Temat: Opłaty za puszczanie radia we własnej restauracji
Witam, jako iż miałem jakiś czas temu okazje zgłębiać poruszany temat już wyjaśniam, jak to wszystko działa. W polskim prawie utwór muzyczny posiada niejako 3 płaszczyzny:
Każde nagranie jest jednocześnie:
Utworem - kompozytor skomponował muzykę, autor napisał tekst (przysługują im do utworu prawa autorskie)
Artystycznym wykonaniem - dany utwór jest wykonywany przez konkretnego wykonawcę, np. solistę, orkiestrę, zespół (artystom wykonawcom przysługują prawa pokrewne)
Fonogramem lub wideogramem - dany utwór wykonywany przez konkretnego wykonawcę zostaje zarejestrowany (nagrany) przez producenta w postaci nagrania dźwiękowego - fonogramu (na płycie, kasecie, itp.) lub w postaci nagrania audiowizualnego - wideogramu (obraz + dźwięk), np. wideoklipu, filmu czy programu muzycznego (producentowi fonogramu/wideogramu przysługują prawa pokrewne)
Korzystając zatem z jakiegokolwiek nagrania, korzysta się z praw wszystkich ww. grup uprawnionych jednocześnie. I każdej należy zapłacić wynagrodzenie.
Sposób wnoszenia tego wynagrodzenia zależy od sposobu wykorzystania nagrania.
- W przypadku publicznego odtwarzania, nadawania, retransmisji kablowej wynagrodzenie jest wnoszone za pośrednictwem organizacji zbiorowego zarządzania:
Autorów reprezentuje Związek Autorów i Kompozytorów Scenicznych (ZAiKS)
Artystów wykonawców reprezentują dwie organizacje: Stowarzyszenie Artystów Wykonawców Utworów Muzycznych i Słowno - Muzycznych (SAWP) i Związek Stowarzyszeń Artystów Wykonawców STOART. Każda z organizacji artystów reprezentuje inną ich grupę, i każda - w imieniu swoich członków - uprawniona jest do pobierania wynagrodzenia od użytkowników muzyki.
Producentów jako jedyny reprezentuje Związek Producentów Audio Video (ZPAV) (powyższe wyjaśnienie pochodzi ze strony ZPAV)
Tak więc okazuje się, iż praktycznie do naszej wspomnianej restauracji mogą zgłosić się w/w organizacje - ZAiKS, STOART, ZPAV, SAWP - wszystkie ona działają na wspomnianych tu polach eksploatacji - najlepsze jest to iż STOART i SAWP działają na tym samym polu - reprezentują artystów wykonawców, tyle że każda z nich niejako ma pod sobą innych artystów np do jednej należy artysta X a do drugiej artysta Y, jeśli "podmiot nadający" prezentuje w swoim pubie, lokalu, dyskotece artystę X i Y to logicznie musi opłacać i STOART i SAWP!! Nawiasem mówiąc STOART I SAWP pracując na tym samym polu bardzo się nie lubią - swego czasu na swoich stronach organizacje te toczyły swoistą wojnę...
Jak widać temat jest zawiły (jednakże wymienione tu instytucje działają w oparciu o prawo autorskie i w ramach prawa - stad co raz częściej pukają tu i ówdzie szukając funduszy; najbardziej "drapieżne" w tym pukaniu są ZPAV i STOART).
Uwaga, mam propozycję stwórzmy swoją organizację - podpiszemy kilkanaście umów z artystami i gdziekolwiek wytropimy, iż ktoś prezentuje dzieła twórców zrzeszonych u nas będziemy domagali się pieniążków pod groźbą sądu!
Michał A. edytował(a) ten post dnia 10.11.07 o godzinie 16:09