Grzegorz Dominik Stunża

Grzegorz Dominik Stunża edukatormedialny.pl

Temat: edukacja medialna-nowe media- nowe idee

Wątek poświęcony ciekawym ideom, które mogą zostać wykorzystane w konstruowaniu nowoczesnej edukacji medialnej.
Grzegorz Dominik Stunża

Grzegorz Dominik Stunża edukatormedialny.pl

Temat: edukacja medialna-nowe media- nowe idee

Moim zdaniem warto przyjrzeć się bliżej pomysłom Richarda Stallmana i Fundacji Wolnego Oprogramowania. Chodzi mi głównie o tzw. "wolne licencje", m.in. GNU GPL i GNU FDL, które nie były pierwszymi wolnymi licencjami, ale poprzez swoją wirusowość wymuszają powielenie licencji w utworach pochodnych. Niektórzy uważają to za przeszkodę, inni, a przykład Wikipedii może być potwierdzeniem, dowodzą, że przy obecnym systemie praw autorskich licencje takie mogą się przydać przy kolektywnym wytwarzaniu wiedzy.

Co prawda Stallman pracował nad swoim systemem GNU w oparciu o licencję GNU GPL, ale system produkcji w dużej mierze i tak był hierarchiczny, to m.in. spowodowało odejście od jego ruchu grupy osób, które zapoczątkowały ruch open source, bardziej nastawiony na biznes i rozproszoną współpracę. I open source rozpowszechnił zarówno sieciowy tryb współpracy, ale również prawne alternatywy w stosunku do restrykcyjnego prawa autorskiego.

Niestety, temat prawa autorskiego, które w obecnej formie do nowych mediów nie bardzo przystaje, nie jest poruszany w szkołach, na uczelniach. Chociaż mogłoby to ułatwić uczniom/ studentom pracę w zakresie wyszukiwania legalnych źródeł informacji, przyczyniłoby się do prawidłowego oznaczania wykorzystanych utworów i byłoby podstawą dyskusji o prawie autorskim i mediach, stanowiłoby łatwą odskocznię do historii mediów- nawiązanie do oralnej epoki przekazywania faktów. Jak na razie, w szkole głównie mówi się o plagiacie i naznacza jako plagiat wykorzystywanie cudzych utworów (licencja jest bez znaczenia). Szkoła wciąż nie dojrzała do kultury remiksu, chociaż przykładów remiksu mamy dookoła "aż nadto" ;)
Magdalena N.

Magdalena N. Marketing&Sales
Manager

Temat: edukacja medialna-nowe media- nowe idee

problem prawa autorskiego nie jest poruszany ,bo zapewne brakuje stosownych ustaleń, kto Twoim zdaniem powinien sie tym zająć?rzad,ministerstwo edukacji, rektorzy wyzszych uczelni?
Grzegorz Dominik Stunża

Grzegorz Dominik Stunża edukatormedialny.pl

Temat: edukacja medialna-nowe media- nowe idee

Magdalena Barbara N.:
problem prawa autorskiego nie jest poruszany ,bo zapewne brakuje stosownych ustaleń, kto Twoim zdaniem powinien sie tym zająć?rzad,ministerstwo edukacji, rektorzy wyzszych uczelni?

Moim zdaniem edukacja w zakresie prawa autorskiego i (nowych) mediów powinna odbywać się podczas lekcji/ zajęć edukacji medialnej.
Magdalena N.

Magdalena N. Marketing&Sales
Manager

Temat: edukacja medialna-nowe media- nowe idee

ściąganie wroslo w swiadomosc uczniow jak ziemniak w jadlospis poznaniakow, zajec z edukacji medialnej w szkolach jest niewiele,bo dzieci mają program przepelniony,takie zajecia odbywaja sie jedynie na studiach dziennikarskich
Wojciech Pudło

Wojciech Pudło nowe technologie,
gry i symulacje w
edukacji

Temat: edukacja medialna-nowe media- nowe idee

jest jeszcze problem:
1. prawo polskie jest bagnem ;)
1a) podobno mało jest ustaw, które nie przeczą innym ustawom
1b) polskie prawo zmienia się niesamowicie szybko (co roku specjaliści np od prawa pracy muszą się doszkalać z interpretacji przepisów)
1c) jest kompletnie nieprzystępne dla szarego Kowalskiego takiego jak np ja :)
2. Prawo autorskie (i jego zastosowania w praktyce) są najgłębszym miejscem bagna - bagnem bagien - nawet prawnicy alergicznie reagują na np skrót ZAIKS ;)

jak tu dzieciom coś takiego wykładać? jak tu uczyć nauczycieli?...
Magdalena N.

