Justyna Jary

Justyna Jary aktorka, wokalistka;
absolwentka Wydzialu
Psychologii na ...

Temat: Aktorki i aktorzy teatralni z doświadczeniem scenicznym...

Witam serdecznie!
Mam ogromną prośbę.. Piszę właśnie pracę magisterską na Wydziale Psychologii UW. Związana jest ona z odtwarzaniem tekstu na scenie przez aktorów teatralnych. Poniżej zamieszczam kwestionariusz. Baaaaardzo proszę, poświęćcie 15 minut Waszego czasu dla dobra nauki ;) Wypełnijcie kwestionariusz i odeślijcie mi go czem prędzej (bo nie ukrywam, że czas nagli...;) na adres jjary@wp.pl

Wielkie dzięki za pomoc w badaniach!


Justyna Jary


KWESTIONARIUSZ

PRZYPOMINANIE TEKSTU W PRAKTYCE SCENICZNEJ AKTORA TEATRALNEGO


Niniejszy kwestionariusz jest anonimowy.
Dotyczy wyłącznie kwestii powiązanych z przypominaniem opanowanego pamięciowo tekstu w praktyce scenicznej aktora teatralnego.
Badanie przeprowadzane jest w ramach pracy magisterskiej na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Jego wyniki służyć będą jedynie celom naukowym.
Jeśli jest Pani/Pan zainteresowany wynikami tego badania, proszę o kontakt e-mailowy na adres jjary@wp.pl

Przy odpowiedzi na pytania proszę się kierować doświadczeniami z ostatnich kilku lat.
Bardzo proszę o uważne czytanie oraz nie pomijanie żadnego z pytań.
Odpowiedzi na pytania zamknięte proszę zaznaczać, stawiając „X” przy wybranej przez Panią/Pana opcji odpowiedzi.
Proszę o krótkie i treściwe odpowiedzi na pytania otwarte.



Wiek __________
Płeć ___________
Staż pracy jako aktor teatralny (w przybliżeniu; w latach) ____________




1. Czy zdarza się Pani/Panu zapomnieć tekst bądź jego fragment podczas spektaklu, nadal pamiętając jego sens?

często czasami rzadko nigdy


Jak Pani/Pan sobie radzi w takiej sytuacji?

------------------------------------
------------------------------------
------------------------------------
------------------------------------
------------------------------------
------------------------------------

2. W sytuacji problemów z odtworzeniem tekstu liczy Pani/Pan:
zawsze na siebie
najczęściej na siebie
czasem na siebie, czasem na partnera scenicznego
najczęściej na partnera scenicznego
zawsze na partnera scenicznego
3. W jaki sposób podane niżej czynniki wpływają na liczbę popełnianych przez Panią/Pana błędów w tekście podczas spektaklu? (proszę ustosunkować się do każdego z poniższych czynników)

a) zła kondycja fizyczna
wzrost liczby błędów
spadek liczby błędów
nie ma wpływu na liczbę błędów

b) zaskakująca reakcja widowni
wzrost liczby błędów
spadek liczby błędów
nie ma wpływu na liczbę błędów

c) zły stan emocjonalny
wzrost liczby błędów
spadek liczby błędów
nie ma wpływu na liczbę błędów

d) trudny tekst (np. archaiczny język)
wzrost liczby błędów
spadek liczby błędów
nie ma wpływu na liczbę błędów

e) błąd partnera scenicznego
wzrost liczby błędów
spadek liczby błędów
nie ma wpływu na liczbę błędów

f) zmiana sali, w której zazwyczaj grany był spektakl
wzrost liczby błędów
spadek liczby błędów
nie ma wpływu na liczbę błędów

4. Czy zdarza się Pani/Panu wypowiedzieć podczas spektaklu kwestię z innego spektaklu?

często czasami rzadko nigdy


Jak Pani/Pan sobie radzi w takiej sytuacji?

------------------------------------
------------------------------------
------------------------------------
------------------------------------
------------------------------------
------------------------------------

4. Czy zdarza się Pani/Panu popełnić błąd w tekście (np. pominąć część tekstu) podczas spektaklu, nie zdając sobie z tego sprawy? (o czym dowiaduje się Pani/Pan następnie np. od innych aktorów bądź reżysera)

często czasami rzadko nigdy
6. Czy zdarza się Pani/Panu wypowiedzieć swoją kwestię podczas spektaklu w niewłaściwym dla niej miejscu?

często czasami rzadko nigdy


Jak Pani/Pan sobie radzi w takiej sytuacji?

