiowej (fale FM). Nie ma nic o kablu. Czy to prawda? Nie mam pojęcia. Nie zagłębiałem się w ten temat, gdyż póki co nie prowadzę działalności gospodarczej. Może ktoś z forumowiczów rozjaśni tą sytuację.

Temat: Opłaty za puszczanie radia we własnej restauracji

Zaiks a Stoart to dwie różne instytucje. Od 1994 r. ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych chroni również wykonawców artystycznych wykonań, stąd konieczność wnoszenia opłaty również do STOART (do ZAiKS wpływają tantiemy dla autorów i kompozytorów). Dlatego jeśli chodzi o wybór muzyki do restauracji to najlepszym rozwiązaniem jest odtwarzanie muzyki bez opłat Zaiks . Inaczej możemy się dość boleśnie dowiedzieć ile wynoszą opłaty ZAiKS-owi, STOART-owi, ZPAV-owi lub SAWP-owi



Wyślij zaproszenie do