Magdalena N. Marketing&Sales
Manager

Temat: edukacja medialna-nowe media- nowe idee

nie tylko jest nieprzystepne dla kowalskiego,ale i dla nowaka też :)
Grzegorz Dominik Stunża

Grzegorz Dominik Stunża edukatormedialny.pl

Temat: edukacja medialna-nowe media- nowe idee

Magdalena Barbara Nowak:
ściąganie wroslo w swiadomosc uczniow jak ziemniak w jadlospis poznaniakow, zajec z edukacji medialnej w szkolach jest niewiele,bo dzieci mają program przepelniony,takie zajecia odbywaja sie jedynie na studiach dziennikarskich

Nie chodzi tylko o przepełniony program, ale o brak zrozumienia twórców systemu, dla konieczności kształcenia w zakresie edukacji medialnej.

Natomiast co do obecności takich zajęć na studiach, nie pojawiają się na szczęście tylko na studiach dziennikarskich. Funkcjonują m.in. na kierunkach pedagogicznych (w sensie specjalności pedagogiki).
Grzegorz Dominik Stunża

Grzegorz Dominik Stunża edukatormedialny.pl

Temat: edukacja medialna-nowe media- nowe idee

Wojciech Pudło:
jest jeszcze problem:
1. prawo polskie jest bagnem ;)
1a) podobno mało jest ustaw, które nie przeczą innym ustawom
1b) polskie prawo zmienia się niesamowicie szybko (co roku specjaliści np od prawa pracy muszą się doszkalać z interpretacji przepisów)
1c) jest kompletnie nieprzystępne dla szarego Kowalskiego takiego jak np ja :)
2. Prawo autorskie (i jego zastosowania w praktyce) są najgłębszym miejscem bagna - bagnem bagien - nawet prawnicy alergicznie reagują na np skrót ZAIKS ;)

jak tu dzieciom coś takiego wykładać? jak tu uczyć nauczycieli?...

Co do prawa się nie wypowiem, bo nie jestem prawnikiem. Być może rzeczywiście nie jest do końca tak, jak być powinno.

Ale uczyć na temat prawa autorskiego można. Można pokazać, skąd się wzięło, czemu miało służyć, jak rozwijało się, choćby w XX wieku. Można pokazać przykład Disneya, który dzięki wolności kulturowej i mało ograniczającemu prawu autorskiemu mógł rozwinąć skrzydła, a pod koniec ubiegłego wieku silnie lobbował za jak największym wydłużeniem prawa autorskiego.

Można również wskazywać na codzienne zachowania i zapytać uczniów, czy są piratami, co rozumieją pod tym terminem i czy trzeba restrykcyjnych kar za wykorzystywanie dla własnych utworów stworzonych przez kogoś innego. Mozę dojdziemy do wniosku, że prawie wszyscy są przestępcami?

Uczenie o prawach autorskich powinno być dyskusją o kulturze, o jej rozwoju. Nie tylko podawaniem paragrafów. To też, bo w Polsce ludzie za piractwo i bezprawie uważają nawet legalne przegrywanie płyt znajomym i rodzinie...
Katarzyna Małkiewicz

Katarzyna Małkiewicz Kierownik recepcji,
rezerwacji i służby
pięter, Hotel Fil...

Temat: edukacja medialna-nowe media- nowe idee

Witamy,
jesteśmy studentami V roku pedagogiki, serdecznie zapraszamy na naszego bloga poświęconego edukacji medialnej. Zapraszamy do wypowiadania się na poruszane przez nas tematy, chcemy siedzieć jakie jest Wasze zdanie na temat edukacji medialnej, jej zadań i perspektyw :)

Pozdrawiamy,
Kasia, Kamila, Jarek
http://edukacjemedialna.blog.pl
Grzegorz Dominik Stunża

Grzegorz Dominik Stunża edukatormedialny.pl

Temat: edukacja medialna-nowe media- nowe idee

Kasia Małkiewicz:
Witamy,
jesteśmy studentami V roku pedagogiki, serdecznie zapraszamy na naszego bloga poświęconego edukacji medialnej. Zapraszamy do wypowiadania się na poruszane przez nas tematy, chcemy siedzieć jakie jest Wasze zdanie na temat edukacji medialnej, jej zadań i perspektyw :)

Pozdrawiamy,
Kasia, Kamila, Jarek
http://edukacjemedialna.blog.pl

Niestety, link nie działa.



Wyślij zaproszenie do