------------------------------------
------------------------------------
------------------------------------
------------------------------------
------------------------------------
------------------------------------

7. Wraz ze wzrostem Pani/Pana doświadczenia zaobserwował/a Pani/Pan:
wzrost popełnianych przez Panią/Pana błędów w tekście podczas spektaklu
spadek popełnianych przez Panią/Pana błędów w tekście podczas spektaklu
brak zależności pomiędzy popełnianymi przez Panią/Pana błędów w tekście podczas spektaklu a doświadczeniem

8. Wraz ze wzrostem Pani/Pana doświadczenia zaobserwował/a Pani/Pan:
coraz lepszą umiejętność radzenia sobie w sytuacji problemu z odtworzeniem tekstu podczas spektaklu
coraz gorszą umiejętność radzenia sobie w sytuacji problemu z odtworzeniem tekstu podczas spektaklu
brak zależności między umiejętnością radzenia sobie w sytuacji problemu z odtworzeniem tekstu podczas spektaklu a doświadczeniem

9. Czy zdarza się Pani/Panu, niemożność przypomnienia części kwestii podczas spektaklu, choć ma ją Pani/Pan "na końcu języka"?

często czasami rzadko nigdy


Jak Pani/Pan sobie radzi w takiej sytuacji?

------------------------------------
------------------------------------
------------------------------------
------------------------------------
------------------------------------
------------------------------------

10. Jakiego typu pomyłki w tekście zdarzają się Pani/Panu podczas spektaklu?
Proszę je uporządkować, zaczynając od tych najczęstszych.

------------------------------------
------------------------------------
------------------------------------
------------------------------------
------------------------------------
------------------------------------
11. Czy zdarza się Pani/Panu popełnić ten sam błąd więcej niż raz w tym samym fragmencie tekstu podczas kolejnych spektakli?

często czasami rzadko nigdy

12. Czy zdarza się Pani/Panu syndrom „czarnej dziury" (całkowite zapomnienie tekstu bądź jego części łącznie z jego sensem) podczas spektaklu?

często czasami rzadko nigdy

Jak Pani/Pan sobie radzi w takiej sytuacji?

------------------------------------
------------------------------------
------------------------------------
------------------------------------
------------------------------------
------------------------------------
------------------------------------
------------------------------------

13. Jakie czynniki wyraźnie utrudniają Pani/Panu odtworzenie tekstu na scenie?
Proszę wymienić przynajmniej 3 i podać je w kolejności od najbardziej do
najmniej utrudniającego.

------------------------------------
------------------------------------
------------------------------------
------------------------------------
------------------------------------
------------------------------------

14. Jakie czynniki wyraźnie pomagają Pani/Panu w odtworzeniu tekstu na scenie?
Proszę wymienić przynajmniej 3 i podać je w kolejności od najbardziej do
najmniej wspomagającego.

------------------------------------
------------------------------------
------------------------------------
------------------------------------
------------------------------------
------------------------------------
------------------------------------
------------------------------------

15. Silna trema podczas spektaklu
w dużym stopniu pomaga w odtwarzaniu tekstu
w małym stopniu pomaga w odtwarzaniu tekstu
w małym stopniu przeszkadza w odtwarzaniu tekstu
w dużym stopniu przeszkadza w odtwarzaniu tekstu
nie zauważa Pani/Pan związku między silną tremą a odtwarzaniem tekstu

16. Umiarkowana trema podczas spektaklu
w dużym stopniu pomaga w odtwarzaniu tekstu
w małym stopniu pomaga w odtwarzaniu tekstu
w małym stopniu przeszkadza w odtwarzaniu tekstu
w dużym stopniu przeszkadza w odtwarzaniu tekstu
nie zauważa Pani/Pan związku między umiarkowaną tremą a odtwarzaniem tekstu

17. W jaki sposób podane niżej czynniki wpływają na odtwarzanie przez Panią/Pana tekstu podczas spektaklu? (proszę ustosunkować się do każdego z poniższych czynników)

a) działania powiązane z konkretnymi partiami tekstu
w dużym stopniu pomaga
w małym stopniu pomaga
w małym stopniu przeszkadza
w dużym stopniu przeszkadza
nie zauważa Pani/Pan związku między działaniami a odtwarzaniem partii tekstu

b) muzyka, która zawsze towarzyszy danemu fragmentowi tekstu
w dużym stopniu pomaga
w małym stopniu pomaga
w małym stopniu przeszkadza
w dużym stopniu przeszkadza
nie zauważa Pani/Pan związku między muzyką a odtwarzaniem partii tekstu

c) interakcja z innymi aktorami powiązana z konkretnymi partiami tekstu
w dużym stopniu pomaga
w małym stopniu pomaga
w małym stopniu przeszkadza
w dużym stopniu przeszkadza
nie zauważa Pani/Pan związku między interakcją z innymi aktorami a odtwarzaniem partii tekstu

d) linia emocjonalna odgrywanej przez Panią/Pana postaci powiązana z konkretnymi partiami tekstu
w dużym stopniu pomaga
w małym stopniu pomaga
w małym stopniu przeszkadza
w dużym stopniu przeszkadza
nie zauważa Pani/Pan związku między linią emocjonalną postaci a odtwarzaniem partii tekstu